Was het allemaal afdoende, te veel of te weinig? Daar kun je over discussiëren.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Is zeker waar!

Dat is natuurlijk ook niet waar. Veel Corona-critici zijn niet zo heel slim. En de meesten redeneren al pag toe naar de conclusie die ze zelf denken dat waar is.
Wat wel waar is, is dat tussen COVID alpha en omikron de besmettelijkheid flink is toegenomen en de Ernst van de ziekte zelf is afgenomen. Dus dat maatregelen minder goed werkten, zeker. Maar dat ze niet werkten - onzin.
Ik blijf ook alleen maar binnen mijn eigen bubbel.Is zeker waar!
Zo heb ik, dankzij jou, geleerd dat 'think outside the box' helemaal geen goede eigenschap hoeft te zijn![]()
Je weet dat bijv. handen wassen helemaal niets doen tegen de overdraagbaarheid van coronavirussen?Klopt, maar de ander kan er ook veel aan hebben, ik leer namelijk ook veel van het beantwoorden van andermans vragen, niet alleen online maar ook irl.
Ik zeg niet dat dit voor Vink ook geldt, maar van veel Corona critici hoor ik dat de maatregelen geen effect zouden hebben gehad op het overdragen van Corona, maar nu ineens wel de oorzaak is van de lage weerstand van de meesten. Ik kan dat dan niet rijmen.
Voor zover ik weer is dat nooit werkelijk aangetoond en komt men niet verder dan dat de data suggereert dat het wellicht een dempend effect heeft.
Blame @brian0206 🤣Slecht gaan op ijs 🤣 nooit ijs meer eten. Zit al halfuur op de toilet 🚽
Beginners mankementen. Duurt een aantal tubs voor je #teamicecream veteraan bent👀
All your gains down theSlecht gaan op ijs 🤣 nooit ijs meer eten. Zit al halfuur op de toilet 🚽
Er wordt heel veel onderzoek gedaan. En er wordt wekelijks over gerapporteerd.Daarvoor hebben we natuurlijk wel alle data nodig om te kunnen bestuderen, alle feiten en lelijke waarheden. Ik gok alleen dat we die in dit dossier niet gaan krijgen. Even los van het deel dat lastig te kwalificeren valt, omdat er natuurlijk ook veel onder verkeerde oorzaken weggeschreven is, qua sterven en bijvoorbeeld ook psychische zorg hulpverlening. Om er gewoon even 2 in te gooien.
Wordt er nu eigenlijk al onderzoek gedaan naar de nog steeds aanwezige oversterfte? Dat is wel een onderwerp dat compleet overschaduwd wordt door alle andere crisissen van het moment.
We zullen het waarschijnlijk allemaal (in elk geval voorlopig) niet weten.
Er wordt heel veel onderzoek gedaan. En er wordt wekelijks over gerapporteerd.
![]()
Hogere sterfte in maart, maar net geen oversterfte
In maart 2023 overleden ongeveer 18 duizend mensen. Dit zijn er 1,3 duizend meer dan verwacht, maar er was net geen oversterfte.www.cbs.nl
Februari en Maart geen oversterfte maar wel hoger dan normaal. Meesten zijn mensen in verpleeghuizen enz. Dus tsja… er wordt helemaal niet geheimzinnig over gedaan en je kunt bij het cbs zelf de cijfers inzien.
En over Corona… er is heel erg veel wel bekend en daar wordt ook veel onderzoek naar gedaan. Er zullen zeker nog wat fouten en verkeerde inschattingen naar boven komen. Dat hoort er bij. En de verantwoordelijken zullen proberen weg te komen met die fouten. Soms terecht soms niet.
Als je vraagtekens hebt bij de methode van het CBS kan je toch de cijfers van het RIVM hanteren.Dat ontken ik ook zeker niet, ik hoor het wel als er consensus is.
Overigens moet je de sterftecijfers van het CBS toch anders interpreteren dan pre corona.
Sinds 2 oktober 2020 gebruikt het CBS de volgende methode voor het verwachte aantal overledenen
Het verwachte aantal overledenen wanneer er geen corona-epidemie was geweest, is geschat op basis van de waargenomen sterfte in de afgelopen vijf jaar. Eerst wordt voor elk jaar de sterfte per week bepaald. Vervolgens wordt per week een gemiddelde van de sterfte in die week en de zes omliggende weken bepaald. Deze gemiddelde sterfte per week levert een benadering op van de verwachte wekelijkse sterfte. Met behulp van de prognose van de bevolkingsontwikkeling (Bevolkingsprognose, 2019-2060) wordt de verwachte sterfte per week herschaald om rekening te houden met de bevolkingsgroei, de vergrijzing en de oplopende levensverwachting van de bevolking. De marges rond de verwachte sterfte zijn geschat op basis van de waargenomen spreiding in de sterfte per week in de afgelopen vijf jaar.
Er staat weliswaar "wanneer er geen corona-epidemie was geweest", maar die was er toch wel? Verder staat er geen uitleg wat men met die bewering bedoelt. Voor een instituut dat met cijfers en statistiek werkt, zijn ze transparant en vaag tegelijk.
De methode is dus aangepast, omdat de vorige niet meer voldeed? Of omdat dit beter uitkwam/komt? Ben best benieuwd naar de cijfers op basis van de oude meetmethode die tot okt. 2020 gewoon volstond. Wel typisch een jaar na dato. Maar wellicht ben ik te sceptisch hierover.
Anyway, des te meer jaren er in de 5 referentie jaren zitten met oversterfte, des te minder is de gerapporteerde oversterfte nu, aangezien je referentiemateriaal veranderd, in elk geval nog tot en met okt. 2025. Dus dit en komend jaar zal het cijfermatig met de oversterfte inderdaad wel meevallen.

Ja. Dus Corona hebben ze buiten beschouwing gelaten, lijkt meDat ontken ik ook zeker niet, ik hoor het wel als er consensus is.
Overigens moet je de sterftecijfers van het CBS toch anders interpreteren dan pre corona.
Sinds 2 oktober 2020 gebruikt het CBS de volgende methode voor het verwachte aantal overledenen
Het verwachte aantal overledenen wanneer er geen corona-epidemie was geweest, is geschat op basis van de waargenomen sterfte in de afgelopen vijf jaar. Eerst wordt voor elk jaar de sterfte per week bepaald. Vervolgens wordt per week een gemiddelde van de sterfte in die week en de zes omliggende weken bepaald. Deze gemiddelde sterfte per week levert een benadering op van de verwachte wekelijkse sterfte. Met behulp van de prognose van de bevolkingsontwikkeling (Bevolkingsprognose, 2019-2060) wordt de verwachte sterfte per week herschaald om rekening te houden met de bevolkingsgroei, de vergrijzing en de oplopende levensverwachting van de bevolking. De marges rond de verwachte sterfte zijn geschat op basis van de waargenomen spreiding in de sterfte per week in de afgelopen vijf jaar.
Er staat weliswaar "wanneer er geen corona-epidemie was geweest", maar die was er toch wel? Verder staat er geen uitleg wat men met die bewering bedoelt. Voor een instituut dat met cijfers en statistiek werkt, zijn ze transparant en vaag tegelijk.
De methode is dus aangepast, omdat de vorige niet meer voldeed? Of omdat dit beter uitkwam/komt? Ben best benieuwd naar de cijfers op basis van de oude meetmethode die tot okt. 2020 gewoon volstond. Wel typisch een jaar na dato. Maar wellicht ben ik te sceptisch hierover.
Anyway, des te meer jaren er in de 5 referentie jaren zitten met oversterfte, des te minder is de gerapporteerde oversterfte nu, aangezien je referentiemateriaal veranderd, in elk geval nog tot en met okt. 2025. Dus dit en komend jaar zal het cijfermatig met de oversterfte inderdaad wel meevallen.
Wat zijn vax tokkies?
Lui die gevaccineerd zijn en denken dat ze alles mogen en kunnen
Domme mensen die denken dat vaccineren vreselijk gevaarlijk is en een plan van de overheid om 5g/chips/nanobots/dodelijk gif in je lichaam te spuiten.