XXL Nutrition

Wie heeft er al geld gestort voor Haïti?

Peiling Peiling Wie heeft er al geld gestort voor Haïti? En zoja, hoeveel?

• Ik heb mijn al bijdrage geleverd

Stemmen: 12 6,6%
  • Ik ben van plan om het te doen

Stemmen: 14 7,7%
  • Van mij krijgen ze geen cent.

Stemmen: 155 85,6%

• Totaal stemmers
    181
Ik geloof niet in goede doelenwerk maar noodhulp is gewoon van een andere orde dan geld geven aan projecten die hun nut niet hebben bewezen. Het land is straatarm, je kan ze moeilijk laten creperen lijkt me.

Ik geloof niet in goede doelenwerk maar noodhulp is gewoon van een andere orde dan geld geven aan projecten die hun nut niet hebben bewezen. Het land is straatarm, je kan ze moeilijk laten creperen lijkt me.

Heb je gelijk in. Maar goed nu komt er zo'n aktie, daar zullen wel weer aardig wat miljoenen mee verzameld worden, en dan... wat gebeurd er dan met het geld?

Er zijn miljoenen mensen die niks hebben om van te leven, sterven van de honger en/of ziek zijn maar dat is de normaalste gang van zaken dus daar wordt niet naar gekeken.

Er zijn net zo goed heel veel mensen en talrijke acties die zich hiervoor inzetten.

Het is alleen de doornsee burger die het bekijkt zoals jij zegt.

het zou je verbazen hoe makkelijk dat werkelijk is:D

Heb je gelijk in. Maar goed nu komt er zo'n aktie, daar zullen wel weer aardig wat miljoenen mee verzameld worden, en dan... wat gebeurd er dan met het geld?

als je naar de zeebeving kijkt in asia kijkt....daar is ook heel veel beloofd maar weinig uitgevoerd. Was laatst nog bij radar. Ik fl**ker liever mn geld over mn eigen balk.

geld geven om vervolgens iemands salaris te spekken, of het komt in de pocket van een of andere fraudeur, no thanks. laat dat corrupte land het zelf maar lekker opknappen.

hoevaak is het niet gebeurd dat er in de krant staat dat de directeur van een stichting 10 of 15k per maand verdiend? om nog naar te zwijgen over het onbestede geld van die tusnami.

eens, daarom stort ik ook niet

Een groot gedeelte komt aan en waarschijnlijk blijft een gedeelte staan op bankrekeningen van hulporganisaties. Doe je weinig aan, op een gegeven moment is de behoefte aan noodhulp ook minder geworden.

Gelet op de omvang heeft Haiti echter miljarden nodig voor de wederopbouw en het ledigen van de ergste nood. Vind het dus geen probleem om hiervoor een bijdrage te leveren.

Met die tsunami ben ik al de mist ingegaan. Ik verdom het om ooit nog aan slachtoffers van een ramp geld te geven.

Wat me ook altijd opvalt is dat degenen die storten dat even melden, waarschijnlijk vertellen ze het ook nog even in heel hun vriendenkring en familie. Op HLN ook zo'n kerel die trots kwam vertellen 800 euro te hebben gestort. Geweten gesust en denken dat ze zo meer respect krijgen van hun omgeving. Als je het doet dan moet je het doen omdat je zeker bent dat er iemand mee gered wordt, niet voor jezelf. In dit geval vind ik het niet transparant genoeg om financiële hulp te sturen. Laten we eerst maar eens beginnen met levens redden en daarna proberen orde op zaken te stellen daar. Maar ik zie alweer tv zenders die bij de bevolking gaan bedelen en verder geen idee hebben hoe dat geld gaat besteed worden.

Wat me ook altijd opvalt is dat degenen die storten dat even melden, waarschijnlijk vertellen ze het ook nog even in heel hun vriendenkring en familie. Op HLN ook zo'n kerel die trots kwam vertellen 800 euro te hebben gestort. Geweten gesust en denken dat ze zo meer respect krijgen van hun omgeving. Als je het doet dan moet je het doen omdat je zeker bent dat er iemand mee gered wordt, niet voor jezelf. In dit geval vind ik het niet transparant genoeg om financiële hulp te sturen. Laten we eerst maar eens beginnen met levens redden en daarna proberen orde op zaken te stellen daar. Maar ik zie alweer tv zenders die bij de bevolking gaan bedelen en verder geen idee hebben hoe dat geld gaat besteed worden.

Zo zijn er ook veel inderdaad, maar laten we niet al het geloof in het goede van de mensen verliezen.
Zelf heb ik ook al vaker geld gegeven maar ook nooit iemand iets over gezegt.
In mijn omgeving zullen ze er eerder mee lachen en het stom vinden dan het als een mooie actie beschouwen.

Hoe dan nog lijkt me iemand die geld stort om zijn ego te strelen beter als iemand die geen geld stort.

Doel je nou op de mensen in dit topic of daarbuiten?

Lees de titel nog eens door Big-T;

Wie heeft er al geld gestort voor Haïti? En zoja, hoeveel?

Wat me ook opvalt Big-T is dat degenen die niet storten er ook nog even bij vermelden waarom ze niks hebben gestort. Geweten gesust.:o

Doel je nou op de mensen in dit topic of daarbuiten?

Lees de titel nog eens door Big-T;

Wie heeft er al geld gestort voor Haïti? En zoja, hoeveel?

Wat me ook opvalt Big-T is dat degenen die niet storten er ook nog even bij vermelden waarom ze niks hebben gestort. Geweten gesust.:o
Ik heb het over plaatsen waar er niet uitdrukkelijk naar gevraagd wordt uiteraard.

Geweten hoef ik niet te sussen, ik weet dat je een volk niet helpt door ze afhankelijk te maken. Noodhulp geven moet natuurlijk wel.

Er zijn ook mensen die storten maar het niet aan de wereld melden. Toevallig genoeg valt dat juist niet op. Daarnaast maakt het voor de ontvangers weinig uit of ze het van iemand krijgen die het doet omwille van zijn status of vanuit de goedheid van zijn hart.

I lol'd

geen geld, eerst maar eens afwachten tot ze mijn aanvraag op het OCMW goedkeuren.

Denk goed na voordat je iets op 555 stort...

[Link niet meer beschikbaar]

Er zijn ook mensen die storten maar het niet aan de wereld melden. Toevallig genoeg valt dat juist niet op. Daarnaast maakt het voor de ontvangers weinig uit of ze het van iemand krijgen die het doet omwille van zijn status of vanuit de goedheid van zijn hart.
Klopt, de corrupte regering aldaar doet daar niet zo moeilijk over. Dat is het probleem natuurlijk. We geven als België jaarlijks miljoenen euro's aan Congo, maar de plaatselijke regering is niet in staat of van plan om haar bevolking te helpen en verrijkt zich op die centen. Studies wijzen bijvoorbeeld uit dat veel Afrikaanse landen die financiële steun kregen er minder democratisch op zijn worden. Men moet zich dringend eens afvragen of hedendaagse ontwikkelingshulp wel hulp is.

Als je zeker bent dat je geld naar noodhulporganisaties gaat en zeker bent dat zij het goed besteden dan kan je overwegen om je bijdrage te leveren. Alleen is het best mogelijk dat er straks weer een massa geld in de verkeerde handen gaat vallen, of verkeerd gebruikt gaat worden. Mogelijk zelfs met contraproductieve gevolgen.

Terug
Naar boven