XXL Nutrition

Wanneer welke lifts?

Kevinvincible

Cool Novice
Waardering
4
Lengte
1m70
Massa
73kg
Vetpercentage
15%
Beste DBB-Leden,

Ik ben op mijn 16e begonnen met BB. Dit heb ik een jaar met heel veel plezier gedaan tot ik begon uit te scheuren, vooral bij mijn borst/vleugel-biceps (oksel) aanhechting. Dit kwam waarschijnlijk omdat ik vet EN spiermassa aankwam. Nu ben ik sinds drie maanden weer intensief bezig want ik durfde het weer aan aangezien ik zo'n 15 kg bf verloren ben en wat meer vel over heb.

Dit even terzijde; Ik wil nu weer vol gas gaan trainen en hier een beetje rondgekeken te hebben merkte ik dat squats, dl, mp etc. toch wel een deel van de basis zijn om massa te kweken. Mijn vraag: Doe ik die allemaal in dezelfde workout of verspreid over de week? Mijn huidige weekschema is: Borst/Biceps, Rug/Triceps, Schouders/Benen en soms een dagje met wat finishing touches. Ik heb ruim twee uur rondgekeken om het antwoord te vinden maar leverde niks op (misschien niet goed gekeken???).

Groeten,

Kevin

Dit hangt voornamelijk van je schema af. Bij Rippetoe pak je bijvoorbeeld bijna alleen maar compounds, eventueel afgewisseld met aanvullende oefeningen.

In je huidige schema zou je die oefeningen zonder problemen in kunnen voegen. Doe bijv. bij borst/biceps eerst bankdrukken, bij rug/triceps begin je met deadlifts, benen/schouders begin je met squats en als je schouders gaat trainen begin je met de military press. Zorg ervoor dat je deze oefeningen als eerste uitvoert, zodat je hier de meeste energie in kunt stoppen. Hierna kun je aanvullende oefeningen voor de betreffende spiergroepen doen.

Verder zou je benen/schouders en rug/triceps een aantal dagen uit elkaar kunnen laten, zodat er genoeg tijd zit om te herstellen tussen squatten en deadliften.

Zorg er ook voor dat je eerst goed leert hoe je deze oefeningen uit moet voeren, beter een langere periode goed oefenen op techniek met een laag gewicht dan jezelf een foute uitvoering aanleren.

Succes!

• Topic Starter Topic Starter
Thanks, hier kan ik al aardig mee uit de voeten. Ik heb het Sticky filmpje m.b.t. deze oefeningen al een paar keer gekeken en nog even goed de notities doorgenomen tussendoor. Waarschijnlijk heb ik nog een heleboel te leren maar daar werk ik aan.

Mijn huidige sportschool sluit per 1 juli en daarna ben ik van plan naar een HC-gym te gaan waar ik dan misschien enige begeleiding kan krijgen. Begin voorlopig denk ik gewoon lekker met een lege stang aangezien ik in het verleden al minor back issues heb gehad en vervolgens misschien wat lichte gewichten eraan. Thx voor het snelle reageren en een fijn weekend.

Adios.

Zoals Dre zegt ligt het er een aan wat voor schema je wilt volgen. Bij full body pak je ze iedere workout, maar kan je wegens hersteltijd niet tot het naatje gaan. Bij split pak je ze bijvoorbeeld 1x per week, maar kan je je wel wat meer uitsloven.

In [Link niet meer beschikbaar] forumdeel zijn er genoeg voorbeelden te vinden van verschillende trainingsschema's. Er is niet te zeggen welk schema het beste is, dat zul je zelf een beetje moeten ondervinden. Je kan ze ook afwisselen natuurlijk.

Ik vind stronglifts of rippetoe een goed schema voor beginners. Je hebt er een goede basis mee. Ik doe nu stronglifts, en ben er toch tevreden van.

Het is inderdaad zelf een beetje uitvinden welke manier van trainen je goed bevalt, maar zoals hierboven ook aangehaald wordt is het misschien een idee om met stronglifts of rippetoe te beginnen. Hier ligt je focus voornamelijk op de oefeningen die je graag in je schema wil opnemen. Op deze manier leer je de techniek en kun je progressie boeken.

Vraag anders in je nieuwe gym gewoon meerdere keren of de instructeurs mee willen kijken als je de oefeningen uitvoert. Zo leer je snel genoeg of je de juiste techniek beheerst.

• Topic Starter Topic Starter
@ Tabakstiaan:

Ben nu bezig met een split schema, misschien over een paar maandjes eens een FB WO doen.

@ all:

Ben nu bezig met de oefeningen en ze bevallen me erg goed. Ik heb altijd al een voorliefde gehad voor zware dingen tillen en al mijn kracht te utiliseren:rolleyes:. Misschien dat ik daarom ook wel vooruitliep op mijn voormalige trainingsmaat en wat andere vrienden omdat ik dat als kind zijnde ook altijd deed. Helaas zit ik nu op een sportschool waar je alleen een paar verveelde Bodypump-Spinning-Type Instructeurs hebt. Ben op zoek naar een hardcore gym omg. Eindhoven en de enigste die ik hier kan vinden zit niet echt dichtbij. Maar voorlopig kom ik nog uit de voeten. Denk nog een een maandje of twee totdat ik DB's hoger dan 30kg nodig heb.

Thx voor jullie advies:D.

Gr. Kevin.

Succes gewenst man. Waarom open je geen training log zodat we je kunnen volgen en evenuteel gerichter advies kunnen geven?

Terug
Naar boven