MuscleMeat

Absolute beginners log

Dankev

Cool Novice
Waardering
7
Lengte
1m89
Massa
93kg
Vetpercentage
20%
Beste fanatiekelingen!

Na een aantal weken flink inlezen, hier en daar m’n vragen stellen en focussen op vorm en techniek vond ook ik het tijd worden voor een log. Allereerst voor mezelf natuurlijk maar daarnaast misschien ook leuk voor jullie om een absolute beginner, die langzaamaan verliefd wordt op de sport, te volgen.

Drie weken geleden ben ik begonnen aan een cut, toen nog met de volgende stats:

Geslacht: Man
Leeftijd: 25 jaar
Lengte: 189 cm
Gewicht: 94 kg
Buikomtrek: 94 cm
Nekomtrek: 39 cm

bf%: 19,1 %
bf: 19,2 kg
VVM: 74,8 kg

Ik ben begonnen met cutten omdat ik een redelijk hoog bf% had en niet boven de 20% wil komen. Daarnaast vond ik het belangrijk om mijn voedingsschema langzaam op te bouwen en aangezien ik nooit aan mijn kcal’s kwam heb ik ervoor gekozen eerst onder onderhoud te blijven eten. Weer een andere reden is dat ik resultaten nodig heb om goed gemotiveerd te blijven. De redenering was om eerst af te vallen omdat dit eerder resultaten in spiegelbeeld zou geven dan het aanzetten van spiermassa. Enfin, mijn stats nu, drie weken later:

Geslacht: Man
Gewicht: 91 kg [- 3kg]
Buikomtrek: 89,5 cm [- 4,5cm]
Nekomtrek: 40,5 cm [+ 1,5cm]

Bf%: 16,18 % [- 2,92%]
bf: 14,73 kg [- 4,47kg]
VVM: 76,27 [+ 1,47kg]

Al met al ben ik zeer content met de resultaten tot nu toe. In dit tempo ben ik over zo’n vier weken toe aan mijn eerste serieuze bulk. Ik ben er nog niet helemaal uit maar volgens mij ben ik een ecto/mesomorf waarbij meso de dominante factor is.

Training
Aangezien ik een absolute beginner ben, heb ik besloten om me vooral te richten op de compound oefeningen. Ik train drie keer in de week met een 5x5 schema.

Schema A
Back Squats 5x5
Bench Press 5x5
Pendlay rows / Chest supported rows 5x5
Barbell Curls / Hammer curls 3x10 (of andere aanvullende oefening)
Calf raises 3x15-20 (of andere aanvullende oefening)

Schema B
Front squads 5x5
Overhead press 5x5
Deadlifts 5x5
Chin-ups / Pull-ups 3x5 (of andere aanvullende oefening)
Rolling triceps extensions 3x10 (of andere aanvullende oefening)

Weekschema
Week1: A,B,A
Week2: B,A,B
etc…

Gewichten liggen vooralsnog erg laag, al zeg ik het zelf. Vind het opzich geen probleem omdat we op deze manier mooi aan de techniek kunnen werken en de resultaten zijn gewoon goed.

Voeding
Mijn onderhoud lag drie weken terug op 3780 kcal dus cut op zo’n 3200 kcal’s, gaat vooralsnog gewoon goed. Ik houd me nog niet volledig aan een schema omdat het i.v.m. diabetes erg lastig is aan vast te houden. Binnenkort met de diabetesverpleegkundige en diëtiste overleg over hoe ik dit kan tackelen. Ik houd wel bij wat ik eet en weet wat ik ongeveer moet eten; dagelijks tussen de 3000 en 3400 kcal’s.

Zal binnenkort ook even foto's plaatsen, leuk om over een jaar naar te kijken ;)

Overigens sta ik helemaal open voor opbouwende kritiek, graag zelfs!

Ziet er goed en doordacht uit.
Hoezo is het lastig om met diabetes je aan je schema te houden (waar zit hem dat in) ?
Je hoeft toch ook niet precies aan alle macro's te voldoen.
Lijkt mij dat als je wel het juiste aantal Kcal's binnen krijgt dat het dan okay is.

Tuurlijk is het verstandig om je aan de richtlijnen te houden. Maar wat verschil in E / V / K is geen halszaak hoor.

Succes ! :thumbs:

Mooi schema, daar kun je goede gains op maken. Succes!

• Topic Starter Topic Starter
Ziet er goed en doordacht uit.
Hoezo is het lastig om met diabetes je aan je schema te houden (waar zit hem dat in) ?
Je hoeft toch ook niet precies aan alle macro's te voldoen.
Lijkt mij dat als je wel het juiste aantal Kcal's binnen krijgt dat het dan okay is.

Tuurlijk is het verstandig om je aan de richtlijnen te houden. Maar wat verschil in E / V / K is geen halszaak hoor.

Succes ! :thumbs:

Bedankt! De training is veel extra inspanning vergeleken met de laatste jaren daardoor wordt mijn insulineverbruik anders. Als ik nu meteen overstap op mijn nieuwe voedingsschema gooi ik er weer een extra factor bij in, die opnieuw het insulineverbruik gaat omgooien. Door beweging wordt je gevoeliger voor insuline --> minder insuline nodig. Meer eten --> meer insuline nodig. Eigenlijk is het een kwestie van instellen maar dit moet wel geleidelijk gebeuren zodat het mee kan veranderen met mijn lichaam. Bij mensen zonder diabetes doet het lichaam dit zelf. Hoe sneller en meer ik mijn insulinebehoefte verander des te meer gaat mijn bloedsuikerspiegel schommelen waardoor je op een gegeven moment de draad kwijt raakt en niet meer weet of het nu door de activiteit of door de voeding komt. Daarnaast ga ik dan enorme insulinepieken krijgen die ik wil voorkomen in verband met vetopslag.

Dus eerst activiteit incalculeren en kloppend krijgen, daarna voeding :thumb:

Mooi schema, daar kun je goede gains op maken. Succes!

Bedankt!

• Like
Waarderingen: Inb4
:flex:Leuk dat je van het begin af aan gaat loggen! Succes

• Like
Waarderingen: Inb4
Gisterenavond was het tijd voor Schema B. Voor mijn gevoel was het een heerlijke training, al hadden de gewichten iets hoger kunnen liggen.

Front squads
5 x 5 - 46 kg
Gewicht kan voor mijn gevoel wel iets omhoog

Overhead press
5 x 5 - 26 kg
Was erg licht, volgende keer +5kg

Deadlifts
5 x 5 - 66 kg
Eindelijk pakte ik de deadlift eens lekker, erg lang met de techniek aan het stoeien geweest maar gisteren ging die 66kg mij erg gemakkelijk af.

Chin-ups / Pull-ups
2 x 3 - BW, 1 x 2 - BW, 1 x 1 - BW
Elke keer tot de max. Hier moet ik nog hard aan werken, wel hard op vooruit gegaan. Vorige keer haalde ik 1x3 en 1x1.

Rolling triceps extensions
3 x 12 - 6 kg
Easy

Back squads
5 x 5 - 51 kg
Gewicht voelde echt lekker in de benen, volgende keer wellicht 5kg zwaarder

Bench press
5 x 5 - 41 kg
Langzaam gewicht opbouwen nu, eindelijk techniek onder controle

Pendlay rows
5 x 5 - 41 kg
Gewicht verhoogt, mooi in lijn met de bench press. Ging me toch nog redelijk gemakkelijk af.

Hammer curls
3 x 10 - 10 kg - per arm
Voelde erg lekker

Calf raises
3 x 12 - BW
Easy

Stats:
Geslacht:
Man
Gewicht: 92 kg [+ 1kg]