Fitness Seller

Wat is er mis met machines?

CelestialSaiyan

Cool Novice
10 jaar lid
Waardering
0
Lengte
1m74
Massa
64kg
Ik heb me net ingeschreven in een gym nadat ik hier alle mogelijke stickies en andere info over bodybuilding heb gelezen. Ik was aanvankelijk van plan om Rippetoe te volgen dus met squat, BP en DL. Maar onze gym heeft redelijk slechte krachttraining gedeelte ( geen squatrek enzo) dus ik zou alleen bp en dl kunnen doen.

Maar ze hebben een andere gedeelte vol met trainingmachines van technogym. Waar je allerlei oefeningen kan doen zoals leg press, leg extension, chest press, shoulder press, chest fly's,...

Dat zijn toch allemaal goede oefeningen, maar waarom wordt er beweerd dat ze zoveel slechter zijn dan diezelfde oefeningen met losse dumbbells?

Ik heb me net ingeschreven in een gym nadat ik hier alle mogelijke stickies en andere info over bodybuilding heb gelezen. Ik was aanvankelijk van plan om Rippetoe te volgen dus met squat, BP en DL. Maar onze gym heeft redelijk slechte krachttraining gedeelte ( geen squatrek enzo) dus ik zou alleen bp en dl kunnen doen.

Maar ze hebben een andere gedeelte vol met trainingmachines van technogym. Waar je allerlei oefeningen kan doen zoals leg press, leg extension, chest press, shoulder press, chest fly's,...

Dat zijn toch allemaal goede oefeningen, maar waarom wordt er beweerd dat ze zoveel slechter zijn dan diezelfde oefeningen met losse dumbbells?

Als je hier werkelijk alle mogelijke stickies en andere info over bodybuilding hebt gelezen, dan zou je deze vraag helemaal niet hoeven stellen.

Simpel gezegd zit je "vast" in deze machines. Hoewel ze wel verstelbaar zijn zou je in je natuurlijke houding vaak iets anders staan/zitten (persoonlijk dan). Daarnaast train je met vrije gewichten niet alleen de spieren waar je specifiek op traint, omdat het gewicht alle kanten op kan vallen moet je lichaam zelf corrigeren ipv. de machine. Hierbij gebruik je nog vele andere (weliswaar kleinere) spieren.

Zelf begin ik altijd met losse oefeningen en om het "af" te maken ga ik nog even door in de machine, dit doe ik alleen met grote spiergroepen.

Er wordt soms overdreven, natuurlijk kan je heel ver met die apperaten komen. Stel maar als doel dat je het einde van het gewicht wat er aan het apperaat hangt,moet halen, als je dat hebt gehaald ben je denk ik al dicht bij je streeffysiek.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de antwoorden. Dus eigenlijk zijn die machines zo slecht nog niet. Al begrijp ik wel dat als je losse gewichten gebruikt je meer spieren aanspreekt, wat beter is natuurlijk.

machines hebben het nadeel dat ze elke vorm van stabilisatie en vrije beweging wegnemen, wat (in geval dat je niks anders dan machines gebruikt) alleen tot blessures kan leiden (aan de core muscles, onderrug, buikspieren, etc.) Daarom, gebruik zeker voor het grootste deel free weights, en als je dan toch machines gebruikt, doe dan alleen compounds (chest press, pulldown, row, leg press), isolatieoefeningen zijn niet-efficient, en in mijn ogen grotendeels verwaarloosbaar.

machines hebben het nadeel dat ze elke vorm van stabilisatie en vrije beweging wegnemen, wat (in geval dat je niks anders dan machines gebruikt) alleen tot blessures kan leiden (aan de core muscles, onderrug, buikspieren, etc.) Daarom, gebruik zeker voor het grootste deel free weights, en als je dan toch machines gebruikt, doe dan alleen compounds (chest press, pulldown, row, leg press), isolatieoefeningen zijn niet-efficient, en in mijn ogen grotendeels verwaarloosbaar.

oneens, juist isolatie oefeningen zijn chill met machines want je wil dan juist zo min mogelijk spieren pakken, compounds beter met losse gewichten

In het begin kan machines geen kwaad om wat basis kracht op te bouwen. Ik zelf heb te lang op machines door getrained en merk nu met bv. basketbal was ik nog wel s doe met dit mooie weer, dat ik na 30min last krijg van me elleboog en schouder omdat ze teveel gewent zijn aan "vastzitten" in een machine.

Sinds 4 weken train ik met nieuw schema met freeweights en gaat stukken beter nu. In het begin wat stabiliteits problemen maar lost vanzelf op als je de techniek onder controle hebt.

(overige info, heb bijna 4 jaar op die "machines" getrained, mij grootste epic fail tot nu toe is dat ik dat zolang heb volgehouden :roflol: )

In het begin kan machines geen kwaad om wat basis kracht op te bouwen.

Oneens, juist in het begin leer je de bewegingen aan en kan je beter alles los doen. (mits je techniek goed zit)
Van een foute/geforceerde beweging naar een correcte/losse beweging gaan is moeilijker dan meteen in het begin de juiste techniek aan te leren.

Niks mis met machines.
Is per machine beetje anders.
Sommige vind ik zelfs beter dan een losse variant.
Zoals de fly machine bij ons geeft mij een super burn en pomp, terwijl ik dat met dumbbells niet snel heb.
Maar losse gewichten kan je veel meer mee, en zoals al gezegd is gebruik je er wat meer spieren/pezen bij om die in balans te houden.
Dat zorgt weer voor een sterker geheel.
Maar op apparaten kan je op zich ook groot worden als je wil, het lijkt mij alleen heel saai.

---------- Post toegevoegd Thu 29 Sep 2011 om 15:02 ----------

Oneens, juist in het begin leer je de bewegingen aan en kan je beter alles los doen. (mits je techniek goed zit)
Van een foute/geforceerde beweging naar een correcte/losse beweging gaan is moeilijker dan meteen in het begin de juiste techniek aan te leren.

Stel je voor dat je een fitness instructeur bent, hoe ga je elke binnenkomende klant een stuk of 20 losse basis oefeningen aan leren zonder dat ze dan later de mist in gaan als ze zelfstandig gaan trainen?

Kortom, vaste apparaten zijn prima om mee te beginnen, al is het alleen al om 10 geblesseerden per dag te verhelpen.
Niemand kan veel losse oefeningen onthouden als die net begint.

Ja als personaltrainer zou je wel los kunnen beginnen omdat je er toch telkens bij bent.

Stel je voor dat je een fitness instructeur bent, hoe ga je elke binnenkomende klant een stuk of 20 losse basis oefeningen aan leren zonder dat ze dan later de mist in gaan als ze zelfstandig gaan trainen?

Kortom, vaste apparaten zijn prima om mee te beginnen, al is het alleen al om 10 geblesseerden per dag te verhelpen.
Niemand kan veel losse oefeningen onthouden als die net begint..

Het gaat er niet om wat handig is voor de instructeur, maar wat het beste resultaat oplevert voor de trainee.
Blessures krijg je ook door te lang met machines te werken.

Ik zie ook niet in waarom pomp en burn een machine beter maken dan de losse variant die dat niet geeft.

Het gaat er niet om wat handig is voor de instructeur, maar wat het beste resultaat oplevert voor de trainee.
Blessures krijg je ook door te lang met machines te werken.

Ik zie ook niet in waarom pomp en burn een machine beter maken dan de losse variant die dat niet geeft.

Het gaat er wel om dat mensen blessure vrij trainen slimpie..
Je kan wel heel pro met freeweights beginnen, maar als je de oefeningen nog niet kent gaat het een beetje lastig.
Maar goed, ik zal me in jou perspectief proberen te verplaatsen.
Stel dat mensen alle kennis zouden hebben over de oefeningen terwijl ze voor het eerst de sportschool betreden, dan zou het inderdaad beter zijn als ze los gingen trainen. ja, heb je helemaal gelijk in!

Blessures door door te lang met machines te trainen? nu noem je iets wat een beetje obvious is, namelijk het stukje "te lang".
Duh, als iets te is, dan is het dus niet goede, zo ook met losse gewichten.
Argument was daarom ook niet al te sterk.

Burn en pomp, zijn niet per see aanduidingen dat het effectief is, hoewel het meestal wel redelijk gepaard gaat.
Laat ik het zo stellen, ik merk veel meer bij de fly machine, dan losse DB flyes.
Komt ook omdat bij DB je wat spanning kwijt raakt aan de top, dan moet je gewoon even knijpen met je borst ja.. maar met die machine kan dat ook nog bovenop de spanning. Win win situatie imo.

Stel dat mensen alle kennis zouden hebben over de oefeningen terwijl ze voor het eerst de sportschool betreden, dan zou het inderdaad beter zijn als ze los gingen trainen. ja, heb je helemaal gelijk in!

:D

Blessures door door te lang met machines te trainen? nu noem je iets wat een beetje obvious is, namelijk het stukje "te lang".
Duh, als iets te is, dan is het dus niet goede, zo ook met losse gewichten.
Argument was daarom ook niet al te sterk.

En jij denkt dat mensen zelf beseffen wanneer het "te lang" is? Mooi voorbeeld is dat van SkyBlazer hierboven. (4 jaar)

Burn en pomp, zijn niet per see aanduidingen dat het effectief is, hoewel het meestal wel redelijk gepaard gaat.
Laat ik het zo stellen, ik merk veel meer bij de fly machine, dan losse DB flyes.
Komt ook omdat bij DB je wat spanning kwijt raakt aan de top, dan moet je gewoon even knijpen met je borst ja.. maar met die machine kan dat ook nog bovenop de spanning. Win win situatie imo.

Hoezo gaan burn/pomp gepaard met effectiviteit? TuT is een ander verhaal, de vraag is of dat extra beetje spanning op het einde echt een verschil gaat maken qua groei.

oneens, juist isolatie oefeningen zijn chill met machines want je wil dan juist zo min mogelijk spieren pakken, compounds beter met losse gewichten

dat is mijn punt niet, ik stel dat isolatieoefeningen grotendeels verwaarloosbaar zijn, zowel met machines als losse gewichten.

Haha OP is de zoveelste gast die in de verkeerde gym een abbo heeft gepakt !

Niks mis met machines. Losse gewichten is beter maar tis niet zo dat je niks bereiken kan met alleen machines.

je kan evengoed gainen op machines

dat is mijn punt niet, ik stel dat isolatieoefeningen grotendeels verwaarloosbaar zijn, zowel met machines als losse gewichten.

okay maar ook dit ben ik voor geen meter met je eens, ik doe bijna alleen maar compounds, heb bijv. een redelijke bench (1x 132.5, 12x100) maar nog steeds geen chest, omdat ik door de compound bench bijna alleen delts en triceps pak, nu maakt mij dit niet uit voor kracht maar voor een completer en beter fysiek had ik beter flyes erbij gedaan bijv...

probleem van machines is dat jezelf geen machine meer wordt.

Terug
Naar boven