FortiusFitness
Advanced Bodybuilder
- Waardering
- 61
Euh ja, logisch toch. Komt ook uit USSR/ Bulgaars onderzoek. En omdat ze een methode zochten om techniek en snelheid aan te leren. Kracht is verplaatste massa x acceleratie. ME= max massa en Dyna = acceleratie en techniek. Met lasten boven de 75-80% kan je ook niet of niet optimaal techniek in je CZS programmeren omdat dan je weakspots beginnen door te schijnen.
Gerre traint ook west side, Dyna iets zwaarder zoals herve het deed. Grinden is ook wat persoonsgebonden en hangt ook sterk van de oefening af bij veel mensen. Bij een Sumo DL kan ik veel minder zwaar grinden dan conventional bijv.
Je hebt gelijk, maar je zei "WSB valt uiteen in Dynamic, Max effort en de conjugate aanpak (op varianten van de hoofdoefening". Conjugate betekent dat je verschillende aspecten tegelijk traint. En niet eerst voor massa traint, dan voor explosiviteit en dan voor kracht (blok periodization).
Dat bedoelde ik meer te zeggen.
Grinden op oefeningen is inderdaad persoonsgebonden. Maar je kan het leren. De 1 kan niet grinden op deadlifts maar wel op rack pulls of block pulls. Deze zou je in de loop van de tijd kunnen verlagen zodat je leert vanaf een steeds lagere prositie te 'grinden".
Zo kan ik niet grinden op de cambered bench press. Dat is dus voor mij een "tester" maar geen "bouwer". Hang er 10kg aan ketting bij en dan ineens past die oefening veel beter bij mijn kracht curve en kan ik wel grinden en is het ineens een goede "bouwer".
Grinden heeft dus te maken met maximaal vermogen leveren in een bepaalde tijd. Dit heeft weer te maken met je kracht curve. Die kan je door middel van gericht trainen verleggen

. K zie u vrijdag!