AndroidHealthClinic

Wat is het verschil tussen Franstaligen en Walen?

Marc W

Competitive Bodybuilder
Waardering
1
Lengte
1m85
Massa
85kg
Even een vraag over de politiek in Belgie. Ik hoor ze op de Belgische TV zenders altijd praten over 'de Franstaligen'. Waarom zeggen ze niet 'de Walen'? Is dat niet hetzelfde?

Omdat ze elkaar niet mogen misschien?

• Topic Starter Topic Starter
Zal inderdaad licht denigrerend bedoeld zijn. Lig jij er dan wakker van als Vlaming zijnde?

Walen = inwoners van Wallonië (In Wallonië wonen inwoners van de franstalige gemeenschap en duitse gemeenschap)
Franstaligen = inwoners in de franstalige gemeenschap

:dunno:

Voor mij maakt het geen **** uit! ;)

Lijkt mij eerder beetje een synoniem in de volksmond.

Lijkt mij eerder beetje een synoniem in de volksmond.

Ja, idd. Daarom maakt het voor mij niets uit, als ze nu franstaligen of walen zeggen, we weten over wie ze het hebben ;)

Je zou ook kunnen zeggen dat ze franstaligen eerder gebruiken in de discussie rond de faciliteitengemeenten (kiesbrief in frans/nederlands)...zoveel weet ik er nu ook weer niet van dus ik ga zwijgen :D

Franstaligen spreken Frans.

Walen wonen in Wallonië.

Omdat er ook Walen zijn die net over de grens in Vlaanderen wonen. Zo zijn er dus vlaamse gemeentes die gedomineerd worden door de franstalige.

Nu mij maakt het allemaal weinig uit.

Tis gewoon dat er Franstaligen in Vlaamse gemeentes wonen. Dan spreken we dus over Vlamingen maar ze zijn wel Franstalig. Mbt het probleem Brussel-Halle-Vilvoorde wordt de term Franstaligen dus vaak gebruikt omdat het een taalprobleem betreft waarbij Franstaligen de macht opeisen in Vlaamse gemeentes omdat ze daar oververtegenwoordigd zijn. Dit is dus tegen de grondwettelijke besluiten en tegen de zin van de Vlamingen.

Even een vraag over de politiek in Belgie. Ik hoor ze op de Belgische TV zenders altijd praten over 'de Franstaligen'. Waarom zeggen ze niet 'de Walen'? Is dat niet hetzelfde?
Franstaligen kan gaan over burgers die frans spreken in Brussel of in Vlaams-Brabant (weigeren Nederlands te spreken uit superioriteitsgevoel en arrogantie).

Het woord 'franstaligen' heeft meestal een negatieve bijklank om die reden ( ze verfransen Vlaams grondgebied en de Vlamingen zijn daar terecht heel boos om). Walen zijn gewoon inwoners van Wallonië.

gelukkig zeggen ze geen keeskoppen tegen ne westvlaming :fire:

Het woord 'franstaligen' heeft meestal een negatieve bijklank om die reden ( ze verfransen Vlaams grondgebied en de Vlamingen zijn daar terecht heel boos om). Walen zijn gewoon inwoners van Wallonië.

Vooral rondom Brussel dan .
Ik vind het persoonlijk 1 groot gezeik . Als het nu eenmaal zo uitdraait dat er in een gemeente meer Franstaligen gaan wonen , waarom niet gewoon Frans praten ? Ik zou er iig geen enkel probleem mee hebben moest ik hier in Mechelen omringd worden door een hoop Franstaligen . Word je toch alleen maar rijker van .

Vooral rondom Brussel dan .
Ik vind het persoonlijk 1 groot gezeik . Als het nu eenmaal zo uitdraait dat er in een gemeente meer Franstaligen gaan wonen , waarom niet gewoon Frans praten ? Ik zou er iig geen enkel probleem mee hebben moest ik hier in Mechelen omringd worden door een hoop Franstaligen . Word je toch alleen maar rijker van .
Omdat dat Vlaams grondgebied is, bepaald volgens de taalgrens in de grondwet. Als iedereen frans gaat praten in Vlaamse randgemeenten dan wordt Vlaanderen toch steeds kleiner! Bedenk eens hoe de Nederlanders het zouden vinden als er plots allemaal franstaligen in grensgemeenten vanuit België zouden komen wonen en weigeren Nederlands te spreken. Die zouden dat ook niet aanvaarden. Waarom toch altijd zo onderdanig/slaafs doen als Vlaming? Waarom vind jij het normaal dat franstaligen sinds 1830 al hele stukken Vlaams grondgebied hebben ingepalmd en dit blijven doen anno 2008?

Ik hoorde laatst nog een Waal bezig over Vlamingen die zei iets als 'ach Nederlands is toch geen wereldtaal, de Vlamingen kunnen beter allemaal frans gaan spreken' tja zulk volk mag van mij gewoon opt**fen. Nederlands moet gerespecteerd worden, de taalgrens en grondwetten moeten gerespecteerd worden. Zo eenvoudig is het. En sommige Vlamingen moeten eens wat trotser worden op hun regio en taal en niet zomaar toegeven aan de franse onderdrukking.

Omdat dat Vlaams grondgebied is, bepaald volgens de taalgrens in de grondwet. Als iedereen frans gaat praten in Vlaamse randgemeenten dan wordt Vlaanderen toch steeds kleiner! Bedenk eens hoe de Nederlanders het zouden vinden als er plots allemaal franstaligen in grensgemeenten vanuit België zouden komen wonen en weigeren Nederlands te spreken. Die zouden dat ook niet aanvaarden. Waarom toch altijd zo onderdanig/slaafs doen als Vlaming? Waarom vind jij het normaal dat franstaligen sinds 1830 al hele stukken Vlaams grondgebied hebben ingepalmd en dit blijven doen anno 2008?

Ik hoorde laatst nog een Waal bezig over Vlamingen die zei iets als 'ach Nederlands is toch geen wereldtaal, de Vlamingen kunnen beter allemaal frans gaan spreken' tja zulk volk mag van mij gewoon opt**fen. Nederlands moet gerespecteerd worden, de taalgrens en grondwetten moeten gerespecteerd worden. Zo eenvoudig is het. En sommige Vlamingen moeten eens wat trotser worden op hun regio en taal en niet zomaar toegeven aan de franse onderdrukking.
hij heeft wel gelijk :o

Terug
Naar boven