Dankev
Cool Novice
- Waardering
- 7
- Lengte
- 1m89
- Massa
- 93kg
- Vetpercentage
- 20%
Beste fanatiekelingen!
Na een aantal weken flink inlezen, hier en daar m’n vragen stellen en focussen op vorm en techniek vond ook ik het tijd worden voor een log. Allereerst voor mezelf natuurlijk maar daarnaast misschien ook leuk voor jullie om een absolute beginner, die langzaamaan verliefd wordt op de sport, te volgen.
Drie weken geleden ben ik begonnen aan een cut, toen nog met de volgende stats:
Geslacht: Man
Leeftijd: 25 jaar
Lengte: 189 cm
Gewicht: 94 kg
Buikomtrek: 94 cm
Nekomtrek: 39 cm
bf%: 19,1 %
bf: 19,2 kg
VVM: 74,8 kg
Ik ben begonnen met cutten omdat ik een redelijk hoog bf% had en niet boven de 20% wil komen. Daarnaast vond ik het belangrijk om mijn voedingsschema langzaam op te bouwen en aangezien ik nooit aan mijn kcal’s kwam heb ik ervoor gekozen eerst onder onderhoud te blijven eten. Weer een andere reden is dat ik resultaten nodig heb om goed gemotiveerd te blijven. De redenering was om eerst af te vallen omdat dit eerder resultaten in spiegelbeeld zou geven dan het aanzetten van spiermassa. Enfin, mijn stats nu, drie weken later:
Gewicht: 91 kg [- 3kg]
Buikomtrek: 89,5 cm [- 4,5cm]
Nekomtrek: 40,5 cm [+ 1,5cm]
Bf%: 16,18 % [- 2,92%]
bf: 14,73 kg [- 4,47kg]
VVM: 76,27 [+ 1,47kg]
Al met al ben ik zeer content met de resultaten tot nu toe. In dit tempo ben ik over zo’n vier weken toe aan mijn eerste serieuze bulk. Ik ben er nog niet helemaal uit maar volgens mij ben ik een ecto/mesomorf waarbij meso de dominante factor is.
Training
Aangezien ik een absolute beginner ben, heb ik besloten om me vooral te richten op de compound oefeningen. Ik train drie keer in de week met een 5x5 schema.
Schema A
Back Squats 5x5
Bench Press 5x5
Pendlay rows / Chest supported rows 5x5
Barbell Curls / Hammer curls 3x10 (of andere aanvullende oefening)
Calf raises 3x15-20 (of andere aanvullende oefening)
Schema B
Front squads 5x5
Overhead press 5x5
Deadlifts 5x5
Chin-ups / Pull-ups 3x5 (of andere aanvullende oefening)
Rolling triceps extensions 3x10 (of andere aanvullende oefening)
Weekschema
Week1: A,B,A
Week2: B,A,B
etc…
Gewichten liggen vooralsnog erg laag, al zeg ik het zelf. Vind het opzich geen probleem omdat we op deze manier mooi aan de techniek kunnen werken en de resultaten zijn gewoon goed.
Voeding
Mijn onderhoud lag drie weken terug op 3780 kcal dus cut op zo’n 3200 kcal’s, gaat vooralsnog gewoon goed. Ik houd me nog niet volledig aan een schema omdat het i.v.m. diabetes erg lastig is aan vast te houden. Binnenkort met de diabetesverpleegkundige en diëtiste overleg over hoe ik dit kan tackelen. Ik houd wel bij wat ik eet en weet wat ik ongeveer moet eten; dagelijks tussen de 3000 en 3400 kcal’s.
Zal binnenkort ook even foto's plaatsen, leuk om over een jaar naar te kijken
Overigens sta ik helemaal open voor opbouwende kritiek, graag zelfs!
Na een aantal weken flink inlezen, hier en daar m’n vragen stellen en focussen op vorm en techniek vond ook ik het tijd worden voor een log. Allereerst voor mezelf natuurlijk maar daarnaast misschien ook leuk voor jullie om een absolute beginner, die langzaamaan verliefd wordt op de sport, te volgen.
Drie weken geleden ben ik begonnen aan een cut, toen nog met de volgende stats:
Gewicht: 94 kg
Buikomtrek: 94 cm
Nekomtrek: 39 cm
bf%: 19,1 %
bf: 19,2 kg
VVM: 74,8 kg
Ik ben begonnen met cutten omdat ik een redelijk hoog bf% had en niet boven de 20% wil komen. Daarnaast vond ik het belangrijk om mijn voedingsschema langzaam op te bouwen en aangezien ik nooit aan mijn kcal’s kwam heb ik ervoor gekozen eerst onder onderhoud te blijven eten. Weer een andere reden is dat ik resultaten nodig heb om goed gemotiveerd te blijven. De redenering was om eerst af te vallen omdat dit eerder resultaten in spiegelbeeld zou geven dan het aanzetten van spiermassa. Enfin, mijn stats nu, drie weken later:
Gewicht: 91 kg [- 3kg]
Buikomtrek: 89,5 cm [- 4,5cm]
Nekomtrek: 40,5 cm [+ 1,5cm]
Bf%: 16,18 % [- 2,92%]
bf: 14,73 kg [- 4,47kg]
VVM: 76,27 [+ 1,47kg]
Al met al ben ik zeer content met de resultaten tot nu toe. In dit tempo ben ik over zo’n vier weken toe aan mijn eerste serieuze bulk. Ik ben er nog niet helemaal uit maar volgens mij ben ik een ecto/mesomorf waarbij meso de dominante factor is.
Training
Aangezien ik een absolute beginner ben, heb ik besloten om me vooral te richten op de compound oefeningen. Ik train drie keer in de week met een 5x5 schema.
Schema A
Back Squats 5x5
Bench Press 5x5
Pendlay rows / Chest supported rows 5x5
Barbell Curls / Hammer curls 3x10 (of andere aanvullende oefening)
Calf raises 3x15-20 (of andere aanvullende oefening)
Schema B
Front squads 5x5
Overhead press 5x5
Deadlifts 5x5
Chin-ups / Pull-ups 3x5 (of andere aanvullende oefening)
Rolling triceps extensions 3x10 (of andere aanvullende oefening)
Weekschema
Week1: A,B,A
Week2: B,A,B
etc…
Gewichten liggen vooralsnog erg laag, al zeg ik het zelf. Vind het opzich geen probleem omdat we op deze manier mooi aan de techniek kunnen werken en de resultaten zijn gewoon goed.
Voeding
Mijn onderhoud lag drie weken terug op 3780 kcal dus cut op zo’n 3200 kcal’s, gaat vooralsnog gewoon goed. Ik houd me nog niet volledig aan een schema omdat het i.v.m. diabetes erg lastig is aan vast te houden. Binnenkort met de diabetesverpleegkundige en diëtiste overleg over hoe ik dit kan tackelen. Ik houd wel bij wat ik eet en weet wat ik ongeveer moet eten; dagelijks tussen de 3000 en 3400 kcal’s.
Zal binnenkort ook even foto's plaatsen, leuk om over een jaar naar te kijken
Overigens sta ik helemaal open voor opbouwende kritiek, graag zelfs!

Leuk dat je van het begin af aan gaat loggen! Succes