Fitness Seller

Sticky Wat heeft jouw dag verpest?

• #141.101
  • #141.102
Ruim 3 jaar na het eerste contact met een zorgprofessional over de achterlopende (sociale) ontwikkeling van onze dochter is eindelijk het hoge woord er uit. Ze zal binnenkort getest worden op autisme. Zoiets wordt heel voorzichtig gebracht alsof het iets ergs is dat ze daarop getest moet worden terwijl we zelf vanaf het begin hebben aangegeven dat het ons niet zou verbazen als ze ergens in dat spectrum zou vallen. Dan geef je dat vandaag aan bij haar leerkracht op school en dan is het antwoord dat de juf al een tijd aan het nadenken was hoe ze het moest brengen dat ze zelf ook een vermoeden hadden.

Mensen zeg zoiets gewoon en laat ouders niet jarenlang van het kastje naar de muur gaan. Wij stonden op het punt om (voorlopig) afscheid te nemen van jeugdzorg omdat het veel tijd en energie kost en het tot nu toe weinig heeft opgeleverd.
Sociale ontwikkeling in de zin van spelen met andere kinderen dat wat moeizamer gaat of hoe moet ik het zien?

• #141.103
Ruim 3 jaar na het eerste contact met een zorgprofessional over de achterlopende (sociale) ontwikkeling van onze dochter is eindelijk het hoge woord er uit. Ze zal binnenkort getest worden op autisme. Zoiets wordt heel voorzichtig gebracht alsof het iets ergs is dat ze daarop getest moet worden terwijl we zelf vanaf het begin hebben aangegeven dat het ons niet zou verbazen als ze ergens in dat spectrum zou vallen. Dan geef je dat vandaag aan bij haar leerkracht op school en dan is het antwoord dat de juf al een tijd aan het nadenken was hoe ze het moest brengen dat ze zelf ook een vermoeden hadden.

Mensen zeg zoiets gewoon en laat ouders niet jarenlang van het kastje naar de muur gaan. Wij stonden op het punt om (voorlopig) afscheid te nemen van jeugdzorg omdat het veel tijd en energie kost en het tot nu toe weinig heeft opgeleverd.
Desondanks is het best vroeg ontdekt, toch? Meisjes krijgen de diagnose toch vaak pas laat?

• #141.104
Ik weet niet hoe oud je dochter is @Steks.
Wij hebben een zoon van bijna 8 die al kort nadat hij 2 werd de mallemolen in ging van onderzoeken en aangepaste dag opvang.

Zolang je niet te veel verwacht van instanties is het allemaal wel goed te handelen.
Voor je het weet heb je ook een week kalender aan je muur🤣
20230223_170216.jpg

Laatst bewerkt:
  • #141.105
Analyse vastgelopen na 31 uur stampen. :(
Mag weer opnieuw draaien, echt zo'n frustratie dag waar alles stuk ging en stopte met werken. Argh.
Gelukkig twee weken vrij zo!

• #141.106

Jeugdzorg is echt troep. Met 't broertje van m'n ex waren we ook ruim 10 jaar in de molen bezig voordat we eindelijk fatsoenlijk resultaat hadden.
Ondertussen z'n hele leven overhoop door nalatige zorg van de jeugdzorg. Echt kansloos.

Maargoed, stel ze wordt positief getest, weet je wel dat je dochter iig een toekomstige DBB'er kan worden!
En serieus; Raar dat er zo'n taboe op rust, is toch niks mis mee? Hoeft ook helemaal geen negatieve impact op iemand zijn/haar leven te hebben, mits er tijdig hulp geboden wordt.

• #141.108
Autisme komt natuurlijk in allerlei soorten en maten.

Was t niet zo dat vrijwel iedereen wel bepaalde autistische trekjes heeft?
Op DBB sowieso wel.
En tja, is natuurlijk een grote parapluterm waar alles onder valt van sensorische sensitiviteit tot achterlopende (sociale) ontwikkeling.
Het is wel belangrijk om er vroeg achter te komen in welke vorm en maat een kind er last van heeft om zo de zorg er op aan te passen.

• #141.109
Op DBB sowieso wel.
En tja, is natuurlijk een grote parapluterm waar alles onder valt van sensorische sensitiviteit tot achterlopende (sociale) ontwikkeling.
Het is wel belangrijk om er vroeg achter te komen in welke vorm en maat een kind er last van heeft om zo de zorg er op aan te passen.
Dus wat had jij @Schwarzeneggertje

• #141.112
Voel me ff heel dom. Blijkbaar bereken ik de calorieën van spareribs al 15 jaar verkeerd.
Ging er altijd van uit dat oneetbare delen in de berekeningen van een etiket meegenomen werden.
Je moet dus kennelijk totaalgewicht spareribs - gewicht botten doen = gewicht van spareribs dat je moet tracken... d'oh.

• #141.114
Wij hebben een zoon van bijna 8 die al kort nadat hij 2 werd de mallemolen in ging van onderzoeken en aangepaste dag opvang.

Zolang je niet te veel verwacht van instanties is het allemaal wel goed te handelen.
20230223_170216.jpg
Wel lekker strak georganiseerd huishouden zo :)

• #141.118
Lijkt me ook wel lastig om zoiets aan te geven als juf. Je komt met best iets heftigs zonder dat je daarvoor zelf de diagnose kan stellen.

Maarja vaak is het wel bij die dingen het beste om gewoon snel de kaarten open te gooien, daar zijn zij ook wel weer voor

Nu ik er wat langer over nadenk snap ik het ook wel, maar ze weet dat we al langere tijd bij verschillende instanties lopen, ze heeft een telefonisch gesprek gehad met de pedagoog van onze dochter en we hebben al eens over de kwetsbaarheid en achterlopende ontwikkeling van onze dochter gesproken. Ik had het graag al eerder gehoord, maar ik kan ook begrijpen dat er ouders zijn die dat juist niet willen.

Vanaf welke leeftijd en waarom kregen jullie het vermoeden dat ze mogelijk een vorm van autisme heeft?

Veel sterkte, al weet ik niet helemaal of dat hier het juiste woord is.
Ergens tussen haar derde en vierde verjaardag en over twee weken wordt ze zeven.

Sterkte wensen oid is niet nodig, of ze straks een vorm van autisme blijkt te hebben of niet, verandert niets aan haar als persoon of de interactie met haar. Maar toch doet het wat met je, ze kan voor haar leeftijd best aanhankelijk zijn en wat meer verzorging vragen dan andere kinderen van haar leeftijd. Dus vanavond heb ik haar tanden voor haar gepoetst, haar de trap opgetild naar haar slaapkamer, haar omhoog getild haar hoogslaper in en bij haar in bed gekropen. Vaak geef ik daar niet aantoe maar ik vond het vandaag wel weer een keer kunnen.

Sociale ontwikkeling in de zin van spelen met andere kinderen dat wat moeizamer gaat of hoe moet ik het zien?
Geen interactie met kinderen van haar leeftijd, niet snappen wat ze met doen als andere kinderen vragen of ze met hun wil spelen, toen 3/4 jaar was ging ze in de speeltuin in onze wijk vaak gewoon op de grond zitten en kijken naar andere kinderen die aan het spelen waren. Maar ook geen interactie met volwassen, net na haar vierde verjaardag is ze op zwemles gegaan, maar de zwemjuf kreeg haar niet het water in, na 3 lessen werd ze daarom maar weer onderaan de wachtlijst gezet en zijn we naar een andere zwemschool gegaan en hebben we haar op privéles gezet. Het heeft flink wat moeite gekost, ook van de zwemleraren, maar vorige maand (na bijna 2 jaar dus) heeft ze haar A-diploma gehaald en nu zwemt ze in een een groep. Dat kost haar best veel moeite, maar gelukkig heeft ze dezelfde zwemleraren en die weten onderhand wel hoe ze met haar om moeten gaan.

Het gaat de laatste tijd wel wat beter, met jongere kinderen uit de wijk kan ze wel goed spelen en als haar broertje van bijna 5 erbij is gaat het ook een stuk beter, die is echt compleet anders en neemt haar mee op sleeptouw.

Desondanks is het best vroeg ontdekt, toch? Meisjes krijgen de diagnose toch vaak pas laat?

Er is nog niets ontdekt, maar het plan is om haar dit schooljaar nog testen. Eerder dit jaar is (voorzover mogelijk op deze leeftijd) haar IQ getest en uit die test kwam ook naar voren dat er tzt aanvullende onderzoeken wel aan te raden waren.

Als ik naar deze kenmerken kijk denk ik wel dat ze richting dat spectrum nijgt, ikzelf trouwens ook.
https://www.autisme.nl/over-autisme/wat-is-autisme/autisme-spectrum-stoornis-ass/

20230223_170216.jpg

Ze is bijna 7, we hebben zo'n planning al in het klein en dan lopen we tegen 2 problemen aan. Het is heel lastig om een goede weekplanning te maken omdat ik in ploegendienst werk en mijn vrouw haar werkplanning daarop aanpast en daar dan weer de BSO op aangepast wordt. Daarnaast kan ik niet met zo'n planning omgaan, ik krijg bijna kortsluiting in mijn hoofd als de dag niet kan verlopen zoals het schema dicteert. :D

Ik verwacht niet veel van de instanties, maar als een kind afwijkt van de norm wordt je bijna gedwongen er naar toe te gaan wil het niet spaak lopen op school. Mijn dochter. presteert in de laagste 10% op de "drie minuten toets" omdat` het mondelinge aspect daarvan haar heel slecht af gaat. Wat woordenschat en rekenen betreft zit ze ver in de hoogste 25%. Zeer waarschijnlijk gaat de gewoon over naar groep 4 mede omdat ze dus buiten school ook begeleiding krijgt.

Jeugdzorg is echt troep. Met 't broertje van m'n ex waren we ook ruim 10 jaar in de molen bezig voordat we eindelijk fatsoenlijk resultaat hadden.
Ondertussen z'n hele leven overhoop door nalatige zorg van de jeugdzorg. Echt kansloos.

Ik denk dat de zwakste kinderen, dus kinderen met dergelijke problemen, maar dan komende uit een gezin uit een lagere sociale klasse met ouders die niet het doorzettingsvermogen hebben dat nodig is, of niet de juiste weg weten te bewandelen buiten de boot vallen.

Maargoed, stel ze wordt positief getest, weet je wel dat je dochter iig een toekomstige DBB'er kan worden!
En serieus; Raar dat er zo'n taboe op rust, is toch niks mis mee? Hoeft ook helemaal geen negatieve impact op iemand zijn/haar leven te hebben, mits er tijdig hulp geboden wordt.
Ik snap het taboe ook niet, als je het in een milde vorm hebt is het juist heel fijn om dat te weten want dan heeft op een aantal vlakken ook zo zijn voordelen.

Laatst bewerkt:
  • #141.119
Nu ik er wat langer over nadenk snap ik het ook wel, maar ze weet dat we al langere tijd bij verschillende instanties lopen, ze heeft een telefonisch gesprek gehad met de pedagoog van onze dochter en we hebben al eens over de kwetsbaarheid en achterlopende ontwikkeling van onze dochter gesproken. Ik had het graag al eerder gehoord, maar ik kan ook begrijpen dat er ouders zijn die dat juist niet willen.

Ergens tussen haar derde en vierde verjaardag en over twee weken wordt ze zeven.

Sterkte wensen oid is niet nodig, of ze straks een vorm van autisme blijkt te hebben of niet, verandert niets aan haar als persoon of de interactie met haar. Maar toch doet het wat met je, ze kan voor haar leeftijd best aanhankelijk zijn en wat meer verzorging vragen dan andere kinderen van haar leeftijd. Dus vanavond heb ik haar tanden voor haar gepoetst, haar de trap opgetild naar haar slaapkamer, haar omhoog getild haar hoogslaper in en bij haar in bed gekropen. Vaak geef ik daar niet aantoe maar ik vond het vandaag wel weer een keer kunnen.

Geen interactie met kinderen van haar leeftijd, niet snappen wat ze met doen als andere kinderen vragen of ze met haar wil spelen, toen 3/4 jaar was ging ze in de speeltuin in onze wijk vaak gewoon op de grond zitten en kijken naar andere kinderen die aan het spelen waren. Maar ok geen interactie met volwassen, net na haar vierde verjaardag i s ze op zwemles gegaan, maar de zwemjuf kreeg haar niet het water in, na 3 lessen werd ze daarom maar weer onderaan de wachtlijst gezet en zin we naar een andere zwemschool gegaan en hebben we haar op privéles gezet. Het heeft flink wat moeite gekost, ook van de zwemleraren, maar vorige maand (na bijna 2 jaar dus) heeft ze haar A-diploma gehaald en nu zwemt ze in een een groep. Dat kost haar best veel moeite, maar gelukkig heeft ze dezelfde zwemleraren en die weten onderhand wel hoe ze met haar om moeten gaan.

Het gaat de laatste tijd wel wat beter, met jonger kinderen uit de wijk kan ze wel goed spelen en als haar broertje van bijna 5 erbij is gaat het ook een stuk beter, die is echt compleet anders en neemt haar mee op sleeptouw.

Er is nog niets ontdekt, maar het plan is om haar dit schooljaar nog testen. Eerder dit jaar is (voorzover mogelijk op deze leeftijd). haar IQ getest en uit die test kwam ook naar voren dat er tzt aanvullende onderzoeken wel aan te raden waren.

Als ik naar deze kenmerken kijk denk ik wel dat ze richting dat spectrum nijgt, ikzelf trouwens ook.
https://www.autisme.nl/over-autisme/wat-is-autisme/autisme-spectrum-stoornis-ass/

Ze is bijna 7, we hebben zo'n planning al in het klein en dan lopen we tegen 2 problemen aan. Het is heel lastig om goede weekplanning te maken omdat ik in ploegendienst werk en mijn vrouw haar werkplanning daar op aanpast en daar dan weer de BSO op aangepast wordt. Daarnaast kan niet met zo'n planning omgaan ik krijg bijna kortsluiting in mijn hoofde als de dag niet kan verlopen zoals het schema dicteert. :D

Ik verwacht niet veel van de instanties, maar als een kind afwijkt van de norm wordt je bijna gedwongen er naar toe te gaan wil het niet spaak lopen op school. Mijn dochter. presteert on de laagste 10% op de "drie minuten toets" omdat` het mondelinge aspect daarvan haar heel slecht af gaat. Wat woordenschat en rekenen betreft zit ze ver in de hoogste 25%. Zeer waarschijnlijk gaat de gewoon over naar groep 4 mede omdat ze dus buiten school ook begeleiding krijgt.

Ik denk dat de zwakste kinderen, dus kinderen met dergelijke problemen, maar dan komende uit een gezin uit een lagere sociale klasse met ouders die niet het doorzettingsvermogen hebben dt nodig is, of niet de juiste weg weten te bewandelen buiten de boor vallen.

Ik snap het taboe ook niet, als je het in een milde vorm hebt is het juist heel fijn om dat te weten want dan heeft op een aantal vlakken ook zo zijn voordelen.

Getuigd wel van goed ouderschap dat je d'r zo mee betrokken bent. Zullen ook zat ouders zijn die de insteek hebben van 'Niet zo dom doen, gewoon buitenspelen en je niet zo aanstellen'
Denk dat je inmiddels wel weet dat ze in ieder geval afwijkt van de norm en dan ook een andere benadering nodig heeft. Hoop dat je snel kan vinden wat 't precies is en hoe je 't het best kan aanpakken zodat het later geen belemmering hoeft te vormen :)

• #141.120
Getuigd wel van goed ouderschap dat je d'r zo mee betrokken bent. Zullen ook zat ouders zijn die de insteek hebben van 'Niet zo dom doen, gewoon buitenspelen en je niet zo aanstellen'
Denk dat je inmiddels wel weet dat ze in ieder geval afwijkt van de norm en dan ook een andere benadering nodig heeft. Hoop dat je snel kan vinden wat 't precies is en hoe je 't het best kan aanpakken zodat het later geen belemmering hoeft te vormen :)
Het komt denk ik ook doordat ik mijzelf deels in haar herken, mijn vrouw heeft weleens gezegd dat getrouwd zijn met mij haar af en toe veel moeite kost en dat ze niet weet of het haar wel gaat lukken om dan ook nog eens zo'n kind op te voeden. Het is natuurlijk niet goed je zelf te projecteren op je kind, maar als ik dat dan toch doe zie ik 1 groot verschil, mijn dochter is heel gevoelig voor wat anderen van haar denken, iets waar ik weinig tot geen last van heb. En zeker in de huidige samenleving kan dat lastig zijn.

Terug
Naar boven