XXL Nutrition

Wat is de effectiefste vechtsport voor op straat?

hij bedoelt in straatgevechten he.. dat heb ik ook gemerkt. Ik weeg 85 kg maar mn een vriend van me (60 kg) maakt gehakt van me :o maar hij bokst al lang en is NL's kampioen..

Waarom vergelijk je een amateur met NL kampioen, ga vechten tegen iemand die zijn eerste les heeft en 60kg is.
Of laat je vriend tegen de kampioen uit zwaardere klasses vechten, dan krijgt hij ook harde klappen.

Waarom moeten mensen altijd voorbeelden aanhalen die voor 0,0001% van de situaties gelden.

Wat is de effectiefste vechtsport voor op straat: DE effectiefste vechtsport bestaat niet! Alles heeft voor en na delen. En zoiezo met een vechtsport ben je niet compleet.
Ik neem voor beelden

- Krav maga: Ziet er goed uit in filmpjes en ziet er ook wel uitschakelend uit maar er is niet echt een conctact in de trainingen(correct me if im wrong)dus incasseren is er niet bij. En als je tegenstander bedacht is op de meest gebruikelijke gemene trucjes heb je niet de nodige training gehad om loeiharde stoten weg te geven.

- Thaiboksen: Erg hard en zeker erg effectief , op straat heb je alleen geen handschoenen aan en zijn je handen niet in getaped. Voor de rest lijkt me alles wel zeer effectief alleen zou ik de high-kicks niet gebruiken

- MMA: Ook zeer hard en erg compleet. Wat MIJ vooral handig lijkt in een straatgevecht wat je ook terug ziet bij MMA is het ''overompelen'' van je tegenstander. Gewoon er vol in schrikt enorm af. Soms kan het natuurlijk ook fout uit pakken en krijg je zelf klappen :hamer: Wat ik ook goed vind aan MMA is het grondvechten. Veel gevechten eindigen op de grond... Natuurlijk niet naar de grond gaan als hij vrienden bij heeft:rolleyes: maar dat spreekt voor zich

Ik zelf doe kyokushin karate wat voor de straat ook niet het geschikte is omdat je in de wedstrijden niet op het gezicht mag slaan. Daarom oefen ik wel heel goed op mijn dekking zelf. Die ''suffe'' kata's lijken mischien wel bullshit maar als het word uitgelegd dan kan je het absoluut toe passen. Toepassen van kata's heet BUNKAI kijk maar op youtube. En natuurlijk blijf je dan niet houterig staan ;) en is het allemaal volgens de regels. En incasseren leer je ook wel , alleen het grond element ontbreekt

Natuurlijk als ze met een hele groep zijn kan je vaak niets beginnen, maar soms heb je geen keuze. En als mensen echt kwaad willen met een mes en ze zijn bewapend met killers-instinct dan ga je dr aan. Ik bedoel maar, een mes steek is moelijk te weren maar niet onmogelijk. Als iemand willens en wetens echt op je in gaat hakken en snijden ja dan helpt niets meer. Dan moet je zorgen dat je hem hebt uitgeschakeld voordat hij iets heeft gedaan. Maar dat is ontzettend moelijk en hangt ook van geluk af denk ik

Ook hangt agressieviteit af van je kansen je massa en je lengte ook.

nou dit is pas een 1ste post :hedbang:

welcome :D

nou dit is pas een 1ste post :hedbang:

welcome :D

ahahha dankje ik wil ook niet de ''wijze'' uithangen want op mijn 3 jaartjes kyokushin en mijn intresse in vechten en vroeger mijn verslaving aan dragonball z ;) BEN IK DUS ECHT EEN BROEKIE.
Maar nu weer on-topic anders wordt het te gek als ik bij me 2e post al nutteloze informatie ga vertellen

ahahha dankje ik wil ook niet de ''wijze'' uithangen want op mijn 3 jaartjes kyokushin en mijn intresse in vechten en vroeger mijn verslaving aan dragonball z ;) BEN IK DUS ECHT EEN BROEKIE.
Maar nu weer on-topic anders wordt het te gek als ik bij me 2e post al nutteloze informatie ga vertellen

hehe :D

- Krav maga: Ziet er goed uit in filmpjes en ziet er ook wel uitschakelend uit maar er is niet echt een conctact in de trainingen(correct me if im wrong)dus incasseren is er niet bij. En als je tegenstander bedacht is op de meest gebruikelijke gemene trucjes heb je niet de nodige training gehad om loeiharde stoten weg te geven.

Sparren doen ze wel, maar niet meteen en ook niet een vergelijkbare hoeveelheid met andere vechtssTen, volgens het imi-systeem moet je eerst 3 maand enkel technieken doen. Saai...

Mentale training is belangrijker en echt specifiek straatgericht. Ms wel hun beste puntje.

- Thaiboksen: Erg hard en zeker erg effectief , op straat heb je alleen geen handschoenen aan en zijn je handen niet in getaped. Voor de rest lijkt me alles wel zeer effectief alleen zou ik de high-kicks niet gebruiken

en dat is juist de reden waarom onverwacht veel boksers hun hand breken als ze op straat vechten. Ze hebben wel de kracht erachter maar hun blote vuist kan die niet aan zonder bescherming.

Oplossing komt van kyokushin: zaktraining zonder bescherming

- MMA: Ook zeer hard en erg compleet. Wat MIJ vooral handig lijkt in een straatgevecht wat je ook terug ziet bij MMA is het ''overompelen'' van je tegenstander. Gewoon er vol in schrikt enorm af. Soms kan het natuurlijk ook fout uit pakken en krijg je zelf klappen :hamer:

Je krijgt zowieso klappen. Alla Basito, offense is the best defense. Zeker op een bodybuilding-fora waar velen het moeten hebben van hun extra aan kracht en massa, bullrushing is the way to go.

Wat ik ook goed vind aan MMA is het grondvechten. Veel gevechten eindigen op de grond... Natuurlijk niet naar de grond gaan als hij vrienden bij heeft:rolleyes: maar dat spreekt voor zich

Beton is niet je vriend. Laat die kimura's en armbars maar voor als je echt een gevecht domineert, nuchter bent en weet dat het 1vs1 is. Gebeurt zelden.

Anders gewoon je tegenstander zo hard mogelijk tegen het beton/steen/asfalt smakken en zeker niet vanonder gaan liggen. BJJ < worstelen op dat gebiedt.

Rechtopstaande wurgingen en klemmen werken een pak beter. Guillotine is handig, rear naked choke ook. Beiden makkelijk te leren.

Maar eigenlijk is dit topic al veel te lang en kan het beter dicht.

Ervaring>Training>filosoferen.

Sinds dat ik boks, is mij 1 ding goed doorgedrongen. Gewicht zegt niks!

Als jij geen uitzondering ben, en je komt tegen iemand te staan die 30 kilo zwaarder is, een kop groter is en die de basistechnieken van jouw disipline beheerst ben je kansloos. Simpel omdat zijn kracht vele malen groter is.

Als jij geen uitzondering ben, en je komt tegen iemand te staan die 30 kilo zwaarder is, een kop groter is en die de basistechnieken van jouw disipline beheerst ben je kansloos. Simpel omdat zijn kracht vele malen groter is.

dan nog, het ligt er maar net an hoe gek iemand in zn kop is.

alsof je gezellig met zn tween een potje gaat staan te boksen :D

je kan de meeste dingen uit het MMA halen denk ik

staand heb je alles wat je nodig zou moeten hebben

klemmen kan wel, maar het is de vraag of je het die gast wil aandoen dat hij alles afscheurt, zoja dan gewoon doen :D

gebruik een choke totdat hij lekker ligt te slapen :D

of mocht het naar de grond gaan, gewoon ground and pound, stomps, soccerkicks alles drbij , dat is wel het ultieme :D

maar dan moet het natuurlijk wel 1 op 1 zijn of 2, anders zijn er andere opties ( run ****er run!!!!!!!! ) :D

als 2 mensen vechten met dezlefde skills maar diegene is zwaarder zal degenie die zwaarder is waarschijnlijk winnen.
Maar denk dat it wel veranderd als een licht iemand op boksen zit, want dan zijn die gasten vaak verrot en voor je weet heb je 5 stoten te pakken en kan je ze amper raken

Kun je aangeklaagd worden voor verwurging. Dus ook niet het goede dingetje. Toch blijft het wel mn voorkeur hebben, als er geen letsels zijn hebben ze weinig om op te staan.

Mijn voorkeur ook Maar soms kan het niet anders voor mij is het liefst een harde punch knietje in ze balle en als er meerdere zijn mischien nog 1/2 uitschakelen en hem op een sprint zetten:p

Wat is de effectiefste vechtsport voor op straat: DE effectiefste vechtsport bestaat niet! Alles heeft voor en na delen.

sparring, grappling, contact
ik kom regelmatig met blauwe plekken/schrammen thuis na een harde training.

Gemene trucjes: veel, maar basic bijv: ogen, keel, klap op oren, vanaf onder neus. Elk gemeen trucje moet i.t.t. sommige andere softere vechtsporten pijnlijk zijn en een oplossing bieden (je bevrijden, loskomen, wegkomen, tegenstander uitschakelen).
Krav Maga is geen wedstrijdsport, regels kennen we niet. Als je bij karate leert om bij een stoot vlak voor je tegenstander te stoppen dan wordt dit zo in je spiergeheugen geconditioneerd en zal je dit onder de stress en angst in een echt gevecht ook eerder doen.

---
Wat een nadeel is van MMA en ik denk in mindere mate Krav Maga is dat het erg blessuregevoelig is. Af en toe neem ik vrienden mee die aan karate, kickboxen of aan kickboxen doen en die vinden dit ook.
Dit komt omdat MMA een contact sport is. Krav Maga in mindere mate, maar ook nog steeds.

Dit is natuurlijk ook een kwestie van gewenning. Er is sprake van meer fysiek contact: verwurgingen, verdraaien en tikken op zenuwpunten komen in het begin hard aan maar went op den duur.
Bij ons doen ze dit net ffies iets harder zodat je goed voelt wat de tegenstander voelt. Dit verschilt per leraar en per school, bij mijn vorige leraren deden ze dit wat zachter en rustiger (iedereen wilt tenslotte de volgende werkdag zonder onder de blauwe plekken te zitten aaan het werk kunnen).

Ik zelf doe kyokushin karate wat voor de straat ook niet het geschikte is omdat je in de wedstrijden niet op het gezicht mag slaan. Daarom oefen ik wel heel goed op mijn dekking zelf. Die ''suffe'' kata's lijken mischien wel bullshit maar als het word uitgelegd dan kan je het absoluut toe passen. Toepassen van kata's heet BUNKAI kijk maar op youtube. En natuurlijk blijf je dan niet houterig staan ;) en is het allemaal volgens de regels. En incasseren leer je ook wel , alleen het grond element ontbreekt

kyokushin karate - ik weet er niet al te veel van, maar:
1.->Verboden technieken zijn echter schoppen naar het kruis, en stoten naar hoofd, ruggengraat en hals.
2.-> Kyokushinkai staat bekend als de hardste karatevorm.

1. Je traint dit niet dus zal dit in echt niet gebruiken.
2. Op afstand ben je gevaarlijk en sta je je mannetje, wat echter als iemand je verwurgt, je gevecht op de grond eindigt in een benarde positie(je komt niet los,weet niet hoe je je moet bevrijden).

Sparren doen ze wel, maar niet meteen en ook niet een vergelijkbare hoeveelheid met andere vechtssTen, volgens het imi-systeem moet je eerst 3 maand enkel technieken doen. Saai...

Mentale training is belangrijker en echt specifiek straatgericht. Ms wel hun beste puntje.
Aan angst, stress en adrenaline wordt veel aandacht besteed. Over dat na 3 maanden sparren zal wel per KravMaga sT verschillen. In het Commando Krav Maga systeem van Moni Aizik (RealFighting.com ) spar je na 3-4 trainingen. Of het saai is daarover verschilt iedereen van mening. Jij bent waarschijnlijk ook eerst veel vechtsporten afgegaan totdat je iets gevonden had wat je echt leuk vond en een verbetering (afhankelijk van je doel) t.o.v. andere vechtsporten.

Mijn stelling geldt nog steeds als ik je post zo lees.

Taekwondo vind ik altijd wel mooi,
op het moment dat je wordt aangevallen sla je toe.
en met een voet in je gezicht sta je niet snel op :P

En op straat is het altijd anders,
Bijvoorbeeld als je na het stappen een stel mafkezen tegen komt die dronken zijn,
ze zijn onberekenbaar, ze voelen niks door de alcohol dus schakel je ze niet snel uit.

en tegen meerdere mensen sta je meestal al machteloos,
als je in zo'n situatie terrecht komt, heb ik geleerd om met ellebogen de nieren te beschermen,
en met de handen het gezicht te beschermen, en je zo klein mogelijk maken, zodat de klappen het minste schade toe brengen.

youtube.com/watch?v=jvjvugJ2rFM[/movie]

Laatst bewerkt:
Ik vind Wing Chun de meest effectieve vechtsport.
Natuurlijk wel afhankelijk waar ze er les in geven en hoe!

En op straat is het altijd anders,
Bijvoorbeeld als je na het stappen een stel mafkezen tegen komt die dronken zijn,
ze zijn onberekenbaar, ze voelen niks door de alcohol dus schakel je ze niet snel uit.

Dat valt reuze mee als iemand flink wat alcohol op heeft is die na 10 keer met z'n armen gezwaaid te hebben al helemaal leeg met pillen en coke is het een heel ander verhaal.

Straatvechten/MMA lijkt mij het beste, zelf doe ik ook aan straatvechten, ik leer staand vechten, grondvechten, traptechnieken, slatechnieken, valbreken en natuurlijk grepen tegen verwurging, vuistslagen, trappen, enz.
Doe dat nu al een dik jaar.

Terug
Naar boven