AndroidHealthClinic

Welke cardio intensiteit?

Arno E

Dutch Bodybuilder
Waardering
0
Ik ben nu sinds een aantal dagen bezig met cutten.
voedingsschema= http://forum.dutchbodybuilding.com/f142/na-8-jaar-ga-eindelijk-weer-zien-hoop-136353/
trainingsschema = split
dag 1 Rug, triceps
dag 2 Benen schouders
dag 3 Borst Biceps Buik

Nu ben ik ook begonnen met cardio, gisteren weer een half uurtje gecardioëd. Op een flinke intensiteit anders heb ik het gevoel alsof ik niks doe, dus ook flink zweten en hijgen. Toen ik thuis mijn trainingspullen uitpakte viel mij opeens op dat mijn shirt nogal naar ammoniak rook en dat is een teken van spierafbraak(?).

Ik neem aan dat ik de intensiteit nu naar beneden moet halen, zijn er hier ook eenduidige antwoorden over. Het lijkt namelijk alsof iedereen een eigen mening hierover heeft.

Ik dacht er zelf aan om 3 x 30 (flinke intensiteit) en 1x45(low intensity) minuten cardio te gaan doen om te beginnen. Maar zijn die hoge intensiteit sessies nu funest voor je spiermassa of valt dit mee zolang je zweet niet naar ammoniak ruikt?

Hoge intensiteit is voor je conditie. Lage intensiteit(rond de 65% van je max hartslag) is om vet te verbranden. Ammoniak is niet meteen een teken voor spierafbraak. VOlgens mij kan dit ook als je teveel eiwitten hebt genuttigd??

Klopt. Om vet te verbranden moet je in een bepaalde zone zitten. Als je merkt dat je echt moet hijgen dan zit je er buiten. Eigenlijk moet het je vrij makkelijk afgaan en moet je nog een normaal gesprek kunnen voeren.

Wat die ammoniakgeur betreft, dat heb ik jaren geleden ook veel last van gehad. Dat heeft idd meer te maken met een overschot aan eiwitten..... lang aminizuur/stikstof verhaal. Enniehoe, 9 van de 10 keer betekend het dat je te weinig koolhydraten binnen krijg. Je lichaam gebruik dan aminozuren als brandstof ipv bouwsteen en bij die verbranding komt die geur vrij.

Dus je moet nog maar even goed naar je verhoudingen kijken in je dieet. Het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik de juiste balans gevonden had in mijn voeding, maar daarna nooit meer last van gehad.

• Topic Starter Topic Starter
Die vetverbrandingzone geloof ik niet echt in als ik eerlijk ben. Verder heb ik bij een hartslag van 130 het gevoel alsof ik niks doe en je verbrandt zo gruwelijk weinig.

Ik heb ook nog nooit eerder last gehad van ammoniakzweet terwijl ik al een aantal keer HIIT gedaan heb, zelfs tot braakneiging toe. Ik denk dat het dan te wijten is aan mijn eiwitinname. In de laatste 2 maanden mijn eiwitinname verdrievoudigd is, mijn lichaam moet dan waarschijnlijk nog even aanpassen. Ik heb ook af en toe last van een schuimkraagje op mijn urine terwijl ik wel genoeg drink. Ik zal het wel even aanzien. Als het na 2 weken niet beduidend minder is ga ik lager in eiwitten, misschien zelfs nu al omdat anders de eiwitten niet eens gebruikt wordt.

Maar om niet te ver af te dwalen. Als je dus normaal zou kunnen praten tijdens de cardio zit je goed qua intensiteit. Dan ga ik voortaan wat lager dat lijkt mij verstandiger. Hoe zit het dan met HIIT, want na een goede sprint krijg ik geen woord meer uit mijn mond. Ik neem aan dat die regel bij dat soort trainingen niet telt.

Interval is een ander verhaal. Dit doe je maar 15min max ofzo, dus minde rgevaar voor spierafbraak. Je verbrand tijdens de HIIT training minder vet maar de rest van de dag blijft je stofwisseling snel werken

En als je dat van die vetverbrandingszone niet wilt geloven dan heb je dikke pech:) YOU CAN't BEAT SCIENCE

Ik snap dat van die vetverbrandingszone wel, ik weet ook wel dat het wetenschappelijk bewezen is dat van de calorieën die je verbrand op lage intensiteit procentueel gezien meer vet is.

Waar komt de energie vandaag als je op hogere intensiteit werkt (zeg 75%). Het zal procentueel gezien minder vet zijn, maar je verbruikt in het totaal meer kcal. Omdat glycogeen spiegel laag is zal je lichaam daarna dan niet meer vet verbranden om de glycogeen spiegel weer op pijl te brengen ?
Oftewel als je op hoge intensiteit (maar wel aeroob) blijft trainen dat je dan meer vet verliest per dag omdat je een groter energietekort gecreëerd hebt?

Het punt is dat mijn conditie niet geweldig is en daardoor moet ik zooo langzaam cardio doen dat ik maar heel weinig verbrand per sessie, ongeveer 500 - 600 kcal per uur. (volgens het apparaat dan...)

Je moet bij je eiwit inname wel rekening houden met hoeveel je lichaam nodig heeft, he. Zomaar verdrievoudigen als je het eigenlijk niet nodig hebt, daar schiet je ook niks mee op natuurlijk. Teveel is ook niet goed. Dat heeft alleen een averechts effect en kan bovendien nog schadelijk zijn ook.
Bij een hoge consumptie van eiwit moet je lichaam erg veel stikstof kwijt. Dat zorgt voor een hoge concentratie van afvalstoffen in je zweet en urine.

Ik zit boven de 2 gram eiwit per kg. Dus ik denk inderdaad dat ik te hoog zit, ook heb ik steeds meer trek in iets zoets, brood, rijst e.d. (terwijl ik voor dit cutschema eigenlijk nauwelijks snoepte en die trek niet had). Dit geeft mij het idee dat ik hoger in carbs en vetten en lager in eiwitten moet gaan zitten.
Nou ik ga eerst maar eens wat meer experimenteren met mijn voeding voordat ik een definitief cutschema ga volgen. Dan maar wat langer een vachtje maar mn gezondheid gaat voor.

In die zone verbrand je % meer vet ja, maar bij hogere trainingsintensiteit gaat je brandstofmotor omhoog (lees: stofwisseling). Hierdoor verbrand je meer kcal totaal EN krijg je ook nog een betere conditie. En wat is conditie :)? Een grotere V=O*Max, waardoor je lichaam sneller meer zuurstof naar je spieren kan brengen. Dus ga beter voor hoge intensiteit.

Aangezien je in je cut zit -> 3-5x in de week 45-60 minuten hardlopen.

Met experimenteren kom je toch het verst. Niemand reageert precies hetzelfde op bepaalde schema's en methodes, dus je moet toch uitvogelen wat het best voor jou werkt en naar je lichaam blijven luisteren. En daar gaat nou eenmaal wat tijd overheen.

Terug
Naar boven