MuscleMeat

5x5 schema

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bekijk het vanaf een ander perspectief: je hebt een haast ideaal startpunt. Je bent namelijk vrij skinny en dat betekent dat je vrij lang kunt bulken zonder te dik te worden :)

Richt op 1 a 2 kilo per maand en dan komt het helemaal goed met de gains.

Verder zou ik me niet druk maken over je lichaamshouding. Die komt vanzelf wel in orde. Ik denk dan ook niet dat je schouders overbelast zijn. Gewoon doorbouwen dus.

P.s. die pullups en pushups horen aan het eind van je workout. Niet aan het begin.
 
Ik neem tussen de 30 en 60 seconden rust hangt er vanaf hoeveel tijd ik heb. Ik train 3 a 4 keer in de week omdat ik niet altijd op vaste dagen in de week tijd heb.
 
Hoe lang neem je rust tussen de sets van de 5 oefeningen uit SLs?

Ik neem tussen de 30 en 60 seconden rust hangt er vanaf hoeveel tijd ik heb. Ik train 3 a 4 keer in de week omdat ik niet altijd op vaste dagen in de week tijd heb.

1. Forumtip: Als je een vraag beantwoordt doe dat dan met "reageer" of "citeer" zodat er een quote (dat blauwe vlak) van het bericht komt te staan (je kan, zoals ik hierboven gedaan hebt alleen de relevante zaken laten staan en de rest weghalen), dan weet iedereen ook op de volgende pagina nog op welke vraag je een antwoord geeft.

2. Je rusttijd voor tussen de werksets is veel te kort, lees ook: https://stronglifts.com/5x5/#Rest_Times
Rest Times
Rest as long as you need between sets to get five reps on your next set. The first weeks of StrongLifts 5×5 you don’t need much rest time because the weights are light. But as your work weight increases and becomes more challenging, you’ll need to rest more. Here’s what I recommend…
  • 1min30 if you easily completed five reps on your last set
  • 3min if you struggled to get five reps on your last set
  • 5min if you failed to get five reps on your last set
Het is helemaal niet gek als je aan het begin denkt dat die tijd lang is, maar als de gewichten zwaarder worden gaat het vanzelf van, mag ik eindelijk weer, naar, nu al...

Zelf hanteer ik meestal tussen de 2 en 5 minuten, zal ik wel bij Rippetoe hebben opgepikt.

Als je geen tijd hebt voor deze rusttijden, dan is het de vraag of dit programma je veel kan brengen. Met een half uur per keer ga je het echt niet redden met dit en de meeste andere programma's.

3. Als je na de 5 SLs-oefeningen chins, push ups e.d. doet kan je met minder rusttijd af.

Je doet toch wel warm up sets?
 
Bekijk het vanaf een ander perspectief: je hebt een haast ideaal startpunt. Je bent namelijk vrij skinny en dat betekent dat je vrij lang kunt bulken zonder te dik te worden :)

Richt op 1 a 2 kilo per maand en dan komt het helemaal goed met de gains.

Verder zou ik me niet druk maken over je lichaamshouding. Die komt vanzelf wel in orde. Ik denk dan ook niet dat je schouders overbelast zijn. Gewoon doorbouwen dus.

P.s. die pullups en pushups horen aan het eind van je workout. Niet aan het begin.
Goed perspectief inderdaad!
Pull ups en Push ups zeker aan het einde van de workout!
 
Als warming up ga ik meestal roeien of op de crosstrainer.
 
Je doet toch wel warm up sets?

Als warming up ga ik meestal roeien of op de crosstrainer.

Je kan een algemene warm up doen, maar ik vroeg naar warm up sets, bijvoorbeeld bij werksets van 50 kg:

Warm up sets (Hiermee blijf je ook de goede uitvoering van de beweging oefenen en je lichaam warmt op naar de specifieke beweging.
2x5xbar 20 kg
1x5x40% 20 kg (gewoon nog een setje doen, of met een zo klein mogelijk gewicht erbij.
1x3x60% 30 kg
1x2x80% 40 kg (Als de sprongen groter worden dan kan je de ruimte tussen 60% en 100% met meerdere sets van 2 of zelfs singles opvullen)
Work sets
5x5x100% 50 kg

Je hoeft niet tussen iedere warm up sets 1,5 minuut rust te hanteren, maar tussen de laatste warm up en de eerste set kom je toch wel in de buurt van die tijd.

Misschien kun je de site van Stonglifts nog maar eens goed doorlezen.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het hardlopen ivm aankomen voorlopig achter wege gelaten maar nu hebben we tussen nu en kerst op school piepjestest (dom heen en weer rennen voor dat ding begint te piepen) nu moet ik mijn conditie dus zo snel mogelijk op "topniveau" krijgen. Simpelweg 15 minuten hardlopen aan het einde van de training lijkt me niet voldoende dus wat is de beste strategie?
 
Voor conditie opbouwen zijn hiit trainingen afgewisseld met duurlopen een goede optie (evt elke 8-10 minuten ff 2 minuten wandelen)
Doel is t herstellend vermogen van je lichaam te trainen, dus ofwel langdurige inspanning net tegen de aerobe/anaerobe grens. Ofwel momenten van zware inspanning afwisselen met lichte inspanning (high intensety interval training)
 
hoelang per keer moet ik dat doen? Foto's doe ik trouwens 1x per 2 weken omdat ik nu vrijwel geen verschil zie.
 
Ik heb het hardlopen ivm aankomen voorlopig achter wege gelaten maar nu hebben we tussen nu en kerst op school piepjestest (dom heen en weer rennen voor dat ding begint te piepen) nu moet ik mijn conditie dus zo snel mogelijk op "topniveau" krijgen. Simpelweg 15 minuten hardlopen aan het einde van de training lijkt me niet voldoende dus wat is de beste strategie?
Waarom zou je je druk maken om een piepjestest op school? Je huidige focus is kracht en massa, veel hardlopen gaat dat in deze fase vooral in de weg staan. Wil je er persé wat bij doen doe dan iets van 1x per week 30 minuten op de fiets of roeitrainer en 1x per week 20 minuten met iedere 2 minuten 30 seconden sprints. Dat heeft niet heel veel impact op je krachttraining, maar verbeterd wel je conditie.
 
Waarom zou je je druk maken om een piepjestest op school? Je huidige focus is kracht en massa, veel hardlopen gaat dat in deze fase vooral in de weg staan. Wil je er persé wat bij doen doe dan iets van 1x per week 30 minuten op de fiets of roeitrainer en 1x per week 20 minuten met iedere 2 minuten 30 seconden sprints. Dat heeft niet heel veel impact op je krachttraining, maar verbeterd wel je conditie.
Wat hij zegt!

Als je je er echt druk om maakt dan zijn dit wat opties:
1. 3x pw na je training minstens 30 minuten cardio, bv hardlopen (of fietsen of roeien) onder de 150 bpm, uiteindelijk is ook de shuttle run test voor een groot deal aerobisch en hiervan heeft je kracht- en massatraining de meeste steun en de minste last.
2. 80/20. Zelfde als hierboven, maar nu doe je in ongeveer 20% van de gevallen in plaats van langzame cardio iets met versnellingen, bij voorkeur sprinten, oefen ook het zijwaarts lopen en draaien. Doe bijvoorbeeld 1x per 2 weken zoiets op de dag voor je 2 rustdagen neemt, reken het wel zo uit dat je minstens 1, liefst 2 weken voor de loop de laatste sprinttraining hebt.
Dit zou je onder andere kunnen doen op de manier van Starx6673. Een andere opties is om eens in de 2 weken die krachttraining te laten vervallen en dan na 10 minuten warm up 6x 30 seconden sprint/30 seconden rust te doen, dan 4 minuten rust, dan dat nog twee keer en 10 minuten uitlopen. Of je zoekt een app en je oefent zo'n test.
Over het algemeen is 80/20 de verhouding om je conditie en je snelheid te vergroten, al is de basis en de termijn beperkt.
3. 66/33. Zelfde als hierboven, maar dan iedere week een sprint training. Vermoedelijk het beste resultaat op de pieptest, maar het slechtst voor je overige vooruitgang, zeker als je iedere week een krachttraining zou offeren. Je zou hier om de week een 30/30-training en een oefentest kunnen doen. Als je de oefentest na de krachttraining kan doen dan kost het je maar om de week een training.

Met al deze opties ben ik er vanuit gegaan dat je géén noemenswaardige basis conditie hebt en dat je hiervoor niet op een extra moment wil trainen dan de 3x per week die je met SLs doet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 2 jaar geleden toen ik dagelijks mijn conditie trainde bijna een schoolrecord gehaalt en wil nu met wat conditietraining maar voornamelijk met doorzettingsvermogen het schoolrecord halen. Tijdelijk den extra trainingsdag zou ik niet erg vinden ik kan ook nog in het bos gaan hardlopen.
 
Is het dan een optie om op trainingsdagen extra te eten om mijn groei aan te houden?
 
Moet je het 5x5 schema eigenlijk in die volgorde doen? Dat is namelijk eerst squatten en ik wil eigenlijk voor mijn training hardlopen en dan als laatste oefening squatten zodat mijn benen wat kunnen rusten.
 
Nee, ik zou het lekker doen zoals je zelf wil en eigenlijk gewoon niet meer om advies vragen. Lekker flink hardlopen voor je krachttraining om te showen op school en het schema omgooien. Lijkt me echt een uitstekend plan. Succes!
 
Dit is m'n laatse jaar en enige piepjestest daarbij moet je naar mijn weten een goed staan voor gym om bij defensie te mogen dus iets trainen kan geen kwaad.
 
Nee, ik zou het lekker doen zoals je zelf wil en eigenlijk gewoon niet meer om advies vragen. Lekker flink hardlopen voor je krachttraining om te showen op school en het schema omgooien. Lijkt me echt een uitstekend plan. Succes!
ik doe het niet perse hoe ik zelf wil maar stel vragen over hoe ik mijn "trainingsflow" vast kan houden en hoe ik het aan kan passen om TIJDELIJK(week of 3) te gaan hardlopen en jouw reactie heeft geen enkele vraag beantwoord
 
ik doe het niet perse hoe ik zelf wil maar stel vragen over hoe ik mijn "trainingsflow" vast kan houden en hoe ik het aan kan passen om TIJDELIJK(week of 3) te gaan hardlopen en jouw reactie heeft geen enkele vraag beantwoord
Mijn reactie heeft je vraag denk ik heel duidelijk beantwoord, alleen vind je de boodschap niet leuk. Misschien moet je het even laten doordringen.
 
Waarom niet eerst squatten en als laatst hardlopen een half uur dan?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven