MuscleMeat

Sticky Wat heeft jouw dag verpest?

Gisteren teveel gezopen, nu lekker brak en super boos geweest op mijn gf om de meest belachelijke rede. Ze had me nog nooit zo gezien

Nice

Laatst bewerkt:
Het kleinkind van de buren is met zn arm tussen de automatische hekpoort van ons beland.

Ik had die in werking gezet via afstandsbediening en dus niet gekeken waar dat kind was. Hij zat met zn skateboard van zijn oprit af te rijden, en een deel op de onze te rijden, maar ik wist dit dus niet.

Ze zijn nu naar het ziekenhuis om de schade te bezien, zowieso breuk of zware kneuzing, maar wat kan er gerechtelijk gebeuren, en wat had er kunnen gebeuren als hij er helemaal had tussengezeten en eraan gestorven was? Ik vind niet direct een antwoord, en ik mag ivm sollicitaties niks op strafblad hebben.

'Straffen
Als u verdacht wordt van het onopzettelijk doden van een persoon kan u een gevangenisstraf krijgen van minimum drie maanden en maximum twee jaar. U kan ook een geldboete krijgen van 50 euro tot 1000 euro*. Als deze onopzettelijke dood het gevolg is van een verkeersongeval zal de straf verzwaard worden naar minimum 3 maanden en maximum 5 jaar gevangenisstraf en minimum 50 euro tot maximum 2000 euro* geldboete.

Als u enkel verdacht wordt van het toebrengen van onopzettelijk slagen en verwondingen kan u gestraft worden met een gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met een geldboete van 50 euro tot 500 euro*. Ook hier zal de straf worden verhoogd als dit een gevolg is van een verkeersongeval. De straf zal dan een gevangenisstraf van acht dagen tot één jaar zijn, met daarbovenop een boete van 50 euro tot 1000 euro*.'

Er staat ook iets bij als 'onvoorzichtigheid' maar dat is zo ruim interpreteerbaar dat ik niet weet of het eronder valt.

Laatst bewerkt:
Het kleinkind van de buren is met zn arm tussen de automatische hekpoort van ons beland.

Ik had die in werking gezet via afstandsbediening en dus niet gekeken of waar dat kind was. Hij zat met zn skateboard van zijn oprit af te rijden, en een deel op de onze te rijden, maar ik wist dit dus niet.

Ze zijn nu naar het ziekenhuis om de schade te bezien, zowieso breuk of zware kneuzing, maar wat kan er gerechtelijk gebeuren, en wat had er kunnen gebeuren als hij er helemaal had tussengezeten en eraan gestorven was? Ik vind niet direct een antwoord.

kutkinderen ook altijd

Ik had die in werking gezet via afstandsbediening en dus niet gekeken of waar dat kind was. Hij zat met zn skateboard van zijn oprit af te rijden, en een deel op de onze te rijden, maar ik wist dit dus niet.

Ze zijn nu naar het ziekenhuis om de schade te bezien, zowieso breuk of zware kneuzing, maar wat kan er gerechtelijk gebeuren, en wat had er kunnen gebeuren als hij er helemaal had tussengezeten en eraan gestorven was? Ik vind niet direct een antwoord.
Darwin.

Heeft niks met Darwin te maken. Evolutieleer gaat over genen, dit is een geloof. Ze mochten in het verleden van ons onze oprit gebruiken zolang ze niet in de struiken reden. Heb ik toen ik kind was ook gedaan, die afspraak hebben we met de grootouders. Alleen wist ik niet dat het kind tussen de schoolpauze bij de grootouders zat.

Het probleem is ook niet de grootouders, die begrijpen het. Maar de moeder is(was, ik heb ze al 10 jaar niet meer gesproken) een redelijk teringwijf, ex van mn broer, en assistente in advocatenkantoor.

Ik had die in werking gezet via afstandsbediening en dus niet gekeken waar dat kind was. Hij zat met zn skateboard van zijn oprit af te rijden, en een deel op de onze te rijden, maar ik wist dit dus niet.

Ze zijn nu naar het ziekenhuis om de schade te bezien, zowieso breuk of zware kneuzing, maar wat kan er gerechtelijk gebeuren, en wat had er kunnen gebeuren als hij er helemaal had tussengezeten en eraan gestorven was? Ik vind niet direct een antwoord, en ik mag ivm sollicitaties niks op strafblad hebben.

'Straffen
Als u verdacht wordt van het onopzettelijk doden van een persoon kan u een gevangenisstraf krijgen van minimum drie maanden en maximum twee jaar. U kan ook een geldboete krijgen van 50 euro tot 1000 euro*. Als deze onopzettelijke dood het gevolg is van een verkeersongeval zal de straf verzwaard worden naar minimum 3 maanden en maximum 5 jaar gevangenisstraf en minimum 50 euro tot maximum 2000 euro* geldboete.

Als u enkel verdacht wordt van het toebrengen van onopzettelijk slagen en verwondingen kan u gestraft worden met een gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met een geldboete van 50 euro tot 500 euro*. Ook hier zal de straf worden verhoogd als dit een gevolg is van een verkeersongeval. De straf zal dan een gevangenisstraf van acht dagen tot één jaar zijn, met daarbovenop een boete van 50 euro tot 1000 euro*.'

Er staat ook iets bij als 'onvoorzichtigheid' maar dat is zo ruim interpreteerbaar dat ik niet weet of het eronder valt.

Onopzettelijke doding is het sowieso niet. In België zou je aangesproken kunnen worden op grond van 1382 Burgerlijk Wetboek dat artikel zegt dat je aansprakelijk bent voor de schade die je een ander aanricht. De gronden hiervoor zijn: Ofwel de wet geschonden hebben ofwel zich niet gedragen als een normaal zorgvuldig persoon in dezelfde situatie. Jij hebt de wet niet geschonden maar het kan je wel verweten worden dat je je onzorgvuldig gedroeg. Er wordt rekening gehouden met omstandigheden zoals de voorzienbaarheid. Zelf denk ik dat je niet aansprakelijk gesteld zou worden aangezien het kind niet op je oprit moest rijden.

Dit is natuurlijk Belgisch recht, ik denk niet dat het heel anders is in Nederland. Ik wou je gewoon een idee geven van wat een betere kwalificatie van de feiten is dan 'onopzettelijke doding'.

Is dat kind blind ofzo?

Zelf denk ik dat je niet aansprakelijk gesteld zou worden aangezien het kind niet op je oprit moest rijden.

Hij mocht dit in het verleden. In schoolvakanties enzo, geen probleem, het zijn brave kinderen en we hebben een goede relatie met onze overburen, en dezelfde regeling ging toen ik klein was.

Alleen had ik hem nu niet gezien, de poort stond nog open omdat ik de compostbak wat ervoor had binnengehaald, ik was aan het eten en de keuken heeft geen zicht op de poort, het was middagpauze van school en hij gaat niet altijd naar grootouders ertussen.

Ik ben Belg. Bedankt al.

Laatst bewerkt:
Hij mocht dit in het verleden. In schoolvakanties enzo, geen probleem, het zijn brave kinderen en we hebben een goede relatie met onze overburen, en dezelfde regeling ging toen ik klein was.

Alleen had ik hem nu niet gezien, de poort stond nog open omdat ik de compostbak wat ervoor had binnengehaald, en het was middagpauze van school.

Ik ben Belg. Bedankt al.

Als je Belg bent kan ik je wel uitleggen wat er zou gebeuren moest hij zich in rechte voorzien. Hij zal je aanspreken op grond van 1382 B.W. en dan moet hij bewijzen dat hij schade heeft geleden door een fout van jou en dat er een causaal verband is tussen de fout en de schade.

1) Schade
2) Fout: houdt een schending van de wet in of onzorgvuldigheid
3) Causaal verband fout & schade

Schade kan hij makkelijk aantonen, causaal verband tussen fout en schade is er ook maar dan moet hij wel kunnen aantonen dat je een fout beging.
De wet heb je niet geschonden. Het zal er dus op neer komen of je onzorgvuldig was of niet en dat is een feitenkwestie waar de rechter over oordeelt.

Hangt dus ook wel wat af van hoe je de poort dicht deed. Gaat die poort rap dicht of niet ? Heb je eens gecheckt voor je hem dicht deed of er iemand was?

Het is een ongelukkig verhaal maar het zijn sowieso geen erge feiten en rechters hebben ook wel begrip voor de situatie. Ik zou je vooral niet te veel zorgen maken ...

Gaat die poort rap dicht of niet ?

Niet echt. De motor maakt ook wat lawaai, maar niet genoeg om bv over een skateboard te horen. Ik kan het desnoods filmen.

Heb je eens gecheckt voor je hem dicht deed of er iemand was?

Neen. Onze bel zit aan de poort. Wij hebben een eigen zaak, en een infradetectiesysteem dat de poort stopzet voor autos. Maar dat is redelijke brol, zeker als het vochtig is, en zit 2 meter na de poort. Als het kind als zover op de oprit zat.

Het is een ongelukkig verhaal maar het zijn sowieso geen erge feiten en rechters hebben ook wel begrip voor de situatie. Ik zou je vooral niet te veel zorgen maken ...

Het grote probleem is de moeder. Ze werkt bij een gerenomeerd advocatenbureau, waarvan 1 persoon regelmatig de krant haalt.

Niet echt. De motor maakt ook wat lawaai, maar niet genoeg om bv over een skateboard te horen. Ik kan het desnoods filmen.

Neen. Onze bel zit aan de poort. Wij hebben een eigen zaak, en een infradetectiesysteem dat de poort stopzet voor autos. Maar dat is redelijke brol, zeker als het vochtig is, en zit 2 meter na de poort. Als het kind als zover op de oprit zat.

Het grote probleem is de moeder. Ze werkt bij een gerenomeerd advocatenbureau, waarvan 1 persoon regelmatig de krant haalt.

als je gewoon een goeie band hebt met je buren gaan ze je toch geen oor aannaaien? gewoon even langsgaan en beterschap wensen ofzo

2j2ixpw.png

hier foto van de poort(google maps), en highlight detectiesysteem. Naam zaak verwijderd. Bel boven brievenbusgleuf. De keuken(waar ik zat) is aan de andere kant van het huis.

als je gewoon een goeie band hebt met je buren gaan ze je toch geen oor aannaaien? gewoon even langsgaan en beterschap wensen ofzo

Buren is geen probleem, dat zijn de grootouders. Het is hun dochter dat een verschrikkelijk teringmens is, en een verleden met mn broer heeft. En met mogelijk met mij, ik was als kind redelijk irritant.

Laatst bewerkt:
Lijkt mij hier geen sprake van nalatigheid/onopzettelijke verwonding, kan niet redelijkerwijs verwacht worden dat jij het hek afzet met reflecterende tape voordat je hem sluit.

Ik zou je er nu niet teveel zorgen in maken. Ik denk zelf in de eerste plaats dat er geen rechtszaak van zal komen en moest die er komen zal je ofwel niet aansprakelijk zijn ofwel zal de rechter zeer mild zijn (in het slechtste geval).

Komt erbij dat als de schade op het moment van het gedrag niet voorzienbaar was, er geen aansprakelijkheid is. De voorzienbaarheid van schade is een noodzakelijke voorwaarde voor onzorgvuldigheid. En zelfs als de schade voorzienbaar was, is het gedrag niet noodzakelijk onzorgvuldig. De voorzienbaarheid van schade (de kenbaarheid van het risico) betreft de kans op schade en niet de kans op de effectief in concreto geleden schade. Het is niet van belang dat de schade anders was dan de schade die voorzienbaar was. De norm is het gedrag van een normale persoon in dezelfde omstandigheden. Als je het toepast op de feiten: je deed gewoon de poort dicht en de normaal zorgvuldige persoon in dezelfde omstandigheden zou niet verwachten dat dat schade zou opleveren m.a.w. het is niet voorzienbaar.

Dat ze bij een advocatenbureau werkt maakt niet uit want vaststellen van het gedrag en van de omstandigheden is een feitenkwestie en gebeurt door soevereine beoordeling van de rechter. Zelf als ze dus goed pleit zijn rechters wel voldoende in staat de situatie te beoordelen.

Zoals ik aangaf zal je normaal niet aangesproken worden en zal ze zich beroepen op een alternatief schadevergoedingssysteem (verzekering?). Vond het wel grappig dat je het artikel van onopzettelijke doding citeerde, daarom wou ik je even gerust stellen. Normaal gezien heb je al deze informatie niet nodig maar nu weet je dus, zelf in het slechtste geval sta je er nog lang niet zo slecht voor.

Terug
Naar boven