AndroidHealthClinic

Wat is de effectiefste vechtsport voor op straat?

1. Wing Chun/Wing Tsun (ligt dr maar aan)
Ik heb met zo'n goochelaar in de klas gezeten. Was toendertijd Nederlandse top bij de tieners (naar eigen zeggen, tenminste). Het zag er allemaal leuk en spectaculair uit, maar in de praktijk maakte hij helemaal niets klaar. 1 of ander truukje wat "gegarandeerd je pols breekt": deed een beetje pijn, maar meer ook niet. Ik heb meer pijn in mn pols als ik zit te rukken. En toen we ruzie krijgen lag hij binnen seconden te huilen.

Let wel: ik trainde toen nog niet, en was kleiner dan hem. Wel 6 jaar judo gedaan (van 6-11), en dat was meer dan genoeg. Wing Chung is waardeloos.

Ik heb met zo'n goochelaar in de klas gezeten. Was toendertijd Nederlandse top bij de tieners (naar eigen zeggen, tenminste). Het zag er allemaal leuk en spectaculair uit, maar in de praktijk maakte hij helemaal niets klaar. 1 of ander truukje wat "gegarandeerd je pols breekt": deed een beetje pijn, maar meer ook niet. Ik heb meer pijn in mn pols als ik zit te rukken. En toen we ruzie krijgen lag hij binnen seconden te huilen.

Let wel: ik trainde toen nog niet, en was kleiner dan hem. Wel 6 jaar judo gedaan (van 6-11), en dat was meer dan genoeg. Wing Chung is waardeloos.

Ik heb ook een tijdje WT gedaan maar waardeloos is het zeker niet:D
Het ligt er gewoon aan hoeveel die persoon gaat trainen en op welke manier hij traint.
Je hebt altijd van die blaaskaken die denken dat ze de man zijn maar als het erop aan komt is er nix van aan.

Elke sport

Elke vechtsport helpt je, je moet er alleen goed in zijn. Als ik met mijn zielige judo je te pakken krijg ben je de lul. Dus je moet zorgen dat je sneller, sterker en slimmer bent.

Ik heb ook een tijdje WT gedaan maar waardeloos is het zeker niet:D
Het ligt er gewoon aan hoeveel die persoon gaat trainen en op welke manier hij traint.
Je hebt altijd van die blaaskaken die denken dat ze de man zijn maar als het erop aan komt is er nix van aan.

Een ervaren straatvechter tegen een top WT vechter: straatvechter wint altijd.

Als je op een vechtsport gaat met het idee die op straat te zullen gaan toepassen ben je gewoon een angstige bangerik

Er is niks mis met zelfverdeding tegenwoordig gorrila man
Ligt er ook aan waar je natuurlijk woont, hier in de stad is het gewoon handig want ruzie heb je zo te pakken, hetzij in het uitgaan als overdag

Het doet mij gewoon al snel denken aan ventjes die een keer in elkaar geslagen of bedriegd zijn en die dan uit angst op een vechtsport gaan zodat ze zich niet meer over zich heen gelopen hoeven te voelen en zodra ze goed worden in de vechtsport zich zelf als ruziezoekers gaan gedragen

Dat is inderdaad wel triest, en zo zijn er inderdaad veel van dat soort gastjes
Maar net als bben voor de wijven, die houden het nooit lang vol
Puur uit angst op een vechtsport gaan is wel triest, want dan straal je zelf gewoon iets verkeerd uit, tis dan beter om eerst aan je zelfverzekerheid te werken ipv op een vechtsport te gaan

Een ervaren straatvechter tegen een top WT vechter: straatvechter wint altijd.

:D Sorry maar dan moet je toch maar eens naar een WT demonstratie gaan kijken waar de TOP zit. Ik denk nie dat Jan met de pet(ookal hieftie al 100keer op straat gevochte) hiertege gaat winne hoor. Ik zeg niet dat iedereen die WT beoefend een een meester in het gevecht is. Maar als je er al jaren mee bezig bent en je traint paar keer per week dan kick je tochwel serieus ass:D En zo is het bij elke gevechtsport, selfdefencesport.

ik zeg...diegene met een gun wint :rolleyes:

Het doet mij gewoon al snel denken aan ventjes die een keer in elkaar geslagen of bedriegd zijn en die dan uit angst op een vechtsport gaan zodat ze zich niet meer over zich heen gelopen hoeven te voelen en zodra ze goed worden in de vechtsport zich zelf als ruziezoekers gaan gedragen

Niet mee eens.
De meeste mensen die zelfverdediging doen kunnen zich beheersen, omdat je beseft wat je een ander aan kan aandoen. Er zijn natuurlijk limieten.
En je zal meer zelfverzekerder overkomen wat je tegenstander 2x zal doen denken voor hij je aanvalt. Want het is meestal een zwak slachtoffer die ze zoeken.

En iemand iemand die al eens ineengeslagen is en weet hoe het voelt zal dat een ander niet snel willen aandoen.

Hier op het bord heb ik al veel posts gezien van mannen die een vorm van zelfverdediging beoefenen en zich gedragen alsof ze onoverwinnelijk zijn en hele stoere praatjes verkopen. Maar naar mijn mening geeft dit een slecht beeld van de krijgskunten.

Denk je maar, het blijft een sport, als je die sport zijn goede punten eruit kan halen blijft er niks meer van over, buiten iemand die niet op de situatie getraint is. Clinch bv een zwarte band TKD of haal ze naar de grond, dan zijn ze gewoon hetzelfde als elke mens op straat, ms enkel een leniger en betere conditie.

In een straatgevecht zijn er nwel og andere zaken die de uitkomst bepalen dan de vechtsT. Agressiviteit, snelheid, kracht, gewicht,pijngrens, timing,zelfvertrouwen, geluk,toestand(loederzat, hard op de pep)... Dit tesamen noem jij killerinstinct.
Er zijn genoeg goede vechters die dichtklappen en niet meer uit hun moves komen als het "echt" erop aankomt.

Gast, als je een goede stoot en trap hebt hangen kom je neit in de clinch dan lig je al KO op de grond.

:D Sorry maar dan moet je toch maar eens naar een WT demonstratie gaan kijken waar de TOP zit. Ik denk nie dat Jan met de pet(ookal hieftie al 100keer op straat gevochte) hiertege gaat winne hoor. Ik zeg niet dat iedereen die WT beoefend een een meester in het gevecht is. Maar als je er al jaren mee bezig bent en je traint paar keer per week dan kick je tochwel serieus ass:D En zo is het bij elke gevechtsport, selfdefencesport.

Wat zie je bij die demonstraties: randori. Opperclown in het midden, en de wannabe-clowns rennen doelloos op hem/haar af. De wannabe's bewegen mooi mee als de opperclown ze werpt, ze veranderen nooit opeens van richting, ze proberen ook nooit een andere techniek als de eerste wordt geblokt, ze vallen alleen van achteren aan als de opperclown vantevoren weet dat ze het gaan doen, ... enz., enz.

Kortom: ongeveer net zo realistisch als Tae Bo. Lijkt me een leuk gevecht: de 'meester' moet in de disco eerst vragen of iedereen ruimte wil maken, en voldoende afstand nemen van zijn tegenstander. Het mankeert er nog maar aan dat hij zijn tegenstander dan niet zegt met welke technieken hij aangevallen moet worden. :rolleyes: De realiteit is: hoe lenig en vloeiend het er soms uitziet, zo iemand maakt zelden tot nooit wat klaar tegen een hooligan die gelijk begint te meppen. Tenzij er vaak full contact wordt gespard zonder bescherming (en zo'n beetje alle technieken toegestaan) is een ervaren straatvechter veel gevaarlijker.

Wat zie je bij die demonstraties: randori. Opperclown in het midden, en de wannabe-clowns rennen doelloos op hem/haar af. De wannabe's bewegen mooi mee als de opperclown ze werpt, ze veranderen nooit opeens van richting, ze proberen ook nooit een andere techniek als de eerste wordt geblokt, ze vallen alleen van achteren aan als de opperclown vantevoren weet dat ze het gaan doen, ... enz., enz.

Kortom: ongeveer net zo realistisch als Tae Bo. Lijkt me een leuk gevecht: de 'meester' moet in de disco eerst vragen of iedereen ruimte wil maken, en voldoende afstand nemen van zijn tegenstander. Het mankeert er nog maar aan dat hij zijn tegenstander dan niet zegt met welke technieken hij aangevallen moet worden. :rolleyes: De realiteit is: hoe lenig en vloeiend het er soms uitziet, zo iemand maakt zelden tot nooit wat klaar tegen een hooligan die gelijk begint te meppen. Tenzij er vaak full contact wordt gespard zonder bescherming (en zo'n beetje alle technieken toegestaan) is een ervaren straatvechter veel gevaarlijker.

:grumble: bij WT hoef je niet lenig te zijn, wing tsun is bedacht voor kleine afstanden. het principe is: als je niet tegen de kracht kan, ga dan mee met de kracht. (van de ander) en: de beste verdediging is de aanval.

het is idd wel waar wat je zegt, als je in de disco bent gaan mensen idd niet ruimte maken zodat jij je mooie tae kwan do moves kan doen :D

maar bij wt en wc hoef je echt niet veel ruimte te hebbe..

Niet mee eens.
De meeste mensen die zelfverdediging doen kunnen zich beheersen, omdat je beseft wat je een ander aan kan aandoen. Er zijn natuurlijk limieten.
En je zal meer zelfverzekerder overkomen wat je tegenstander 2x zal doen denken voor hij je aanvalt. Want het is meestal een zwak slachtoffer die ze zoeken.

En iemand iemand die al eens ineengeslagen is en weet hoe het voelt zal dat een ander niet snel willen aandoen.

Hier op het bord heb ik al veel posts gezien van mannen die een vorm van zelfverdediging beoefenen en zich gedragen alsof ze onoverwinnelijk zijn en hele stoere praatjes verkopen. Maar naar mijn mening geeft dit een slecht beeld van de krijgskunten.

dat is idd zo
sinds ik muaythai doe vecht ik liever niet meer op straat, omdat ik besef wat de gevolgen kunnen zijn, heb het gelukkig ook nog niet moeten gebruiken

:grumble: bij WT hoef je niet lenig te zijn, wing tsun is bedacht voor kleine afstanden. het principe is: als je niet tegen de kracht kan, ga dan mee met de kracht. (van de ander) en: de beste verdediging is de aanval.

het is idd wel waar wat je zegt, als je in de disco bent gaan mensen idd niet ruimte maken zodat jij je mooie tae kwan do moves kan doen :D

maar bij wt en wc hoef je echt niet veel ruimte te hebbe..

:stupid:

Bedankt! Dit is niet wat ik beschreef. Dit is nog veel erger. Het ergste wat ik zag, was dat men elkaar wegduwde tegen de borst. Ja, heftige technieken voor op straat. :roflol: Het zag er uit als 2 ruziemakende mediterrane types: veel nutteloze handgebaren en dan een duwtje. Als dit soort onzin al vechtsport wordt genoemd... :rolleyes:

:cool: dit is maar sarren.. denk je werkelijk dat ze tijdens sparing sessies elkaar kapot zouden slaan??? trouwens, hoe vaak moet ik het nog zeggen? het is geen vechtsport, geen vechtkunst... maar een vechtsT... geen regels, geen religie, geen sierlijke shit... maar principes.

wing chun/tsun is bedoeld voor kleine afstanden... gozer als iemand ruzie met jou heeft, dan komt die toch naar JOU toe? komt die toch dichter bij jou? ... van uit die positie begin je. de ander valt aan, en jij gaat alleen met de kracht van de ander mee (als je niet tegen kan) ... vervolgens sla je um... zo vaak je maar wilt... wat gebeurt er met de ander? who cares!!

je moet prioriteiten stellen, 1. aanvallen blokken en zorgen dat je niet word geraakt!!! 2. blijf in ballans, anders ben je zo op de grond, 3. val hem aan als je weet dat hij jou niet kan aanvallen.

Terug
Naar boven