AndroidHealthClinic

Sticky Wat heeft jouw dag verpest?

• #126.941
Ja, doen we ook nu maar even terug naar 50 om de boel netjes af te maken. Nog meer falen op 52,5 heeft geen zin. Volgende keer beter.Denk ook dat ik ga micro loaden. Ik heb een setje gekocht. Want dit zat er een keer aan te komen natuurlijk

Micro loaden heeft mij op de ohp ook zeer goed geholpen.

• #126.942
2-3 weken blijven proberen past er ook bij; om te kijken of het geen incidentele faal training was en je kunt bijvoorbeeld vanaf 5x3 reps opbouwen. Als dat ging natuurlijk.

En/of de 5x5x50 makkelijker laten worden alvorens een nieuwe stap te zetten. (amrap set ervoor om progressie te testen? die set van 6 eerst 8 laten worden?)
5x5x50 gaat op zich goed. 8 wordt pittig. Maar inderdaad allemaal opties om een beetje te overloaden

• #126.943
Ja, doen we ook nu maar even terug naar 50 om de boel netjes af te maken. Nog meer falen op 52,5 heeft geen zin. Volgende keer beter.Denk ook dat ik ga micro loaden. Ik heb een setje gekocht. Want dit zat er een keer aan te komen natuurlijk
Microloaden op zulke gewichten altijd een goed idee. Sluit procentueel veel beter aan

• #126.944
Microloaden op zulke gewichten altijd een goed idee. Sluit procentueel veel beter aan
Leek mij ook. Het voelt ook beter, ik vind 52,5 gewoon nog echt retezwaar aanvoelen ivm 50. Mijn vorm lijdt er onder en het is gewoon te veel grinden. Eerste setje met pijn en moeite gehaald. Daarna maar even aangepast.

Het is voor mij sowieso tijd voor een deload. Ik voel dat ik moe word en minder goed herstel. Volgende week maar deoaden.

Vraagje aan iedereen hier, wat is wijsheid, minder sets of lager gewicht? Ik dacht zelf dat ik op de compounds vooral minder sets doe (3 ipv 5) en de assistance qua gewicht deload. Is dit slim? Zo ja/be waarom ?

• #126.945
Leek mij ook. Het voelt ook beter, ik vind 52,5 gewoon nog echt retezwaar aanvoelen ivm 50. Mijn vorm lijdt er onder en het is gewoon te veel grinden. Eerste setje met pijn en moeite gehaald. Daarna maar even aangepast.

Het is voor mij sowieso tijd voor een deload. Ik voel dat ik moe word en minder goed herstel. Volgende week maar deoaden.

Vraagje aan iedereen hier, wat is wijsheid, minder sets of lager gewicht? Ik dacht zelf dat ik op de compounds vooral minder sets doe (3 ipv 5) en de assistance qua gewicht deload. Is dit slim? Zo ja/be waarom ?
Reps max mid range en minder gewicht.

• #126.948
Minder sets loopt sneller weer vast imho, je bouwt dan nog minder aan verdere progressie

Als je verder wilt peaken dan over op 3x5 of zelfs 3x3 ofzo, als je sterker wilt worden resets/deloads en dan op een of andere manier steeds meer werk volume doen

• #126.949

Ik heb het niet helemaal meegelezen, maar twee dingen:
1. zoals @RockOfAges zegt: microloading. Daar heb ik de afgelopen periode zelf ook veel aan gehad. Zeker als je dicht tegen je max aankomt is de stap van 1.25 of 2.5 per keer vaak te groot. Zo'n kleine stap per keer (0.25, 0.5, 1.0) kan op een lange termijn echt een hele boel kilo's opleveren.
2. dit artikel vind ik zinvol. Toevallig gister nog even doorgelezen: https://www.victormooren.nl/spieropbouw/hoeveel-sets-per-spiergroep/

• #126.950
Een paar opmerkingen:
Hypertrofie dat na een aantal dagen aanwezig is bij de groepen die veel sets per spiergroep doen betreft vooral schijnhypertrofie.

Dit is vochtophoping door de stress die wordt veroorzaakt door het hoge volume.(bron)
Hypertrofie duurt inderdaad langer en die bron stelt dat het in die 6 weken voornamelijk sarcoplasmic hypertrofie is maar dat past ook juist in het plaatje waar die adaptaties over langere termijn alsnog tot myofibrillar hypertrophy leiden of daar juist bij zijn betrokken. Die 2 zaken kunnen nog altijd niet echt van elkaar gescheiden worden. Zo kun je niet zomaar zeggen dat het ene 'nep' en het andere 'echte' hypertrofie is.

Met de meeste hypertrofie (spiergroei) onderzoeken omtrent trainingsvolume zijn de meetmethoden beperkt. Er zijn veel verstorende variabelen.
Om vervolgens advies over maximaal aantal sets per week te baseren op 1 studie:
Daarnaast is er bewijs dat het doen van 5-10 sets over een periode van 12-24 weken meer resultaat oplevert, dan 15-20 sets te doen over deze periode.(bron)
Die studie is inmiddels retracted omdat er wat met de data zou zijn, werden zelfs ahv statistische analyse beschuldigd dat het mogelijk nep is of dat lab data hergebruikt.

En dat het hele verhaal over spiervezelverdeling door een RM testje te doen met als bron een of ander blogje. Wat als je op dat moment lang geen high reps hebt gedaan, of helemaal niet hebt gepeaked voor een accurate 1RM test om dan dat percentage voor de RM test op te baseren? Wat als je nog niet herstelt bent van een RM test/training eerder in de week? Wat zegt je huidige fitness over je fiber type distribution? Misschien dat je er iets over kunt zeggen wanneer je je progressie op een paar rep ranges over de zeer lange termijn vergelijkt? Dan nog, zoveel "verstorende variabelen".

Dit overzicht lijkt me wat beter: (gaat ook daadwerkelijk in op de volume studies die er zijn)

• #126.953
Minder sets loopt sneller weer vast imho, je bouwt dan nog minder aan verdere progressie

Als je verder wilt peaken dan over op 3x5 of zelfs 3x3 ofzo, als je sterker wilt worden resets/deloads en dan op een of andere manier steeds meer werk volume doen
Het gaat om een weekje deloaden. Daarna wil ik 10% ongeveer lager weer verder gaan om op te bouwen. Dit omdat ik merk dat ik te moe word en te lang nodig heb om te herstellen. Merk ook dat ik wel echt sterker word en ben geworden.

Helaas ben ik 40 en gaat het minder hard dan toen ik 25 was, toen kon ik zo veel soorten als ik wilde zonder me druk te maken over herstel. Nu is dat echt iets om goed op te letten. Want ik krijg blessures en vermoeid doortrainen voelt niet goed.

• #126.954
Edit: deze post most in het waakt jouw dag goed topic natuurlijk! Wie wil er nou niet op @BB_ lijken?!

Een meisje die niet op het forum zit en niet weet dat ik de deelnemer van First Dates waar zij op doelt 'ken' stuurde me dit gisteravond.

Zelf vind ik @BB_ overigens veel knapper :heart: maar smaken verschillen.

Screenshot_20201003_165816.jpg

Laatst bewerkt:
  • #126.956
Edit: deze post most in het waakt jouw dag goed topic natuurlijk! Wie wil er nou niet op @BB_ lijken?!

Een meisje die niet op het forum zit en niet weet dat ik de deelnemer van First Dates waar zij op doelt 'ken' stuurde me dit gisteravond.

Zelf vind ik @BB_ overigens veel knapper :heart: maar smaken verschillen.

Screenshot_20201003_165816.jpg
Hoe zie jij eruit dan? Nu ben ik wel benieuwd.

Terug
Naar boven