''Vraag
Wanneer moet ik mijn lening gaan aflossen?
Antwoord
De terugbetalingsperiode begint op 1 januari volgend op de einddatum van uw studiefinanciering. Deze periode begint met een zogenaamde aanloopfase van twee jaar: u hoeft nog niet terug te betalen, maar het mag wel. Na de aanloopfase start de aflosfase van meestal (maximaal) vijftien jaar, waarin u uw schuld moet terugbetalen. Tijdens de gehele terugbetalingsperiode wordt rente over de schuld berekend.
Aflossen onder het nieuwe stelsel van studiefinanciering
Heeft u een lening onder het nieuwe stelsel van studiefinanciering? Dan krijgt u 35 jaar de tijd om uw studieschuld af te lossen.''
http://apps.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEB...490,K=5228,Sxi=15,Case=obj(1686),ts=OcwDuoNew
Je krijgt dus 35 jaar de tijd om het af te lossen, maar moet wel na 2 jaar vanaf dat je studiefinanciering stopt, terug gaan betalen. Bedrag ligt tussen de 5 en 200 euro per maand, ligt eraan hoe veel je moet afbetalen. 5 euro = 1000 schuld, 200 euro = 40.000 schuld met een rente van 5%
Vandaar dat ik zei dat je altijd moet nadenken over lenen en niet full yolo ''omdat het kan'' zoveel mogelijk bijlenen als je het niet nodig hebt, voor je het weet moet je 200 euro per maand afbetalen.
Rente verschilt wel, per bedrag en per tijd dat je aflost.