- Waardering
- 3.422
- Lengte
- 1m97
- Massa
- 107kg
- Vetpercentage
- 13%
Ik zou je er nu niet teveel zorgen in maken. Ik denk zelf in de eerste plaats dat er geen rechtszaak van zal komen en moest die er komen zal je ofwel niet aansprakelijk zijn ofwel zal de rechter zeer mild zijn (in het slechtste geval).
Komt erbij dat als de schade op het moment van het gedrag niet voorzienbaar was, er geen aansprakelijkheid is. De voorzienbaarheid van schade is een noodzakelijke voorwaarde voor onzorgvuldigheid. En zelfs als de schade voorzienbaar was, is het gedrag niet noodzakelijk onzorgvuldig. De voorzienbaarheid van schade (de kenbaarheid van het risico) betreft de kans op schade en niet de kans op de effectief in concreto geleden schade. Het is niet van belang dat de schade anders was dan de schade die voorzienbaar was. De norm is het gedrag van een normale persoon in dezelfde omstandigheden. Als je het toepast op de feiten: je deed gewoon de poort dicht en de normaal zorgvuldige persoon in dezelfde omstandigheden zou niet verwachten dat dat schade zou opleveren m.a.w. het is niet voorzienbaar.
Dat ze bij een advocatenbureau werkt maakt niet uit want vaststellen van het gedrag en van de omstandigheden is een feitenkwestie en gebeurt door soevereine beoordeling van de rechter. Zelf als ze dus goed pleit zijn rechters wel voldoende in staat de situatie te beoordelen.
Zoals ik aangaf zal je normaal niet aangesproken worden en zal ze zich beroepen op een alternatief schadevergoedingssysteem (verzekering?). Vond het wel grappig dat je het artikel van onopzettelijke doding citeerde, daarom wou ik je even gerust stellen. Normaal gezien heb je al deze informatie niet nodig maar nu weet je dus, zelf in het slechtste geval sta je er nog lang niet zo slecht voor.
Nou, bedankt allesinds, stelt me al pak gerust. Ik had het over onopzettelijke doding omdat het verschil tussen een arm en torso die vastzit niet zo groot is, zeker niet bij een kind.
Daarnaast heb ik zeer weinig geloof in het rechtsysteem omdat het te subjectief is. Het advocatenbureau in questie start met verma, en je wil niet weten wie rechter Dhondt zn dochter heeft doodgereden. Oostvlaams geweld.