XXL Nutrition

Willem's Log - Getting Jacked & Tanned!

• Topic Starter Topic Starter
Wat is er nieuw aan deze cycle? I see no difference.. :D

Is inderdaad zo goed als dezelfde opzet als vorige cycle. Ben er goed op gegaan, dus zou niet weten waarom ik helemaal moet omgooien. Wat nieuwe oefeningen erin, klein beetje variatie in repranges en lekker terug een tweetal maanden bouwen!

Doe je wel eens stretches voor hip flexor?

Nee, doe ik nooit. Ben eens bij een dokter geweest en die raadde het ook absoluut af voor snapping hip. Moet ook zeggen dat het nooit erg lekker voelde. Alsof dat alleen meer bijdroeg aan die heupregio zwakker maken.

Training van gisteren @RustyZipper.

25/03/2013: Training 2 Week 1

Opwarmen:
5min mobility
3x5 Bench Jumps
--> ik vloog over het bankje!

1. Deficit DL vs. Chains (4cm deficit, op Oly shoes, 40kg chains, 1min rust):
8x20 + 40kg chains
3x70 + 40kg chains
8x2x85 + 40kg chains
--> speed was erg goed! De eerste 4 sets waren pronated, de laatste 4 hook grip)

2. Paused BP (competition grip):
3x50
3x60
3x70
5x3x75
--> vlotjes!

3. Lying Leg Raises:
4x8xBW
--> tussen Benchen door

4. Oly Squats:
5x60
3x70
3x80
4x8x80

5. Band Upright Rows:
3x17xrood
--> tussen Squatten door

6. T-Bar Rows (v-grip):
3x15x40
--> eigenlijk iets te licht

7. BB Calf Raises:
12x80
2x12x85
--> staggered met T-Bar Rows

8. Incline Swiss Bar Extensions:
15x25 +4-4-4 (myo)

9. Incline DB Curls (twee handen tegelijk):
15x12 +5-5-5 (myo)
--> feel the burn!

10. KB Swings:
3x15x20

Tijd:
1u45

Commentaar:
Opnieuwe leuke training. Ben benieuwd waar ik ga eindigen met Bench deze cycle!

Ik heb gehoord dat je over het bankje vloog.

Ik heb gehoord dat je over het bankje vloog.

Jazeker. Sprongkracht zit absoluut goed!

Deze morgen weer erg vroeg mijn Recovery gedaan voor deze week.

25/03/2013: Recovery

10min Mobility
3x5 Broad Jumps
25min Kiné-oefeningen voor heup en abs
4x20 Band Pull Aparts
10min stretchen

Ik ga ook even de evaluatie van afgelopen trainingsblok neerpennen.

A. Voeding
Ik heb afgelopen cycle goed boven onderhoud gegeten op trainingsdagen. Het plan was een surplus van rond de 300-500 kCals op trainingsdagen en rond onderhoud of net eronder op rustdagen. Het zal eerder een surplus van +500 kCals zijn geweest en regelmatig goed erboven. Daardoor ben ik afgelopen twee maanden toch zo'n 3,5-4kg BW bij gekomen. Dat gaat net iets te snel voor mij. Door zo'n groot overschot aan te houden heb ik wel optimaal kunnen genieten van spiermassa gains, maar het vet is er imo toch ook wat te snel bij gekomen. Volgende cyce moet ik daar dus wat strikter in zijn. Natuurlijk zit er bij die 4kg ook wel wat gewicht dat te wijten is aan het overschakelen van een 'cut' naar een 'bulk' (i.e. vocht en maaginhoud). Het doel is eerder om zo'n 1 kg per maand te gainen.
Na deze trainingsblok heb ik in mijn 'deload' een mini-cut van een goede twee weken gedaan, waardoor er zo'n 1kg vet terug af is. BW is nu 72,5-73kg na een rustdag.

B. Training
Training is erg goed gegaan deze cycle. Het was altijd fijn en heb ook nice progressie kunnen boeken. Ik kan gerust zeggen dat dit 1 van mijn betere periodes op het gebied van kracht/massa gainen was. Het opzet van 3-4xFB/week ligt mij dus zeker goed. Heb er ook voldoende massa mee kunnen gainen, hoewel daar in het begin nog wat vraagtekens bij geplaatst werden. Een aantal zaken die ik volgende cycle ga testen, omdat ik niet 100% overtuigd ben van hun effectiviteit is het volgende:
- speedwerk: ik heb deze cycle voor de eerste keer bands toegepast en dat was wel fijn ter variatie. Echter, ik kan niet beoordelen of ze wel of niet hebben toegevoegd aan mijn progressie. Dit moet ik zien uit te zoeken volgende cycle
- elke training armen: ik heb het gevoel dat mijn krachtstats van mijn armen niet erg zijn vooruit gegaan. Daardoor trek ik de effectiviteit van elke training biceps en triceps pompen toch wel in twijfel. Ik ga het nog 1 cycle testen. Indien ik merk dat ik inderdaad niet veel sterker ben geworden hierop binnen 2 maanden, ga ik terug wat meer opsplitsen

C. Algemeen
Ik heb een erg goed gevoel omtrent afgelopen trainingsblok. Enige spijtige is misschien dat mijn BW iets te snel is gestegen, maar langs de andere kant heb ik dan wel goed massa gepakt en kracht gewonnen. Het is ook gewoon een erg leuke manier van trainen en ik merk enorm goed dat mijn techniek verbetert door 4x/week te Squatten, Benchen en Deadliften.
Wel merk ik dat het relatief zwaar is voor mijn lichaam door de hoeveelheid slaap die ik nodig heb. Deze is ook rechtstreeks verbonden aan mijn training. Zo word ik op rustdagen vaak wakker na 7u-7u30 slaap, terwijl ik na een training absoluut 8u slaap nodig. Indien ik dat niet krijg, word ik 's morgens echt wakker met een zwaar hoofd en ben ik door de dag ook vrij vermoeid.

Interessant.

Wel leuk om weer extra bevestiging te krijgen dat een 500 surplus leidt tot snellere vetgains. Ik vraag me toch af wat je werkelijke spiermassa gains zijn na zo een korte cyclus. Het zal denk ik niet meer dan 0.5-1.0kg zijn.

Wat je de volgende keer kan doen is het overschot wat verkleinen, cyclen met de calorieën (op sommige rustdagen voor een deficit gaan) of aan het einde een mini cut inlassen om de vetgains wat weg te werken. Doordat je lean bent zijn je vetcellen ook insuline gevoeliger dan normaal, waardoor vetopslag nog makkelijker verloopt.

Wat is je progressie eigenlijk qua krachtstats? Als ik je trainingen zo terugkijk dan zou ik toch wat meer oefeningen schrappen en gewoon gaan voor de basis compounds (zonder bands, chains, variaties, etc). De meeste variaties zijn in mijn ogen ook wat overbodig. Ik denk dat je op de wat 'saaiere' manier 2-3x per week regulier squaten en benchen meer progressie zal boeken, dan hoe je het nu aanpakt. 1x per week deadliften is ook meer dan voldoende, tenzij techniek nog een issue is. Speed work zou ik alleen gebruiken om beter te kunnen herstellen of om wat aan de techniek te werken. Alhoewel speed work met <70% niet echt representatief is voor de echt zware lifts.

1x per week zwaar je armen hitten zou ook wel voldoende moeten zijn om daar op het lange termijn mee te progressen. Het is belangrijk dat je ongeveer dezelfde oefeningen aanhoudt en kleine sprongen maakt met de gewichten.

Ik geloof best dat je wat oefeningen doet i.v.m. je oude blessures en omdat je ze gewoon simpelweg leuk vindt om te doen. Echter zou ik wat kleine tweaks maken om nog wat beter te kunnen progressen op de grote 3. Als je content bent met je progressie, dan heb ik niks gezegd. Nog succes!

Leuk dat je het interessant vindt!

Wel leuk om weer extra bevestiging te krijgen dat een 500 surplus leidt tot snellere vetgains. Ik vraag me toch af wat je werkelijke spiermassa gains zijn na zo een korte cyclus. Het zal denk ik niet meer dan 0.5-1.0kg zijn.

Ja, daar was ik zelf ook van bewust. Ben gewoon wat meer 'sloppy' geweest met mijn eten. De cyclus heeft zo'n goede twee maanden geduurd en ik verwacht inderdaad zo'n 1kg aan spiermassa erbij. Met mijn stats moet dat wel mogelijk zijn. Met een gewichtstoename van 3,5-4kg, betekent dit dus 1kg spiermassa, 1,5-2kg vet en 1kg vocht en maaginhoud. Volgende cycle zou ik graag die vettoename onder de 1kg houden, zodat ik die er in een mini-cut volledig kan afwerken.

victormor zei:
Wat je de volgende keer kan doen is het overschot wat verkleinen, cyclen met de calorieën (op sommige rustdagen voor een deficit gaan) of aan het einde een mini cut inlassen om de vetgains wat weg te werken. Doordat je lean bent zijn je vetcellen ook insuline gevoeliger dan normaal, waardoor vetopslag nog makkelijker verloopt.

Eerst en vooral ga ik me eens proberen te houden aan mijn opzet: 2800 kCals op trainingsdagen (een overschot van 400 kCals) en 200 kCals op rustdagen (een tekort van 200 kCals). Dan monitor ik 2-3 weken hoe mijn BW + BF evoluteert en indien ik nog steeds merk dat mijn BW te snel omhoog gaat, begin ik te spelen met zaken zoals een kleiner overschot of een groot deficit op enkele rustdagen.
Ik vrees inderdaad ook dat die insuline-gevoeligheid mij wel parte heeft gespeeld.

victormor zei:
Wat is je progressie eigenlijk qua krachtstats?

In mijn 'Deload'/mini-cut heb ik een aantal oefeningen getest:

• Squat (met belt): 3x110
  • Oly Squats: 10x90
  • Paused BP (wide grip): 7x77,5
  • Paused Ultimate Bar Press (1-board): 3x90
  • Flat DB Press: 12x32,5
  • Sumo DL: 3x170
Al deze zaken waren aan RPE 8-8,5 (zaten nagenoeg bij elke oefening nog wel 2 reps in als ik echt all out ging). Dit is zeker nice, als je vergelijkt met mijn krachtstats op het einde van de cut en ook gezien het feit ik deze cycle enkel volume heb gedraaid en niet echt intensity work heb gedaan. Op het einde van de cycle waar ik nu net aan begonnen ben, ga ik wel eens echt maxen en dan kan ik mijn stats daarop uitzetten tegenover deze gewichten.

victormor zei:
Als ik je trainingen zo terugkijk dan zou ik toch wat meer oefeningen schrappen en gewoon gaan voor de basis compounds (zonder bands, chains, variaties, etc). De meeste variaties zijn in mijn ogen ook wat overbodig. Ik denk dat je op de wat 'saaiere' manier 2-3x per week regulier squaten en benchen meer progressie zal boeken, dan hoe je het nu aanpakt. 1x per week deadliften is ook meer dan voldoende, tenzij techniek nog een issue is. Speed work zou ik alleen gebruiken om beter te kunnen herstellen of om wat aan de techniek te werken. Alhoewel speed work met <70% niet echt representatief is voor de echt zware lifts.

Ja, die discussie over oefeningen schrappen is hier al een aantal keer gevoerd. :D
Het principe van 3-4 FB trainingen per week, met elke training Squat, Bench en DL blijf ik sowieso hanteren. Erg veel powerlifters trainen volgens dit idee (vb. Triple Aces en Eddine van het forum, maar ook een hele hoop IPF lifters). Dat dit werkt, is volgens mij onomstotelijk bewezen. Voor mij persoonlijk is een van de voornaamste pluspunten het volume dat je op weekbasis doet voor een lift. Ik ben iemand die erg veel volume moet doen om een techniek erin te slijpen en deze methode werkt daar erg goed voor.
Ik doe daar dan elke training nog iets voor upperback bij. Daar lijkt mij niets mis mee. Maar dan kan je wel in twijfel trekken de hoeveelheid assistance die ik daar nog bij doe. Dat is absoluut een valide punt. Ik heb hier zelf ook al een aantal kanttekeningen bij geplaatst en ik ga, zoals eerder al aangehaald, nog 1 cycle gebruiken om een aantal dingen te checken. Gezien de progressie die ik afgelopen twee maanden heb geboekt vrij goed is, ben ik geneigd om te zeggen dat het vrij goed werkt. Of het nog beter kan, is dan de volgende vraag.

I.v.m. het kiezen van variaties: als ik 4x/week Squat/Bench/Deadlift, vind ik het wel fijn om er wat variatie in te hebben. Ten eerste om de variatie op zich, maar ook om aan mijn zwaktes te werken (vb. speed of chest bij Bench).

I.v.m. speedwork: zie mijn opmerking in de evaluatie van afgelopen trainingsblok.

1x per week zwaar je armen hitten zou ook wel voldoende moeten zijn om daar op het lange termijn mee te progressen. Het is belangrijk dat je ongeveer dezelfde oefeningen aanhoudt en kleine sprongen maakt met de gewichten.

Ja, dat kan heel goed zijn. Ik ga nog eens 1 cycle testen hoe de huidige manier van armen belasten mij bevalt en dan maak ik aan het einde van deze blok een aantal aanpassingen.
Ik heb vroeger erg goede progressie geboekt met 1x/week een armen-dag in te voeren. Daardoor zijn ze van 'relatief klein' naar 'in verhouding' gegaan. Echter, daar heb ik nu niet meer de tijd voor. Zeker gezien ik op 2 rustdagen ook nog eens een klein uurtje bezig ben met Recovery-shizzle met het doel mijn heup te versterken. Wanneer ik eindelijk eens bij DieNase geraak en die dat probleem hopelijk kan oplossen, zou ik wel eventueel terug in het weekend een dagje kunnen uittrekken om enkel armen te trainen.

victormor zei:
Ik geloof best dat je wat oefeningen doet i.v.m. je oude blessures en omdat je ze gewoon simpelweg leuk vindt om te doen. Echter zou ik wat kleine tweaks maken om nog wat beter te kunnen progressen op de grote 3. Als je content bent met je progressie, dan heb ik niks gezegd. Nog succes!

Ik ben over het algemeen erg tevreden met mijn progressie. Ook de mensen waarmee ik train vinden dat ik nice vooruit ben gegaan. Maar het kan hoogstwaarschijnlijk nog beter. Daarom schrijf ik mijn evaluaties en bedenkingen neer en ben ik ook erg blij met de input die ik krijg van andere mensen daaromtrent.

Ik waardeer het erg dat je af en toe nog eens in mijn log komt piepen en je dan feedback geeft omtrent training en voeding!
Waarschijnlijk doe ik deze zomer opnieuw een cut (hopelijk naar nog een lager BF dan vorige keer) en dan kan je mijn testimonial updaten en kan ik alle dingen die ik afgelopen keer heb geleerd toepassen om nog beter mijn doelstellingen te halen.

Wat zijn je doelen dan mbt armen? Puur kracht of gunshow gerelateerd?

Over speedwerk (met chains/bands) kan vanuit mijn eigen ervaring zeggen dat het mijn deadlift techniek iets geholpen heeft maar ik heb altijd te weinig gewicht gebruikt denk ik en kan er niet veel nuttigs over zeggen.

Wat zijn je doelen dan mbt armen? Puur kracht of gunshow gerelateerd?

Over speedwerk (met chains/bands) kan vanuit mijn eigen ervaring zeggen dat het mijn deadlift techniek iets geholpen heeft maar ik heb altijd te weinig gewicht gebruikt denk ik en kan er niet veel nuttigs over zeggen.

Armen: Uiteraard voor de gunshow! Natuurlijk moeten ze wel sterk genoeg zijn om te ondersteunen in andere oefeningen, maar ik moet niet per se erg sterke biceps hebben voor vb. een log clean.

Speedwerk: denk inderdaad dat verbeterde techniek een groot pluspunt is. Mijn voorlopig aanvoelen is ook dat het misschien beter is om wat meer barweight te gebruiken en te focusen op maximaal versnellen i.p.v. maximale snelheid.

Armen: Uiteraard voor de gunshow! Natuurlijk moeten ze wel sterk genoeg zijn om te ondersteunen in andere oefeningen, maar ik moet niet per se erg sterke biceps hebben voor vb. een log clean.

Speedwerk: denk inderdaad dat verbeterde techniek een groot pluspunt is. Mijn voorlopig aanvoelen is ook dat het misschien beter is om wat meer barweight te gebruiken en te focusen op maximaal versnellen i.p.v. maximale snelheid.

Nee precies, ik kan me wat voorstellen bij tricep assistence voor de bench maar als het ook voor de gunshow is ben ik wel benieuwd wat werkt voor je.

Nee precies, ik kan me wat voorstellen bij tricep assistence voor de bench maar als het ook voor de gunshow is ben ik wel benieuwd wat werkt voor je.

Ja, na deze cycle denk ik er wel een goed beeld over te hebben. Dan zet ik hier ook wel neer wat mijn bevindingen zijn.

Hier is trouwens nog een goed artikel over speed werk van big Mike T.

Mike Tuscherer zei:
Why Speed Work Doesn't Work

So this article is about why speed work doesn’t work — at least not for the reasons you think it does.

Speed work defined
For now, let’s define speed work as anything under a 7 RPE. If you complete a set and you could have done 5 or more reps, it counts as speed work. If you’re doing doubles or triples with less than 75%, it probably counts. If you’re doing singles with less than 85%, it probably counts. If this is just a warm-up to your heavier work, then it probably doesn’t count as speed work.

Reason #1: Force output during speed work is crap
If you attempt a squat in a meet and grind it for 15 or 20 seconds, but complete the lift for white lights, yet your competitor completes the same weight in 3 seconds, who wins? Assume both of you move up 5 pounds and miss. The answer is you tie (or win/lose based on bodyweight which is pretty much a tie) because there is NO time component to powerlifting. Despite the name, power (in the physics sense) is not what you care about as a powerlifter. You care about force.
It’s common meathead knowledge that force equals mass times acceleration and many of you can cite Russian manuals that state, in theory, you can maximize force by maximizing the mass on the bar or the acceleration.

I’m here to tell you that doesn’t work in reality.

I’ve tested it. Peak force production is tied to the weight on the bar. Are you trying to maximize force? Add weight. In real life, you won’t be able to accelerate enough to produce force like you can in a max lift. No way around it. Sure, a set done with maximum acceleration will produce more force than one done with an even tempo. But only if the weight on the bar is similar. If you always accelerate maximally, you will produce more force if the weight on the bar is heavier, even though acceleration is less.

For those who want a reason why, here it is. It takes time for your body to ramp up to maximum force (Fmax). In a heavy lift the bar speed is slow enough to get there (or get close). In a light lift, the bar speed is too fast for you to have time to get to Fmax.

Force, the most important quality for a powerlifter, is not practiced with speed work. Doing speed work does not produce maximal force. In theory it should, but in real life it doesn’t. My numbers indicate that even at 75% of 1RM (too heavy to be considered “speed weight” by most), force production is still only 85%. When you consider that increasing the weight to 90% or 95% yields near-maximum levels of force production, it’s easy to see that when it comes to practicing your ability to produce force, you can’t beat heavy weights. And if you’re worried about spending too much time with 90-95% loads, please read my previous article “You are not overtrained”. Don’t be scared.

Reason #2: Technique is not perfected
If you have decent form (i.e. You know what good form is and you can demonstrate it with light weight), then speed work will not help you get better. The weights are typically so light that they involve a different motor pattern than will be used on heavy weight. Besides, it makes far more sense to do technique practice with a weight that challenges your technique (and thus requires you to pay attention and practice) than to do technique practice with something easy.

So why do people do it?

Powerlifting is a pretty simple sport. There is force and technique. Not much else plays a role. Speed work can contribute to hypertrophy, but it’s not ideal. So why do people seem to get gains from doing speed work?

First, it’s hard to say that speed work gave them the gains. These programming changes are almost never made in isolation, so it easily could have been some other aspect of training.

It could have been the increase in frequency. Most lifters go from one heavy squat season a week to one heavy and one light session. In that case I would say that although speed work isn’t ideal, it’s a net win because frequency went up.
It can also help those who are chronically beat up. Since it typically involves lighter weight, it should cause less structural stress, so it can sometimes result in fewer injuries, which allows people to improve more over time. With that said, I think proper volume management and good general conditioning limits the need for this kind of thing for the vast majority of lifters out there.
And lastly, it’s a case of good, better, best. Speed work would likely produce results in someone if they were untrained enough. But that doesn’t mean it is ideal.
If you use speed work in your training, I encourage you to gradually migrate to something heavier. Don’t over-complicate it. Just gradually use heavier weights. Your prime work sets need to be at least an 8 RPE if not higher. No need to thank me — your future PR says it all.

Bron: http://jtsstrength.com/articles/2013/03/25/why-speed-work-doesnt-work

Ik had het ook op facebook staan; mijn reactie... idee:

F = ma. Dat is natuurkunde. Of het nu om powerliften gaat of niet.

Er zijn er veel die sterk zijn en wel met dynamische inspanning trainen en er zijn er veel die sterk zijn en het niet doen.

Ik denk dat als je alle herhalingen tussen de 40% en 80% op de grote 3 explosief doet dat je explosiviteit traint.

Daarom is het voor klassieke Starr, Rippetoe, Wendler, etc. schema's niet strikt noodzakelijk om apart explosiviteit te trainen.

Aan de andere kant heb je WSB die bijna nooit zwaar gaan op de wedstrijd oefeningen. Dan is het nuttig om explosiviteit te trainen op de wedstrijd oefeningen en aan je techniek te blijven werken.

WSB gasten zijn ook geared lifters, wij als RAW lifters hebben toch andere dingen nodig. Ik denk dat je speed work niet moet doen zoals WSB ie zo snel als menselijk mogelijk, maar meer gewoon explosief per rep met goede techniek.
Nou ja eigenlijk heeft Brandon Lilly me dat ingefluisterd:

http://www.youtube.com/watch?v=2fvhlZDcBhM

Is die Cube Method niks voor jou eigenlijk Willem? Je doet graag veel verschillende oefeningen, intensiteit en volume werk...

@Vic leuk dat je je "clienten" regelmatig in hun logs opzoekt, zaten weer nuttige tips tussen. :thumbup:

Heb zelf ook het gevoel dat ik op deadlift vaker ietsje hoger in gewicht moet dan die 100 à 120kg voor speedwerk. Een paar zo snel mogelijke singles op 160 à 170 voelt anders aan.

WSB gasten zijn ook geared lifters, wij als RAW lifters hebben toch andere dingen nodig. Ik denk dat je speed work niet moet doen zoals WSB ie zo snel als menselijk mogelijk, maar meer gewoon explosief per rep met goede techniek.

BS, speed moet je raw ook zo snel mogelijk doen als mogelijk. Anders gaat een deel van het nut van Dynamic effort weg, namelijk explosief worden.
Als je meer dan 2 of 3 reps gaat doen op dyna squat ga je trager worden op elke rep die volgt. Cube en andere aanpassingen van WSB die meer op hogere loads en reps focussen als "Dynamic" werken, maar ze zijn gemaakt voor en door lifter die geen optimaal nut halen uit het gewone Dynamic werk. Dat kan varieren van meer BB gewicht te nemen dan normaal (iets wat bij veel raw lifters wel gedaan wordt) of zoals Kroczalefsky (hoe je zijn naam ook schrijft) die geen bands en chains gebruikt en gelijk aardig aan cube reps op 60-80% doet.

Dat is een werk van testen en varieren. Maar na 1 of 2 cycles dynamic te sqautten ga je nog niet veel kunen testen. ALs k u was willem zou ik gewoon zoals je nu WSB style doet een aantal (4-6) cycles van 3 weken draaien op sqaut en DL en daarna kan je pas evalueren of je er wat uithaald en of met een hoger BB gewicht je meer eruit kan halen.

Bij zowel zowel raw als geared lifters varieren de percentages van weerstand en BB gewicht sterk tussen de individuen. Hier op het forum bijv doen/deden Gerre en Hervee hun Dyna met een hoger percentage BB gewicht dan normaal en met een lager volume. Terwijl ik pas ben vooruit beginnen te gaan op squat en DL toen ik me aan het eerder klassieke WSB met een kleine twist heb gewaagd:
Week 1 50% BB + 20-30% weerstand voor 10 doubles (op max dag Max squat variant)
Week 2 55% BB + idem weerstand 8 doubles en 2 zwaardere doubled (Max DL variant op max dag)
Week 3 60% BB + idem weerstand voor 6 doubles en dan in signles op naar max ( GM op max dag).

Zowel raw als geared is dit optimaal voor me.

Je kan eindeloos varieren en testen wat werkt voor je met Dynamic, maar je moet het wat tijd geven. Als je cycle na cycle wisselt van aanpak ga merk je er niets van merken.
Ik denk dat als je met hogere loads en lager volume in je huidige trainingsopzet gaat werken je in de problemen komt met je heavy en medium squat dagen.

Cube is zeker geen slechte methode, it works. Maar voor dergelijke UB/LB schemas denk ik dat je eerst beter gewoon WSB doet en daaruit aanpast en ontdekt wat voor jezelf het beste werkt. Lilly heeft ook jaren lang WSB getrained. En squat ook nog altijd geard wide stance op sommige meets (1008 pond in canvas dacht ik).

---------- Post toegevoegd Thu 28 Mar 2013 om 13:47 ----------

Raw lifters hebben idd andere dingen nodig maar op dyna is er weinig verschil tussen raw en geared.
Bij zware sqauts/ Max effort gaan raw lifters weinig tot geen nut hebben van box/chain squats boven par. En geared lifters gaan minder nut halen uit low box squats omdat zij daar veel steun uit gear en wraps halen. Geared lifers hebben een carry over van hogere squat omdat zij net boven par een sticking point hebben waar de steun van wraps wegvalt en de briefs of suit uit zijn gepopt.

BS, speed moet je raw ook zo snel mogelijk doen als mogelijk. Anders gaat een deel van het nut van Dynamic effort weg, namelijk explosief worden.
Als je meer dan 2 of 3 reps gaat doen op dyna squat ga je trager worden op elke rep die volgt. Cube en andere aanpassingen van WSB die meer op hogere loads en reps focussen als "Dynamic" werken, maar ze zijn gemaakt voor en door lifter die geen optimaal nut halen uit het gewone Dynamic werk. Dat kan varieren van meer BB gewicht te nemen dan normaal (iets wat bij veel raw lifters wel gedaan wordt) of zoals Kroczalefsky (hoe je zijn naam ook schrijft) die geen bands en chains gebruikt en gelijk aardig aan cube reps op 60-80% doet.

Dat is een werk van testen en varieren. Maar na 1 of 2 cycles dynamic te sqautten ga je nog niet veel kunen testen. ALs k u was willem zou ik gewoon zoals je nu WSB style doet een aantal (4-6) cycles van 3 weken draaien op sqaut en DL en daarna kan je pas evalueren of je er wat uithaald en of met een hoger BB gewicht je meer eruit kan halen.

Bij zowel zowel raw als geared lifters varieren de percentages van weerstand en BB gewicht sterk tussen de individuen. Hier op het forum bijv doen/deden Gerre en Hervee hun Dyna met een hoger percentage BB gewicht dan normaal en met een lager volume. Terwijl ik pas ben vooruit beginnen te gaan op squat en DL toen ik me aan het eerder klassieke WSB met een kleine twist heb gewaagd:
Week 1 50% BB + 20-30% weerstand voor 10 doubles (op max dag Max squat variant)
Week 2 55% BB + idem weerstand 8 doubles en 2 zwaardere doubled (Max DL variant op max dag)
Week 3 60% BB + idem weerstand voor 6 doubles en dan in signles op naar max ( GM op max dag).

Zowel raw als geared is dit optimaal voor me.

Je kan eindeloos varieren en testen wat werkt voor je met Dynamic, maar je moet het wat tijd geven. Als je cycle na cycle wisselt van aanpak ga merk je er niets van merken.
Ik denk dat als je met hogere loads en lager volume in je huidige trainingsopzet gaat werken je in de problemen komt met je heavy en medium squat dagen.

Cube is zeker geen slechte methode, it works. Maar voor dergelijke UB/LB schemas denk ik dat je eerst beter gewoon WSB doet en daaruit aanpast en ontdekt wat voor jezelf het beste werkt. Lilly heeft ook jaren lang WSB getrained. En squat ook nog altijd geard wide stance op sommige meets (1008 pond in canvas dacht ik).
Cube doet ook niet meer dan 3 reppers op explosive day hoor. Er zitten ook rep dagen tussen ja, maar dat is wat anders.
Het explosief worden is in de concentrische fase, wat Brandon zegt is wel explosief (zo snel mogelijk) uitstoten met de benchpress bijv, maar de reps niet als een malle achter elkaar door stoten, maar per rep zorgen dat de uitvoering correct blijft. Heb je het filmpje ook gekeken?

Dat "BS" om mee te beginnen zorgt er bij mij trouwens voor dat ik al geen zin meer heb om je hele verhaal te lezen, niet nodig wat mij betreft. ;)

I have to agree.

Zoals rusty het hierboven al vermeld heeft, is het klassieke template als volgt:

Week 1 50% BB + 20-30% weerstand voor 10/12 doubles
Week 2 55% BB + idem weerstand 8 doubles en 2 zwaardere doubles
Week 3 60% BB + idem weerstand voor 6 doubles en dan in signles op naar max

Ik deed mijn 'speed' werk altijd met wat meer barweight dan voorgeschreven. bv:

Week 1 75% Barweight + bands/chains voor 5 doubles en 2 zwaardere singles(meestal het gewicht dat ik de volgende week hanteer voor de doubles)

Week 2 80% Barweight + bands chains voor 5 doubles en 2 zwaardere singles (idem ditto)

Week 3 2x2 op 75% 2x2 op 80 % 1x2x85% +bands en dan in singles opwerken naar een max op deze variant.

Voor mij werkte dit beter dan het klassieke template waar rusty dan weer beter op gaat. Ik zorgde er gewoon voor dat de reps nog steeds snel genoeg gingen (lees: solide en relatief easy reps, daarom niet sneller dan het licht) en dat de effort bij deze sets niet té hoog was zodat ik geen burnout zou krijgen nog vóór maxdag.

Iedereen werkt anders en variatie tussen methodes zal ongewtijfeld leiden tot nieuwe en wellicht betere resultaten op de lifts, maar staten dat speedwork niet werkt is net een stapje te ver.

Dont take offense to BS, lees alles maar rustig.

En in WSB is Dynamic niet gewoon als een mallot stoten en trekken. Dynamic is de Techniek erin krijgen en explosief worden. Als je WSB Book of methods leest beschrijft Simmons er ook in detail in dat je techniek met dyna in je centraal zenuw stelsel moet worden geprogrammeerd. Resetten bij speed DL is ook hihly reccomended door Simmons omdat zoals Lilly zegt je positionning bij DL niet optimaal is als je gewoon reps eruit trekt.

Dat Cube 2 of reps zijn op ligt/ speed weet ik. Ik zei gewoon dat meer dan 3 reps geen nut heeft voor dyna. Die rep dagen komen over een met Repetition effort bij WSB om je uithouding en verzurgingspunt te verbeteren.
Bijv :Thompson doet ook altijd 8 tripples op dyna.

I have to agree.

Zoals rusty het hierboven al vermeld heeft, is het klassieke template als volgt:

Week 1 50% BB + 20-30% weerstand voor 10/12 doubles
Week 2 55% BB + idem weerstand 8 doubles en 2 zwaardere doubles
Week 3 60% BB + idem weerstand voor 6 doubles en dan in signles op naar max

Ik deed mijn 'speed' werk altijd met wat meer barweight dan voorgeschreven. bv:

Week 1 75% Barweight + bands/chains voor 5 doubles en 2 zwaardere singles(meestal het gewicht dat ik de volgende week hanteer voor de doubles)

Week 2 80% Barweight + bands chains voor 5 doubles en 2 zwaardere singles (idem ditto)

Week 3 2x2 op 75% 2x2 op 80 % 1x2x85% +bands en dan in singles opwerken naar een max op deze variant.

Voor mij werkte dit beter dan het klassieke template waar rusty dan weer beter op gaat. Ik zorgde er gewoon voor dat de reps nog steeds snel genoeg gingen (lees: solide en relatief easy reps, daarom niet sneller dan het licht) en dat de effort bij deze sets niet té hoog was zodat ik geen burnout zou krijgen nog vóór maxdag.

Iedereen werkt anders en variatie tussen methodes zal ongewtijfeld leiden tot nieuwe en wellicht betere resultaten op de lifts, maar staten dat speedwork niet werkt is net een stapje te ver.
Dit idd.

---------- Post toegevoegd Thu 28 Mar 2013 om 14:20 ----------

Dont take offense to BS, lees alles maar rustig.

En in WSB is Dynamic niet gewoon als een mallot stoten en trekken. Dynamic is de Techniek erin krijgen en explosief worden. Als je WSB Book of methods leest beschrijft Simmons er ook in detail in dat je techniek met dyna in je centraal zenuw stelsel moet worden geprogrammeerd. Resetten bij speed DL is ook hihly reccomended door Simmons omdat zoals Lilly zegt je positionning bij DL niet optimaal is als je gewoon reps eruit trekt.

Dat Cube 2 of reps zijn op ligt/ speed weet ik. Ik zei gewoon dat meer dan 3 reps geen nut heeft voor dyna. Die rep dagen komen over een met Repetition effort bij WSB om je uithouding en verzurgingspunt te verbeteren.
Bijv :Thompson doet ook altijd 8 tripples op dyna.
Door dan in je post zover uit te wijden lijkt het alsof je een punt maakt tegen hetgeen ik gepost had, terwijl we zoals je het nu beschrijft voor het grootste gedeelte eens zijn. :thumbup:
Met dat techniek erin slijpen in je cns moet je dus negatief niet te snel zijn. Bij de bench gaat bij te snel zakken je setup ook naar de klote namelijk, tenminste bij mij wel. Dat is ook wat Brandon Lilly aangeeft, gecontroleerd zakken (niet langzaam, maar gecontroleerd) en dan omhoog knallen inclusief lockout. :)

Terug
Naar boven