XXL Nutrition

Welke graad heb je in je vechtsport?

Peiling Peiling Welke graad heb je?

• gele band

Stemmen: 6 11,8%
  • oranje band

Stemmen: 4 7,8%
  • groene band

Stemmen: 0 0,0%
  • blauwe band

Stemmen: 7 13,7%
  • bruine band

Stemmen: 18 35,3%
  • Sho (1e) Dan

Stemmen: 5 9,8%
  • Ni (2e) Dan

Stemmen: 2 3,9%
  • San (3e) Dan

Stemmen: 9 17,6%

• Totaal stemmers
    51
DutchVince zei:
Ikzelf heb bruine band ju-jitsu met de kennis van 1e Dan, maar moet het Dan-examen nog doen.

Deze opmerking kom ik wel vaak van je tegen, maar wat bedoel je er nou eigenlijk mee?

Een Dan-examen is denk ik niet voor niks, en is niet alleen op kennis gebaseerd.

Dus wie probeer je voor de gek te houden, jezelf of ons?
Als je echt op dat niveau zit, doe dan je examen en als je niet op dat niveau zit, blijf dan volhouden dat je op dat niveau zit maar doe geen examen.

• Topic Starter Topic Starter
eric468 zei:
Deze opmerking kom ik wel vaak van je tegen, maar wat bedoel je er nou eigenlijk mee?

Een Dan-examen is denk ik niet voor niks, en is niet alleen op kennis gebaseerd.

Dus wie probeer je voor de gek te houden, jezelf of ons?
Als je echt op dat niveau zit, doe dan je examen en als je niet op dat niveau zit, blijf dan volhouden dat je op dat niveau zit maar doe geen examen.
Legitieme vraag hoor! Heb ik respect voor.
Ik had moeten zeggen kennis, vaardigheid en ervaring.

Ik heb toen ik de bruine band had gewoon een jaar doorgetraind en alle handelingen etc die bij 1e Dan horen aangeleerd. De vaardigheid of ervaring had ik ook wel na een jaar 3x in de week. Mijn docent stond er ook wel achter dat ik het examen zou kunnen doen.

De Dan examens werden toen bij Mario den Edel (in Gouda geloof ik) afgenomen. Het probleem was de in mijn ogen subjectieve beoordeling destijds. Zo was er iemand in mijn klas die op alle fronten de topper van mijn klas was (veel beter was dan ik) die 3x gezakt was voor zijn dan examen. Vermoedelijk omdat hij nooit zijn neus had laten zien op MdE's sportschool. Een ander die in mijn ogen lang niet zo goed was, maar de laatste maanden voor het examen regelmatig 30 km aflegde om zijn neus te laten zien en te slijmen (hij stond ook altijd bij mijn docent te slijmen) bij MdE haalde het examen in 1x.

Moet ik dan nog meer zeggen? In mijn ogen was het destijds allemaal vriendjespolitiek/inlikken etc. (Maar misschien heeft hij wel een perfect examen afgelegd, je weet maar nooit.) Dus principieel had ik bezwaren tegen dat examen. En ik was niet de enige die er zo over dacht.
Wie weet staan de zaken er inmiddels anders voor en zal ik (na een paar jaar opnieuw trainen want de vaardigheid is weggezakt eerlijk gezegd) het examen wel doen.

(Ik was toen jong en erg principieel. Inmiddels weet ik dat het hele (bedrijfs)leven bestaat uit: het gaan naar de juiste social events/feestjes; uitnodigen van de juiste personen etc, voordat je een order naar binnen sleept, met de juiste mensen uit eten/golfen etc. dus ik ben op dat punt wel iets gemakkelijker geworden. Je kunt je strikt principieel opstellen en daardoor minder verdienen of wat water bij de wijn doen en een dikkere boterham verdienen. Het staat me in mijn hart nog steeds tegen dus ik doe er wel zo weinig mogelijk aan mee: alleen als ik het echt meen en als het om mensen gaat die ik echt mag. Maar ja soms kom je er niet onderuit.)

Maar in principe heb je gewoon gelijk: ik heb de bruine band. Punt uit. En dat heb ik gewoon ook ingevuld in de poll.

Leuke commentaar. Je bent een goeie gozer zo te lezen ;)

@DutchVince

Ok, dan heb ik er wel respect voor.

Tegenwoordig hoor je een beetje te vaak dat iemand kampioen dit of dat is of ver boven het niveau zit dat hij officieel heeft. Maar als er dan geen legitiem verhaal achter zit dan loopt diegene gewoon zichzelf voor de gek te houden.

En natuurlijk zegt een band ook niks. Bruce Lee zei toch altijd: "een band is om je broek op te houden" (maar dan in een brabbeltaaltje).

Die dannen zeggen iets maar idd niet altijd objectief. Natuurlijk voor een bepaalde graad, kleur moet je hoe dan ook x-aantal technieken beheersen. Dus in die zin zeggen ze wel iets. Maar zoals een leraar kempo eens zei (hij had enkele dannen), "ik kan nog altijd op mijn gezicht krijgen".

In een echt gevecht weet je meteen hoe hoog je Dan waarde is.
Kleuren, aan de ene kant houden ze ook een motivatie in, je verwerft status door hoger in kleur te gaan en je moet er iets voor doen.

Subjectief, tja, ik lag niet goed bij mijn voormalige leraar ju-jutsi, hij liet het enorm lang aanslepen om mijn eerste examen te mogen passeren. Geel dus. De goesting was dan ook rap over.

Bruine band Savate (Franse vorm van kickboxen) maar dan moet ik idd al een tijdje terug....

Een paar jaar kung fu gedaan en zelfs twee keer vierde geworden op de Nederlandse kampioenschappen..mischien ook wel leuk te vertellen dat in mijn categorie maar vier deelnemers mee deden..... maartoch.. vierdeis een mooie prestatie.. net geen podium plaats :D

Bruine band Jiu-Jitsu (2jaar), ik doe het sinds mijn 9e onafgebroken. Over 1 jaar en 3 maanden mag ik eindelijk voor zwart, omdat ik dan 3 jaar lang lidmaatschap heb bij de judobond.

Haha band zegt imo totaal níks. Behalve als je dan 1e/2e/3e dan hebt... Want dat zijn examens die je buiten je school moet afleggen.

Ik had zelf blauwe band Taekwondo, en was voor mijn idee niet goed genoeg om op examen te gaan... Anders had ik rood gehad met een zwarte slip, maar ik vond dat ik dan de poomsee's echt perfect moest beheersen, vooral de laatste... En ook nog eens paar aparte trappen+stoten moest kunnen. Ik kickte iedereen z'n aars daar :D Zelfs lui met rood/zwart, simpelweg omdat zij iedere examen meededen en heel vaak niet kwamen opdagen.
Toen heb ik het licht gezien en ben met KT begonnen :thumbs: :D

bruine band met shotokan karate. 4 jaar over gedaan.
sparringspartner zwaar en halfzwaargewicht b-klasse kickboksen Niks speciaals hoor, ik trainde gewoon met een groep b-klasse kickboksers en met sparren dan moest je iemand uitzoeken van ongeveer dezelfde lengte en gewicht. Alleen als jongens tegen een hele lange gozer moesten knokken werd ik wel eens gevraagd voor sparrings trainingen (ben zelf 1,95m). Dat gaf me atijd een speciaal gevoel, totdat ik weer eens een paar flinke klappen op mijn mooie gezichtje mocht wegsteken. :(
edit: en de volgende dag kwam je geen trap meer op. :D

Ik heb blauwe band judo(ben al lang gestopt)
Ik heb een gele van jiu-jitsu

Heb een klein jaartje ge jiu-jitsu-ed, bij een maat van me, hij heeft volgends mij 2e of 3e dan, geeft ook les aan politie en ME. Ik heb een dan-examen gezien(tape) wat behoorlijk zwaar was.

Helaas had ik geen tijd meer voor jiu-jitsu omdat ik rugby(1e klasse), krachttrain en toch ook wat aan mijn studie moet doen . Maar het blijft trekken, mss dat ik toch iets daarvoor ga laten vallen.

gele band: judo:o
bruine band: ju-jutsu
wing tsun: eerste graad of zo :o
aikido: slechts één jaartje gedaan :o
muay tai: jaartje of 5 achter de rug, nooit een wedstrijd gevochten :o

Damn ik heb weinig karakter :(

Drie jaar gebokst, geen wedstrijden, wel sparren en wedstrijdtraining.

Vijf jaar rugby (lock; tweede rij in de scrum; voorwaarts). Wel voor een jaar blessures gehad, dus vier jaar actief gespeeld. Net echt een vechtsport, maar gaat er bij tijden flink aan toe.... De mooiste sport die ik ooit heb beoefend....

Later als ik meer tijd heb wil ik weer op het veld staan. In een ouwe lullen team bijvoorbeeld...;) ;) ;)

geel taekwondo.

geel ju-jitsu :D toen was ik 12 ofzo. merk wel dat ik nog bijna dezelfde reflex snelheid heb, wanneer iemand naar me kruis grijpt ofzo :D

oranje band jiu-jitsu. Ben 4 jaar geleden gestopt en begonnen met krachttraining omdat ik ondergewicht had. En nu kan ik niet meer stoppen:o

Ik ben net drie weken terug begonnen met Pencak Silat, de Naga sT. [Link niet meer beschikbaar] (krijg les van die heren op de intropagina).
Ga dit serieus aanpakken met minimaal 2 x per week een 2 uur durende trainingsessie.

Nog ff een vraagje over die Dan's, hoe zit dat nu? Zijn dat drie graden zwarte band of wat? Ben nog een leek op dit gebied...

Ik heb blauwe band karate..........maar kreeg vaak klappen dus ben daarna maar gaan schaken :p en uiteindelijk jeugdkampioen geworden tot 15 jaar

@bigTony: Waar heb je gerugby-ed? Ergens in N-Brabant?

Geel judo

wil wel weer een vechtsport oppakken maar weet niet wat.
wil een beetje een sierlijke defensieve sport oppakken.

Terug
Naar boven