MuscleMeat

Slapeloze nachten

Bezoekers in dit topic

Ik ben me ervan bewust dat er reeds meerdere topics over slaapproblemen van mensen bestaan, maar vond het toch nuttig enkele vragen te stellen.

Ikzelf ben iemand die veel nadenkt en dat gaat ook verder wanneer ik in m'n bed kruip.
Het is voor mijn doen dan ook normaal dat ik vaak 1-3 h wakker lig voor ik in slaap val & dat ik 1-3 x per nacht wakker word en dan maar ga plassen (not sure of ik wakker word van te moeten plassen).

Af en toe & de laatste tijd regelmatig, maak ik gebruik van alcohol om me te ontspannen en sneller in te slapen. Oke, de kwaliteit van je slaap zou hier door minder zijn, maar het ontspant wel en doet me sneller inslapen. Wel is het nadeel dat je er van meer moet plassen.
Als ik over alcohol spreek, heb ik niet over biertjes, maar over wijn, porto of dergelijke 'drank'.

Uiteraard probeer ik alcoholgebruik zo beperkt mogelijk te houden.

De laatste tijd komt het vaker voor, dat ik bij bvb. examens of andere deadlines of afspraken die vroeg op de dag vallen, gewoon vrijwel de hele nacht wakker lig. Wellicht een paar uur in slaap, maar soms ook gewoon geen slaap.
Mijn vragen zijn:

-Wie herkent zich hier in? Welke middelen zouden kunnen helpen? (liefst geen slaappillen etc)
-Als je vrijwel de hele nacht wakker ligt, maar wel bruto 7 à 8 uur in bed ligt (en ligt te woelen ofzo), kan je dan van de uren die je wakker ligt en niet slaapt, ook enkele uren meetellen als "rust"? Of telt wakker liggen eigenlijk vrijwel niet mee als rust of herstel voor je lichaam?

P.S.: ik ben in het begin van mijn twintiger jaren.

Oke ik reageer waarschijnlijk uit ongerustheid die voortvloeit uit beroepsmisvorming maar ik wil je toch even een en ander meegeven:

Het drankgebruik, let daar goed mee op want je wil vermijden dat het een verslaving wordt, en bij alcohol is deze sluipend.
Ik ben zelf bewakingsagent in een psychiatrisch ziekenhuis dus ik zie de gevolgen...
Alcohol helpt ook niet om te slapen, al ervaar je dat misschien wel zo.
Je zou hier een alternatief moeten voor vinden, mijn tip? Ga sporten, geen gym maar wel lopen bvb. Dit put je uit en ga je dieper slapen.
Wat je vragen betreft over "rust" het belangrijkste is hoe diep je slaapt, liggen woelen telt niet echt mee. Je herkent 't vast wel dat je dan opstaat en moe bent.
Met sport zou je hier toch al een stuk beter moeten kunnen slapen, eet ook niet voor je gaat slapen.
Ik lees dat je vaak piekert, trust me, ik ken het want in bed blijf ik ook maar denken.
Probeer het volgende eens:
Je gaat liggen en ademt diep in en uit, tien tellen.
Je zegt tegen jezelf "rust nu" en je beeld je in dat je het beeld waaraan je denkt schildert met zwarte verf tot het donker is.
Probeer de leegte van je gedachten te ervaren.
Als je er niet uit raakt, dan wens ik je wel op het hart te drukken dat je misschien toch eens een dokter moet raadplegen en eventueel een slaaponderzoek moet doen.
Hopelijk ben je hier iets mee!
 
Oke ik reageer waarschijnlijk uit ongerustheid die voortvloeit uit beroepsmisvorming maar ik wil je toch even een en ander meegeven:

Het drankgebruik, let daar goed mee op want je wil vermijden dat het een verslaving wordt, en bij alcohol is deze sluipend.
Ik ben zelf bewakingsagent in een psychiatrisch ziekenhuis dus ik zie de gevolgen...
Alcohol helpt ook niet om te slapen, al ervaar je dat misschien wel zo.
Je zou hier een alternatief moeten voor vinden, mijn tip? Ga sporten, geen gym maar wel lopen bvb. Dit put je uit en ga je dieper slapen.
Wat je vragen betreft over "rust" het belangrijkste is hoe diep je slaapt, liggen woelen telt niet echt mee. Je herkent 't vast wel dat je dan opstaat en moe bent.
Met sport zou je hier toch al een stuk beter moeten kunnen slapen, eet ook niet voor je gaat slapen.
Ik lees dat je vaak piekert, trust me, ik ken het want in bed blijf ik ook maar denken.
Probeer het volgende eens:
Je gaat liggen en ademt diep in en uit, tien tellen.
Je zegt tegen jezelf "rust nu" en je beeld je in dat je het beeld waaraan je denkt schildert met zwarte verf tot het donker is.
Probeer de leegte van je gedachten te ervaren.
Als je er niet uit raakt, dan wens ik je wel op het hart te drukken dat je misschien toch eens een dokter moet raadplegen en eventueel een slaaponderzoek moet doen.
Hopelijk ben je hier iets mee!

Alcohol helpt idd niet. Je valt mss sneller in slaap maar de kwaliteit van de slaap verminderd.

Sport voor het slapen is voor veel mensen ook geen oplossing. Eender welke sport ik te laat op de avond doe. Lopen,gym,thaibox dan kan ik de eerste 2 uur niet in slaap geraken.

Ik zou ook een dokter raadplegen hiermee heb ik zelf veel te lang gewacht.

Ben via de doc bij de slaapkliniek terecht gekomen.Daar hebben ze verder kunnen helpen.
 
Alles zal wel genoemd zijn, maar toch...

- Uur voor het slapen gaan... geen tv, geen mobiel, geen huishoudelijke taken, gewoon rustig op de bank zitten en vrijwel niks doen.
- Iedere dag op hetzelfde tijd opstaan (lang leve een baby kan ik je zeggen :P Of ik nou op zaterdag vroeg of laat naar bed ga, rond 7u sta je ernaast)
- absoluut geen cola, thee, koffie, red bull of wat dan ook voor drankjes tot 6 tot 8 uur VOORDAT je gaat slapen!

Ik merk dat mensen vaak niet doorhebben dat caffeine houdende drankjes zolang doorwerken... ongeacht de dosis :)

Dus om 16u lekker blikje red bull, hoef je er niet op te rekenen dat je slaapdrang zult krijgen voor middernacht/2u 's nachts.
Per persoon afhankelijk natuurlijk, maar als leidraad 8u aanhouden.

Melatonine en al die onzin geloof ik niet in.
Had een collega, d'r dochter van 1 of 2 jaar sliep slecht en kreeg melatonine voorgeschreven. Dosis was 5 mg, en in de winkel koop je tabletjes van 0,1 mg.
Zegt mij genoeg over de werking ervan.
 
Alles zal wel genoemd zijn, maar toch...

- Uur voor het slapen gaan... geen tv, geen mobiel, geen huishoudelijke taken, gewoon rustig op de bank zitten en vrijwel niks doen.
- Iedere dag op hetzelfde tijd opstaan (lang leve een baby kan ik je zeggen :P Of ik nou op zaterdag vroeg of laat naar bed ga, rond 7u sta je ernaast)
- absoluut geen cola, thee, koffie, red bull of wat dan ook voor drankjes tot 6 tot 8 uur VOORDAT je gaat slapen!

Ik merk dat mensen vaak niet doorhebben dat caffeine houdende drankjes zolang doorwerken... ongeacht de dosis :)

Dus om 16u lekker blikje red bull, hoef je er niet op te rekenen dat je slaapdrang zult krijgen voor middernacht/2u 's nachts.
Per persoon afhankelijk natuurlijk, maar als leidraad 8u aanhouden.

Melatonine en al die onzin geloof ik niet in.
Had een collega, d'r dochter van 1 of 2 jaar sliep slecht en kreeg melatonine voorgeschreven. Dosis was 5 mg, en in de winkel koop je tabletjes van 0,1 mg.
Zegt mij genoeg over de werking ervan.

afhankelijk van hoe mensen caffeine metaboliseren kan het wel 12u+ duren voordat de caffeine totaal uitgewerkt is
 
Alles zal wel genoemd zijn, maar toch...

- Uur voor het slapen gaan... geen tv, geen mobiel, geen huishoudelijke taken, gewoon rustig op de bank zitten en vrijwel niks doen.
- Iedere dag op hetzelfde tijd opstaan (lang leve een baby kan ik je zeggen :P Of ik nou op zaterdag vroeg of laat naar bed ga, rond 7u sta je ernaast)
- absoluut geen cola, thee, koffie, red bull of wat dan ook voor drankjes tot 6 tot 8 uur VOORDAT je gaat slapen!

Ik merk dat mensen vaak niet doorhebben dat caffeine houdende drankjes zolang doorwerken... ongeacht de dosis :)

Dus om 16u lekker blikje red bull, hoef je er niet op te rekenen dat je slaapdrang zult krijgen voor middernacht/2u 's nachts.
Per persoon afhankelijk natuurlijk, maar als leidraad 8u aanhouden.

Melatonine en al die onzin geloof ik niet in.
Had een collega, d'r dochter van 1 of 2 jaar sliep slecht en kreeg melatonine voorgeschreven. Dosis was 5 mg, en in de winkel koop je tabletjes van 0,1 mg.
Zegt mij genoeg over de werking ervan.

Zijn idd allemaal tips en tricks die ik ook toepas.

Vereist wel enige vorm van discipline. Vooral dat even vroeg op staan en gaan slapen. Zowel op weekdagen en in het week end.

Maar heb in het week end wel meer aan mn dagen nu dan toen ik tot 11 uur in mn bed stak en toch moe opstond.
 
Wiet roken voordat je gaat slapen
 
Wiet roken voordat je gaat slapen

Heb zelf nog nooit geblowd, maar heb het verschillende mensen die het wel gedaan hebben (en doen) gevraagd. Allemaal zeggen ze dat je er niet beter van zal gaan slapen...
 
Geen tijd gehad om te hele topic door te lezen maar je begin post kan ik me 100% in vinden. Ik krijg nu zelf zolpidem voorgeschreven voor als het me echt niet lukt. Ik moet vaak vroeg op voor m'n werk en heb dan best een verantwoordelijke functie (wekker vaak om 5u). Als ik dan net 4 dagen weekend heb gehad en wil er opeens op 10-11u savonds in kan ik het wel vergeten. Lig makkeljk tot een uur of 2 wakker. Ik merk dat het bij mij komt omdat ik me op de laatste dag van m'n weekend al druk maak om het feit dat ik weet dat ik vroeg op moet en toch niet vroeg in slaap kom. Af en toe lukt het me om me erbij neer te leggen dat ik weinig zal slapen. Dan ga ik met een stuk minder druk en stress m'n bed in en ben ik sneller in slaap. Medicatie is niet de oplossing, dat is mij iig duidelijk. Het gaat bij mij dus vooral om ontspannen m'n bed in te gaan. Als ik dat niet ben ga ik nog niet.
 
Heb zelf nog nooit geblowd, maar heb het verschillende mensen die het wel gedaan hebben (en doen) gevraagd. Allemaal zeggen ze dat je er niet beter van zal gaan slapen...

inderdaad, ik heb lang geblowd, en nu niet meer en ik slaap veeel beter nu
 
Heb zelf nog nooit geblowd, maar heb het verschillende mensen die het wel gedaan hebben (en doen) gevraagd. Allemaal zeggen ze dat je er niet beter van zal gaan slapen...
kwaliteit van je slaap is ruk door blowen + geen trenmares dubbel zo ruk.
 
Ik krijg nu zelf zolpidem voorgeschreven voor als het me echt niet lukt. Ik moet vaak vroeg op voor m'n werk en heb dan best een verantwoordelijke functie (wekker vaak om 5u). .
Wees heel voorzichtig met de dosering van dat middel, het veroorzaakt heel gemakkelijk een delier bij hogere doseringen. Het werkt echter kort waardoor het voor jou wel geschikt is omdat je vroeg op moet.
 
Geen tijd gehad om te hele topic door te lezen maar je begin post kan ik me 100% in vinden. Ik krijg nu zelf zolpidem voorgeschreven voor als het me echt niet lukt. Ik moet vaak vroeg op voor m'n werk en heb dan best een verantwoordelijke functie (wekker vaak om 5u). Als ik dan net 4 dagen weekend heb gehad en wil er opeens op 10-11u savonds in kan ik het wel vergeten. Lig makkeljk tot een uur of 2 wakker. Ik merk dat het bij mij komt omdat ik me op de laatste dag van m'n weekend al druk maak om het feit dat ik weet dat ik vroeg op moet en toch niet vroeg in slaap kom. Af en toe lukt het me om me erbij neer te leggen dat ik weinig zal slapen. Dan ga ik met een stuk minder druk en stress m'n bed in en ben ik sneller in slaap. Medicatie is niet de oplossing, dat is mij iig duidelijk. Het gaat bij mij dus vooral om ontspannen m'n bed in te gaan. Als ik dat niet ben ga ik nog niet.

Bij mij ook de wekker om 5uur. Ben met die zolpidem rommel gekapt. Op langere termijn zeker geen goed idee.
 
die lucide tren dromen kunnen best vermakelijk zijn zo af en toe :)

stack het met hghzweet dan kun je lekker in je trenmares zwemmen in bed
 
Wat vervelend dat je steeds wakker ligt... en dat je ligt te malen over examens, afspraken etc.
Net als eerdere reacties... Melatonine, dit is een lichaam eigenstof en daarom niet schadelijk. te halen bij de drogisterij.
Als je je nog meer wilt verdiepen in dit medicijn kan je even de app: FK of appotheek downloaden.

(Zelf gebruik ik dit zelf ook en ik slaap er heerlijk van! )
 
Geen tijd gehad om te hele topic door te lezen maar je begin post kan ik me 100% in vinden. Ik krijg nu zelf zolpidem voorgeschreven voor als het me echt niet lukt. Ik moet vaak vroeg op voor m'n werk en heb dan best een verantwoordelijke functie (wekker vaak om 5u). Als ik dan net 4 dagen weekend heb gehad en wil er opeens op 10-11u savonds in kan ik het wel vergeten. Lig makkeljk tot een uur of 2 wakker. Ik merk dat het bij mij komt omdat ik me op de laatste dag van m'n weekend al druk maak om het feit dat ik weet dat ik vroeg op moet en toch niet vroeg in slaap kom. Af en toe lukt het me om me erbij neer te leggen dat ik weinig zal slapen. Dan ga ik met een stuk minder druk en stress m'n bed in en ben ik sneller in slaap. Medicatie is niet de oplossing, dat is mij iig duidelijk. Het gaat bij mij dus vooral om ontspannen m'n bed in te gaan. Als ik dat niet ben ga ik nog niet.
Idem hier. Als ik na een tijdje vrij geweest ben, en ik de volgende dag vroeg op moet kan ik het wel vergeten. De hele nacht lig ik wakker met de gedachten in m'n hoofd dat ik vroeg op moet.
 
Wat vervelend dat je steeds wakker ligt... en dat je ligt te malen over examens, afspraken etc.
Net als eerdere reacties... Melatonine, dit is een lichaam eigenstof en daarom niet schadelijk. te halen bij de drogisterij.
Als je je nog meer wilt verdiepen in dit medicijn kan je even de app: FK of appotheek downloaden.

(Zelf gebruik ik dit zelf ook en ik slaap er heerlijk van! )
Ah oké, dus als iets lichaamseigen is is het niet schadelijk. Ik ga gelijk wat testosteron en groeihormoon inslaan, bedankt voor het delen van deze wijsheid.
 
Back
Naar boven