Wat is de effectiefste vechtsport voor op straat: DE effectiefste vechtsport bestaat niet! Alles heeft voor en na delen.
- Krav maga: Ziet er goed uit in filmpjes en ziet er ook wel uitschakelend uit maar er is niet echt een conctact in de trainingen(correct me if im wrong)dus incasseren is er niet bij. En als je tegenstander bedacht is op de meest gebruikelijke gemene trucjes heb je niet de nodige training gehad om loeiharde stoten weg te geven.
sparring, grappling, contact
ik kom regelmatig met blauwe plekken/schrammen thuis na een harde training.
Gemene trucjes: veel, maar basic bijv: ogen, keel, klap op oren, vanaf onder neus. Elk gemeen trucje moet i.t.t. sommige andere softere vechtsporten pijnlijk zijn en een oplossing bieden (je bevrijden, loskomen, wegkomen, tegenstander uitschakelen).
Krav Maga is geen wedstrijdsport, regels kennen we niet. Als je bij karate leert om bij een stoot vlak voor je tegenstander te stoppen dan wordt dit zo in je spiergeheugen geconditioneerd en zal je dit onder de stress en angst in een echt gevecht ook eerder doen.
---
Wat een nadeel is van MMA en ik denk in mindere mate Krav Maga is dat het erg blessuregevoelig is. Af en toe neem ik vrienden mee die aan karate, kickboxen of aan kickboxen doen en die vinden dit ook.
Dit komt omdat MMA een contact sport is. Krav Maga in mindere mate, maar ook nog steeds.
Dit is natuurlijk ook een kwestie van gewenning. Er is sprake van meer fysiek contact: verwurgingen, verdraaien en tikken op zenuwpunten komen in het begin hard aan maar went op den duur.
Bij ons doen ze dit net ffies iets harder zodat je goed voelt wat de tegenstander voelt. Dit verschilt per leraar en per school, bij mijn vorige leraren deden ze dit wat zachter en rustiger (iedereen wilt tenslotte de volgende werkdag zonder onder de blauwe plekken te zitten aaan het werk kunnen).
Ik zelf doe kyokushin karate wat voor de straat ook niet het geschikte is omdat je in de wedstrijden niet op het gezicht mag slaan. Daarom oefen ik wel heel goed op mijn dekking zelf. Die ''suffe'' kata's lijken mischien wel bullshit maar als het word uitgelegd dan kan je het absoluut toe passen. Toepassen van kata's heet BUNKAI kijk maar op youtube. En natuurlijk blijf je dan niet houterig staan

en is het allemaal volgens de regels. En incasseren leer je ook wel , alleen het grond element ontbreekt
kyokushin karate - ik weet er niet al te veel van, maar:
1.->Verboden technieken zijn echter schoppen naar het kruis, en stoten naar hoofd, ruggengraat en hals.
2.-> Kyokushinkai staat bekend als de hardste karatevorm.
1. Je traint dit niet dus zal dit in echt niet gebruiken.
2. Op afstand ben je gevaarlijk en sta je je mannetje, wat echter als iemand je verwurgt, je gevecht op de grond eindigt in een benarde positie(je komt niet los,weet niet hoe je je moet bevrijden).
Sparren doen ze wel, maar niet meteen en ook niet een vergelijkbare hoeveelheid met andere vechtssTen, volgens het imi-systeem moet je eerst 3 maand enkel technieken doen. Saai...
Mentale training is belangrijker en echt specifiek straatgericht. Ms wel hun beste puntje.
Aan angst, stress en adrenaline wordt veel aandacht besteed. Over dat na 3 maanden sparren zal wel per KravMaga sT verschillen. In het Commando Krav Maga systeem van Moni Aizik (
RealFighting.com ) spar je na 3-4 trainingen. Of het saai is daarover verschilt iedereen van mening. Jij bent waarschijnlijk ook eerst veel vechtsporten afgegaan totdat je iets gevonden had wat je echt leuk vond en een verbetering (afhankelijk van je doel) t.o.v. andere vechtsporten.