MuscleMeat

Wie heeft "The blair witch project" ook gezien?

Centaur zei:
Binnenkort komt Final Destination 3 uit. :banana: ik kan niet wachten.

:whoot:!!!

op het einde maken ze mekaar allemaal af doordat de frustratie en paranoia...bezeten als het ware:D

deel 2 ZUIGT!!!!!

Ik vond hem best wel meevallen...de eerste keer dat ik hem zag heb ik wel met spanning zitten kijken:o

jordy zei:
is gewoon een schrik reactie dat einde. verder een k*t film.

doe mij maar de grudge of de ring, final destination. die zijn veel leuker
grudge en de ring zijn ook maar baggerfilms :s

Ik vond blair witch project goede film hoor, maarja als je het einde al niet snapte kon je hem net zo goed niet kijken. Dan heb je de film totaal niet gevolgd en dan kan ik me voorstellen dat sommigen het een k*tfilm vinden.

BassD zei:
Op het eind is ie gewoon dood en is ie weer terug bij zn vrouw....

Hoe weet je dat , dat dacht ik ook.
Ik bedoel als die planeet god moet voorstellen en dat ze dus bij de hemel kunnen komen zonder dood te zijn?
Hoe kan ie btw dood zijn als ze met dat schip wegvliegen van de planeet?

Op het allerlaatst hoor je die vrouw allemaal schreeuwen, zie je die Josh in de hoek stilstaan en laat die andere jongen zijn camera vallen. -EINDE-

Is alweer een tijd geleden dat ik de film gezien heb.
Maar volgens mij werden de slachtoffers eerst in de hoek gezet, voordat ze afgemaakt werden.

joh, het is toch gewoon dat verhaal wat de ronde gaat.
dan stond dat ene jongetje toch in de hoek en zag die andere jongen dat, en toen stierven ze allebei.

Ik vond TBWP best ok, vooral omdat het weer eens wat anders is dan al die Hollywood shit.

Hoe weet je dat , dat dacht ik ook.
Ik bedoel als die planeet god moet voorstellen en dat ze dus bij de hemel kunnen komen zonder dood te zijn?
Hoe kan ie btw dood zijn als ze met dat schip wegvliegen van de planeet?

Is alweer een tijd geleden dat ik die film heb gezien, zou hem eigenlijk nog es moeten bekijken. Maar volgens mij kon het schip niet meer ontsnappen aan de atmosfeer van die planeet...
En deze film speelt volgens mij in op de aanname, dat als men dood gaat, men terugkeert naar het moment waarop men het gelukkigst was in zijn/haar leven... en dat was hij samen met zn vrouw. Dat zn vrouw hem telkens weer kwam opzoekn in dat schip was volgens mij gewoon een projectie van zn diepste verlangens.

Zelda zei:
Ik vond TBWP best ok, vooral omdat het weer eens wat anders is dan al die Hollywood shit.

Dan moet je solaris eens kijken
Dit is namelijk een van de moeilijkste films die ik ooit heb gezien
Je moet echt op een hoog niveau kunnen denken om deze film te begrijpen
WEET NIEMAND dan wat er op het einde gebeurt?
effe een stukje gekopieerd van de schrijfer

Aan de andere kant geloof ik wel dat er bewustzijn kan zijn na de dood. Zo bezoekt mijn vader me in mijn dromen
De eerste keer was een paar jaar na zijn dood. Hij kwam naar me toe en zei: 'Vanaf nu communiceren we op deze manier met elkaar. Dit is de wereld waarin ik voor jou levend kan zijn.' Dat vind ik ontzettend interessant: dat hij een ruimte heeft gevonden waar we met elkaar kunnen praten. Maar ik ga door zulke ervaringen niet in het hiernamaals geloven. Ik geloof wel dat er iets zal zijn na mijn dood, maar waar is dat 'iets'? Inderdaad, in mijn hoofd. Vergelijk het met de permanente droomtoestand van een comapatiënt. En voor mijn part zie je dit leven ook al als een droom. Een verklaring die niet minder rationeel is dan alle andere."

stukje filmpsychologie voor degene die er in geintreseerd zijn (ja jij ja ericR:o )

Net als Lem en Tarkovski heeft Soderbergh van Solaris iets gemaakt waarmee je alle kanten op kunt. Het hangt er maar net van af hoe levensbeschouwelijk of filosofisch je bent aangelegd of je je aan Rheya's zoektocht naar betekenis gaat spiegelen, en jezelf als de schijnbaar willekeurige creatie van een onpeilbaar wezen durft te beschouwen. Om de film multi-interpretabel te houden, heeft Soderbergh de ontelbare verhandelingen uit het boek over de aard van de planeet tot een handvol discussies en tafelgesprekken beperkt. En terwijl het kolkende landschap van de oceaanplaneet - door Lem in hallucinante details beschreven - in deze studioproductie met gemak uit de computer had kunnen worden getoverd, krijg je ook dit keer van Solaris enkel wat totaalshots te zien. De planeet is weinig meer dan een mistige, fosforiserende blauw-paarse bol.
Dat Solaris flink wat genre-ballast overboord gooit ten faveure van spiritualiteit en reflectie, zal voor sommige sf-fans teleurstellend zijn. Toch is het goed dat Soderbergh niet gewoon op aarde is gebleven. Juist omdat alledaagse aardse problemen er geen rol meer spelen en omdat het menselijk verstand er op onvoorziene uitdagingen kan stuiten, is het heelal de perfecte plek om personages en toeschouwers te confronteren met Grote en Eeuwige Zijnsvragen. De ruimte als retraite, daar komt het op neer.
Soderbergh vond het vooral erg leuk om zichzelf even de kosmos in te schieten. "Ik dacht bij mezelf: hoeveel kansen zal ik nog krijgen om interessante thema's aan te snijden in een genre waarmee ik nog nooit heb gewerkt? En waar ik misschien ook nooit meer in ga werken? Ik vond het opwindend om op de set te staan terwijl mijn acteurs in ruimtepakken rondliepen. Nooit gedacht dat ik een film zou maken waarvoor dat nodig was."
Het interieur van het ruimtestation is net als bij Tarkovski kaal en wit, zonder bliepende lichtjes en zuigende schuifdeuren. Camerawerk, belichting en montage conformeren zich rigoreus aan de ascetische architectuur, met lang aangehouden, strakke kaders à la Kubricks 2001: A space odyssey, tegenover warmbloedig handcamerawerk voor de flashbacks. Aan die flashbacks, en daarmee de relatie tussen Kelvin en Rheya, besteedt Soderbergh veel meer tijd dan zijn inspiratiebronnen. Sommige scènes komen bij Lem en Tarkovski niet eens voor. Flirtende blikwisselingen, de eerste ontmoeting, de eerste vrijpartij, de eerste ruzie.
Bijzonder is dat Soderbergh ook in het hoofd van Rheya's projectie kruipt en daar pijnlijke herinneringen aantreft die onmogelijk van Kelvin kunnen stammen: Rheya die ontdekt dat ze zwanger is, of zelfmoord pleegt. Op zulke momenten ligt dus het perspectief bij Rheya, iets wat Lem in zijn boek nooit doet. Soderberghs Rheya wordt zo een echt hoofdpersonage en eigenlijk ook een mens, of de ziel van een mens.
Met dergelijke afwijkingen wordt de film een stuk emotioneler dan zijn voorgangers, en je zou in de prominente romance gemakkelijk een knieval naar het mainstream-publiek kunnen zien. Maar voor de echte ontroering is het ruimtestation toch te kil, de soundtrack te sober en de flashbacks te terughoudend en suggestief. Soderbergh: "Naar mijn standaard is de film juist bijzonder emotioneel. Maar ik vind het prettig om de toeschouwer de ruimte te laten en niet voortdurend allerlei ideeën en gevoelens over hem uit te storten. Er zijn natuurlijk genoeg mensen die alles voorgekauwd willen krijgen. Die zullen Solaris een verschrikkelijke film vinden

BassD zei:
Is alweer een tijd geleden dat ik die film heb gezien, zou hem eigenlijk nog es moeten bekijken. Maar volgens mij kon het schip niet meer ontsnappen aan de atmosfeer van die planeet...
En deze film speelt volgens mij in op de aanname, dat als men dood gaat, men terugkeert naar het moment waarop men het gelukkigst was in zijn/haar leven... en dat was hij samen met zn vrouw. Dat zn vrouw hem telkens weer kwam opzoekn in dat schip was volgens mij gewoon een projectie van zn diepste verlangens.
Maar je zag wel dat het(andere) schip op het laast wegvloog en het ruimtestation achterbleef. En als dat zo is, hoezo konden de anderen op het schip zijn projectie zien horen en aanraken?

Zal een keer kijken dan.

En trouwens, sommige films hebben gewoon een open einde, het is niet altijd de bedoeling dat je kan beredeneren hoe het afloopt, soms laat de regisseur/schrijver het over aan je eigen interpretatie.

Best leuk zo'n avondje met paddo's in het bos.

spiertje16 zei:
Maar je zag wel dat het(andere) schip op het laast wegvloog en het ruimtestation achterbleef. En als dat zo is, hoezo konden de anderen op het schip zijn projectie zien horen en aanraken?

Na het lezen van die recensie, ga ik er weer over nadenken :p
Maar ik had op dat moment voor mezelf bedacht dat als je binnen het zwaartekrachtveld van die planeet terecht kwam, je in een soort van samensmelting kwam van de realiteit en het hiernamaals (of een hogere dimensie, hoe je het ook wil noemen) Dus daardoor konden zijn medepassagiers zijn projectie ook waarnemen op dat moment.

Maar kan ook best zo zijn dat de bewoners van die planeet gewoon gedachten konden lezen en slechte intenties hadden. Zodat ze met je mind liepen te ****en :p

iemand al "The descent" gekeken? aanradar :P hartaanval film :P

• Topic Starter Topic Starter
Nogal veel reacties gekregen! Erg leuk!

Voor de mensen, die zeggen dat die laatste gebeurtenis werd uitgelegd in de film; ik heb hem ingeschakeld toen hij al een tijdje bezig was (was aan het zappen), heb het begin gemist.

Terug
Naar boven