Fitness Seller

Slaap en spierherstel

Bezoekers in dit topic

Ik gebruik nu bijna 2 maanden Z-Core PM Daar zit dus melatonine in en eigenlijk wil ik daar wel een beetje vanaf, maar aangezien ik echt onrustige/gebroken nachten heb wil ik wel een vervangend iets hebben waardoor ik echt heel diep slaap en dus het belangrijke GH activeer voor spierherstel/groei.

Iemand een tip?
 
Het grootste probleem is vaak mentaal met slapen. Haal alles uit je slaapkamer wat afleid behalve een boek en zorg dat de kamer goed donker is. Hou een vast patroon aan 's avonds, drink geen koffie meer na 18:00 (beter nog vroeger). Ga altijd om dezelfde tijd naar bed, dan duurt het maar een paar weken voordat je ook werkelijk in dat ritme zit.
Sinds ik een kind heb is in slaap komen geen probleem meer maar heb ook lang slaapproblemen gehad. Was vrijwel altijd te wijten aan een slecht ritme maar voornamelijk aan piekeren en denken. Hoofd leegmaken, prikkels uit de slaapkamer en prikkels uit het laatste uurtje voordat je gaat slapen. Kijk gewoon eens dom een half uurtje uit het raam, dat is niet saai maar rustgevend.
En kijk eens op de site van Wim Hof, daar kun je een ademhalingstechniek vinden waar ik heel rustig van wordt. Ademhalingsoefeningen - Wim Hof, The Iceman - Innerfire
 
Het grootste probleem is vaak mentaal met slapen. Haal alles uit je slaapkamer wat afleid behalve een boek en zorg dat de kamer goed donker is. Hou een vast patroon aan 's avonds, drink geen koffie meer na 18:00 (beter nog vroeger). Ga altijd om dezelfde tijd naar bed, dan duurt het maar een paar weken voordat je ook werkelijk in dat ritme zit.
Sinds ik een kind heb is in slaap komen geen probleem meer maar heb ook lang slaapproblemen gehad. Was vrijwel altijd te wijten aan een slecht ritme.

True....

Sommigen gaan ook het boek moeten laten in de slaapkamer. Ik moet alles behalve sex uit de slaapkamer bannen.

Bij mij duurt het jammer genoeg niet een paar weken. 8 a 12 weken om mijn slaappatroon terug op orde te krijgen.
En een paar dagen afwijken en ik kan opnieuw beginnen.
 
True....

Sommigen gaan ook het boek moeten laten in de slaapkamer. Ik moet alles behalve sex uit de slaapkamer bannen.

Bij mij duurt het jammer genoeg niet een paar weken. 8 a 12 weken om mijn slaappatroon terug op orde te krijgen.
En een paar dagen afwijken en ik kan opnieuw beginnen.

Maar als je het gewoon over je heen laat komen en niet gefrustreerd raakt zul je wel kalmer gaan worden. En slapen deed je toch al slecht dus ben je stapjes voorwaarts aan het maken.
 
Misschien eens aan je slaap gaan werken?

- Je kamer zo donker mogelijk maken
- 2 uur voor het slapen gaan geen elektronische beeldschermen meer voor je ogen! (echt uit proberen!)
- Misschien een uv blocker zonnebril (zo'n oranje ding) die je 's avonds op kan doen om al het licht te blokkeren die je melatonine zou remmen
- Wat met supplementen experimenteren
- Elke dag op dezelfde tijd gaan slapen (en ook daadwerkelijk gaan slapen en niet op je mobiel of lezen, lezen kan maar dan wel zelfde tijd gaan slapen)
- Elke dag op dezelfde tijd opstaan
- Box breathing voor het slapen gaan (5 seconden inademen, 5 seconden inhouden, 5 seconden uitademen, 5 seconden inhouden en de hele cirkel overnieuw voor 10+ sets)
- Geen stimulaten (koffie) na 14:00, het liefst geen koffie of alleen 's ochtends vroeg.
 
1. Alles wat doorheen de dag gebeurt over nadenken in de dag en verwerken en je mening of gedachten in je hoofd niet afremmen, laat ze gerust maar eens gaan, ook al zijn het bizarre of agressieve gedachten... laten gaan is laten gaan. Sociale normen bepalen je gedrag in het negatieve omdat je uiten op sommig plekken niet 'mag' of afgestraft wordt. Maar dan zit je dus met die gedachten s'avonds in je bed en pieker je erover wat je slaap ten slechte komt
2. 2 uur voor je echt slaapt, uitbollen, minder prikkels, gedachten en gevoelens toelaten in een soort van i don't care state komen waar prikkels verminderen en aandacht verminderd
3. Slaapkamer helemaal verduisteren, bluelightfilter bril kopen of zulk scherm als je serietjes kijkt, verluchte koele kamer,... alles wat je kan doen.
4. Vast ritueel doen waardoor je lichaam getriggerd wordt in de slaap 'trance'
5. Zinc, magnesium time release, melatonin supplementeren.

Met al deze dingen toe te passen slaap ik elke dag PRIMA mijn +/- 8 uren cyclus. Heel uitzonderlijk komt er lawaai door mijn oorstoppen door omdat er weer een of andere zatte gek op straat staat te schreeuwen. :/ :)

Hopelijk helpt dit voor mij is het een zegen.
 
Ik gebruik nu bijna 2 maanden Z-Core PM Daar zit dus melatonine in en eigenlijk wil ik daar wel een beetje vanaf, maar aangezien ik echt onrustige/gebroken nachten heb wil ik wel een vervangend iets hebben waardoor ik echt heel diep slaap en dus het belangrijke GH activeer voor spierherstel/groei.

Iemand een tip?

MIsschien dat GABA iets is. Schijnt ook te helpen en zelfs essentieel te zijn voor een diepe slaap.
zie o.a.: Gamma Aminobutyric Acid: Essential for Deep Sleep
 
Back
Naar boven