MuscleMeat

Wat is een goed schema voor mijn situatie?

Us3rname

Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
79kg
Hallo allemaal,

Ik wil me de aankomende tijd thuis een beetje nuttig maken en vroeg me af welk trainingsschema dan het meest geschikt is voor mij. Mijn doel is afvallen en tegelijk een beetje spieropbouw. Ik weet namelijk dat mijn spieren minder zullen worden op het moment dat ik ga afvallen. Ik ben zelf 22 jaar oud, ik ben 1.80m en heb een gewicht van 79,7 kg. Mijn BMI is okey, maar zou graag wat vet willen verliezen. Heb vooral rondom mijn belly, mijn heupen en rondom mijn borst wat vet zitten wat ik graag zie verdwijnen.

Wat ik in huis heb: twee verstelbare dumbells van ieder 15 kg max en een hometrainer waarop ik de tijd, afstand, snelheid en verbranden calorieën kan zien. De hometrainer heeft aan het frame een verstelbare draaiknop waarmee ik de weerstand kan veranderen.

Iemand enig idee wat een voorbeeld is van een goed schema? Ik dacht er sowieso aan om drie keer per week de hometrainer te gebruiken voor bijvoorbeeld cardio. Ik heb geprobeerd te Googlen op schema's maar die gebruiken vaak de RPM wat mijn hometrainer niet aangeeft. Iemand dus met verstand van zaken die mij gericht advies kan geven?

Alvast bedankt ;)

EDIT: Guys, please. Ik ben niet op zoek naar een killerbody, ik wil gewoon een beetje vet verliezen en (indien mogelijk) misschien ook nog wat doen aan lichte spieropbouw. Mijn doel liggen absoluut niet hoog en ik vraag dus of ik met wat ik heb in staat ben om iets van progressie te boeken en zo ja, wat dan een voorbeeld is van een goed schema waar ik een tijd zoet mee kan zijn. Ik ben slank van mezelf, ik probeer mijn figuur gewoon ietsjes bij te werken. Dat moet toch wel te doen zijn?

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Zo te horen heb je nog nooit serieus getraind en kun je dankzij je novice level zowel vet verliezen als spiermassa en kracht krijgen. Zoek een sportschool met een squatrack/powercage en ga serieus trainen: full body, 2 a 3x per week.

Startersguide voor beginnende sporters

The Alpha Destiny Novice Program - Out Alpha

StrongLifts 5x5: The Simplest Workout To Get Stronger

GreySkull LP Isn’t Good, It’s Great
Ik heb een half jaar op fitness gezeten, dus ik heb wel degelijke getraind maar het trainen op zich deed ik niet goed. Ik weet op zich nu wel waar dat aan lag. De aankomende tijd wil ik me thuis nuttig maken en de vraag is dus of iemand een leuk thuisschema voor mij heeft gebaseerd op de informatie die ik gegeven heb.

Indien het niet mogelijk is, hoor ik het wel, maar indien het wel mogelijk is, zou ik graag advies van iemand willen. Hoe kan ik met de hulpmiddelen die ik heb het beste trainen?

[Link niet meer beschikbaar] Dit is de man/site waar je moet kijken als je thuis wil trainen.

[Link niet meer beschikbaar] Dit is de man/site waar je moet kijken als je thuis wil trainen.
Dit is niet echt wat ik zoek. De blogger gebruikt ten eerste hele andere hulpmiddelen thuis en ten tweede is het wat te abstract. Ik vraag om een schema gebaseerd op de informatie die ik gegeven heb.

Toch waardeer ik het wel dat je probeert mee te denken. Dank daarvoor. :emo:

Dit is niet echt wat ik zoek. De blogger gebruikt ten eerste hele andere hulpmiddelen thuis en ten tweede is het wat te abstract. Ik vraag om een schema gebaseerd op de informatie die ik gegeven heb.

Toch waardeer ik het wel dat je probeert mee te denken. Dank daarvoor. :emo:
Ik denk helemaal niet mee, want jij wil dat er voor je gedacht word. "De blogger" is een voormalig atleet en coacht nu andere atleten. Abstract is het helemaal niet, want als je iets verder gekeken had in die 5min dat je het een kans gegeven hebt, zie je dat de beste man een mooi boek geschreven heeft waar heel veel oefeningen in beschreven zijn die nauwelijks trainingsmateriaal nodig hebben, per categorie uitgesplitst en achterin staan training schema's. Ook heeft hij vele voorbeeldfilmpjes in zijn youtube kanaal staan.

Maar succes met je crosstrainer, het doel wat je voor ogen hebt ga je met 3x per week op een crosstrainer never nooit halen.

Ik denk helemaal niet mee, want jij wil dat er voor je gedacht word. "De blogger" is een voormalig atleet en coacht nu andere atleten. Abstract is het helemaal niet, want als je iets verder gekeken had in die 5min dat je het een kans gegeven hebt, zie je dat de beste man een mooi boek geschreven heeft waar heel veel oefeningen in beschreven zijn die nauwelijks trainingsmateriaal nodig hebben, per categorie uitgesplitst en achterin staan training schema's. Ook heeft hij vele voorbeeldfilmpjes in zijn youtube kanaal staan.

Maar succes met je crosstrainer, het doel wat je voor ogen hebt ga je met 3x per week op een crosstrainer never nooit halen.
Dat is een voorbarig snel getrokken conclusie. Ik heb het boek en de video's die hij aanbiedt wel degelijk gezien, maar deze waren niet zomaar te zien, omdat je ervoor moet betalen. Daarbij gaven de sneakpeaks en de beschrijvingen het idee dat hij ook middelen gebruikt die ik niet in huis heb. Vandaar dat ik zei wat ik zei.

Toch bedankt verder voor je het mee plaatsen dan. Jammer dat je zo aanvallend overkwam, nergens voor nodig.

Dat is een voorbarig snel getrokken conclusie. Ik heb het boek en de video's die hij aanbiedt wel degelijk gezien, maar deze waren niet zomaar te zien, omdat je ervoor moet betalen. Daarbij gaven de sneakpeaks en de beschrijvingen het idee dat hij ook middelen gebruikt die ik niet in huis heb. Vandaar dat ik zei wat ik zei.

Toch bedankt verder voor je het mee plaatsen dan. Jammer dat je zo aanvallend overkwam, nergens voor nodig.
Alle middelen die hij gebruikt kan je zelf maken, dat doet hij namelijk ook. In 5min ergens doorheen kijken kan je dat ook allemaal niet weten. Het nuttig maken kan je dan ook beter starten met wat langer zoeken dan op je crosstrainer staan. ;)

Misschien ligt het ook meer aan je eigen vraagstelling en de getoonde inzet in je startpost.

Komt nu over als iemand die hier komt eisen dat 'men' hier even een trainingschema in elkaar zet gespecificeerd naar jouw situatie/wensen en beschikbare hulpmiddelen.

Wel keurig een paar dagen voor aanvang van het nieuwe jaar al op onderzoek, gaat goed komen met je voornemens voor 2017 :thumbs:

Alle middelen die hij gebruikt kan je zelf maken, dat doet hij namelijk ook. In 5min ergens doorheen kijken kan je dat ook allemaal niet weten. Het nuttig maken kan je dan ook beter starten met wat langer zoeken dan op je crosstrainer staan. ;)
Dank voor je post. Ik zal er eens uitbundig de tijd voor nemen om te zien wat de mogelijkheden allemaal zijn. Top.

Misschien ligt het ook meer aan je eigen vraagstelling en de getoonde inzet in je startpost.

Komt nu over als iemand die hier komt eisen dat 'men' hier even een trainingschema in elkaar zet gespecificeerd naar jouw situatie/wensen en beschikbare hulpmiddelen.

Wel keurig een paar dagen voor aanvang van het nieuwe jaar al op onderzoek, gaat goed komen met je voornemens voor 2017 :thumbs:
Zal dat het zijn denk je? Lol.

Ik kan zelf ook wel een trainingsschema in elkaar zetten, maar omdat hier mensen zitten die er veel meer verstand van hebben dan ik, vraag ik om advies. Ik ''eis'' niet zozeer dat iemand dat eventjes voor me gaat doen. Ik vraag gewoon of iemand hier potentie ziet in een goed trainingsschema. Ik weet ook wel dat ik met de hulpmiddelen zoals beschreven geen ripped lichaam zal krijgen en dat is ook niet mijn doel. Wil gewoon een beetje vet verliezen en tegelijk iets proberen te doen aan lichte spieropbouw. Dat lijkt mij vrij haalbaar met dit, maar hoe ik al deze componenten precies in elkaar moet stoppen is de vraag dus. Ik snap dat de diehards mijn topic wellicht minder serieus zullen nemen, omdat die all out gaan, maar mijn doel is heel anders. XD

Tnx bro, dat klopt. Wil vanaf januari echt er serieus voor gaan zitten.

Ik heb een half jaar op fitness gezeten, dus ik heb wel degelijke getraind maar het trainen op zich deed ik niet goed. Ik weet op zich nu wel waar dat aan lag. De aankomende tijd wil ik me thuis nuttig maken en de vraag is dus of iemand een leuk thuisschema voor mij heeft gebaseerd op de informatie die ik gegeven heb.

Indien het niet mogelijk is, hoor ik het wel, maar indien het wel mogelijk is, zou ik graag advies van iemand willen. Hoe kan ik met de hulpmiddelen die ik heb het beste trainen?
Het maakt geen drol uit of je een half jaar naar de sportschool bent geweest of niet. Aangezien je het dus niet goed deed en aan de hand van je vragen en reacties ben je op trainingsgebied een novice. Met 2 dumbelltjes en een hometrainer gaat het gewoon niet veel worden of je nou een beetje recreatief lift of iets serieuzer bent. Been there, done that.

Het maakt geen drol uit of je een half jaar naar de sportschool bent geweest of niet. Aangezien je het dus niet goed deed en aan de hand van je vragen en reacties ben je op trainingsgebied een novice. Met 2 dumbelltjes en een hometrainer gaat het gewoon niet veel worden of je nou een beetje recreatief lift of iets serieuzer bent. Been there, done that.
Mijn doel is dan ook niet om veel te bereiken. Ik ben tevreden met mijn figuur zoals ik nu ben en wil gewoon wat vet kwijt en hopelijk ook iets aan lichte spieropbouw doen. Is dat haalbaar met wat ik aan hulpmiddelen heb of niet?

Ik snap dat een diehard mijn topic minder serieus zal nemen, want die gaan all out, maar men moet begrijpen dat ik ook niet bepaald hoog aan het mikken ben.

Mijn doel is dan ook niet om veel te bereiken. Ik ben tevreden met mijn figuur zoals ik nu ben en wil gewoon wat vet kwijt en hopelijk ook iets aan lichte spieropbouw doen. Is dat haalbaar met wat ik aan hulpmiddelen heb of niet?

Ik snap dat een diehard mijn topic minder serieus zal nemen, want die gaan all out, maar men moet begrijpen dat ik ook niet bepaald hoog aan het mikken ben.
Natuurlijk kan dat, maar waarschijnlijk niet in de mate waarop jij hoopt, ook al denk je zelf dat daar een beetje vetverlies en een beetje spiermasssa voor nodig is. Geef maar eens een voorbeeldfysiek van wat je hoopt te kunnen bereiken met 2 dumbbels en een hometrainer. En als dat je werkelijke stats zijn (1m80, 67 kg en 25% BF) geloof ik nooit dat je tevreden met je figuur bent, anders zou je er niets aan willen veranderen.

Natuurlijk kan dat, maar waarschijnlijk niet in de mate waarop jij hoopt, ook al denk je zelf dat daar een beetje vetverlies en een beetje spiermasssa voor nodig is. Geef maar eens een voorbeeldfysiek van wat je hoopt te kunnen bereiken met 2 dumbbels en een hometrainer. En als dat je werkelijke stats zijn (1m80, 67 kg en 25% BF) geloof ik nooit dat je tevreden met je figuur bent, anders zou je er niets aan willen veranderen.
Wat daar op mijn profiel staat, moet je negeren. Dat zijn oude stats die ik vergeten ben te updaten. Mijn nieuwe stats zijn te zien in de openingspost. Ik weeg nu bijna 80kg en ben nog steeds 1.80m. Het verschil met de stats zoals ze waren in mijn profiel is dat ik nu zichtbaar meer vet op mijn lichaam heb en daar wil ik graag wat aan doen door op mijn calorieën te letten tijdens het eten en een caloriedeficit de bereiken door middel van die hometrainer. Ik deed wat research en ik las toen dat bij het verliezen van vet je soms ook reductie merkt in spieren. Om dat tegen te gaan wilde ik dus naast cardio op de hometrainer ook iets doen om mijn spieren te behouden of misschien zelfs een beetje op te bouwen, that's all. Ik vraag niet bepaald veel.

Een voorbeeld fysiek waar ik op mik is bijvoorbeeld zoiets als op dit filmpje (niet wat je op de thumbnail ziet, maar in de eerste seconde van het filmpje):

Ik heb ook zo'n figuur, maar dan met een licht buikje in plaats van een sixpack.

Push ups
Pull ups
Planken
Squats met die dumbells in je hand
Met die dumbells kun je schouderoefeningen doen
Biceps met dumbells
Buikspieroefeningen

En buiten zijn er misschien plekken die je kunt vinden waar je dit kunt doen:

Push ups
Pull ups
Planken
Squats met die dumbells in je hand
Met die dumbells kun je schouderoefeningen doen
Biceps met dumbells
Buikspieroefeningen

En buiten zijn er misschien plekken die je kunt vinden waar je dit kunt doen:

En dan om de paar weken de dumbells verhogen in gewicht?

Wanneer is het beste om de cardio-oefeningen te verrichten op de home-trainer? Ik dacht eraan om 3x per week een 13 minuten intervaltraining te doen waarbij ik om de 10 seconde zo snel als ik kan trap zonder weerstand en dan de volgende 10 seconden weer rust en dit dan zo'n 2x per uitgevoerde dag. Op de dagen dat ik geen cardio doe wil ik dan krachtraining doen door middel van de dumbells. Hoe kan ik dit het beste realiseren zonder dat ik te uitgeput raak en mijn spieren geen rust gun? Wat is realistisch

Wat daar op mijn profiel staat, moet je negeren. Dat zijn oude stats die ik vergeten ben te updaten. Mijn nieuwe stats zijn te zien in de openingspost. Ik weeg nu bijna 80kg en ben nog steeds 1.80m. Het verschil met de stats zoals ze waren in mijn profiel is dat ik nu zichtbaar meer vet op mijn lichaam heb en daar wil ik graag wat aan doen door op mijn calorieën te letten tijdens het eten en een caloriedeficit de bereiken door middel van die hometrainer. Ik deed wat research en ik las toen dat bij het verliezen van vet je soms ook reductie merkt in spieren. Om dat tegen te gaan wilde ik dus naast cardio op de hometrainer ook iets doen om mijn spieren te behouden of misschien zelfs een beetje op te bouwen, that's all. Ik vraag niet bepaald veel.

Een voorbeeld fysiek waar ik op mik is bijvoorbeeld zoiets als op dit filmpje (niet wat je op de thumbnail ziet, maar in de eerste seconde van het filmpje):

Ik heb ook zo'n figuur, maar dan met een licht buikje in plaats van een sixpack.

Je gaat niet soms spiermassa verliezen, je gaat altijd spiermassa verliezen als je afvalt. De enige manier om dat tegen te gaan is door zwaar te liften en dat betekend dus niet 3x10 sets biceps curls, pushups en sit ups. Dat betekend liften met minimaal 75% van je 1RM op grote compoundoefeningen.

Dat gezegd hebbende is dat fysiek waarschijnlijk best haalbaar met beperkte middelen, al zal je er in kleding wel uitzien als een skinny ecto. Push ups en inverted rows kun je zelf ook doen.

Je gaat niet soms spiermassa verliezen, je gaat altijd spiermassa verliezen als je afvalt. De enige manier om dat tegen te gaan is door zwaar te liften en dat betekend dus niet 3x10 sets biceps curls, pushups en sit ups. Dat betekend liften met minimaal 75% van je 1RM op grote compoundoefeningen.

Dat gezegd hebbende is dat fysiek waarschijnlijk best haalbaar met beperkte middelen, al zal je er in kleding wel uitzien als een skinny ecto. Push ups en inverted rows kun je zelf ook doen.
Okey, dus de oefeningen uitvoeren voor 9 tot 11 herhalingen gezien het minimaal 75% van het 1RM moet zijn. Althans dat haal ik hieruit: Hoe is de 1RM (1 repetitie maximaal) te berekenen? > Fitnessnet

Ja, maar dat is persoonlijke smaak haha. En ik ben vrij lang een skinny ecto geweest, wil gewoon terug naar die vorm maar dan met wat meer spiermassa zoals op het filmpje te zien is.

Wat is dan het beste aan te raden om mijn week in te delen? Voor effectieve cardio-oefeningen las ik dat de time-interval oefeningen het beste zijn. Bijvoorbeeld 13 minuten lang om de 10 seconden alles geven wat je hebt tijdens het trappen en dan weer 10 seconden rusten. Hoe kan ik alles het best verdelen over gehele week (dus dat ik cardio, borst, schouders etc het best kan verdelen over de gehele week).

Je doel om een beetje vet te verliezen kan je al bereiken met alleen je voeding aanpassen, maar daar rep je hier nergens over, kansloos op deze manier.

En wat betreft diehards...90% hier zijn gewoon recreant hoor.

Terug
Naar boven