XXL Nutrition

Wat is het verschil tussen Franstaligen en Walen?

Als de regio er op vooruit gaat moet je wel heel masochistisch zijn om tegen deze evolutie te zijn. Het onafhankelijk worden van regio's is een totaal normaal en natuurlijk proces, reeds vele landen in Europa zijn ons voor gegaan en in geen enkel geval zijn deze regio's er op achteruit gegaan. Integendeel, iedereen wordt er altijd beter van. Separatisme is geen scheldwoord maar een noodzaak, indien gewenst.

Vlamingen spreken toch ook Nederlands terwijl we geen Nederlanders zijn. :rolleyes::D

Vlaanderen + Nederland :thumb:

Wallonië + Frankrijk :thumb:

Dat zou meteen een hoop onzin oplossen! De Belg bestaat niet eens.

Je bent van Wevelgem, wil je wel eens een gesprek zien voeren met een Nederlander :D

BHV is gewoon een groot politiek gezever. Is toch voor de rechtbank gekomen en moet gesplitst worden? Maar nee de Walen gaan ff het been stijf houden omdat ze weten dat ze sterk staan. De Vlamingen komen toch niet overeen, de SPA wil niet in de regering, de VLD zijn een bende Di Rupo-gatlekkers en Leterme is blij dat hij premier is. Vlaams Belang is dan weer te radicaal en daar wil niemand mee in een regering. Dus wordt het uiteindelijk een boeltje dat zich enkel kan schikken naar de Waalse eisen. Eigenlijk een klote-systeem, apart verkiezingen in de 2 landsdelen, maar wel samen een regering moeten vormen, de kiezer heeft zo echt de ballen te zeggen. Maar het blijft hoe dan ook toch politiek, strijdtoneel van machtsgeile, zakkenvullende politiekers, die de kiezer nodig hebben om verkozen te geraken en dan vooral aan hun eigen en hun postje denken.

Effe terug naar de feiten: er is een arrest van het Arbitragehof (nu grondwettelijk hof), dat zegt dat de kieskring BHV ongrondwettelijk is! Overal vallen de kieskringen samen met de provinciale grenzen, alleen daar niet. Wat de Vlamingen vragen, is enkel de uitvoering van een arrest van de hoogste rechterlijke instantie. Wat mij betreft moeten daar geen toegevingen van de Vlamingen tegenover staan.

Het gaat hier inderdaad over een symbooldossier, waar de mensen niet echt van wakker liggen. Maar ze zouden dit toch beter doen. Immers, indien de regering zou vallen over dit dossier, dan zouden er nieuwe verkiezingen nodig zijn. Maar omwille van de niet-splitsing van BHV zijn er geen geldige verkiezingen meer mogelijk:eek:

M.a.w., zonder de splitsing van de BHV geen geldige verkiezingen, geen regering, geen economisch beleid dat inspeelt op de dagdagelijkse noden van de mensen.

BHV is dus niet zomaar een symbooldossier.;)

Juist dat van die nieuwe ongeldige verkiezingen was ik nog ff vergeten, maar idd niet onbelangrijk.
Er blijven dus 2 mogelijkheden: blijven aankloten, of België valt uiteen.
Of natuurlijk het typische compromis, er zal wel ergens een achterpoortje te vinden zijn.

Effe terug naar de feiten: er is een arrest van het Arbitragehof (nu grondwettelijk hof), dat zegt dat de kieskring BHV ongrondwettelijk is! Overal vallen de kieskringen samen met de provinciale grenzen, alleen daar niet. Wat de Vlamingen vragen, is enkel de uitvoering van een arrest van de hoogste rechterlijke instantie. Wat mij betreft moeten daar geen toegevingen van de Vlamingen tegenover staan.

Het gaat hier inderdaad over een symbooldossier, waar de mensen niet echt van wakker liggen. Maar ze zouden dit toch beter doen. Immers, indien de regering zou vallen over dit dossier, dan zouden er nieuwe verkiezingen nodig zijn. Maar omwille van de niet-splitsing van BHV zijn er geen geldige verkiezingen meer mogelijk:eek:

M.a.w., zonder de splitsing van de BHV geen geldige verkiezingen, geen regering, geen economisch beleid dat inspeelt op de dagdagelijkse noden van de mensen.

BHV is dus niet zomaar een symbooldossier.;)

goeie post, mooi uitgelegd :thumb:

Ik vind Frans trouwens helemaal geen wereldtaal. Ze spreken het wel op veel plaatsen buiten Europa, maar dan op plaatsen die geen economische macht hebben. Afrika bijvoorbeeld. Nederlands is misschien niet gesproken door heel veel mensen, maar Nederland en Vlaanderen vormen een economisch welvarende en daardoor redelijk machtige regio. En het zijn toch meer dan 23 miljoen mensen die Nederlands spreken een, echte kleine taal is het ook niet.

Frans geen wereldtaal? Wat is je criterium?

francofonie.png

(Naar gradaties)

En alsof Frankrijk zelf geen Economische macht kent? Het is maar de 6e grootste economie ter wereld..

Sorry kerel, maar de Nederlandse taal valt echt in het niets naast de Franse taal.

Als de regio er op vooruit gaat moet je wel heel masochistisch zijn om tegen deze evolutie te zijn. Het onafhankelijk worden van regio's is een totaal normaal en natuurlijk proces, reeds vele landen in Europa zijn ons voor gegaan en in geen enkel geval zijn deze regio's er op achteruit gegaan. Integendeel, iedereen wordt er altijd beter van. Separatisme is geen scheldwoord maar een noodzaak, indien gewenst.

Dus een continentale (lees: Europese) integratie vind jij te rijmen met een regionale segregatie?

Frans geen wereldtaal? Wat is je criterium?

francofonie.png

(Naar gradaties)

En alsof Frankrijk zelf geen Economische macht kent? Het is maar de 6e grootste economie ter wereld..

Sorry kerel, maar de Nederlandse taal valt echt in het niets naast de Franse taal.
Dus mag het Nederlands verdwijnen, heel logische redenering.

Maar goed dat heb jij niet gezegd en ik hoop dat je het ook niet impliceerd.

Dus een continentale (lees: Europese) integratie vind jij te rijmen met een regionale segregatie?
Jazeker, waarom niet? Het ene sluit het andere niet uit hoor.

Dus mag het Nederlands verdwijnen, heel logische redenering.

Maar goed dat heb jij niet gezegd en ik hoop dat je het ook niet impliceerd.

Begrijp niet hoe je die redenering ziet, maar ik heb het overigens wel gezegd, slechts een aantal posts terug. Jammer dat het niet haalbaar is, althans niet op korte termijn. Het 'cultuurverliesargument' versus het 'efficiencywinstargument', dat is persoonlijk.

Dat de Franse taal zich, niet alleen in omvang, maar met name in kunst en cultuur zich heeft bewezen als wereldtaal behoeft geen uitleg hopelijk.

Jazeker, waarom niet? Het ene sluit het andere niet uit hoor.

Waarom niet? Omdat beiden naar hun doelstelling strijdigheden opleveren.
Dat het elkaar niet uitsluit heb je gelijk in, maar dat betekent een feitelijke inefficiëntie, niet te zeggen een achteruitgang van het Europese éénwordingsproces.

Overigens heb ik geen inhoudelijk oordeel over de situatie in België, ik beperk me tot slechts theoretische bespiegelingen.

Begrijp niet hoe je die redenering ziet,
Dat lijkt me logisch, gezien de context van het topic.

maar ik heb het overigens wel gezegd, slechts een aantal posts terug. Jammer dat het niet haalbaar is, althans niet op korte termijn. Het 'cultuurverliesargument' versus het 'efficiencywinstargument', dat is persoonlijk.

Dat de Franse taal zich, niet alleen in omvang, maar met name in kunst en cultuur zich heeft bewezen als wereldtaal behoeft geen uitleg hopelijk.
Wablief? Dan vind ik dat een werkelijk schandalige en ronduit verwerpelijke uitspraak om niet te zeggen taalnazisme.

Ik vraag me trouwens af wat taal en cultuur met elkaar te maken hebben. Een cultuur kan in elke taal voorkomen en een taal in elke cultuur. De twee staan compleet los van elkaar. Frans overigens is een zeer onlogische taal die in de technologische wereld totaal geen waarde heeft.

Voorts komt het Frans veel lager in de ranking dan de meeste mensen denken, zie: http://www.prnewswire.com/services/resources/translations/nl/translations4.shtml

Waarom niet? Omdat beiden naar hun doelstelling strijdigheden opleveren.
Dat maakt geen donder uit. Of Amerika nu uit 50 of meer staten gaat bestaan, het blijft Amerika en het één heeft geen invloed op het ander. Soms moeten regio's onafhankelijk worden om beter te functioneren, dus als het al iets verandert aan het geheel dan zal het eerder positief zijn.

Dat het elkaar niet uitsluit heb je gelijk in, maar dat betekent een feitelijke inefficiëntie, niet te zeggen een achteruitgang van het Europese éénwordingsproces.
Een inefficiëntie van een land dat niet goed functioneert, zoals België.

Overigens heb ik geen inhoudelijk oordeel over de situatie in België, ik beperk me tot slechts theoretische bespiegelingen.
Het zou wel helpen als je de situatie beter zou kennen, zodra iemand precies weet waar het over gaat , heeft men de neiging om Vlaamse onafhankelijk een logische gang van zaken te vinden, althans dat is mijn ondervinding.

• Topic Starter Topic Starter

Zolang in de Benelux Vlaanderen en Nederland de moter zijn waarop de regio draait, is Nederlands daar de wereldtaal.

En leuk plaatje, veel blauw op de wereldkaart, maar ik zie een hoop blauw gekleurd woestijn in Afrika en bossen & toendra in Canada. Magnifique! Vraiment!

Dan kan Frankrijk economisch groter zijn dan Nederland en Vlaanderen. Dat komt alleen door de fysieke grootte van Frankrijk. Heb je over innovatie, hooggeschoold technisch personeel, een lage werkloosheid dan mag Frankrijk nog niet de veters van Nederland en Vlaanderen strikken.

Kijk, Singapore heeft ook een kleinere economie dan Indonesie. Maar Singapore heeft toch echt wel de sterkere economie.

Wablief? Dan vind ik dat een werkelijk schandalige en ronduit verwerpelijke uitspraak om niet te zeggen taalnazisme.

Wat is er schandalig, verwerpelijk, of zelfs 'taalnazistisch' aan? :rolleyes:

Ik vraag me trouwens af wat taal en cultuur met elkaar te maken hebben. Een cultuur kan in elke taal voorkomen en een taal in elke cultuur. De twee staan compleet los van elkaar. Frans overigens is een zeer onlogische taal die in de technologische wereld totaal geen waarde heeft.
Integendeel, de twee zijn mijns inziens sterk verbonden. Ten eerste omdat cultuur per definitie regiogebonden is, zo ook taal. Daarnaast zijn veel kunstuitingen taalgebonden, denk aan literatuur, muziek en film.

De mate van logica van een bepaalde taal is natuurlijk moeilijk vast te stellen. Het hangt af van de linguistische achtergrond van een individu, en ondermeer van de verwantschap met andere talen. Feit is dat Nederlands relatief een zeer moeilijke taal is om te leren spreken, met name door de vele uitzonderingen en incosistenties (de/het?)

Voorts komt het Frans veel lager in de ranking dan de meeste mensen denken, zie: http://www.prnewswire.com/services/resources/translations/nl/translations4.shtml

Vreemde statistiek, alsof Frans maar door 72 miljoen mensen wordt gesproken? Ik denk eerder aan minstens 3x zoveel.

Dat maakt geen donder uit. Of Amerika nu uit 50 of meer staten gaat bestaan, het blijft Amerika en het één heeft geen invloed op het ander. Soms moeten regio's onafhankelijk worden om beter te functioneren, dus als het al iets verandert aan het geheel dan zal het eerder positief zijn.

Een inefficiëntie van een land dat niet goed functioneert, zoals België.
Op korte termijn maakt het misschien niet veel uit, maar des te meer op de lange termijn. Als jij integratie en segregatie kunt rijmen, kan je me misschien dan ook leren biceps curls en triceps extensions in dezelfde beweging te trainen?

Je zegt herhaaldelijk dat iedereen er beter van zou worden, geldt dat ook voor Wallonie, of de rest van Europa en de wereld waar vele systemen en instituties moeten worden herzien? Wat is mijn winst hierin bijvoorbeeld?

Het zou wel helpen als je de situatie beter zou kennen, zodra iemand precies weet waar het over gaat , heeft men de neiging om Vlaamse onafhankelijk een logische gang van zaken te vinden, althans dat is mijn ondervinding.

Ik ben vrij huiverig voor deze zaken, vaak aangewakerd door sluimerende nationalistische gevoelens. Nogmaals, ik heb hier inhoudelijk geen oordeel over, ik ben alleen sceptisch .

Zolang in de Benelux Vlaanderen en Nederland de moter zijn waarop de regio draait, is Nederlands daar de wereldtaal.

En leuk plaatje, veel blauw op de wereldkaart, maar ik zie een hoop blauw gekleurd woestijn in Afrika en bossen & toendra in Canada. Magnifique! Vraiment!

Dan kan Frankrijk economisch groter zijn dan Nederland en Vlaanderen. Dat komt alleen door de fysieke grootte van Frankrijk. Heb je over innovatie, hooggeschoold technisch personeel, een lage werkloosheid dan mag Frankrijk nog niet de veters van Nederland en Vlaanderen strikken.

Kijk, Singapore heeft ook een kleinere economie dan Indonesie. Maar Singapore heeft toch echt wel de sterkere economie.

Toeval wil dat ik als econoom geschoold ben, maar dit zegt me nochthans niet veel... What's your point?

• Topic Starter Topic Starter

Dat het Nederlands in Belgie en in de Europese regio van de omgeving van Belgie belangrijker is dan het Frans. Dat Frans in de rest van de wereld meer gesproken wordt is geen argument om in Belgie het Frans boven het Nederlands te stellen. Het kwalitatief uitstekend presterende Vlaanderen en Nederland, is dan belangrijker dan het kwantitatief grote Frankrijk en Walonie. Ik wil niet daarmee het Frans wil diskwalificeren als onbelangrijk. Maar in de Benelux regio is het Frans zeker niet belangrijker dan het Nederlands, omdat toevallig mensen in Quebec, Frans Guyana en Tjaad het spreken. Leuk, maar daar heb je niks aan als je een werkloze Waal bent in Luik, en een baan zou kunnen vinden in Eindhoven als je Nederlands had gestudeerd.

Dat het Nederlands in Belgie en in de Europese regio van de omgeving van Belgie belangrijker is dan het Frans. Dat Frans in de rest van de wereld meer gesproken wordt is geen argument om in Belgie het Frans boven het Nederlands te stellen. Het kwalitatief uitstekend presterende Vlaanderen en Nederland, is dan belangrijker dan het kwantitatief grote Frankrijk en Walonie. Ik wil niet daarmee het Frans wil diskwalificeren als onbelangrijk. Maar in de Benelux regio is het Frans zeker niet belangrijker dan het Nederlands, omdat toevallig mensen in Quebec, Frans Guyana en Tjaad het spreken. Leuk, maar daar heb je niks aan als je een werkloze Waal bent in Luik, en een baan zou kunnen vinden in Eindhoven als je Nederlands had gestudeerd.

Je vergeet even een land met bijna 60 miljoen Franstaligen, net ten zuiden van België. Daar kunnen de Walen van mijn part gaan werken, en dat ze er maar blijven ook. Zijn we er hier van af, de meesten zijn toch werkschuw tuig, en ik spreek uit ervaring.

Je vergeet even een land met bijna 60 miljoen Franstaligen, net ten zuiden van België. Daar kunnen de Walen van mijn part gaan werken, en dat ze er maar blijven ook. Zijn we er hier van af, de meesten zijn toch werkschuw tuig, en ik spreek uit ervaring.

:p:D

Berlusconi heeft de nieuwe regering in Italie gevormd in 24 dagen, hoelang duurde het hier ook alweer? :roflol:
Ahja, soms zou ik willen dat ik in een ander land was geboren.

Ik had het vooral over de tijd dat hij maar nodig had om een regering te vormen.
Maareuh, liever Berlusconi dan Leterme. :)

Akkoord. (Herken je standpunt 'Frans is geen wereldtaal' hier niet meer in overigens). Heb overigens gesteld dat niet Frans, maar eerder Engels hier of in Vlaanderen de voertaal zou moet worden.

Terug
Naar boven