MuscleMeat

Zweet

LordMike

Dutch Bodybuilder
Elite Member
Waardering
3
Lengte
1m83
Massa
65kg
Vetpercentage
4%
De Behoefte aan vocht tijdens het sporten.

Het leek me noodzakelijk dit onderwerp ter sprake te brengen, want het menselijk lichaam is nu eenmaal afhankelijk van een regelmatige en toereikende verzorging met schoon water. Daarvan worden we ons vaak pas bewust als er weer eens een milieuramp heeft plaatsgevonden, een olieramp bijvoorbeeld. Zonder grote inspanning wordt er via de nieren dagelijks ongeveer 1,5 liter water uitgescheiden, een halve liter wordt via de ademhaling uitgeademd en een halve liter wordt via de huid verdampt.
De dagelijkse vochtbalans ligt dus op ongeveer 2,5 liter (Findeisen e.a.). De helft daarvan wordt via vast voedsel opgenomen dat zelf water bevat of ontstaat bij de metablosche oxidatie in het lichaam. De rest, doorgaans 1 tot 1,5 liter, moet gedronken worden. Overtollige vochttoevoer is aanmerkelijk minder gevaarlijk dan een tekort aan vocht, want alles wat te veel is wordt door de nieren via de urine weer afgegeven. Metingen van de urineafscheiding van zwaar trainende sporters leveren echter vaak verminderde afscheidingshoeveelheden op, wat er een duidelijke indicatie voor is dat in deze gevallen niet aan de vochtbehoefte wordt voldaan. Van de ene kant is de vochtbehoefte bij een intensieve training door de verhoogde stofwisseling groter - voor het aanmaken van een gram glycogeen heeft het lichaam driemaal zoveel water nodig dan normaal - van de andere kant wordt door de verhoogde ademhalingsfrequentie meer vocht uitgeademd. Maar er wordt vooral een grote hoeveelheid vocht in de vorm van zweet afgescheiden.

Zweet moet stromen

Net als bij andere 'verbrandingsmachines' produceert ook het menselijk lichaam meer warmte naarmate er meer perestaties van het lichaam worden gevergd. Het lichaam moet echter overtollige warmte zien kwijt te raken, zodat het niet overhit raakt, wat tot functieverlies kan leiden. Dat lukt het best door vocht te verdampen. De daarbij optredende verdampingskou - een liter water 'verbruikt ' ongeveer 580 kilocalorieën - staat garant voor een optimale bedrijfstemperatuur. Bij een verbeterde conditie wordt ook gelijk deze mogelijkheid om de temperatuur van het lichaam te regelen verbeterd. Een door en door getrainde sporter kan doorgaans meer zweet produceren dan iemand die niet sport. Terwijl ongetrainde mensen gewoonlijk niet meer dan een liter zweet kunnen afscheiden en de beperkingen daarvan op het prestatievermogen moeten accepteren, stijgt de zweetproductie bij sporters tot 2 à 3 liter per uur en meer. Zweet is dus in tegenstelling tot wat er vaak gedacht wordt, absoluut geen aanwijzing voor een slechte conditie.

Ook tijdens de training drinken!

Gutsend zweet wordt echter vaak als onaangenaam beschouwd, en veel sporters drinken met opzet erg weinig om de zweetproductie bijna met geweld te onderdrukken. Wat de meeste mensen echter niet weten: wie meer drinkt, zweet niet meer. Doorgaans zweten mensen die weinig drinken meer. Want bij voledoende vochttoevoer hoeft de sporter helemaal niet zo erg te zweten, omdat zijn warmtestraling door een betere doorbloeding van meet af aan al beter is dan bij atleten met ingedikt bloed. Deze warmtestraling funcitioneert natuurlijk alleen bij een gematigde of koele buitentemperatuur. Als het erg warm is, kan het lichaam op deze manier geen warmte afgeven en is het voor de temperatuurregeling van het zweten afhankelijk. Zou de zweetstecretie noodgedwongen daadwerkelijk minder worden omdat men te weinig drinjkt, dan raakt het overhit - tenzij het lichaam zijn prestaties vermindert. De conclusie dat het kwijtgeraakte vocht aangevuld kan worden met een of twee liter cola, limonade of de tegenwoordig zo geliefde ijsthee, is echter een verkeerde overtuiging. Met het zweet verliest het organisme namelijk gelijktijdig grotere hoeveelheid mineralen. Water- en mineralenhuishouding vormen in ons lichaam sinds het begin der tijden een onafscheidelijk duo. Dat betekent dat het organisme in een toestand van uitdroging geen zuiver water meer kan binden. Dit zou veeleer onmiddelijk via de nieren weer uitgescheiden worden. Daardoor zouden nog meer mineralen verloren gaan en zou de hele situatie nog schadelijker worden.

Aanvulling van het tekort

Het is dus noodzakelijk niet alleen het kwijtgeraakte vocht, maar gelijktijdig ook de kwijtgeraakte mineralen aan te vullen. Een liter zweet bevat ongeveer 2,7 tot 3 gram mineralen en spoorelementen, vooral natrium, kalium, calcium, magnesium en fosfor, en kleine hoeveelheden zink, ijzer, mangaan en koper, die bij voorkeur samen met kwijtgeraakte vocht moeten worden aangevuld(Konopka). Vooral bij kalium en magnesium schijner er soms deficiëntieverschijnselen op te treden, die zich als spierzwakte, apathie, maar ook als spiertrekkingen en -krampen kunnen uiten. Een tijdige aanvulling van het tekort aan mineralen lijkt hier vooral bij zware lichaamsbelastingen aan te bevelen.

Dit komt van mijn eigen Gezondheid Forum: [Link niet meer beschikbaar]

Interessant verhaal, heb tijdens het lezen een liter water naar binnen gewerkt ;)

zeer interssant ja, zweten vind ik zelf zeer irritant bij mij zelf tijdens het trainen.

Je moet toch geen genie zijn om te weten dat je veel vocht nodig hebt (zeker als je -zware- inspanningen doet)...
t Staat zelfs op de flesjes Evian;)...80% van het vocht in ons lichaam word dagelijks vervangen, dus daarom drink ik heel veel:D
Verder zorgt water voor de reiniging van het lichaam, dus hoe meer je drinkt (in normale hoeveelheden:rolleyes:) hoe beter...
Ik drink trouwens 2 liter water+ melk (maar dat varieert nog wel eens:p)

Trouwens goede thread...want ik denk niet dat het voor iedereen even duidelijk is:p

• Topic Starter Topic Starter
Wou ik nog even melden dat om de 15 dagen geloof ik je lichaam helemaal haar water veranderd. Dus het is het beste als je dezelfde hoeveelheid water drinkt in deze cyclus, als ik mijn andere boek heb teruggevonden meer over dit.

Ik stink sinds kort tijdens trainen naar ammoniak...kan dit ook door slechte ventilatie van de sportschool komen?...Dat mijn lichaam eiwitten afbreekt vind ik een raar verhaal...ik eet genoeg...

@snakeman

citaat:
''Ik ben een erg fanatieke sporter, let goed op mijn voeding maar toch blijf ik een vervelende ammoniak geur behouden tijdens het sporten. Daar ik veel tegengestelde antwoorden krijg wil ik toch eens weten hoe dit komt en of dit wel gezond is.

Veel mensen kampen met dit probleem en er doen heel wat tegenstrijdige berichten de ronde. Sommige mensen zijn bezorgd omdat ze gehoord hebben dat de ammoniakgeur afkomstig is van het afbreken van de spieren. Maar is dit wel zo?

Ammoniak wordt chemisch aangeduid als NH3. (Chemie interesseerde me vroeger op school niet erg en dit uitleggen is dan ook zo’n beetje een nachtmerrie voor me…). Maar goed, ik doe mijn best: NH3 wil zeggen dat er 1 atoom stikstof (N) gebonden is aan 3 atomen waterstof (H). Ammoniak heeft een zeer sterke, indringende geur die gemakkelijk herkenbaar is in onder andere schoonmaakproducten of menselijk zweet.

Verantwoordelijk voor deze geur is stikstof. In je lichaam komt stikstof enkel voor in de aminozuren, de bouwstenen voor je spieren. Fanatieke bodybuilders willen steeds een positieve stikstofbalans in hun lichaam hebben. Dit wil zeggen dat ze meer stikstof opnemen dan ze verbruiken. Omdat stikstof enkel voorkomt in aminozuren, betekent dit dat ze gemakkelijker spiermassa zullen aankomen.

Maar vergis je niet: ook als je niet fanatiek met je lichaam bezig bent, heb je dagelijks voldoende aminozuren nodig. Je lichaam gaat immers steeds in een fase waarin het weefsel afbreekt (catabolische fase) en waarin het weefsel opbouwt (anabolische fase). Wanneer je lichaam een aminozuur als energie wil gebruiken, moet het eerst omgezet worden naar een bruikbare vorm.

Ok, nu wordt het even ingewikkeld, dus let even goed op. Omdat je lichaam het aminozuur moet omzetten naar een bruikbare energiebron, wordt het atoom stikstof van het aminozuur ontdaan. Wat overblijft wordt omgezet naar glucose en kan zo door je lichaam als brandstof gebruikt worden.

Maar nu blijft het ontdane deeltje stikstof in je lichaam achter. In je nieren worden deze deeltjes verwerkt tot CO(NH)2 en worden zo via de urine afgevoerd. Maar als je nieren teveel stikstof te verwerken krijgen, zal het via je zweet afgevoerd worden, waardoor je een ammoniakgeur ruikt.

Zowel zweten als urineren vragen water van je lichaam. Als je te weinig water drinkt, wordt de afgescheiden ammoniakgeur niet verdund, waar het nog sterker ruikt. Daarom drink je best voldoende water (en meer als je veel sport) zodat de afvalstoffen zonder problemen afgevoerd kunnen worden.

Het is dus duidelijk dat je zweet naar ammoniak ruikt wanneer er teveel aminozuren als brandstof gebruikt worden of als je onvoldoende water drinkt. Betekent dit dan dat je te weinig eiwitten eet?

Veel mensen denken dat de ammoniakgeur voorkomt omdat ze te weinig eiwitten eten. Dit is niet zo. Je lichaam zal enkel eiwitten als energie gebruiken wanneer de voorraad vetten en koolhydraten onvoldoende zijn. Spieren kunnen glucose (uit koolhydraten) of vetten gebruiken als energie. Maar je lichaam kan vetten niet omzetten naar glucose en zal daarom een beroep doen op aminozuren. Als je eiwitconsumptie hoog is, bestaat de kans dat de verbruikte aminozuren uit je voeding komen, in plaats van uit je spieren.

De oplossing voor de vervelende ammoniakgeur is dus om voldoende koolhydraten te eten. Als iedere maaltijd uit een deel koolhydraten bestaat, heb je normaal gezien een voldoende grote voorraad glucose. Zo hoeft je lichaam geen eiwitten te verbranden maar kunnen ze als bouwstenen voor de spieren dienen.
Een appel of een sneetje brood kan al voldoende zijn om je lichaam te voorzien van glucose. Je lichaam heeft ook koolhydraten nodig om vet te verbranden, dus denk nu niet dat het eten van koolhydraten het vetverbrandingsproces uitstelt. Meer nog: koolhydraten zorgen voor meer energie, waardoor je beter kan trainen.

Stel dat je een snede bruin brood eet (80 calorieën) die je helpt om 100 calorieën meer te verbranden, door je hoger energieniveau. Je lichaam hoeft zijn eigen spieren niet af te breken om als aminozuren te verbranden en je spiermassa blijft dus intact. Er is dan ook geen reden om koolhydraten te schrappen of drastisch te beperken.

Je lichaam kan maar een beperkte hoeveelheid voedsel verwerken bij iedere maaltijd. Daarom is het voor sommige mensen moeilijker om de ammoniakgeur te vermijden. Bijvoorbeeld marathonlopers worden hiermee dikwijls geconfronteerd. In dat geval kan je best regelmatig kleine hoeveelheden eten en regelmatig een sportdrankje (waarin een goede hoeveelheid koolhydraten zitten) drinken.

Als je dus nog eens een ammoniakgeur waarneemt, panikeer dan niet direct. Het betekent niet dat je lichaam direct spiermassa afbreekt. Het is een afvalproduct van de verbruikte aminozuren. Maar eens de voorraad aminozuren uit je voeding opgebruikt is en er zijn geen beschikbare koolhydraten, breekt je lichaam wel spiermassa af.

Het is dus aangewezen om voldoende koolhydraten te eten, zeker als je regelmatig sport. Een kleine snack een tijdje voor je training kan dit probleem al verhelpen. Natuurlijk moet de snack gezond zijn, een snoepreep is ook een “snack” maar allesbehalve gezond…''

Erg informatieve post, bedankt hiervoor:thumbs:

Ik denk dat mijn probleem te weinig water drinken is. (misschien moet ik ook wat meer glucose innemen voor de training.) Het is inderdaad begonnen met de verhoogde inname van eiwitten, aan mijn voedingspatroon is qwa koolhydraten niks veranderd en het lijkt me dus sterk dat ik daar te weinig aan heb. Toch wel een vreemd proces.

ik zweet behoorlijk bij een hoge inspanning (zeker bij cardio) en vind dat altijd wel lekker. Drink er ook genoeg water bij. Enige nadeel is dat het meestal niet zo fris ruikt :D

Erg informatieve post, bedankt hiervoor

graag gedaan!

ik vind zweten ook wel fijn opzich geeft wel een goed gevoel. Ik schaam me er ook niet echt voor ofzo, sommige mensen kleden zich tijdens het sporten zo dat je nauuwelijks of geen zweetplekken zult zien(bepaalde shirtjes die bestaan uit een dikke stof). dat vind ik beetje onzinnig!

en sja de geur kun je grotendeels voorkomen door flink veel te drinken

Ik zweet me ook altijd helemaal kapot tijdens het trainen, m'n shirt is van boven naar onder nat. Maar tijdens het trainen boeit het me echt 0,0. Ik kom daar om te trainen, en niet om een modeshow te lopen.

Wel een goed topic, met zeer informatieve posts :thumbup:

Heel goed! Zweet, warmtehuishouding, waterhuishouding en mineralenhuishouding worden zwaar onderbelicht, maar doen er wel degelijk heel veel toe. Ik heb het zelf meegemaakt (let op! Waargebeurde anekdote!)

* Mijn vrouw heeft een marathon gelopen terwijl ze goed getraind was, zowel kwa spieren als kwa konditie en duurvermogen. Kalorieën van tevoren en onderweg waren piekfijn geregeld. Toch werd de tweede helft een martelgang, met aan het eind krampen en volledige uitputting. Wel gehaald, maar op de eindstreep in elkaar gezakt en flauwgevallen. Met een infuus was ze er in 10 minuten weer bovenop en na een uur kon ze alweer zonder probleem hardlopen.

Dat is dus tipisch een geval van verkeerd aangepakte waterhuishouding. Uiteraard ligt het bij fitness trainingen niet zo extreem, maar de principes blijven hetzelfde. Je moet van tevoren goed opvullen met water én zout, en dat tijdens de training goed blijven aanvullen. Je moet dat bewust doen, want je dorstgevoel verandert tijdens het trainen, daar kun je gewoon niet op vertrouwen. Zout toevoegen klinkt voor veel mensen tegenstrijdig, maar het is belangrijk want zondr zout stroomt het water nutteloos door van de ingang naar de uitgang.

* Mijn fitness heeft onvoldoende ventilatie en koeling, de lucht staat er stil. Daardoor zweet je wel veel, maar het verdampt slecht en je koelt dus te weinig af. Het gevolg: extra zeet dus vocht en mineralenverlies. Als je intervalcardio doet, word je oververhit en dat wordt dan de rem op je prestatie, terwijl je het kwa spieren en konditie beter zou kunnen doen.
Oplossing: Ik heb mijn eigen losse ventilator op de fitness gezet. Als ik een halve euro per uur zou vragen voor iedereen die hem ook wil gebruiken zou ik per dag 8 euri verdienen, da's ca 50 euri in de week, da's 250 euri per maand!

* De fitness beveelt aan om alleen gekoeld water te drinken. Dat is hét recept voor mineralenverlies, trouwens je kan ook beter niet nuchter trainen maar dat terzijde.
Oplossing: drink verdunde limonade op kamertemperatuur, met een snufje keukenzout erin. Gewoon van thuis meenemen. Drink een kwartier voor de training een halve liter, vlak voor je begint nog een beker, en dan om het half uur of als je dorst hebt weer. Het zout zorgt ervoor dat het water niet gewoon doorstroomt, maar effektief gebruikt wordt; de koolhydraten in de siroop beschermen de spieren tegen inspanningsafbraak, en zorgen voor betere prestatie.

In het verhaal staan ook andere mineralen. Maak je daar geen zorgen over, als je gevarieerd eet en niet veel te lang traint, krijg je daar genoeg van binnen in je normale voeding. Als je een marathon gaat lopen dan is het wél belangrijk!

Dat zoutverhaal vind ik wel interresant. Ik denk dat een glas water voor de training met een theelepel zout wel voldoende is.

ik doe het op vakantie wel erg vaak. Ik zweet al heel erg snel en op vakantie al helemaal. Dan drink ik 3 keer per dag een glas met zout water, om het vochtverlies tegen te gaan...

@the rock

haha daar ben ik het helemaal mee eens :D

Ik drink twee liter water per dag maar zweet bijna niet tijdens de training. Zou het fijn vinden wat meer te zweten. Tja zo is het overal wel iets he.

2 liter is veel te weinig voor een krachtsporter. Minimaal 1L per 1000kcal.

2 liter is veel te weinig voor een krachtsporter. Minimaal 1L per 1000kcal.

ik drink ook veel te weining water, naast die 2 liter melk en nog wat andere drank zou ik niet weten waneer ik dat nog moet doen.
ik pis nu al elk half uur

Terug
Naar boven