MuscleMeat

10 min cardio aanvulling op uur trainen, hartslag 160

Wow

Novice
Waardering
0
Hoi na jaren van niets doen (slijtage kraakbeen knie) toch weer begonnen omdat niets doen slopend is voor je lichaam en het past niet echt bij mij omdat ik altijd wel aan sport deed. Nu doe ik 3 x p w een full body workout die nu voornamelijk gericht is op kracht en spierconditie. Als ik tevreden ben ga ik anders insteken. Nu kan ik niet meer hardlopen vanwege de knieen, dus conditie is naadje. Ik vind cardio er gewoon bij horen, je kan het niet maken zoveel te trainen op spieren en dan 500 meter hollen voor de tram 10 min buiten adem te zijn. Nu heb ik gehoord dat na het trainen even 10 min op de crosstrainer op 140 hartslag goed is. Nadeel is dat ik het allemaal wat sloom vind en zelf me prettig voel bij hartslag 160 omdat ik dan het gevoel heb echt te moeten werken. Ik sweet me dan een ongeluk en kan inderdaad niet meer praten vanwege het hijgen. Wat is het gevolg van mijn aanpassing? Met 18% vet is het misschien wel slimmer om 140 aan te houden, maar ik richt me nog niet echt op vetverbranding. Ik ga er eigenlijk vanuit dat het lichaam toch wel eea zal verbranden met mijn nieuwe leefwijze dwz 3 x misschien zelfs 4 x trainen p.w. en schonere en betere kwaliteit voeding (geen snoep, koek, bier of fastfood). En ik heb liever dat het langzaam en geleidelijk gaat om het lichaam niet in een beschermingsstand te gooien.
Hoe weet ik of ik de juiste intensiteit heb? Vaak wordt geadviseerd om op ongeveer 70% van je maximale hartslag te bewegen, dit zal voor de meeste mensen tussen de 130 en 145 slagen per minuut liggen. Persoonlijk vind ik dit heel onhandig, je moet constant op je hartslaghorloge kijken, op de display van het cardio apparaat, of sommige apparaten beethouden op een plek wat helemaal niet lekker ligt tijdens de training. Een goeie maatstaaf is een intensiteit waarbij je wel enige moeite doet, maar tussendoor gewoon zinnen kunt zeggen zonder constant de zin te onderbreken om naar adem te moeten happen. Na verloop van tijd zal je ook merken dat je zelf wel aan gaat voelen welke intensiteit je aan moet nemen wat je gedurende de hele cardio training vol kan houden.

Hoe hoger je hartslag, hoe hoger je glycogeen verbranding én vetverbranding.
Hoe lager je hartslag, hoe lager je glycogeen verbranding én vetverbranding alleen is in dit geval je vetverbranding in een hoger percentage, 60% namelijk tegenover 40% glycogeen (bij 60-70% van je max hartslag dus)

Aan glycogeen verbranding heb je eigenlijk niets, een te hoge glycogeen spiegel belemmerd overigens wel de vetverbranding.

ik zou me niet zo druk maken als je maar 10 minuten doet

niet meer kunnen praten door het hijgen is een indicatie dat je tussen de 80% en 90% van je maximale hartslag bezig bent dus stevige conditietraining.
Ik weet niet of 10 minuten veel voor je conditie zal doen. Ongetwijfeld is het beter dan geen cardio.

Als je je gewrichten wilt ontzien kun je misschien gaan zwemmen, dit is veel minder belastend dan hardlopen omdat je gewicht door het water wordt gedragen.

• Topic Starter Topic Starter
niet meer kunnen praten door het hijgen is een indicatie dat je tussen de 80% en 90% van je maximale hartslag bezig bent dus stevige conditietraining.
Ik weet niet of 10 minuten veel voor je conditie zal doen. Ongetwijfeld is het beter dan geen cardio.
Wat wordt geacht het minimum te zijn voor een beetje conditie? Die 10 min heb ik ook meer omdat het een ongelooflijke saaie bezigheid is dat crosstrainer :D
Met hardlopen kwam je tenminste nog van je plek.

Wat wordt geacht het minimum te zijn voor een beetje conditie? Die 10 min heb ik ook meer omdat het een ongelooflijke saaie bezigheid is dat crosstrainer :D
Met hardlopen kwam je tenminste nog van je plek.

Cardio is ook niet echt leuk om te doen, je doet het voor het resultaat en niet zozeer omdat het leuk is. Je kunt natuurlijk wel een vorm kiezen die jij het minst saaie vind. Misschien kun je gaan mountainbiken of wielrennen als je blessures dat toelaten, dat kan ik niet beoordelen.

Ik DENK dat de 10 minuten cardio tegen het anaerobe gebied aanzit en dus vooral je longen en hart aangepakt worden. Verder weet ik niet wat de minimale tijd is om conditie te verbeteren. Het zal waarschijnlijk een combo zijn van langere aerobe sessies icm met kortere zware intervalsessies.

''Cardio is ook niet echt leuk om te doen''

dat valt tog wel mee vind ik, verzuring in je spieren hebben is een lekker gevoel en om na de training een leeg maar warm gevoel van binnen te hebben vanwege een zware conditietraining vinnik tog ook wel lekker:cool:

ik zou een spinningles gaan nemen, zo train je 45minuten lang, kom je ongeveer 2x rond de 90-95% vanj totale hartslag (194 t.o.v. 201 max hartslag bij mij dan), wat toch wel je conditie een boost zal geven, maar men zegt dat je al bij 80-85% je hartslag kan trainen ;) wel op rekenen datj meer slaap nodig hebt dan na een krachttraining:D mochtj geen hartslag meter hebben, 80% hebbi t al moeilijk om te praten!

denk dat 10 minuten zinloos is, eer je warm genoeg bent om echt te beginnen is het al over:( neem dan 20 minuten ;) meeste hardloop schema's beginnen met 20 minuten training, dus denk dat j zo je conditie langzaam opbouwt. Tevens zijn de Interval trainingen goed om je conditie te verhogen, tevens je explosiviteit;)

pak zoiezo een fiets mocht je heel diep willen gaan (90-95%) vanj hartslag, alsj dat lang volhoudt, ik pers rond de 3-4 minuten, dan kanj daarna totaal niks meer en moetj ergens op leunen, je stuur, denk dat j niet zo diep kan gaan op een hardloopband of iets dergelijks, omdatj daar dn gewoon vanaf zou lazeren :D tevens is da beter voorj knieen, alleen opletten met stanend sprinte!

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven