XXL Nutrition

Wat is de betere methode voor krachttoename?

Peiling Peiling Krachttoename door:

• Veel assistance

Stemmen: 6 13,6%
  • Hoge frequentie

Stemmen: 21 47,7%
  • Hoog volume

Stemmen: 13 29,5%
  • Anders, namelijk:

Stemmen: 4 9,1%

• Totaal stemmers
    44

Anoniem_1990_1

Freaky Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
1
Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is; veel assistance (dus veel dippen om je bench omhoog te werken), hoge frequentie (dus 3 of meer keer per week een bepaalde oefening trainen) of hoog volume (dus 10, 15 of meer sets per oefening.

Hoge frequentie werkt goed, kijk maar naar Oly lifters bvb.

beginners - frequentie
verder gevorderden - frequentie en/of volume
eliten - assistance

beginners hebben nog niet echt zwakke plekken omdat de hele beweging zwak is. bij gevorderden kun je wel je zwakke punten zien.

Hoge frequentie werkt goed, kijk maar naar Oly lifters.

die techniek is ook heel anders.

iedereen die 10 jaar traint kan op kracht wel 100kg bankdrukken ook al is je techniek zaad.

dit geld niet voor olympische lifts.....die moeten vaak geoefend worden op een wat lagere intesiteit

ik denk veel assistance.
weinig volume en veel frequentie.
schema,s die naar pieken toewerken en weer afbouwen .

Hoge frequentie met veel gewicht waarbij niet tot failure getraind word.

gewoon hetgeen wat voor jouw het best is ???

krachttoename krijg je dmv
hard trainen je grens durven te verleggen
en beginnen als bv:
10x
6x
6x
6x
4x
2x

en dan bedoel ik zo deadliften of squaten
want aan 1tjes heb je niet veel(soms wel!!)

Niels volgens mij ben je een beste kerel maar waar haal je toch al die zogeheten wijsheid vandaan?

Die opbouw die je als voorbeeld geeft is iets voor een BB. En singles kunnen juist wel heel erg productief zijn. Een beetje verder kijken dan je neus lang is lijkt me wel op zn plaats hier.

assistance en veel setjes.

dus bank omhoog? bor, dippen enz en qua setjes 8-12 setjes met lage reps 2-6 denk ik. heb geen wetenschappelijke onderbouwing.

Ik heb het al vaker gezegd maar ik herhaal het weer eens: Heel veel werkt, als je maar bereid bent er hard voor te gaan en alles geeft wat je hebt. Hard work always pays off.

Veel assintance- mwa, ik denk niet dat het de beste manier is. Als je meer wilt bankdrukken moet je gewoon veel bankdrukken, en wat assistance doen, op je zwakste punten/sticky point.

Hoog frequentie - ben benieuwd, ik begin er vandaag mee. Vanaf nu ga ik dagelijks squaten. Het idee komt van Steve Justa.

Hoog Volume - is een beetje persoonsgebonden denk ik. Niet iedereen kan zo lang en zo vaak knallen op een oefening. Of de trainingen moeten 3-4 uur gaan trainen.
Met circuits draaide ik 60+ sets per training. Massagains waren erg goed ( ook bij andere die het gedaan hebben ) als je genoeg eet. Ik merkte erna ook wel dat ik een stuk sterker was geworden in low-rep.

Anders, namelijk - periodisatie Voor beginnners en gevorderden toch wel de beste of 1 van de beste manieren om sterker te worden denk ik. Ik heb bijvoorbeeld nog vrijwel niemand gehoord die k*tgains gemaakt heeft op Bill Starr.
En de mensen die wél slechtere gains hadden, volgden het programma maar half.

Krachttoename is een combinatie van groei van activiteit van CNS plus toename CSA van de spier.

Afhankelijk van de achterstanden mbt tot deze systemen lijkt me een keuze te maken.
Sommigen hebben genoeg CSA maar een (relatief) k*t CNS
Anderen hebben minder CSA maar een fantastisch CNS.

Overigens is er over het algemeen relatief meer CSA aanwezig en kan het CNS gewoon het potentieel niet vervullen.

Afhankelijk van randvoorwaarden die je stelt zou ik zeggen dat verbetering van de werking van het CNS in eerste instantie de betere methode is.

Frequentie dus, niet te veel volume en veel gewicht.

iedereen die 10 jaar traint kan op kracht wel 100kg bankdrukken ook al is je techniek zaad.

dit geld niet voor olympische lifts.....die moeten vaak geoefend worden op een wat lagere intesiteit

Hun (front)squat is bijvoorbeeld ook heel hoog. Dus alleen techniek heeft er niets mee te maken.

Krachttoename is een combinatie van groei van activiteit van CNS plus toename CSA van de spier.

Afhankelijk van de achterstanden mbt tot deze systemen lijkt me een keuze te maken.
Sommigen hebben genoeg CSA maar een (relatief) k*t CNS
Anderen hebben minder CSA maar een fantastisch CNS.

Overigens is er over het algemeen relatief meer CSA aanwezig en kan het CNS gewoon het potentieel niet vervullen.

Afhankelijk van randvoorwaarden die je stelt zou ik zeggen dat verbetering van de werking van het CNS in eerste instantie de betere methode is.

Frequentie dus, niet te veel volume en veel gewicht.

Builder B ik heb respect voor je strijd om de odd lifts en de onconventionele manier van trainen terug "in" te maken, maar terzelfder tijd hekel ik me aan je alwetende kennis van fibers, zenuwsystemen en andere niet relevante kennis ivm trainen. Als je nu nog een 120kg wegende mastodont was die een totaal heeft van 800-900kg zou ik alles wat je zegt geloven, maar tot dan...

Aan de topicstarter:
Kracht is iets dat met jaren komt. Er zijn zat veel systemen om sterk te worden. Zo zijn er de westside systemen, metal militia, high-volume Russische sT, hit-style, ...

Ik stel voor dat je je wat gaat verdiepen in deze "approaches" en dan zal jezelf zien wat je het meeste interesseert en wat je ook het mees oplevert. Zoek vooral datgene uit dat je graag doet. Een schema is niet productief als je er niks aan vindt.

Zelf vindt ik high-volume met wisselende intensiteit het beste. Zo doe ik Higm-medium-low intensity voor bench press en squat en het helpt me ontzettend. Dit combineer ik met 1x olympische lifts. Ik ben zeer tevreden met dit schema en ik verbeter er ontzettend mee. Dus voor mij perfect. Tevredenheid over schema + kwaliteit schema= ùassieve gains

tot uw dienst,
Lanfeust

olympische lifts hebben geen eccentrische fase, daarom kunnen ze aan hogere intensiteit meerdere keren per week worden uitgevoerd zonder te over trainen.

Bovendien zijn ze veel meer technisch.

Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is; veel assistance (dus veel dippen om je bench omhoog te werken), hoge frequentie (dus 3 of meer keer per week een bepaalde oefening trainen) of hoog volume (dus 10, 15 of meer sets per oefening.

Lichaam werkt volgensGeneral Adaptation Syndrome

In praktijk, principe van Overload (stress):
1) lichaam stresseren met hoge workload: hoog volume (sets x reps) of hoog intensiteit
2) meer werk in minder tijd (ala EDT)
3) oefening wisselen in een moeilijkere variant die zelfde spieren aanpakt

Na overload: rust, zodat lichaam sterker kan worden.

Basisprincipe is eenvoudig. Praktijk is anders
1) Hoeveel volume is nodig voor overload?
2) Hoeveel intensiteit is nodig voor overload?
3) Welke oefening geeft beste overload?
enz...

Veel trial & error. Vandaar dat op de vraag "hoeveel sets & reps moet ik doen" alleen op "hoeveel reps" een antwoord kan gegeven worden. "Hoeveel sets" is afhankelijk van ervaring van de persoon.

Te simpel. Geen keuze mogelijk.

Ik zeg in dit geval hoge frequentie en dan niet tot spierfalen. Maar train ik ook alle spieren maar 1 x in de week tot spierfalen en daar bouw ik ook kracht mee op. Er komt zoveel meer bij kijken om vooruitgang te boeken. Daar waar je soms op een bepaald gewicht blijft hangen, kun je dat gewicht overslaan en wat zwaarders proberen, of juist lichter en meer reps maken. Een serieuze trainingsmaat of spotter vind ik zelf ook wel erg waardevol om vooruitgang te boeken.

Terug
Naar boven