AndroidHealthClinic

Wat zijn de voordelen van training en bodybuilding?

ik voel me gezonder
kzie er beter uit (reacties vrouwtjes en ook van mannen, in andere zin natuurlijk..hehe)
kheb veel grotere honger.. ik eet liever vanalles nu
kheb veel meer kracht
kheb minder rap ambras
kvoel me veel beter (zelfvertrouwen)
tis een gezonde hobby (manier van leven)
tis leuk als mensen je respect betuigen met je fysiek..want geeft toe, daar doen we t toch allemaal beetje voor..
ik werd er rustiger door (was vroeger nerveus type, nu kan ik me uitleven en ben ik veel rustiger!)

grootste nadeel imo; kleding die niet meer past:(

Allereerst wil ik even dit meedelen: PowerTraining, BodyBuilding of hoe ik het ook noem is voor mij allemaal hetzelfde namelijk: Krachtraining. maar ook wou ik eventjes zeggen dat voor mij Voeding en Powertraining hetzelfde zijn, dus geen goede voeding zonder krachttraining, en geen PT zonder een goed gebalanceerde voeding.

Persoonlijk voordelen:

1. Veel meer energie,
  2. Je lichaam beter leren kennen (naar je lichaam leren luisteren!!) maar ik heb ook veel over mijn lichaam geleerd door BodyBuilding, bv verschillende spieren. hoe een lichaam werkt.
  3. Nog meer met voeding bezig zijn, ik was al heel erg hard bezig met voeding voor een gezondere levensstijl.
  4. Technieken die ik geleerd heb uit de PowerTraining gebruik ik ook in het werk, bv bij een zwaar gewicht op te heffen, uitblazen ;) en Rust! nemen als ik zwaar moet werken.
  5. De ontspanning die ik anders nooit zou nemen, Sauna, Whirpool & Turks Stoombad. dit komt ook puur doordat ik ben gaan trainen.
  6. Door te gaan trainen ben ik gestopt met drugs! en ook met alcohol. zou je mischien niet zo direct denken maar toch een voordeel voor me.
  7. Grenzen keer op keer leren verleggen.
  8. Kritisch leren zijn tegenover onderzoeken en bepaalde meningen, dit heb ik geleerd van de bodybuilding wereld. Persoon A zegt dat het goed is en Persoon B zegt dat het slecht is. (ook met wetenschappers en onderzoeken, maar evengoed gewoon met mij mede-mensen)
  9. Geleerd dat iedereen anders is, wat voor mij werkt, werkt voor jouw mischien averechts. en andersom natuurlijk ook.

* Wat zegt de wetenschap over de effecten van krachttraining, cardio en aangepaste voeding op het lichaam?

Dit gaat té ver, indien ik ieder onderzoek moet zoeken dat aantoond dat voeding, cardio en voeding gezond zijn voor je lichaam ben ik volgende week nog bezig. Alle punten die aangehaald worden bij de volgende stelling zijn bijna allemaal door de wetenschap vervaardigd.

* Kan je tien voordelen van fitness/bodybuilding training noemen?

1. Spieren worden sterker.
  2. Pezen worden sterker.
  3. Zelfvertrouwen stijgt.
  4. Botmassa wordt dichter dacht ik.
  5. Energie werkt efficienter.
  6. Beter Slapen. (Vaster)
  7. Zelfbeeld.
  8. Spieren verbruiken veel energie(Afvallen).
  9. Hart werkt beter en effecienter.
  10. Minder ziek, goed eten en sport is algemeen beken voor minder ziekte.
  11. Spieren zorgen voor een goede lichaamshouding
  12. Spieren werken preventief tegen blessures
  13. Je kan het zowel zomer als winter doen.
  14. Je hebt niet veel apperatuur nodig (thuis trainen bv.)
  15. verlaagt je hartslag
  16. pijntolerantie verhogen
  17. minder stress

Zijn er ook nadelen aan fitness/bodybuilding training?
  1. Spierpijn, als je echt te hard traint en je moet de volgende dag werken heeft dit soms echt wel negatieve gevolgen.
  2. De tijd, niet zozeer van het trainen, maar eerder het eten en de informatie! Er is nog zovéél te leren, je kan altijd wel iets vinden dat je nog niet wist. Er wordt altijd wel iets nieuw ontdekt. Er veranderd soms wel eens iets.
  3. Het kost je wel wat geld, je Fitness abbo, je kledij, je voeding, je apperatuur(voor thuis trainers veel meer) maar voor gewone: bv: Hartslagmeter.
  4. Je moet voorzichtig zijn en je goed informeren, indien je oefeningen verkeerd uitvoerd kunnen er letsels ontstaan
  5. Het gevaar voor overtraining. Je moet hard genoeg trainen om vooruitgang te boeken, maar ook weer niet te hard.
  6. Het is een langetermijn doel, je kan niet morgen 'breed' worden. (hopelijk is dit duidelijk genoeg)

De reden waarom ik begonnen ben met PowerTraining.(komt van een ander forum dus kan paar keer hetzelfde instaan dan in al heb geschreven)

Mijn persoonlijk lijst:

*Normaal was het de bedoeling geweest om mijn zelfvertrouwen op te krikken, maar door een paar andere boeken te lezen die niets met fitness te maken hebben. heb ik eerst zelfvertrouwen gekregen en nu begin ik pas met Fitness.

1. *Gezond(er) leven (vele voordelen voor je gezondheid, sterkere rug, etc. )
  2. *Eventueel toekomstige sport, Vechtsport, of extreme sport(duiken, parachutespringen)
  3. *Dat ietsje meer te bereiken (moet net altijd ietsje meer hebben gedaan)
  4. *Minder Slapen en nog vaster( ik slaap al heel goed.)
  5. *Actiever zijn (Geeft me zoveel energie)
  6. *Eventueel naar het Leger (Ben nog niet 100% uit, maar wil dit al altijd doen)
  7. *Meer kracht (Gemakkelijk voor het dagelijkse leven, taken worden gemakkelijker, nemen minder tijd in beslag)
  8. *Conditie (Loop heel graag, brengt me tot rust op een zeker niveau + bespaart me tijd )
  9. *voor met mijn gedachten even in rust te zijn ( ik denk namelijk de hele tijd, van het ene onderwerp naar het ander )
  10. *Grenzen leren verleggen(voor de toekomst)
  11. *Zou eens aan ToughGuy willen meedoen ( Tough Guy © )
  12. *ook een beetje toekomstgericht (vanaf je 30ste nemen je spieren anders af)
  13. *Mijn lichaam beter te leren kennen en naar mijn lichaam te leren luisteren.
  14. *Rechter te lopen en sneller te kunnen lopen. (Goede houding)
  15. *Tijd te winnen.
  16. *Steviger in mijn schoenen staan, niet voor zelfvertrouwen maar zo u evenwicht.
  17. *Voor mezelf omdat ik denk dat het echt moet, waarom precies weet ik niet, maar ik heb gewoon het gevoel dat ik dit moet doen voor mezelf.

Zo dit was het voor nu, heb niet zoveel tijd nu, ik zal proberen dit nog te updaten. (Indien je meer informatie wenst over iets specifiek, gewoon even vragen.)

Update:

Veel voor en nadelen zijn ook persoonlijk gericht.

Zo zal de ene bijvoorbeeld aanhalen dat hij door BodyBuilding minder tijd heeft terwijl de andere juist meer tijd heeft gekregen.
Voeding is duur, maar je houd er iets aan over, een gezond lichaam, en dat is iets wat voor veel mensen onbetaalbaar is!

Het is eigenlijk niet zozeer belangrijk of er enkel voordelen zijn van PowerTraining, Cardio & een Goed aangepaste voeding, je moet eerder kijken of de negatieve punten opwegen tegen de positieve punten, indien het antwoord ja is dan doe je een goede zaak, indien JIJ PERSOONLIJK meer nadelen denkt te hebben met Fitness(int algemeen) dan is het voor jouw geen goede zaak. Er zijn (bijna) altijd nadelen aan iets verbonden. Voor mij wegen de voordelen 100x meer op tegen de nadelen!

Het hangt er ook natuurlijk een beetje af met wat je BodyBuilding wilt vergelijken, met een Marathonloper of met een doorsnee huismus.

Laatst bewerkt:
ik merk vooral dat het veel langer duurt voordat ik ziek ben

Ik dacht juist dat je gevoeliger bent als je traint voor ziekte etc. Omdat je lichaam steeds moet herstellen etc. bbers eten niet voor niets extra vitamines toch. En je traint niet voor niets niet als je ziek bent ( ook al kun je het misschien wel aan ). Correct me if i'm wrong...

voordelen :

1. Helpt bij afvallen (vetverbranding)
2. Zorgt voor een juiste opname van zuurstof door het lichaam zodat deze getransporteerd wordt naar de spieren in beweging.
3. Zorgt voor een lagere hartslag in rust. (Het hart heeft een grotere capaciteit dus pompt meer bloed per slag rond.)
4. Zorgt voor reductie van het slechte cholesterol genaamd LDL.
5. Zorgt voor toename van het goede cholesterol genaamd HDL
6. Helpt het verlagen van een te hoge bloeddruk.
7. Verkleint de kans op hartkwalen
8. Helpt het immuunsysteem te versterken
9. Verbetert motorische eigenschappen zoals coordinatie, lenigheid en snelheid.
10 . Zorgt voor een hogere belastbaarheid van het lichaam, door toename van spierkracht, een hogere botdichtheid en herstel van lichamelijk weefsel.
11. Zorgt voor meer zelfvertrouwen
12. Zorgt voor een aantrekkelijkere look :cool: :p
13. Zorgt voor een verhogende botdichtheid
14. Zorgt er voor dat je geen spier verliest
15. Zorgt dat het concentratievermogen verhoogt.
16. Zorgt er voor dat normale en gezonde vermoeidheid stimuleert, waardoor je beter slaapt ( moet je niet in sommige kuren zitten haha )
17. Zorgt er voor dat verouderingseffecten remt
18. Zorgt bij het onderhouden van sociale contacten.
19. Zorgt voor de spijsvertering stabiliseert en verbetert.

nadelen :

1. last van spierpijn
2. Kan negatieve gevolgen hebben als je te jong te zwaar begint ( er zijn velen discussies over ik denk een beetje in de midde mode )
3. Als je niet goed rekt en stretch kan je stijf worden ( tenminste ik )
4. Je word lastig gevallen door de paparazi omdat ze denken dat je een ster bent:D
5. Investeren van geld en tijd

Ik dacht juist dat je gevoeliger bent als je traint voor ziekte etc. Omdat je lichaam steeds moet herstellen etc. bodybuilders eten niet voor niets extra vitamines toch. En je traint niet voor niets niet als je ziek bent ( ook al kun je het misschien wel aan ). Correct me if i'm wrong...

Je neemt extra vitaminen enzo omdat je lichaam die nodig heeft, je lichaam moet meer werken jah, maar je imuumsysteem wordt ook sterker dus je wordt minder vatbaar voor zietkes, mits je voeding goed inorde is. Dus dat je die extra vitamine binnenkrijgt.

Je traint niet als je ziek bent omdat je liever je lichaam laat vechten tegen de ziekte dan je energie in je training te steken.

Nu je moet wel eerst een tijdje trainen voor je dit voordeel krijgt. Maar als je een gezonde voeding hebt wordt je zoiezo al minder ziek, en bodybuilders moetten nu eenmaal meer van die stoffen hebben.

Ik hoop dat je het zo een beetje begrijpt, nog vragen: Shoot!

Als er geen Pijn zou zijn is er geen overwinning. Het is me al het harde werk waard. Door de pijn en moeite van zware workouts voel ik me meer leven!

Urukhai karma voor jou! mooi gesproken:thumbs:

Mijn eigen kleine onderzoek

EDIT Ok ten eerste moet de titel natuurlijk onderzoek zijn:

Het leek mij handig om hier even uit te schrijven wat mijn min en pluspunten zijn van alle aspecten die te maken hebben met BB, ds training, voeding en motivatie.

Dus waar heb ik moeite mee en waarmee niet, waar zie ik progressie en waar niet. Op deze manier kunnen we misschien van elkaar leren.

Ik trap af:

Training

Plus: Ik ga minstens 3 keer in de week, elke week(anders voel ik me slecht)

Min: Als ik met vrienden ga merk ik dat ik naar hun trainingcriteria train, ds cardios afraffelen etc.

Voeding

Plus: Ik koop zaterdags voor de hele week in en zorg ervoor dat ik geen junkfood koop, omdat ik voor de rest van de week toch niet in de supermarkt kom is dit goed vol te houden.

Min: In het weekend, omdat ik veel vrije tijd heb, let ik totaal niet op mijn schema en eet ik wat ik wil.

Motivatie

Plus: Ik heb eigenlijk het hele jaar motivatie, in de zomer voor het strand en in de winter bij de gedachte van het strand :cool:

Min: Hier ook in het weekend is er een stuk minder motivatie, het uitgaan, de vrienden zien maakt het allemaal lastiger.

Lichaam

Plus: Biceps en schouders merk ik toch op dat die het laatste half jaar vooruit zijn gegaan, zorg er ook voor dat ik deze ongeveer een keer in de 4 a 5 dagen meepak.

Min: Buik, deze train ik helemaal niet, ik zit de hele tijd op een BF dat je mijn buiksppieren toch niet ziet en dat vind ik prima, volgende zomer weer.

Laatst bewerkt:
MWah ik zal wel een beetje een negatieveling zijn momenteel .. voordelen zijn al een hoop genoemd maar ik denk dat ik wel een aparte optie aan het rijtje nadelen toe te voegen heb..

- Angst voor blessures... als je een hoop leed achter de rug hebt begin je echt te denken: wat zal er nu weer kapot gaan? hier loop ik momenteel wel erg mee.. daardoor erg onzeker geworden in het trainen.

- De pieken en dalen in de sport ... Soms knal je echt weken achtereen door.. voel je je perfect en heb je een lekker ritme.. dan gebeurt er weer iets en moet je soms wel heel erg zuur vreten om hier weer overheen te komen..

- Gebrek aan goede begeleiding eigenlijk overal ... Goede begeleiding is wel te krijgen maar dat kost vaak zo veel dat als je een wat kleiner loon ontvangt dat gewoon niet te doen is ...

Laatst bewerkt:
Door je eigen levenswijze te laten zien.
De echte ,in hart en nieren,body builders weten wat ik bedoel.
Je voelt je prettiger,fitter en gaat makkelijker om met de hedendaagse dingen in de maatschappij.
Door je voeding en tainen zit je veel lekkerder in je vel en dat straal je ook uit naar anderen.We live in a world of sports!!!!!!!

voordelen zijn voor mij het meer zelfvertrouwen krijgen wat beslist voor iedereen geldt, het realiseren van een streefdoel een droom zelfs..
Een streefdoel die je gezondheid op punt stelt en je er enorm beter doet uitzien, alsook je voordelen schenkt in het dagelijkse leven, betere weerstand t.o.v.kwaaltjes en ziektes. En niet te vergeten dat men al sneller beroep doet op jou voor het verplaatsen van een zwaar roerend goed:)

Maar men mag niet de psychische voordelen voordelen vergeten;
-zit het je tegen, breuk met vriendin, verdriet, kwaad zijn,... Dan kan een training je helpen verwerken.

ik zit nu pas 3 weken aan een kuurtje.
Na de 3 weeken merkt ik pas dat ik veel meer kon tillen.
En ik hoorde dat ik meer borst heb.

Dus het gaat de goede kant op.
Daar ben ik wel blij om.

Vaak als ik wat aan kom aan spier massa merk ik het niet.
Maar me omgeving wel

:D oke thanks for the info!

ik zit nu pas 3 weken aan een kuurtje.
Na de 3 weeken merkt ik pas dat ik veel meer kon tillen.
En ik hoorde dat ik meer borst heb.

Dus het gaat de goede kant op.
Daar ben ik wel blij om.

Vaak als ik wat aan kom aan spier massa merk ik het niet.
Maar me omgeving wel

haha jij bent echt iemand die serieus met de sport bezig is :roflol:

On topic, veel zelfzekerder tijdens het nken, voor ik begon en dus een vetbuikje en 37cm guns had, was ik een passieve, verlegen aap. Nu neuk ik a la patrick Bateman.
bedankt DBB :)

On topic, veel zelfzekerder tijdens het nken, voor ik begon en dus een vetbuikje en 37cm guns had, was ik een passieve, verlegen aap. Nu neuk ik a la patrick Bateman.

Als ik in de sport school ben.
Niet lulle maar traine.

Kletsen kan altijd later nog.

doe je dan ook poses als je doet:D

Terug
Naar boven