- Waardering
- 1.032
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Vooral rondom Brussel dan .
Ik vind het persoonlijk 1 groot gezeik . Als het nu eenmaal zo uitdraait dat er in een gemeente meer Franstaligen gaan wonen , waarom niet gewoon Frans praten ? Ik zou er iig geen enkel probleem mee hebben moest ik hier in Mechelen omringd worden door een hoop Franstaligen . Word je toch alleen maar rijker van .
Omdat dat Vlaams grondgebied is, bepaald volgens de taalgrens in de grondwet. Als iedereen frans gaat praten in Vlaamse randgemeenten dan wordt Vlaanderen toch steeds kleiner! Bedenk eens hoe de Nederlanders het zouden vinden als er plots allemaal franstaligen in grensgemeenten vanuit België zouden komen wonen en weigeren Nederlands te spreken. Die zouden dat ook niet aanvaarden. Waarom toch altijd zo onderdanig/slaafs doen als Vlaming? Waarom vind jij het normaal dat franstaligen sinds 1830 al hele stukken Vlaams grondgebied hebben ingepalmd en dit blijven doen anno 2008?
Ik hoorde laatst nog een Waal bezig over Vlamingen die zei iets als 'ach Nederlands is toch geen wereldtaal, de Vlamingen kunnen beter allemaal frans gaan spreken' tja zulk volk mag van mij gewoon opt**fen. Nederlands moet gerespecteerd worden, de taalgrens en grondwetten moeten gerespecteerd worden. Zo eenvoudig is het. En sommige Vlamingen moeten eens wat trotser worden op hun regio en taal en niet zomaar toegeven aan de franse onderdrukking.
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt , alleen kan ik me er niet druk in maken . Van mij mag heel België verfransen . Ik zie dat helemaal niet als een gevaar of een 'onderdrukking' oid . Het is mijns inziens eerder een verrijking .
Het woord 'Vlaming' laat me dan ook helemaal koud . Ik ben een Belg in hart en nieren . Ik voel me net zo goed verbonden met de Brusselse , Vlaamse als Waalse gemeenschap . En dat is net zo mooi vind ik .
Skilt en vriend

Om toch nog even in te gaan op die wel zeer anti-Vlaamse post van Phenochef: dat het Vlaams (of beter gezegd het Nederlands in Vlaanderen) als taal verdwijnt vind jij een verrijking. Daardoor maak ik de conclusie dat jij dus ofwel een franskiljon bent ofwel een verkapte Waal. Jammer dat er zulke Vlamingen zijn hoor, erg jammer. Respect voor eigen taal en regio 0.0 , onbegrijpelijk![]()
Ik ben niet Anti-Vlaams . Ik vind het gewoon zo'n opgeblazen politiek spel geworden . Ik ken niemand in het echte leven die hier van wakker ligt . Toch wordt het bestempeld als één van de grootste problemen atm . Waste of time and money .
Dit probleem wordt aan de ene kant opgeblazen, maar aan de andere kant ook vaak onderschat. Het is een voor Vlaanderen zeer symbolisch dossier, en voor de Nederlandstalige mensen in Halle en Vilvoorde extreem belangrijk.
tja dan kun je beter chinees sprekenIk vind Frans trouwens helemaal geen wereldtaal. Ze spreken het wel op veel plaatsen buiten Europa, maar dan op plaatsen die geen economische macht hebben. Afrika bijvoorbeeld. Nederlands is misschien niet gesproken door heel veel mensen, maar Nederland en Vlaanderen vormen een economisch welvarende en daardoor redelijk machtige regio. En het zijn toch meer dan 23 miljoen mensen die Nederlands spreken een, echte kleine taal is het ook niet.
Verder wordt de taal die je spreek ook bepaald door de mogelijkheden die het je in je werk en loopbaan geeft. Daarom is Engels veel en veel belangrijker, en zijn er genoeg ouders in Noord Frankrijk die hun kinderen Nederlands laten leren op school op een kans te hebben op de Vlaamse en Nederlandse arbeidsmarkt. Dit terwijl Noord Frankrijk en Walonie economisch zwakke regio's zijn. Dus het lijkt me zelf een voordeel om Nederlands te spreken als je in Belgie woont.

Even een vraag over de politiek in Belgie. Ik hoor ze op de Belgische TV zenders altijd praten over 'de Franstaligen'. Waarom zeggen ze niet 'de Walen'? Is dat niet hetzelfde?