Fitness Seller

Welke set opbouw werkt voor jou?

Een gewicht kiezen waar je bijvoorbeeld 3 sets van 8 herhalingen mee kan maken en je blijft bij dat gewicht tot dat je 4 sets van 10 herhalingen kan maken. Als je dit bereikt hebt, verhoog je het gewicht en doe je terug eerst 3 sets van 8 herhalingen. Triple progression heet dit, geloof ik.

Vind het juist fijn om m'n herhalingen hetzelfde te houden maar er ieder setje gewicht bij te hangen in opbouw naar een set met monstergewicht en daarna ben ik er meestal ook wel klaar mee. (Alles daarna voelt als zinloos volume en gaat slechts het herstel tegen.) Zit er voor m'n gevoel toch nog wat in de pijp dan doe ik er een zware 1-3 repper achteraan met nog hoger gewicht. Mentaal voelt dit zo erg goed voor mij.

• Topic Starter Topic Starter
Een gewicht kiezen waar je bijvoorbeeld 3 sets van 8 herhalingen mee kan maken en je blijft bij dat gewicht tot dat je 4 sets van 10 herhalingen kan maken. Als je dit bereikt hebt, verhoog je het gewicht en doe je terug eerst 3 sets van 8 herhalingen. Triple progression heet dit, geloof ik.

Heb het even gegoogled: The "double progressive" overload technique involves adding weight and/ or increasing the number of reps from the previous workout. The HIT system utilizes the "double progressive" technique and then adds a third component, time under tension. The third component then creates the "triple progressive" overload process. This is essential for direct accountability of accurate strength gains, perfect reps and eliminating non-productive sets.

Triple Progressive Overload Technique

1. Increase Time under Tension

2. Increase Reps

3. Increase Weight & Do Not Cheat!

Hele artikel hier: [Link niet meer beschikbaar]

piramide-systeem is imo het meest overtrokken opbouw-systeem dat er is. de eerste setjes zijn geen echte opwarmsetjes en ook geen werksets, ze zijn nl te zwaar waardoor je nooit voluit kan buffelen om te blasten op de laatste werksetjes en te licht om op zichzelf een deftige prikkel te geven, dus ze falen in beide opzets.
Persoonlijk verkies is progressief opbouwen met een drie tot vijftal setjes in een zeer lage reprange waarna ik nog fris en monter ben maar opgewarmd genoeg om blessures te vermijden, om dan alles te geven in 1 werksetje tot failure of beyond of meerdere setjes (max 5) dichtbij failure.
Eventueel smijt ik hier nog een omgekeerde piramide achter, afhankelijk van mijn trainingsfrequentie.

Laatst bewerkt:
Week 1 12-15 reps laatste set elke oefening restpause
Week 2 9-11 reps laatste set elke oefening restpause
Week 3 6-8 reps laatste set elke oefening dropset
week 4 3-5 reps laatste set elke oefening dropset

Daarbij alle compound oefeningen tot faillure!

Groeien groeien groeien.

Daarna begin je weer bij week 1.

micro cycles van bb? :p

dit ongeveer:
herhalingen laten zakken van 20 naar 6 / setje over 4-6 weken.

4-5 setjes, zelfde gewicht, geen drop/pyra/super etc. wel opwarm setjes hier en daar.

12-10-8-6 jarenlang gedaan, werkt voor mij goed voor massa.

Voor pull ups af en toe een weekje 'ladders' werkt ook als een malle. 1-2-3-4-5 1,2,3,4,5, etc. met pauze tussen de setjes evenlang als dat je over het setje zelf doet. Ookwel 'prison pull up training' genaamd.

Terug
Naar boven