MuscleMeat

Zijn jullie 2 minuten stil tijdens Dodenherdenking vanavond?

Juist. Beetje wijs en populair doen van : eh wat heb je eraan blabla. Degene naast je zou je gewoon meteen een stomp op je neus moeten geven als je je kop niet houdt tijdens die 2 minuten, heb je een reden om geluid te maken.

Akkoord, maar mensen die herrieachtige en asociaal doen op elk moment BEHALVE die 2 minuten hebben naar mijn mening ook het recht niet om anderen er dan op te wijzen om 2 minuten stil te zijn.

Natuurlijk kan het niet zo zijn dat een hele groep stil is en dat jij er dan doorheen praat, maar denk niet dat iemand dat doet, tenzij hij/zij het gewoon niet doorheeft.

Ja, kleine moeite.

Snap het ook wel als je het niet doet om de reden "het is in die 2 minuten niet erger dan buiten die 2 minuten", maar ik ben van mening dat je die 2 minuten best kan missen.

Ja. Vind heerlijk die paar minuten rustig buiten.
Of en wat je ergens bij stil wil staan moet je zelf weten natuurlijk maar een momentje van introspectie kan nooit kwaad.

+1000 voor degene met hier een grote bek over 2 minuten niet stil zijn ik hoop dat je bij je opa of oma op visite bent kijken of je dan ook zo.n grote bek hebt krijg je gelijk een knal om je oren van ze

kijk wat die poetin weer flikt he oorlog is dichter bij dan je denkt

Als andere mensen 2 minuten stilte willen ga ik dat niet verstoren, dat is gewoon een kwestie van fatsoen.
Maar het tonen van respect c.q. herdenken van slachtoffers door collectief 2 minuten stil te zijn vind ik nutteloos. Dat is een keuze die ieder voor zich dient te maken en heeft niets te maken met het al dan niet hebben van respect voor degene die 70 jaar geleden zijn omgekomen tijdens het bevrijden van ons land.

Als andere mensen 2 minuten stilte willen ga ik dat niet verstoren, dat is gewoon een kwestie van fatsoen.
Maar het tonen van respect c.q. herdenken van slachtoffers door collectief 2 minuten stil te zijn vind ik nutteloos. Dat is een keuze die ieder voor zich dient te maken en heeft niets te maken met het al dan niet hebben van respect voor degene die 70 jaar geleden zijn omgekomen tijdens het bevrijden van ons land.

is ook puur persoonlijk maar die 2 minuten zie je overal terugkomen he ook als er bv een sport held etc is overleden vind het idd een teken van fatsoen maar ook van respect imo

en ze kunnen wel lachen om mijn opmerking over wat poetin flikt maar oorlog is dichtbij en mensen leren er niks van kijk om je heen wat er in de wereld gebeurt daar word je echt niet vrolijk van hoor

is ook puur persoonlijk maar die 2 minuten zie je overal terugkomen he ook als er bv een sport held etc is overleden vind het idd een teken van fatsoen maar ook van respect imo

en ze kunnen wel lachen om mijn opmerking over wat poetin flikt maar oorlog is dichtbij en mensen leren er niks van kijk om je heen wat er in de wereld gebeurt daar word je echt niet vrolijk van hoor

Eens...
Als je dit kleine stukje respect niet met je meedraagt, is er behoorlijk wat mis met je en of je opvoeding...

de kans is groot dat ik als een autist achter de pc zit, dus dan zeg ik toch niks. Dus een gedeeltelijke Ja

als ik het niet vergeet

Ja waarom in godsnaam niet ?!
wat is dit nu weer.......

Nee, ik niet.
2 minuten stilte is een bijgelovigheid waar ik niks mee van doen heb, net zo min als dat ik iets met godsdienst van doen heb.
De doden nog de nabestaanden hebben niks aan mijn twee minuten stilte.
Het is nou niet zo alsof de nabestaanden in ons midden zijn en kunnen zien of we wel/niet stil zijn.
En het is nou niet zo alsof de doden naar ons kunnen kijken in het hiernamaals bijvoorbeeld.
Er is letterlijk niemand die er baad bij zou hebben van mijn twee minuten stilte, niemand merkt het, niemand ziet het en niemand wordt er beter op. Welke meerwaarde zou mijn 2 minuten stilte bieden?

Het klinkt misschien bot maar ik ben een nuchter persoon en zulk soort dingen zijn niks voor mij.

+1000 voor degene met hier een grote bek over 2 minuten niet stil zijn ik hoop dat je bij je opa of oma op visite bent kijken of je dan ook zo.n grote bek hebt krijg je gelijk een knal om je oren van ze

kijk wat die poetin weer flikt he oorlog is dichter bij dan je denkt

Wat een probleem om even 2 minuten stil te zijn zeg, debielen.

Juist. Beetje wijs en populair doen van : eh wat heb je eraan blabla. Degene naast je zou je gewoon meteen een stomp op je neus moeten geven als je je kop niet houdt tijdens die 2 minuten, heb je een reden om geluid te maken.

Een vrij land, vrije keuzes. Geforceerd respect tonen is een communistisch iets.
Ik vind het trouwens grappig en triest hoe agressief jullie kunnen doen over zoiets persoonlijks.
Ik heb respect voor de mensen die hun leven gegeven hebben, dat betekent niet dat ik elk jaar 2 minuten stilte moet gaan handhaven.

Wanneer ik alleen ben en/of met mensen die ook geen twee minuten stilte houden, heeft niemand er last van. Dus ik zie het probleem niet. het enige probleem is jullie agressiviteit.
Ik vind het diep triest dat jullie respect meten aan de hand van een twee minuten stilte, in plaats van de persoon zelf. Twee minuten stilte is iets subjectiefs en zou ook zo behandeld moeten worden.
Om dan agressief te gaan doen richting anderen is echt triest.

Akkoord, maar mensen die herrieachtige en asociaal doen op elk moment BEHALVE die 2 minuten hebben naar mijn mening ook het recht niet om anderen er dan op te wijzen om 2 minuten stil te zijn.

Wat hebben herrie makende aso's hier nu weer mee te maken. imo een slap excuus. Je bent niet stil voor aso's. Je bent stil voor de meer dan 60 miljoen doden. 120 seconden voor 60 miljoen mensen!!! En er is niemand die iets verlicht. Het is alleen een kwestie van dat ik er niet bij kan dat iemand niet stil is.

Ik vind het nogal geforceerd overkomen altijd. Zo van 'wow kijk ons bewust zijn van de historie door 2 minuten per jaar onze muil te houden' maar dan voor de rest echt compleet onwetend zijn. Als jij het belangrijk vindt dan moet je het doen. Ik vind het echter compleet geretardeerd om te doen alsof iemand die niet meedoet dan maar automatisch een holocaust ontkenner is. Het symbool is mooi maar laten we niet overdrijven en doen alsof we echt de wereld een significant betere plek aan het maken zijn op deze manier.

Voor hetzelfde geld begeleidt iemand vrijwillig een paar uur per week mensen met een verstandelijke handicap, of doet iemand ander vrijwilligerswerk, maar vindt die persoon de dodenherdenking maar onzinnig en doet die daar niet aan mee. Zulke mensen moeten volgens sommigen hier dus maar een stomp krijgen? Ik hoop dat ik er bij ben dan zodat ik een baksteen tegen je kop kan smijten want dan ben je echt een r*tard.

Je bent geen heilige als je hier aan meedoet, het getuigt echter wel van weinig denkvermogen als je mensen die er niet aan mee doen meteen veroordeelt. Dit getuigt gewoon van de luie aard van de mensheid. Hier proberen mensen echt maximum 'wow kijk mij eens een goed persoon zijn' te claimen door 2 minuten niets te doen.

inb4 Mensen kunnen niet lezen en zeggen dat ik geen respect heb voor de doden of een andere onzinnige opmerking die niet eens inhoudelijk ingaat op wat ik zojuist getypt heb.

Wat hebben herrie makende aso's hier nu weer mee te maken. imo een slap excuus. Je bent niet stil voor aso's. Je bent stil voor de meer dan 60 miljoen doden. 120 seconden voor 60 miljoen mensen!!! En er is niemand die iets verlicht. Het is alleen een kwestie van dat ik er niet bij kan dat iemand niet stil is.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat respect enkel en alleen gemeten wordt aan de hand van 2 minuten stilte, waarbij je gelijk negatief beoordeeld wordt door o.a. jou zo te zien, wanneer je het niet doet.
Ook al heb je respect voor alle doden en ken je de geschiedenis goed en ben je heel 'humble', zolang je geen 2 minuten stilte houdt (waarbij je natuurlijk niemand anders verstoord) ben je maar verkeerd bezig?

Dat klinkt net zoals godsdienst, wanneer je atheist bent of niet gelovig, dan zul je naar de hel gaan.
Dat noem ik totaal niet open staan en geen respect hebben voor de meningen die haaks staan op de jouwe.

Je bent stil voor de meer dan 60 miljoen doden. 120 seconden voor 60 miljoen mensen!!!

Je bent niet stil voor 60 miljoen mensen, die mensen zullen niet merken of jij wel/niet stil bent, ze zijn er niet meer. Net zoals de nabestaanden niet merken of jij wel of niet stil bent.
Ik getuig heel erg veel respect voor de doden maar niet door geforceerd 2 minuten stil te zijn. Ik zorg wel dat ik niemand anders tot last ben natuurlijk.

kaluro +1

Ik bedoel dat het zijn betekenis een beetje verliest, als je meer respect toont voor de doden (voor 2 minuten dan) dan de levenden. Ik praat uit ervaring, van die hooligans die 0 respect hebben voor anderen, maar dan wel schijnheilig 2 minuten stil zijn en ook van anderen eisen dat zij dat zijn.

Ik heb geen problemen met het gebruik, en zal uiteraard ook stil zijn als andere mensen in een groep dat wensen.

Natuurlijk! Iedereen die dit niet doet gelijk permban!

Ben gewoon even stil.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat respect enkel en alleen gemeten wordt aan de hand van 2 minuten stilte, waarbij je gelijk negatief beoordeeld wordt door o.a. jou zo te zien, wanneer je het niet doet.
Ook al heb je respect voor alle doden en ken je de geschiedenis goed en ben je heel 'humble', zolang je geen 2 minuten stilte houdt (waarbij je natuurlijk niemand anders verstoord) ben je maar verkeerd bezig?

Dat klinkt net zoals godsdienst, wanneer je atheist bent of niet gelovig, dan zul je naar de hel gaan.
Dat noem ik totaal niet open staan en geen respect hebben voor de meningen die haaks staan op de jouwe.

Je bent niet stil voor 60 miljoen mensen, die mensen zullen niet merken of jij wel/niet stil bent, ze zijn er niet meer. Net zoals de nabestaanden niet merken of jij wel of niet stil bent.
Ik getuig heel erg veel respect voor de doden maar niet door geforceerd 2 minuten stil te zijn. Ik zorg wel dat ik niemand anders tot last ben natuurlijk.

Enkel en alleen....Ik heb nergens beweert dat respect draait om enkel en alleen die 2 minuten. Die 2 minuten is symboliek voor het feit dat je hen niet vergeten bent. Bij vrijheid en degene die daarvoor gevochten hebben sta je vaker stil als je enig historisch besef hebt.

En wie zegt dat de doden niet het besef hebben van herdenking, dat is ook een kwestie van geloof. En nabestaanden die weten dondersgoed in hoeverre mensen nog stilstaan bij de dodenherdenking. Stel dat supermarkten, winkels snelwegen, OV....alles door zou gaan 24/7 365 dagen per jaar. Erger dan dood is vergeten en irrelevant bevonden worden.

De belangrijkste vraag die ik me stel aan jou en aan meerdere in dit topic is waar de defensieve houding vandaan komt. Waarom verdedig je zo het standpunt van niet stil zijn? Is dat een soort van recalcitrante houding. De algemene opvatting hier in NL is wel 2 minuten stil zijn en hier dan puberaal tegenin gaan...ik vind het vreemd.

---------- Toegevoegd om 19:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:59 ----------

Ik bedoel dat het zijn betekenis een beetje verliest, als je meer respect toont voor de doden (voor 2 minuten dan) dan de levenden.

Daarom herdenken we 4 mei en vieren we 5 mei de vrijheid.

De belangrijkste vraag die ik me stel aan jou en aan meerdere in dit topic is waar de defensieve houding vandaan komt. Waarom verdedig je zo het standpunt van niet stil zijn? Is dat een soort van recalcitrante houding. De algemene opvatting hier in NL is wel 2 minuten stil zijn en hier dan puberaal tegenin gaan...ik vind het vreemd.

Dit dus +1000. Gewoon irritant ingaan tegen wat anderen doen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen je eigen weg gaan, maar om nou mensen bewust tegen hun zogenoemde zere been te trappen vind ik onzin.

Als je in je eentje zit en je gaat lekker om 8 uur tegen jezelf zitten praten vette prima. Maar in de omgeving van anderen vind ik dat je je kop hoort te houden.

Terug
Naar boven