XXL Nutrition

Sticky Wat heeft jouw dag verpest?

• #153.781
Er is een beperkt aantal auto's dat waardevast is en een zeer beperkt aantal auto's dat meer waard wordt.

Meestal is het niet reëel een auto een investering te noemen, maar hoogstens een hobby. Je weet wat ze zeggen over hobbies...

Een vriend van mij heeft een klassieke auto voor ongeveer evenveel verkocht als een aantal jaar geleden gekocht. Hij vomd dst een prima deal, hij heeft alleen voor het gebruik betaald.
Als je dan eerlijk naar de gemaakte kosten kijkt en de inflatie mee neemt kom je er achter dat het alsnog geld gekost heeft en dus een slechte investering was.

• #153.782
Auto's zijn net als vrouwen, kunt er geld in blijven pompen om ze mooier te maken maar het bouwjaar blijft hetzelfde.

• #153.784
Ikb4 dreamy zijn maandelijkse kosten zijn 4500 netto 😌

• #153.785
Tuurlijk wel, het is gewoon niet de bedoeling dat een ZZP'er langdurig een full-time medewerker in dienst vervangt. Daarvoor is die wet ook in het leven geroepen. ZZP en interim is in de kern een 'project' voor afgekaderde periode (kort) overnemen, dus geen 3 jaren 'schijn' in dienst zijn. Ik haal 3 opdrachtgevers makkelijk per jaar, mijn opdrachten verschillen in lengte aangezien het afgekaderde periodes zijn. Dat is de kern van het werken als freelancer zoals je zelf aangeeft voor 6-8 weken. Die drie opdrachtgevers gaat over een geheel jaar, niet op elk willekeurig moment.

Vanaf 2016 is het aangepast dat het geen minimale eis meer is, maar het werken voor maar één opdrachtgever is sowieso enkel mogelijk in bepaalde uitzonderingen. Daardoor is het dus ook de bedoeling dat je als freelancer meerdere opdrachtgevers hebt. Daarnaast is een van de voorwaarden van freelancen het zelf kunnen indelen van eigen taken en de manier waarop dit gebeurt, dus wellicht is het een idee die regels eens na te kijken. Freelancen en vervolgens verkapt alsnog als normaal werknemer meedraaien is nooit de bedoeling geweest, in geen enkele constructie.
Ligt er wel aan hoor, vele werknemers in de agrarische sector verlangen naar een fulltime baan + een ditje en datje, stel je bent bedrijfs verzorger op een melkveehouderij maar de voer wagen gaat stuk en je bent hier de hele nacht aan het sleutelen zodat je de dieren sochtends hopelijk kan voeren, stel een andere boer die heeft allemaal zieke werknemers en snel iemand nodig dan ben je als ZZPer vele malen flexibeler voor jezelf omdat je kan gaan en staan waar je wil mits je duidelijke afspraken gemaakt hebt met je opdrachtgever en daarnaast minder administratief belastend voor een boer als een werknemer op de loonlijst hebben staan

• #153.786
werk al 3 jaar als beveiliger zzp’er en belastingdienst gaat vanaf 2025 controleren op schijnzelfstandigheid, dat betekent einde oefening voor ons. Ben benieuwd hoe volgend jaar uit gaat zien. Nieuwe economische crisis.
Voor ons ook hoofdpijn. Moeten nu iedereen in loondienst nemen uit angst voor gezeik met de BD, wat voor ons als beginnend bedrijf vrij risicovol is. Hogere kosten ook in ons geval en gaan nu noodgedwongen de consulttarieven verhogen in het nieuwe jaar om hiervoor te compenseren.

• #153.787
Als je dan eerlijk naar de gemaakte kosten kijkt en de inflatie mee neemt kom je er achter dat het alsnog geld gekost heeft en dus een slechte investering was.
Die vriend van mij hield zichzelf niet voor de gek en noemde het dan ook geen investering, maar een leuke hobby. Hobbies kosten geld.

• #153.788
Voor ons ook hoofdpijn. Moeten nu iedereen in loondienst nemen uit angst voor gezeik met de BD, wat voor ons als beginnend bedrijf vrij risicovol is. Hogere kosten ook in ons geval en gaan nu noodgedwongen de consulttarieven verhogen in het nieuwe jaar om hiervoor te compenseren.
Is dat dan de schuld van de mensen die de nieuwe regels hebben bedacht, of die de oude regels hebben “misbruikt”?

• #153.789
Maar zppr krijgt toch meer? Dan is het toch voordeliger iemand aan te nemen?

• #153.790
Ligt er wel aan hoor, vele werknemers in de agrarische sector verlangen naar een fulltime baan + een ditje en datje, stel je bent bedrijfs verzorger op een melkveehouderij maar de voer wagen gaat stuk en je bent hier de hele nacht aan het sleutelen zodat je de dieren sochtends hopelijk kan voeren, stel een andere boer die heeft allemaal zieke werknemers en snel iemand nodig dan ben je als ZZPer vele malen flexibeler voor jezelf omdat je kan gaan en staan waar je wil mits je duidelijke afspraken gemaakt hebt met je opdrachtgever en daarnaast minder administratief belastend voor een boer als een werknemer op de loonlijst hebben staan
Er zit wel een groot verschil tussen incidentieel een ZZP'er inhuren om ziekteverzuim op te vangen ("een week overnemen aangezien er te weinig capaciteit is") of structureel iemand als ZZP'er fulltime rond hebben lopen. Dat eerste is geen probleem en een voorbeeld van wat ik eerder aanhaalde, aangezien het een afgekaderde opdracht is.

Voorbeeld: Kennis van mij kwam met het verhaal dat hij als ZZP'er werkt voor het bedrijf waar hij zit. Daar sloeg ik op aan, aangezien hij ook een auto van de zaak heeft. Toen ik wat doorvroeg kwam er min of meer naar boven dat hij als ZZP'er uitbetaald krijgt (al een langere tijd) maar wél verder als fulltime medewerker functioneert en dus ook een auto van de zaak rijd. Ik heb hem toen op het hart gedrukt hier echt mee uit te kijken, aangezien dit exact de constructies zijn waar je uiteindelijk als zelfstandige het meeste gezeik mee krijgt. Leuk dat je een auto van de zaak rijd, maar dat zijn privileges voor interne medewerkers, niet voor externen. Dat zijn dus ook de voorbeelden van schijnzelfstandigheid.

Ik lees/hoor veel verhalen dat mensen korte termijn het ZZP'en interessant vinden (want je houd er meer aan over) maar uiteindelijk of meedraaien als intern medewerker, hele rare verwachtingsmanagement krijgen of op een andere manier niet als ZZP'er functioneren. Zaken als je eigen werktijden kunnen bepalen, werkzaamheden binnen eigen visie en overzicht kunnen uitvoeren spelen allemaal mee als beoordelen of je wél of géén zelfstandige bent. Ik heb toevallig mijn vorige opdracht onder een hele strenge partij uitgevoerd waarbij dit dus ook in korte tijd tweemaal is getoetst, dus sindsdien ben ik onbedoeld redelijk goed op de hoogte van die regels. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen te bedenken, maar ZZP'en is niet een soort snel rijk worden en niemand kijkt ernaar. Er komt veel meer bij kijken, zeker lange termijn.

Edit: Typo

Laatst bewerkt:
  • #153.791
Niet als je zo nu onderbetaald.

Think About It GIF by Identity

Ze hadden een grens kwa uurtarief moeten opstellen waarboven de “schijnconstructie” wel gewoon mag.

• #153.792
Een contract hoeft toch niet altijd uren bevatten? Bij een 0 uren contract heb je pas na een paar jaar iets zoals verworven recht?

• #153.793
Per uur kregen ze wat meer, maar de totale kosten voor ons als werkgever zijn nu hoger. (Wij gaven geen buitensporige zzp-tarieven.)

Een contract hoeft toch niet altijd uren bevatten? Bij een 0 uren contract heb je pas na een paar jaar iets zoals verworven recht?
Voor een beperkte periode kan dat ja. Ik weet het fijne er niet van, maar wij volgen als zelfstandig behandelcentrum een bepaalde cao waarbinnen het niet mag.

• #153.794
Er zit wel een groot verschil tussen incidentieel een ZZP'er inhuren om ziekteverzuim op te vangen ("een week overnemen aangezien er te weinig capaciteit is") of structureel iemand als ZZP'er fulltime rond hebben lopen. Dat eerste is geen probleem en een voorbeeld van wat ik eerder aanhaalde, aangezien het een afgekaderde opdracht is.

Voorbeeld: Kennis van mij kwam met het verhaal dat hij als ZZP'er werkt voor het bedrijf waar hij zit. Daar sloeg ik op aan, aangezien hij ook een auto van de zaak heeft. Toen ik wat doorvroeg kwam er min of meer naar boven dat hij als ZZP'er uitbetaald krijgt (al een langere tijd) maar wél verder als fulltime medewerker functioneert en dus ook een auto van de zaak rijd. Ik heb hem toen op het hart gedrukt hier echt mee uit te kijken, aangezien dit exact de constructies zijn waar je uiteindelijk als zelfstandige het meeste gezeik mee krijgt. Leuk dat je een auto van de zaak rijd, maar dat zijn privileges voor interne medewerkers, niet voor externen. Dat zijn dus ook de voorbeelden van schijnzelfstandigheid.

Ik lees/hoor veel verhalen dat mensen korte termijn het ZZP'en interessant vinden (want je houd er meer aan over) maar uiteindelijk of meedraaien als intern medewerker, hele rare verwachtingsmanagement krijgen of op een andere manier niet als ZZP'er functioneren. Zaken als je eigen werktijden kunnen bepalen, werkzaamheden binnen eigen visie en overzicht kunnen uitvoeren spelen allemaal mee als beoordelen of je wél of géén zelfstandige bent. Ik heb toevallig mijn vorige opdracht onder een hele strenge partij uitgevoerd waarbij dit dus ook in korte tijd tweemaal is getoetst, dus sindsdien ben ik onbedoeld redelijk goed op de hoogte van die regels. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen te bedenken, maar ZZP'en is niet een soort snel rijk worden en niemand kijkt ernaar. Er komt veel meer bij kijken, zeker lange termijn.

Edit: Typo
Wat ik dus stel is dat ZZPer hierzo regelmatig ter plekke vrij neemt om ergens anders in te vallen wat ook kan indien hij achteraf het werk in haalt dat gebeuren moet, uiteindelijk werkt hij circa 90 tot 120uur per week omdat hij dat wil, als hij geen zzp was kon dit niet omdat je een cao gebonden contract hebt

• #153.795
Wat ik dus stel is dat ZZPer hierzo regelmatig ter plekke vrij neemt om ergens anders in te vallen wat ook kan indien hij achteraf het werk in haalt dat gebeuren moet, uiteindelijk werkt hij circa 90 tot 120uur per week omdat hij dat wil, als hij geen zzp was kon dit niet omdat je een cao gebonden contract hebt
120uur per week werken? :thinking:

Dat is meer dan sommigen wakker zijn.

• #153.797
Ik had al moeite met het ontcijferen van je bovenstaande stuk maar dit kwam er zeker niet in naar voren. Heb je van het fenomeen 'leestekens' en zinnen afbreken gehoord?

Enfin: Ik snap niet helemaal welk punt je probeert te maken. Incidentiele klussen is, ook met de nieuwe handhaving, geen probleem als je ook echt als zelfstandige het werk uitvoert. Aangezien je spreekt over 'invallen' gaat het dus over incidenteel, waar ik dus ook over spreek. Wat iemand verder qua uren wil werken in de week moet diegene helemaal zelf weten, daar zijn geen maximale uren voor vastgesteld.

• #153.798
Agrarische sector is toch voor een groot deel seizoenswerk? Meer in de zomer dan in de winter?

Terug
Naar boven