- Waardering
- 761
Ik had het ook op facebook staan; mijn reactie... idee:
WSB gasten zijn ook geared lifters, wij als RAW lifters hebben toch andere dingen nodig. Ik denk dat je speed work niet moet doen zoals WSB ie zo snel als menselijk mogelijk, maar meer gewoon explosief per rep met goede techniek.
Nou ja eigenlijk heeft Brandon Lilly me dat ingefluisterd:
http://www.youtube.com/watch?v=2fvhlZDcBhM
Is die Cube Method niks voor jou eigenlijk Willem? Je doet graag veel verschillende oefeningen, intensiteit en volume werk...
@Vic leuk dat je je "clienten" regelmatig in hun logs opzoekt, zaten weer nuttige tips tussen.![]()
Heb zelf ook het gevoel dat ik op deadlift vaker ietsje hoger in gewicht moet dan die 100 à 120kg voor speedwerk. Een paar zo snel mogelijke singles op 160 à 170 voelt anders aan.
BS, speed moet je raw ook zo snel mogelijk doen als mogelijk. Anders gaat een deel van het nut van Dynamic effort weg, namelijk explosief worden.
Als je meer dan 2 of 3 reps gaat doen op dyna squat ga je trager worden op elke rep die volgt. Cube en andere aanpassingen van WSB die meer op hogere loads en reps focussen als "Dynamic" werken, maar ze zijn gemaakt voor en door lifter die geen optimaal nut halen uit het gewone Dynamic werk. Dat kan varieren van meer BB gewicht te nemen dan normaal (iets wat bij veel raw lifters wel gedaan wordt) of zoals Kroczalefsky (hoe je zijn naam ook schrijft) die geen bands en chains gebruikt en gelijk aardig aan cube reps op 60-80% doet.
Dat is een werk van testen en varieren. Maar na 1 of 2 cycles dynamic te sqautten ga je nog niet veel kunen testen. ALs k u was willem zou ik gewoon zoals je nu WSB style doet een aantal (4-6) cycles van 3 weken draaien op sqaut en DL en daarna kan je pas evalueren of je er wat uithaald en of met een hoger BB gewicht je meer eruit kan halen.
Bij zowel zowel raw als geared lifters varieren de percentages van weerstand en BB gewicht sterk tussen de individuen. Hier op het forum bijv doen/deden Gerre en Hervee hun Dyna met een hoger percentage BB gewicht dan normaal en met een lager volume. Terwijl ik pas ben vooruit beginnen te gaan op squat en DL toen ik me aan het eerder klassieke WSB met een kleine twist heb gewaagd:
Week 1 50% BB + 20-30% weerstand voor 10 doubles (op max dag Max squat variant)
Week 2 55% BB + idem weerstand 8 doubles en 2 zwaardere doubled (Max DL variant op max dag)
Week 3 60% BB + idem weerstand voor 6 doubles en dan in signles op naar max ( GM op max dag).
Zowel raw als geared is dit optimaal voor me.
Je kan eindeloos varieren en testen wat werkt voor je met Dynamic, maar je moet het wat tijd geven. Als je cycle na cycle wisselt van aanpak ga merk je er niets van merken.
Ik denk dat als je met hogere loads en lager volume in je huidige trainingsopzet gaat werken je in de problemen komt met je heavy en medium squat dagen.
Cube is zeker geen slechte methode, it works. Maar voor dergelijke UB/LB schemas denk ik dat je eerst beter gewoon WSB doet en daaruit aanpast en ontdekt wat voor jezelf het beste werkt. Lilly heeft ook jaren lang WSB getrained. En squat ook nog altijd geard wide stance op sommige meets (1008 pond in canvas dacht ik).
---------- Post toegevoegd Thu 28 Mar 2013 om 13:47 ----------
Raw lifters hebben idd andere dingen nodig maar op dyna is er weinig verschil tussen raw en geared.
Bij zware sqauts/ Max effort gaan raw lifters weinig tot geen nut hebben van box/chain squats boven par. En geared lifters gaan minder nut halen uit low box squats omdat zij daar veel steun uit gear en wraps halen. Geared lifers hebben een carry over van hogere squat omdat zij net boven par een sticking point hebben waar de steun van wraps wegvalt en de briefs of suit uit zijn gepopt.
Cube doet ook niet meer dan 3 reppers op explosive day hoor. Er zitten ook rep dagen tussen ja, maar dat is wat anders.
Het explosief worden is in de concentrische fase, wat Brandon zegt is wel explosief (zo snel mogelijk) uitstoten met de benchpress bijv, maar de reps niet als een malle achter elkaar door stoten, maar per rep zorgen dat de uitvoering correct blijft. Heb je het filmpje ook gekeken?
Dat "BS" om mee te beginnen zorgt er bij mij trouwens voor dat ik al geen zin meer heb om je hele verhaal te lezen, niet nodig wat mij betreft.![]()
I have to agree.
Zoals rusty het hierboven al vermeld heeft, is het klassieke template als volgt:
Week 1 50% BB + 20-30% weerstand voor 10/12 doubles
Week 2 55% BB + idem weerstand 8 doubles en 2 zwaardere doubles
Week 3 60% BB + idem weerstand voor 6 doubles en dan in signles op naar max
Ik deed mijn 'speed' werk altijd met wat meer barweight dan voorgeschreven. bv:
Week 1 75% Barweight + bands/chains voor 5 doubles en 2 zwaardere singles(meestal het gewicht dat ik de volgende week hanteer voor de doubles)
Week 2 80% Barweight + bands chains voor 5 doubles en 2 zwaardere singles (idem ditto)
Week 3 2x2 op 75% 2x2 op 80 % 1x2x85% +bands en dan in singles opwerken naar een max op deze variant.
Voor mij werkte dit beter dan het klassieke template waar rusty dan weer beter op gaat. Ik zorgde er gewoon voor dat de reps nog steeds snel genoeg gingen (lees: solide en relatief easy reps, daarom niet sneller dan het licht) en dat de effort bij deze sets niet té hoog was zodat ik geen burnout zou krijgen nog vóór maxdag.
Iedereen werkt anders en variatie tussen methodes zal ongewtijfeld leiden tot nieuwe en wellicht betere resultaten op de lifts, maar staten dat speedwork niet werkt is net een stapje te ver.
Dont take offense to BS, lees alles maar rustig.
En in WSB is Dynamic niet gewoon als een mallot stoten en trekken. Dynamic is de Techniek erin krijgen en explosief worden. Als je WSB Book of methods leest beschrijft Simmons er ook in detail in dat je techniek met dyna in je centraal zenuw stelsel moet worden geprogrammeerd. Resetten bij speed DL is ook hihly reccomended door Simmons omdat zoals Lilly zegt je positionning bij DL niet optimaal is als je gewoon reps eruit trekt.
Dat Cube 2 of reps zijn op ligt/ speed weet ik. Ik zei gewoon dat meer dan 3 reps geen nut heeft voor dyna. Die rep dagen komen over een met Repetition effort bij WSB om je uithouding en verzurgingspunt te verbeteren.
Bijv :Thompson doet ook altijd 8 tripples op dyna.
Dit idd.
---------- Post toegevoegd Thu 28 Mar 2013 om 14:20 ----------
Door dan in je post zover uit te wijden lijkt het alsof je een punt maakt tegen hetgeen ik gepost had, terwijl we zoals je het nu beschrijft voor het grootste gedeelte eens zijn.
Met dat techniek erin slijpen in je cns moet je dus negatief niet te snel zijn. Bij de bench gaat bij te snel zakken je setup ook naar de klote namelijk, tenminste bij mij wel. Dat is ook wat Brandon Lilly aangeeft, gecontroleerd zakken (niet langzaam, maar gecontroleerd) en dan omhoog knallen inclusief lockout.![]()
Interessante discussie hier. Iedereen bedankt voor zijn input!