Mars zei:
Wat zal meer in je nadeel zijn? hele avond op 1 a 2 xtc of een zooi alcohol?
Mijn persoonlijke ervaring is dat ik me rotter voel van een lading alcohol dan van 1 pil. Een avond gruwelijk scheef gaan is dan weer vervelender de volgende dagen dan een kater. Het nadeel van een pil voor mij is dat ik een dag of drie verdoofd ben. Een alcoholkater duurt maar een dag.
Desalniettemin heb ik alcohol uit mijn leven verbannen (bier is voor mietjes), en heb ik het aantal houseparty's plus extra'tjes gereduceerd tot maximaal 2 maal per jaar. Je hebt maar 1 lichaam, bovendien geniet ik er op deze manier veel meer van.
Onderstaande tekst komt van
www.jellinek.nl
Wat betreft risico's kun je drugs beoordelen aan de hand van drie criteria.
- Lichamelijke schade
- Verslavingskans
- Kans om maatschappelijk in de problemen te komen.
Lichamelijke schade
XTC kan leiden tot oververhitting en kan bepaalde zenuwen beschadigen. Oververhitting kan dodelijk verlopen maar is gemakkelijk te voorkomen door op tijd rust te nemen en voldoende water te drinken (2 glazen water per half uur).
De beschadiging van zenuwen is ernstiger. Steeds meer onderzoek wijst erop dat deze beschadiging kan optreden. De kans hierop wordt groter naarmate er vaker gebruikt wordt. Uit voorlopige resultaten van recent onderzoek blijkt dat er veranderingen in de hersenen aantoonbaar zijn bij een totaal gebruik van 55 pillen gedurende je hele leven. Het gaat hier dan om beschadiging van zenuwen die betrokken zijn bij de afgifte van een bepaald stofje in de hersenen. Dit stofje, serotonine, speelt een rol bij geheugen, concentratie en stemming. Onduidelijk is nog of bij stoppen volledig herstel optreedt. Hier wordt verschillend over gedacht.
Alcohol is bij matig gebruik onschadelijk. Pas bij overmatig gebruik wordt het zeer schadelijk. Het wordt dan schadelijk voor maag, lever en ook de hersenen.
Vooral over de hersenen is de laatste tijd meer duidelijk geworden. Als mannen enkele jaren 25 glazen per week drinken neemt de kans op beschadiging van de hersenen toe. Dit heeft gevolgen voor het geheugen en het denkvermogen. Bij vrouwen ligt het aantal glazen lager.
Verslavingskans
XTC is niet echt verslavend. In 2001 hebben zich in heel Nederland slechts 230 mensen aangemeld vanwege XTC.
Wel is het zo dat sommigen een feest zonder XTC niet mee leuk vinden en er dan veel voor over hebben om een pil te bemachtigen. Ook is het zo dat je aan XTC went. Slik je teveel dan treedt het effect nog slechts gedeeltelijk op. Je voelt dan alleen maar energiek.
Alcohol is duidelijk wel verslavend zowel geestelijk als lichamelijk. Je kunt er sterk naar verlangen, je hebt er steeds meer van nodig en krijgt bij stoppen last van onthoudingsverschijnselen. Zo'n 10% van de gebruikers raakt door alcohol in de problemen terwijl ongeveer 3% verslaafd raakt. In 2001 meldde zich in Nederland 22107 mensen aan vanwege alcohol.
Maatschappelijke problemen
De maatschappelijke problemen zijn bij XTC beperkt. Soms hebben met name zware gebruikers last van een kater die enkele dagen kan aanhouden. Dat belemmert natuurlijk het functioneren.
Bij matig gebruik heeft alcohol geen negatieve gevolgen. Eenmalig veel drinken kan gevolgen hebben voor agressie. Langdurig veel drinken kan tot grote maatschappelijke problemen leiden. Er ontstaan problemen op het werk, met vrienden en met de partner.