Nu ik er wat langer over nadenk snap ik het ook wel, maar ze weet dat we al langere tijd bij verschillende instanties lopen, ze heeft een telefonisch gesprek gehad met de pedagoog van onze dochter en we hebben al eens over de kwetsbaarheid en achterlopende ontwikkeling van onze dochter gesproken. Ik had het graag al eerder gehoord, maar ik kan ook begrijpen dat er ouders zijn die dat juist niet willen.
Ergens tussen haar derde en vierde verjaardag en over twee weken wordt ze zeven.
Sterkte wensen oid is niet nodig, of ze straks een vorm van autisme blijkt te hebben of niet, verandert niets aan haar als persoon of de interactie met haar. Maar toch doet het wat met je, ze kan voor haar leeftijd best aanhankelijk zijn en wat meer verzorging vragen dan andere kinderen van haar leeftijd. Dus vanavond heb ik haar tanden voor haar gepoetst, haar de trap opgetild naar haar slaapkamer, haar omhoog getild haar hoogslaper in en bij haar in bed gekropen. Vaak geef ik daar niet aantoe maar ik vond het vandaag wel weer een keer kunnen.
Geen interactie met kinderen van haar leeftijd, niet snappen wat ze met doen als andere kinderen vragen of ze met haar wil spelen, toen 3/4 jaar was ging ze in de speeltuin in onze wijk vaak gewoon op de grond zitten en kijken naar andere kinderen die aan het spelen waren. Maar ok geen interactie met volwassen, net na haar vierde verjaardag i s ze op zwemles gegaan, maar de zwemjuf kreeg haar niet het water in, na 3 lessen werd ze daarom maar weer onderaan de wachtlijst gezet en zin we naar een andere zwemschool gegaan en hebben we haar op privéles gezet. Het heeft flink wat moeite gekost, ook van de zwemleraren, maar vorige maand (na bijna 2 jaar dus) heeft ze haar A-diploma gehaald en nu zwemt ze in een een groep. Dat kost haar best veel moeite, maar gelukkig heeft ze dezelfde zwemleraren en die weten onderhand wel hoe ze met haar om moeten gaan.
Het gaat de laatste tijd wel wat beter, met jonger kinderen uit de wijk kan ze wel goed spelen en als haar broertje van bijna 5 erbij is gaat het ook een stuk beter, die is echt compleet anders en neemt haar mee op sleeptouw.
Er is nog niets ontdekt, maar het plan is om haar dit schooljaar nog testen. Eerder dit jaar is (voorzover mogelijk op deze leeftijd). haar IQ getest en uit die test kwam ook naar voren dat er tzt aanvullende onderzoeken wel aan te raden waren.
Als ik naar deze kenmerken kijk denk ik wel dat ze richting dat spectrum nijgt, ikzelf trouwens ook.
https://www.autisme.nl/over-autisme/wat-is-autisme/autisme-spectrum-stoornis-ass/
Er bestaat geen biomarker voor autisme, zoals een bloed- of dna-test. De diagnose wordt gesteld door een psychiater of een gz-psycholoog aan de hand van
www.autisme.nl
Ze is bijna 7, we hebben zo'n planning al in het klein en dan lopen we tegen 2 problemen aan. Het is heel lastig om goede weekplanning te maken omdat ik in ploegendienst werk en mijn vrouw haar werkplanning daar op aanpast en daar dan weer de BSO op aangepast wordt. Daarnaast kan niet met zo'n planning omgaan ik krijg bijna kortsluiting in mijn hoofde als de dag niet kan verlopen zoals het schema dicteert.
Ik verwacht niet veel van de instanties, maar als een kind afwijkt van de norm wordt je bijna gedwongen er naar toe te gaan wil het niet spaak lopen op school. Mijn dochter. presteert on de laagste 10% op de "drie minuten toets" omdat` het mondelinge aspect daarvan haar heel slecht af gaat. Wat woordenschat en rekenen betreft zit ze ver in de hoogste 25%. Zeer waarschijnlijk gaat de gewoon over naar groep 4 mede omdat ze dus buiten school ook begeleiding krijgt.
Ik denk dat de zwakste kinderen, dus kinderen met dergelijke problemen, maar dan komende uit een gezin uit een lagere sociale klasse met ouders die niet het doorzettingsvermogen hebben dt nodig is, of niet de juiste weg weten te bewandelen buiten de boor vallen.
Ik snap het taboe ook niet, als je het in een milde vorm hebt is het juist heel fijn om dat te weten want dan heeft op een aantal vlakken ook zo zijn voordelen.