eric468 zei:
Deze opmerking kom ik wel vaak van je tegen, maar wat bedoel je er nou eigenlijk mee?
Een Dan-examen is denk ik niet voor niks, en is niet alleen op kennis gebaseerd.
Dus wie probeer je voor de gek te houden, jezelf of ons?
Als je echt op dat niveau zit, doe dan je examen en als je niet op dat niveau zit, blijf dan volhouden dat je op dat niveau zit maar doe geen examen.
Legitieme vraag hoor! Heb ik respect voor.
Ik had moeten zeggen kennis, vaardigheid en ervaring.
Ik heb toen ik de bruine band had gewoon een jaar doorgetraind en alle handelingen etc die bij 1e Dan horen aangeleerd. De vaardigheid of ervaring had ik ook wel na een jaar 3x in de week. Mijn docent stond er ook wel achter dat ik het examen zou kunnen doen.
De Dan examens werden toen bij Mario den Edel (in Gouda geloof ik) afgenomen. Het probleem was de in mijn ogen subjectieve beoordeling destijds. Zo was er iemand in mijn klas die op alle fronten de topper van mijn klas was (veel beter was dan ik) die 3x gezakt was voor zijn dan examen. Vermoedelijk omdat hij nooit zijn neus had laten zien op MdE's sportschool. Een ander die in mijn ogen lang niet zo goed was, maar de laatste maanden voor het examen regelmatig 30 km aflegde om zijn neus te laten zien en te slijmen (hij stond ook altijd bij mijn docent te slijmen) bij MdE haalde het examen in 1x.
Moet ik dan nog meer zeggen? In mijn ogen was het destijds allemaal vriendjespolitiek/inlikken etc. (Maar misschien heeft hij wel een perfect examen afgelegd, je weet maar nooit.) Dus principieel had ik bezwaren tegen dat examen. En ik was niet de enige die er zo over dacht.
Wie weet staan de zaken er inmiddels anders voor en zal ik (na een paar jaar opnieuw trainen want de vaardigheid is weggezakt eerlijk gezegd) het examen wel doen.
(Ik was toen jong en erg principieel. Inmiddels weet ik dat het hele (bedrijfs)leven bestaat uit: het gaan naar de juiste social events/feestjes; uitnodigen van de juiste personen etc, voordat je een order naar binnen sleept, met de juiste mensen uit eten/golfen etc. dus ik ben op dat punt wel iets gemakkelijker geworden. Je kunt je strikt principieel opstellen en daardoor minder verdienen of wat water bij de wijn doen en een dikkere boterham verdienen. Het staat me in mijn hart nog steeds tegen dus ik doe er wel zo weinig mogelijk aan mee: alleen als ik het echt meen en als het om mensen gaat die ik echt mag. Maar ja soms kom je er niet onderuit.)
Maar in principe heb je gewoon gelijk: ik heb de bruine band. Punt uit. En dat heb ik gewoon ook ingevuld in de poll.