AndroidHealthClinic

Aankomen door gezonder eten?

Dydoo

Novice
Waardering
0
Hey allemaal,
Ik ben 14 jaar, 1.68m (ong., niet precies maar door te vergelijken met anderen die wel hun lengte weten) lang en weeg 48 kg.
Ik merk dat ik de laatste tijd meer bf krijg terwijl ik veel gezonder eet dan vorig schooljaar voor de zomervakantie. Ik ben niet dik ofzo, maar dit is gewoon een vraag voor als mijn bf% blijft stijgen.
Mijn BMR is 1472 en ik eet op een schooldag volgens mij ong. 1400-1500 kcal.

Mijn eetgewoontes van een gemiddelde dag:
Ontbijt: 1 broodje + 1 cracker + 2 glazen water =180 kcal
Pauze 1: 1 broodje + beetje water =120 kcal
Pauze 2: 2 broodjes + halve fles water = 240 kcal
Pauze 3: 1 broodje + beetje water= 120 kcal
Als ik thuis kom eet ik dan nog ong. 200 kcal, meestal een broodje/2 crackers + een stuk fruit en een koekje ofzo + 2 glazen water.
Avondeten: Meestal aardappelen groenten en vlees, 1 bord vol. + 1 eetlepeltje yogonaise + 2 glazen water Dit schat ik op ongeveer 500-600 kcal? Mijn familie gebruikt nogal veel boter :D
S'avonds nog een stuk fruit. + cracker = 110 kcal
Alles bij elkaar: 1370 kcal. en ik snoep meestal ook nog wel een beetje en soms gaan we nog uit eten ofzo dus als ik dat gemiddeld erbij doe kom ik op 1400-1500 kcal. Soms is het anders want dan neem ik bolletjes mee naar school of een eitje in de ochtend of tonijn als ik thuiskom, maar ik kom altijd rond de 1400-1500 kcal.

Vorig jaar at ik op een gemidddelde dag:
Ontbijt: 2 broodjes + glas ranja = 300 kcal
Pauze 1: 2 broodjes + 2 koekjes + klein beetje ranja = 400 kcal
Pauze 2: 2 broodjes + 2 koekjes + klein beetje ranja = 400 kcal
Als ik thuiskwam stroopwafel/andere koek of iets anders + glas ranja = ong. 240 kcal
Redelijk weinig avondeten (ongeveer de helft van nu) = 300 kcal
S'avonds nog wat chips of ander snoep ofzo/ een pakje toastjes (5 stuks 30 kcal p/s) met beleg = +- 250 kcal
In totaal: 1890 kcal. Dit kan verschillen maar ik denk ong. 1650-2000 kcal per dag Daar kwam bij dat ik soms ook nog in de pauze een frikandelbroodje/snicker ofzo kocht.

Zoals je ziet eet ik nu minder, drink veel meer en water in plaats van ranja en eet ik ook gezonder.
Maar voor mijn gevoel heb ik nu toch een hoger bf% en blijft het stijgen?
Ik eet nu minder omdat ik vorig jaar nog helemaal niks wist over gezond eten en nou probeer ik wel een beetje gezond te eten + ik heb geen honger.
Vorig jaar had ik veel meer honger dan dit jaar en wanneer de volgende pauze kwam had ik ook echt zon gerommel in mn maag, en dit jaar heb ik dat helemaal NIET. Als ik eet doe ik dat omdat ik er zin in heb, of omdat het gewoon tijd is om te eten. Ik heb bijna nooit echt meer honger, en daarmee bedoel ik dat rommelende gevoel in mn maag.
Weet iemand hoe dit komt?
Misschien doordat ik te weinig eet en mijn metabolisme omlaag gaat, en ik vorig jaar veel meer verbrandde omdat ik veel meer at? Het punt is dat ik bang ben dat als ik meer ga eten dat mijn bf% dan nog meer omhoog gaat omdat mijn bf% nu al omhoog gaat terwijl ik weinig eet, en ik ook geen honger heb dus ook geen behoefte aan meer eten.
Heeft iemand een idee waardoor mijn bf% omhoog ga terwijl ik minder eet dan vorig jaar? Volgens mij heeft het te maken met het feit dat ik geen honger meer heb maar waardoor komt dit dan? Het kan natuurlijk ook zijn dat mn bf% vorig jaar te laag was en dat ik nu na mijn natuurlijk bf% ga en dat het geen bal uitmaakt wat ik eet ofzoiets. Ik heb eigenlijk geen idee wat het is :p maar ik wou het weten omdat het wel irritant kan zijn als mn bf blijft stijgen...

****ing hell 1400 kcal eten op 48 kg en 1.69 lang jeez en dan bang zijn dat je % omhoog gaat en dat op 14 jaar.

en je schema is echt ****ing ruk.

lees aub is even op het forum voordat je zulke topics maakt

ik zal je wel ff op weg helpen:

- brood kan maar niet de gods ganselijke dag alleen op brood verteren
- brood vervangen door eventueel rijst met kipfilet
- minstens 2x per dag warm eten.
- minimaal 6x per dag eten
- je kan gerust tot aan 3000 kcal per dag gaan zitten en nog geen vet aankomen en vooral met jou lengte en gewicht

zou maar vlug wat inlezen, jezelf met de helft van de aanbevolen kcal per dag voeden is niet goed

Sport je wel? Als je 1500 kcal per dag eet en je bodyfat% stijgt dan zit je lichaam 'survival mode'.

En wat is je doel eigenlijk?

• Topic Starter Topic Starter
Ja ik sport wel, fiets 6km x2 per dag,doe ook wat oefeningen (biceps curls, push-ups, dips, pull-ups, dit natuurlijk wel op verschillende dagen). Mijn doel is gespierder worden maar ik hoef niet echt te bulken en daarom leek mij een bulk-schema niet nodig. Maar 3000 kcal? Is dat niet veel te veel? Hoe krijg ik gezond zoveel binnen? Ik zit ook nog op school, rijst met kipfilet is dan een beetje lastig want mijn ouders willen dit niet speciaal voor mij inkopen. Heb je nog andere brood-vervangers voor op school?

gewoon veel boterhammetjes met vlees of pindakaas en melk drinken wanneer je thuis bent. Voor de rest rotzooi als frisdrank, snoep chips en koekjes zoveel mogelijk achterwege laten en daarnaast hard trainen... dan komt het goed

Dydoo, je eet veel te weinig...Ik weet dat je hier al eens een topic hebt over geopent maar ik zal je nog eens raad geven:thumbup:

Ik woog dus 64kg op mijn 14 jaar en was fors gebouwd met een redelijke kracht (ik had ook een zichtbare six-pack wanneer ik hem aanspandde en kon mezelf vele keren optrekken, push-ups,...). Maar opeens begon mijn moeder met een dieet van de Weightwatchers te volgen, ik vond mezelf te dik (wat natuurlijk niet zo was!) dus besloot ik het dieet mee te volgen. De ongezonde levensstijl van op mijn 14 jaar (veel eten, snoepen, koekjes eten,...) was dus compleet vervangen door een 'gezonde' levensstijl.

Zo heb ik 3 maanden dit dieet gevolgt waar je punten telt voor je calorieen, ik kwam uit op zo'n 23 punten...wat ongeveer gelijk staat aan 1400 kcal. Daarbij sportte ik 3x/week, namelijk spinning (heel intensief interval fietsen gedurende 45min). Toen begon het..ik vermagerde enorm snel, het gewicht vloog eraf, wat was ik blij! Maar wat ik niet wist is dat het niet mijn vet was die eraf vloog maar gewoon mijn spiermassa! Na 3 maanden ben ik dus van 64kg naar 56kg gegaan, zo mager als iets. Ik had geen weerstand meer, had het voortdurend koud (heb zelf winterhanden en wintervoeten opgelopen!) en was keer op keer erg moe...

Maar zo'n 5 maand geleden ben ik begonnen met opzoeken...ik kwam hier terecht, ik heb gelezen, gelezen en gelezen. Nu ben ik toch veel wijzer geworden en heb ik een veel gezondere levensstijl.

Ik eet nu zo'n 3000 kcal op een dag en kom nauwelijks vet aan! Ik ben ondertussen van 56kg naar 67kg geraakt, hopelijk lukt dit jou ook!

Een aantal basics zijn:

- Eet veel! Bereken je behoefte uit en ga daar zo'n 300 kcal bovenzitten.
- Probeer meerdere keren op een dag te eten, dus zo'n 6/7 keer.
- Overtrain je niet! Ik raad je aan om met Rippetoe te beginnen.
- Denk niet dat vetten ongezond zijn! Ze zijn essentieel voor je hormonen. (bv. noten, zalm, vette vis, pindakaas,...)
- Slaap voldoende! Probeer toch aan je 8 uren slaap te geraken!

Verder zijn er nog een heleboel andere dingen waaraan je je zeker moet houden om optimale resultaten te behalen, maar die moet je zelf maar eens opzoeken.

Mijn excuses voor het lange bericht, maar hopelijk heb je hier iets aan! Succes!

Met jou gewicht zou ik proberen zorgen om minstens 120 gram eiwit (gewicht x 2.5 wordt algemeen gezien als het minimum van eiwitinname) binnen te krijgen. Eiwit kan je halen uit vlees, vis, melk, kwark, eieren,... Probeer ongeveer 70 gr vetten te halen uit vette vis, noten, eigeel, olijfolie, lijnzaadolie, ... . En de rest aanvullen met complexe carbs: havermout, brinta, volkorenbrood, zilvervliesrijst, volkoren pasta, ... en groente en fruit. Lees misschien nog eens de stickies en probeer inderdaad veel meer kcal te eten! Succes ;)

14 jaar en zo'n post, ik wil niet klinken als een oude cynicus, maar ik vraag me dan toch wel af waar het heen gaat met de obsessie voor gewicht en afslanken in onze maatschappij.

Als ik jou was zou ik me niet zo bezig houden met hoe laat je wat precies moet eten en hoeveel calorieën je binnen zou moeten krijgen. Blijf gewoon lekker sporten, en eet normaal, ben niet bang voor wat snoep en een keer friet. Schema's en dergelijke komen over een paar jaar wel als ze ooit komen. Niet nu joh.

14 jaar en zo'n post, ik wil niet klinken als een oude cynicus, maar ik vraag me dan toch wel af waar het heen gaat met de obsessie voor gewicht en afslanken in onze maatschappij.

Als ik jou was zou ik me niet zo bezig houden met hoe laat je wat precies moet eten en hoeveel calorieën je binnen zou moeten krijgen. Blijf gewoon lekker sporten, en eet normaal, ben niet bang voor wat snoep en een keer friet. Schema's en dergelijke komen over een paar jaar wel als ze ooit komen. Niet nu joh.

Feit jonge lui beginnen te vroeg met die schema's !

Feit jonge lui beginnen te vroeg met die schema's !
In een topic van mij raadden ze me ook eentje aan met iets als 6x daags eten, maar ik kan dat niet, als ik thuis kom van de fitness en een zak chips zie liggen is ie 5 minuten later in mn buik :D

Laatst bewerkt door een moderator:
In een topic van mij raadden ze me ook eentje aan met iets als 6x daags eten, maar ik kan dat niet, als ik thuis kom van de fitness en een zak chips zie liggen is ie 5 minuten later in mn buik :D

T'is maar goed ook dat je die zak chips niet laat liggen , 54 kg :rolleyes:

Terug
Naar boven