Fitness Seller

Wie kan me helpen?

Kitta

Novice
Waardering
0
Hoi :)

Als nieuweling op deze site heb ik me tot nu toe bijzonder goed kunnen vermaken met alle informatie uit de sticky's en andere topics, heel leerzaam.
Met de zomer voor de deur zou ik heel graag wat vetjes kwijtraken. Sinds enkele weken bekijk ik mijn eetpatroon extra kritisch en houd ik eetlijstjes bij op Fatsecret, dat heeft me aardige inzichten gegeven. Omdat het (nog) niet het gewenste resultaat oplevert ben ik benieuwd of jullie er iets zinnigs over kunnen zeggen met jullie kennis en ervaring :)

* 1,78 m
* 72,7 kg
* 26,6% vet
* 53,4 vetvrije massa
* BMR 1573
Overdag werk ik op kantoor, 's avonds rijd ik paard (5-6 keer per week, nationaal wedstrijdniveau), ik geef 2 keer per week Bodypump en 1 keer per week maak ik een combi van cardio (40-50 minuten) en wat krachtoefeningen.

Dit waren mijn gemiddelde(!) macro's over de afgelopen 2 weken:
Vet: 59
Koolhydraten: 235
Eiwitten: 87
Calorieën: 1808

Suikers nam ik al niet vaak maar die probeer ik nu geheel te mijden. Ik heb (helaas..) een onwijze zwak voor brood maar ook daar is de rem op gegaan.
Probleem is dat me sinds een week ontzettend opgeblazen voel. Mijn darmen werken traag (altijd al gedaan maar nu helemaal) en het lijkt alsof er een voetbal in mijn buik zit. Na één week stond de weegschaal op -1,5 maar nu gebeurt er weinig tot niks meer. Kilo's vind ik het minst belangrijk, ik zou gewoon graag dat laagje spek van mijn spieren zien verdwijnen.

Wie kan me helpen n.a.v. bovenstaande info? Shoot! :D

Ik zou wat minder koolhydraten eten en ietsjes meer eiwit en vet. Koolhydraten zorgen ook meestal voor een opgeblazen gevoel (ze houden vocht vast in je darmen.). denk aan 120gr eiwit en 70 a 75gr vet en de rest opvullen met koolhydraten.

Meer vezels eten zou ook kunnen helpen met die voetbal in je buik. Lijnzaad en groene groente (deze bevatten ook bijna geen kcal dus kan je heel veel eten) bevatten veel vezels.

Weinig proteine en vetten. Zou wat kcal van je koolhydraten daar voor wisselen.

Je BMR is 1573 kcal.
Gezien je 3 x sport en ook nog paardrijd moet je om je onderhoud te bereken wel nog met ed activiteiten factor vermenigvuldigen.
Activiteitsfactor:
1,2 Weinig of geen training, kantoorwerk
1,375 Lichte training/sport 1-3 dagen per week
1,55 Gemiddelde training/sport 3-5 dagen per week
1,75 Zware training/sport 6-7 dagen per week --- x 1.725
1,9 Zware dagelijkse training/sport plus lichamelijk werk of
twee keer per dag trainen, marathon, voetbalkamp, wedstrijd, etc.

In jouw geval 1,55. Dan is je onderhoud 2438 kcal.
Je eet dus echt ver onder je onderhoud. Dat kan er ook voor zorgen dat je niet verder afvalt.
Ik zou wat minder ver onder je onderhoud gaan zitten. zo rond 2000 kcal.
Misschien haalt dat nog wat uit.

en zoals aangegeven mee eiwitten 2-2,5 gr per kg BW
en meer vetten. ong. 1 gr per kg BW (ook voor je hormonen)

Ze eet zon 650kcal onder onderhoud nu, valt nog mee.
Ik weet ook niet hoeveel je verbrand met paard rijden.. je spant je spieren telkens aan toch met elke hobbel? (haha weinig kennis sorry) maar het is wat anders als zelf cardio of KT denk ik.

Aangezien TS toch niet echt op spiergroei/behoud gaat kan je volgens mij gewoon dit kcal aanhouden maar neem wel genoeg eiwit en vet in je schema op.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor jullie reacties :)

Maakt het nog verschil waar je je koolhydraten uit haalt? Fruit tikt flink aan op de koolhydraten maar staat weer laag in vet, eiwit en calorieen. De koolhydraten uit havermout zijn beter te verwerken door je lijf dan uit bijvoorbeeld brood, toch? Gekeken naar suikerpiek/dip.
Bij meer eiwitten en vetten denk ik vooral aan noten, vis en kip. Meer/andere suggesties?

@ Carth: Na al die jaren paardrijden ben ik er nog steeds niet uit wat het voor je lijf zou (moeten) doen, haha. In ieder geval LIIT met focus op balans en coordinatie denk ik. Je schijnt zo'n 300 caloriën per uur te verbranden maar ik denk dat dat cijfer behoorlijk afhankelijk is van de intensiteit van je training.

Liefst koolhydraten halen uit volkoren producten inderdaad. Variëren tussen bijv. havermout/brood/zilvervliesrijst is het beste naar mijn mening, maar het is maar waar je voorkeur ligt! Fruit geeft inderdaad een hogere suikerpiek, maar kan geen kwaad wanneer je sport hoor. Die vitamines heb je immers ook nodig.

En inderdaad, noten, vis, kip zijn goede vet en eiwitbronnen. Een halve bak kwark voor het slapen is ook aan te raden, zit je snel goed met je eiwitten.

Succes:D

Had ook een zwak voor brood eerst, vond niets lekkerder dan een lekker stuk frans vers stokbrood. Hmm

Brood is nu voor mij een delicatesse hhehe. Enkel in het weekend of zo en dan eens een sandwhich uit de shop.

Heb het vervangen door volkoren beschuiten. Eigenlijk dus brood zonder water maar merk dat ik me minder opgeblazen voel vooral.

In jouw geval 1,55. Dan is je onderhoud 2438 kcal.
Je eet dus echt ver onder je onderhoud. Dat kan er ook voor zorgen dat je niet verder afvalt.
Ik zou wat minder ver onder je onderhoud gaan zitten. zo rond 2000 kcal.
Misschien haalt dat nog wat uit.

en zoals aangegeven mee eiwitten 2-2,5 gr per kg BW
en meer vetten. ong. 1 gr per kg BW (ook voor je hormonen)

Hier volg ik even niet?

Zo extreem laag ligt haar inname nu ook niet

Terug
Naar boven