XXL Nutrition

8 obstakels in de cut en hoe ze te overwinnen

8 obstakels in de cut en hoe ze te overwinnen

• Je wordt ziek: een verkoudheid, griep, ontsteking - of een combinatie! Wat kan jij allemaal voor tips geven om hier het beste door te komen? Tips mbt voeding bijv.

Gewoon uitzieken en daarna opnieuw starten met trainen en voeding vanuit je nieuwe uitgangssituatie.

• Je raakt je motivatie kwijt, en/of voelt je niet lekker door bijv. low carbs. Wat kan je het beste doen om hier door te komen?

Niet lekker door weinig koolhydraten: koolhydraatgehalte verhogen.
    Motivatie kwijt:
    1. neem jezelf onderhanden,
    2. stel reële tussendoelen en een haalbaar einddoel,
    3. koppel leuke dingen aan het halen van elk tussendoel, liefst samen met iemand anders.

• Je eetlust is TE groot, je kan het niet volhouden om je aan je schema te houden. Hoe kan je dit probleem het beste aanpakken? Welke oorzaken en oplossingen zijn er?

1. Ga langzamer.
    2. Train meer, dan kun je ook meer eten over de dag verdelen om je maag beter tevreden te houden. Als je genoeg energie verbruikt hoeft je maag nooit leeg te staan.

• Je verliest geen gewicht meer na enkele weken, maw je bent op een plateau. Wat kan je dan het beste doen?

Meer trainen om het verbruik extra op te schroeven. Goeie kans dat je daar zelfs extra bij kan eten.

• Je bent een week bezig, maar nog helemaal niets aan gewicht verloren. Is dit reden tot paniek? Wat is het beste wat je nu kan doen?

Je meetapparatuur en meetmethodes nakijken en je schema's nakijken op fouten. Een week is te weinig om een trend te meten.

Weegschalen zijn zelden nauwkeuriger dan een pond. Dus bij elke weging kan je er een pond naast zitten, zowel naar boven als naar beneden. Lichaamsgewicht kan in de loop van een dag rustig twee kilo op en neer gaan. Door hormoonschommelingen kunnen daar vooral bij vrouwen kilo's water bijkomen en afgaan.

Twee methoden om met het probleem van onnauwkeurige weging en het dagelijks (tot twee kilo!) op en neer gaan van het gewicht om te gaan:

1. Weeg minder of niet en kijk naar de spiegel en je buikriem. Als je echt minder inneemt dan je verbruikt, val je altijd af.

2. Beurskoersmethode: Weeg iedere avond en iedere ochtend en zet het uit in een grafiekje. De trend wordt dan na verloop van tijd zichtbaar ondanks het op en neer hobbelen.

• Door je werk heb je op een bepaalde dag of dagen te weinig tijd over om te gaan trainen, hoe kan je dit compenseren?

Fiets en loop stukken die je anders met de auto zou doen. Train intensiever, langer of vaker op de andere dagen. Kies voor alles wat je doet de aktieve variant. Doe een serie ochtendoefeningen en/of avondoefeningen met grote bewegingen.

• Je wilt wel eten volgens je schema, maar door omstandigheden heb je niet de juiste voeding ter beschikking. Wat is het beste alternatief?

Een schema maken op basis van de voeding die wel ter beschikking staat.

• Je dieet valt samen met de feestdagen, je wilt je wel houden aan je voeding, maar de verleiding is groot. Hoe ga je hiermee om en kom je er het beste door?

1. Alles wat je te veel eet moet je er ook weer af trainen. Pizza genomen? Een uur hard fietsen! Taart genomen? Uurtje roeien. Dan is de keuze niet: niks nemen of zondigen, maar: A nemen met X minuten trainen, of B nemen met Y minuten trainen.

2. Zorg voor alternatieve happen en dranken waar niet te veel energie inzit.

3. Eet voordat je boodschappen gaat doen. Bij boodschappen doen met honger koop je gegarandeerd veel te veel eten en lekkers.

4. Eet (eiwitrijk) voordat de festiviteiten beginnen, zodat je geen echte honger hebt en puur voor de smaak kan gaan ipv voor de grootte van de porties.

BONUS vraag: wat vind jij het moeilijkst te overwinnen obstakel in de cut? Kan je tips geven om er beter op voorbereid te zijn?

Te hoge verwachtingen is het hoogste obstakel. Oplossing: de lat niet te hoog leggen of er meer tijd voor nemen.

het is nu eerder een mix geworden van een week cutten en clean bulken. hierdoor ben ik wel bijna 4 kilo op 4 maand kwijtgeraakt en is mijn VVM nog redelijk gestegen dus dat is wel het positieve.

Niet zomaar positief, 4 Kg in 4 maanden met stijgende VVM is gewoon hardstikke goed!

Je wordt ziek: een verkoudheid, griep, ontsteking - of een combinatie! Wat kan jij allemaal voor tips geven om hier het beste door te komen? Tips mbt voeding bijv.

1. Zodra je merkt dat je ziek word, niet doortrainen.
2. Op onderhoud gaan eten totdat je beter bent.
3. Extra multi vitaminen en vitamine c bij verkoudheid.

Je raakt je motivatie kwijt, en/of voelt je niet lekker door bijv. low carbs. Wat kan je het beste doen om hier door te komen?

1. Niet per week doelen stellen, maar per maand.
2. Maandelijks vooruitgang meten, maar ook tussendoor een keer om te kunnen bijsturen.
3. Mentale voorbereiding op een nieuwe dag, op een training.
4. Je niet lekker voelen: alle snelle(re) carbs vervangen door langzame carbs.

Je eetlust is TE groot, je kan het niet volhouden om je aan je schema te houden. Hoe kan je dit probleem het beste aanpakken? Welke oorzaken en oplossingen zijn er?

1. Checken of je je onderhoud niet te laag hebt vastgesteld.
2. Meer rauwkost eten, ook tussendoor.
3. Snelle(re) carbs vervangen door langzame carbs.

Je verliest geen gewicht meer na enkele weken, maw je bent op een plateau. Wat kan je dan het beste doen?

1. Carbs langzaam afbouwen tot je weer gaat afvallen.
2. Als de carbs al erg laag zijn, meer cardio doen.

Je bent een week bezig, maar nog helemaal niets aan gewicht verloren. Is dit reden tot paniek? Wat is het beste wat je nu kan doen?

1. Een week is te kort om dit te beoordelen, gewoon doorgaan dus.
2. Wel nagaan of dieet goed is berekend en eventueel aanpassen.

Door je werk heb je op een bepaalde dag of dagen te weinig tijd over om te gaan trainen, hoe kan je dit compenseren?

1. De eerst volgende training wat intensievere cardio, of een half uurtje extra.
2. Een extra training op een geplande rustdag.
3. Als je 6x per week traint: niet compenseren, je hebt een extra rustdag.

Je wilt wel eten volgens je schema, maar door omstandigheden heb je niet de juiste voeding ter beschikking. Wat is het beste alternatief?

1. Calorieën inschatten en niet teveel eten, ook al is de samenstelling niet goed.
2. Beter voorbereiden: lunch thuis maken en meenemen.
3. Avondeten: wat je ook eet (gehaktbal of iets dergelijks), geen carbs erbij.
4. Als het kan langs een supermarkt gaan voor rauwkost en een paar blikjes vis.

Je dieet valt samen met de feestdagen, je wilt je wel houden aan je voeding, maar de verleiding is groot. Hoe ga je hiermee om en kom je er het beste door?

1. Mentale voorbereiding: van tevoren bedenken hoe je hier mee omgaat.
2. Genoeg goed voer in huis halen en klaarmaken voor de hele dag.
3. Eventuele off diet dagen 'handig' inplannen.

BONUS vraag: wat vind jij het moeilijkst te overwinnen obstakel in de cut? Kan je tips geven om er beter op voorbereid te zijn?

Teveel met het einddoel bezig zijn. Dit kun je oplossen door je aan je training en dieet te houden en aan het eind van de dag een positieve mentale instelling te behouden. Als jij doet wat je gepland hebt, bereik je zeker het gewenste resultaat. Deze dag heeft hier weer aan bijgedragen. De volgende dag begin je dan ook met een positieve instelling kun je gemakkelijker je schema aanhouden.

Yep, idd;).

Niet zomaar positief, 4 Kg in 4 maanden met stijgende VVM is gewoon hardstikke goed!

dankje voor je compliment, maar mijn doel was 4 maand = 16 week
0,5 kilo per week eraf is 8 kilo eraf.

zijn er dus maar 4 geworden, vandaar dat ik niet helemaal tevreden ben ceker omdat me vet% nog steeds iets van 17-20 is en ik op vakantie eigenlijk wel rond 12 wil staan :)

dankje voor je compliment, maar mijn doel was 4 maand = 16 week
0,5 kilo per week eraf is 8 kilo eraf.

zijn er dus maar 4 geworden, vandaar dat ik niet helemaal tevreden ben ceker omdat me vet% nog steeds iets van 17-20 is en ik op vakantie eigenlijk wel rond 12 wil staan :)

komt goed jongeheer

waar blijft onze goeroe Ryu?:D

Platformen voor mij zijn:

Genieten en relaxen. Aansluitende job hebben. Veel slapen. Coïtus/Mastruberen. Uitgekookte voeding met alles tot in de mg's geoptimaliseerd wat eenheid vormt met de gedraging van je lichaam. Extreme stiptheid met voedsel inname en de verdeelde verhouding. Alles trapgewijs afbouwen. Training dusdanig aanpassen dat je geen essentieel glycogeen verbrand. Cortisol in elk opzicht laag houden, niet schreeuwen, rennen druk doen bijv. Niet terugzijnzen om af en toe flink te vreten om de mentale wilskrachtopnieuw op te laden. (Leptine) Om de 4 weken een weekje stilstaan en net boven onderhoud eten. Voedsel altijd voor handen hebben, plan dit!

Nooit cardio doen is mijn mening, alles kan met voeding.

Platformen voor mij zijn:

Genieten en relaxen. Aansluitende job hebben. Veel slapen. Coïtus/Mastruberen. Uitgekookte voeding met alles tot in de mg's geoptimaliseerd wat eenheid vormt met de gedraging van je lichaam. Extreme stiptheid met voedsel inname en de verdeelde verhouding. Alles trapgewijs afbouwen. Training dusdanig aanpassen dat je geen essentieel glycogeen verbrand. Cortisol in elk opzicht laag houden, niet schreeuwen, rennen druk doen bijv. Niet terugzijnzen om af en toe flink te vreten om de mentale wilskrachtopnieuw op te laden. (Leptine) Om de 4 weken een weekje stilstaan en net boven onderhoud eten. Voedsel altijd voor handen hebben, plan dit!

Nooit cardio doen is mijn mening, alles kan met voeding.

dat laatste ben ik niet met je eens; in de cut is cardio wel degelijk belangrijk ivm je verbranding!

• Topic Starter Topic Starter
dat laatste ben ik niet met je eens; in de cut is cardio wel degelijk belangrijk ivm je verbranding!
Idd, ook totaal oneens met die anti cardio stelling. Stofwisseling valt stil zonder voldoende beweging. Pure ecto's kunnen nog wel zonder cardio, maar meso/endo niet.

Tja, ook dit is een fenomeen wat ik hier maar niet v/d grond krijg, maar goed. Laten we het er dan op houden dat ik als individu 0% baat heb bij cardio.

Wat ik mis is een vraag hoe kalm te blijven en te blijven functioneren in je omgeving t.o.v werk, ouders en kenissen/vrienden. Het gevoel van duizeligheid is nog mee te leven, maar het gevoel van agressie tegen je omgeving is gewoon tè naar. Heb ik zeer sterk last van. Commanderen voor fysieke klusjes lijdt tot instant woede.

Tja, ook dit is een fenomeen wat ik hier maar niet v/d grond krijg, maar goed. Laten we het er dan op houden dat ik als individu 0% baat heb bij cardio.

Wat ik mis is een vraag hoe kalm te blijven en te blijven functioneren in je omgeving t.o.v werk, ouders en kenissen/vrienden. Het gevoel van duizeligheid is nog mee te leven, maar het gevoel van agressie tegen je omgeving is gewoon tè naar. Heb ik zeer sterk last van. Commanderen voor fysieke klusjes lijdt tot instant woede.

dat heet pubertijd...;)

I can see clearly now the bulk is gone
I can see all obstacles in the way
It's gonna be a bright, bright, fatburning day!

(Lee Towers vertaald naar obstakels in de cut)

• Topic Starter Topic Starter
Dus jij hebt een cut gedaan zonder cardio en één met cardio, en ze gingen beiden even goed?

Ik ben nu gecut tot m'n onderste buikspieren zichtbaar zijn op 100 kg. Had 123 kg 20%+. Ik zal in Juni eens wat foto's posten. Heb dus alleen zonder cardio gecut en dat was zeer succesvol.

Uiteindelijk maakt het niet uit (afgezien van je gezondheid/conditie) of je nou bijv. 500 cals door beweging verbrand of met hoge dosissesen cafeine/efedrine met een continue verhoogde hartslag zit op je werk en volgooid met Spa water todat je duizelig wordt en dan groente en lots of protein neemt.

Bovendien is lage intensiteit cardio effectiever omdat het risico op massaverlies ook minder is, het gaat immers geleidelijker en kunt bijtijds ingrijpen.

Ik zeg erbij dat deze vorm tevens voor mij een fijnere invulling is, cardio veroorzaakt ook aerobe wrijving in de spieren die catabool kan werken. De arm bewegingen bij hardlopen bijvoorbeeld heb ik in het verleden echt als een aanslag waargenomen op m'n pecs.

Terug
Naar boven