XXL Nutrition

Stelling 2012 Apocalyps?

Peiling Peiling Staat de mensheid iets te wachten in 2012?

• Ja, weet alleen niet wat..!

Stemmen: 18 14,4%
  • Nee, wat een onzin!

Stemmen: 91 72,8%
  • Ik durf er niks over te zeggen..

Stemmen: 16 12,8%

• Totaal stemmers
    125
De maya's hebben nooit gezegd dat de aarde zou gaan ontploffen o.i.d.
Alleen dat er een einde aan een bepaalde cyclus zal komen (5000 jaar als ik me niet vergis) en een nieuwe zal beginnen. Hoe dit er verder uit zou moeten zien weet ik niet, maar het door hollywood (of wie dan ook) gecreeerde beeld van een totale vernietiging... Nee.

De maya's hebben nooit gezegd dat de aarde zou gaan ontploffen o.i.d.
Alleen dat er een einde aan een bepaalde cyclus zal komen (5000 jaar als ik me niet vergis) en een nieuwe zal beginnen. Hoe dit er verder uit zou moeten zien weet ik niet, maar het door hollywood (of wie dan ook) gecreeerde beeld van een totale vernietiging... Nee.

Volgens mij is vernietiging ook een interpretatie, net zoals er veel verschillende interpretaties van zijn. Een andere is bijvoorbeeld dat vrouwen beter zouden emanciperen en we een soort universeel gevoel van liefde zouden krijgen, dat soort gelul. Uiteindelijk komt het erop neer dat er eigenlijk verder bijna niets over bekend is. Er is zelfs twijfel over het exacte jaartal waar Maya's het over gehad zouden hebben. Oftewel: het gaat allemaal echt nergens over. Ook al zou er wel bekend zijn wat er zou gebeuren en wat de exacte datum was: gaan we onze gedachte over de toekomst baseren op wat de Maya's in de sterren dachten te zien? Denk (hoop) het niet!

Hun cyclus zal inderdaad ten einde komen, maar die van ons gaat gewoon door.

ben benieuwd!

[Link niet meer beschikbaar]

Edit: 2012 is een rekenfoutje...

Wij hebben geen kennis wanneer het Uur zal aanbreken.
Alleen door de tekenen kan worden afgeleidt of het nabij is en hoe nabij het is.

Iedere keer wordt er zo een hype gemaakt van die zogenaamde mystieke ongein. De maya's, die nostradamus met zijn zogenaamde voorspellende rijmpjes, illuminatie, ufo's en zo kan je wel doorgaan en doorgaan.

wel veel rampen laatste tijd, dus je weet maar nooit he

wel veel rampen laatste tijd, dus je weet maar nooit he

Zwak argument. Je hebt een historisch bewustzijn dat dicht bij de nul ligt, aangezien het aantal "rampen", zeker als in rampen die door mensen worden veroorzaakt momenteel aanzienlijk lager ligt dan de afgelopen eeuwen.

Zwak argument. Je hebt een historisch bewustzijn dat dicht bij de nul ligt, aangezien het aantal "rampen", zeker als in rampen die door mensen worden veroorzaakt momenteel aanzienlijk lager ligt dan de afgelopen eeuwen.
natuur rampen ;) zet even je tv aan zou ik zeggen

natuur rampen ;) zet even je tv aan zou ik zeggen

Jij maakt er natuurrampen van. Ook in dat opzicht klopt het gewoon niet. Denk hierbij maar aan de watersnood ramp die ons in 1953 trof. Door technieken heb ik het idee dat de mens juist steeds meer invloed heeft op het verloop van natuurlijke rampen. Denk hierbij aan dijkbouw, het vroeg aan zien komen van vulkaanuitbarstingen en aardbevingen, etcetera, wat vroeger niet mogelijk was.

Er komen zowiezo coole partys op de 20ste december volgend jaar. Nice!

met rampen bedoel ik natuurlijk alle soort rampen, dus ook natuurrampen.

als je kijkt wat er allemaal gebeurd, denk dan aan tsunami, overstromingen. volgens mij zijn dit dingen die nog niet eerder zo extreem gebeurden.

met rampen bedoel ik natuurlijk alle soort rampen, dus ook natuurrampen.

als je kijkt wat er allemaal gebeurd, denk dan aan tsunami, overstromingen. volgens mij zijn dit dingen die nog niet eerder zo extreem gebeurden.

Echt wel! Alleen was er toen nog geen massamedia die ervoor zorgde dat het overal op de planeet zo werd uitgelicht.

Stel -dat- je gelijk zou hebben, hoe kom je er dan bij dat dit een indicatie zou zijn voor de ondergang van de wereld? Op wat baseer je dat?

Laatst bewerkt:
Stel dat de wereld een week oud is, waarom denk je dat er 30 seconden geleden (middeleeuwen) minder natuurrampen voorkwamen dan nu?

Nee is allemaal mythe. Trouwens de Maya's waren helemaal niet zo slim als velen dachten, hun beschaving is niet voor niets verdwenen. En zelfs als je de Maya's serieus zou nemen: ze hebben nooit gezegd dat alles zou eindigen in 2012, ze hebben gezegd dat dat het einde is van een cycle en het begin van een nieuwe.

Is dat een argument waarom de Maya's "niet zo slim zijn als velen dachten"? De beschaving van de Maya's kwam ten einde door in eerste instantie onderlinge problemen, waardoor het Mayarijk zich verdeelde in enkele apart functionerende steden. Deze steden zijn vervolgens geplunderd door de Spanjaarden en in combinatie met de ziektes die door de Spanjaarden zijn verspreid is de mogelijkheid voor een wederopstanding de Maya's ontnomen. Ik zie niet goed hoe dit gekoppeld kan worden aan hun intelligentie met betrekking tot bijvoorbeeld het heelal en wat dat zou reflecteren.

Laatst bewerkt:
Is dat een argument waarom de Maya's "niet zo slim zijn als velen dachten"? De beschaving van de Maya's kwam ten einde door in eerste instantie onderlinge problemen, waardoor het Mayarijk zich verdeelde in enkele apart functionerende steden. Deze steden zijn vervolgens geplunderd door de Spanjaarden en in combinatie met de ziektes die door de Spanjaarden zijn verspreid is de mogelijkheid voor een wederopstanding de Maya's ontnomen. Ik zie niet goed hoe dit gekoppeld kan worden aan hun intelligentie met betrekking tot bijvoorbeeld het heelal en wat dat zou reflecteren.
Leuk geprobeerd, maar het liep iets anders:

The most widely accepted of these theories on the collapse of the Mayan Civilization is a peasant revolt. The hierarchy of the Maya was completely dependent on slave labor. The people of most power were nobles and priests. These higher classes were often rich in power and wealth, but few in number. Miller suggests that at one point the oppressed Mayan workers all gave up their way of life and retreated into the Puter Jungle (Miller, 22). Thompson agrees, writing that "In city after city the ruling group was driven out or, more probably, massacred by the dependent peasant, and power then passed to the peasant leaders and small-town witch town" (Thompson, 105). In conclusion, the priests and nobles were left to fend for themselves. Previously dependent on the slaves and peasants, the civilization dissolved because the nobles and priests did not know how to work the land. (thenagain.info)

Klinkt dat als een intelligente, leefbare beschaving die recht op bestaan heeft, of als een barbaarse tot zelfvernietiging gedoemde bende?

Terug
Naar boven