MuscleMeat

acceptabel BF in bulk?

Arnold1975

Advanced Bodybuilder
Waardering
37
Lengte
1m86
Massa
100kg
Vetpercentage
6%
Iedereen die bodybuilding doet weet het, het is bijna onmogelijk serieus te gainen en vet te verbranden tegelijk, dus de meesten hebben peroides waarin we "bulken" en peiodes waarin we "cutten".

Wat is volgens jou qua bf de max, tot hoe hoog vind jij dat dat jouw bf mag oplopen in de bulk?

Ik persoonlijk, denk dat het niet nodig is om je bf hoger op te laten lopen dan 12 tot maximaal 14%

Max 12%.

In de bulk ga ik tot max 18%. in de cut zak ik dan tot 12%.

waarom zou je nu afgaan op BF; slaat nergens op
je moet afgaan op de (gewonnen) spiermassa, want daarvoor bulk je toch ?

• Topic Starter Topic Starter
In de bulk ga ik tot max 18%. in de cut zak ik dan tot 12%.

dat is grappig, wat voor de 1 bulk is, is voor de ander "diep in de cut"

met alles respect he kerel, ik wil absoluut niks af doen aan jouw werkwijze, maar vind het leuk om te zien.

---------- Toegevoegd om 12:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:12 ----------

waarom zou je nu afgaan op BF; slaat nergens op
je moet afgaan op de (gewonnen) spiermassa, want daarvoor bulk je toch ?

uhmm, ik denk dat jij het idee achter bodybuilding niet helemaal hebt begrepen..ik bedoel, wat heb je aan massa's spiermassa als er een megadikke speklaag omheen zit die alles netjes verborgen houdt?

;)

Laatst bewerkt:
1 a 2% stijging vanaf 10%. Tis ook best subjectief vind ik zelf.

met alles respect he kerel, ik wil absoluut niks af doen aan jouw werkwijze, maar vind het leuk om te zien.

---------- Toegevoegd om 12:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:12 ----------

uhmm, ik denk dat jij het idee achter bodybuilding niet helemaal hebt begrepen..ik bedoel, wat heb je aan massa's spiermassa als er een megadikke speklaag omheen zit die alles netjes verborgen houdt?

;)

Ligt denk ik ook aan wat je doelen zijn. Persoonlijk voel ik mij op mijn best rond de 12%. kan dan nog gewoon de dingen eten die ik wil en hoef niet al te strak op mijn schema te letten. maw kan nog eens smokkelen met wat ik eet.

ik heb in het verleden ook op 8% gestaan maar dan moet ik mijn eetschema bijna obsessief aanhouden. Is leuk voor een tijdje maar als je de rond de 30 komt zijn er ook andere prioriteiten in het leven waardoor je dat niet altijd meer kan doen.

;)

ik denk dat jij het idee van "bulken" niet snapt.
als je spiermassa wil, moet je bulken, en dan moet je wat vet erbij nemen.

maar waarom zou je nu beslissen om te cutten via je BF, dus als je nu een paar maand gebulkt hebt, en je ziet echt dat je weinig spiermassa gewonnen hebt, enkel veel vet en vocht, zou je nu echt cutten gewoon omdat je BF boven de 12% gaat ? (zelfs al is 12% nog niet zo hoog).

ik denk dat jij het idee van "bulken" niet snapt.
als je spiermassa wil, moet je bulken, en dan moet je wat vet erbij nemen.

maar waarom zou je nu beslissen om te cutten via je BF, dus als je nu een paar maand gebulkt hebt, en je ziet echt dat je weinig spiermassa gewonnen hebt, enkel veel vet en vocht, zou je nu echt cutten gewoon omdat je BF boven de 12% gaat ? (zelfs al is 12% nog niet zo hoog).

beste vriend, als ik van 7, of zelfs 6 of 5% ga bulken naar 12%, is dat bulken en groei ik als kool...ik denk, weet eigenlijk heel zeker dat ik vrij goed weet wat bulken is.

Alleen als ik bulk, blijf ik schoon eten, alleen ga ik veel hoger in de carbs zitten, waardoor ik relatief clean kan bulken, waardoor het weer minder massa kost als ik weer ga cutten, snappie?:)

ik moet eerlijk zeggen dat ik zelden mijn bf echt meet, maar vooral de spiegel is hier voor mij heel belangrijk, en ik weet dan op 1 a 2% nauwkeurig wel waar ik zit met mijn bf

Laatst bewerkt:
beste vriend, als ik van 7, of zelfs 6 of 5% ga bulken naar 12%, is dat bulken en groei ik als kool...ik denk, weet eigenlijk heel zeker dat ik vrij goed weet wat bulken is.

Alleen als ik bulk, blijf ik schoon eten, alleen ga ik veel hoger in de carbs zitten, waardoor ik relatief clean kan bulken, waardoor het weer minder massa kost als ik weer ga cutten, snappie?:)

ik moet eerlijk zeggen dat ik zelden mijn bf echt meet, maar vooral de spiegel is hier voor mij heel belangrijk, en ik weet dan op 1 a 2% nauwkeurig wel waar ik zit met mijn bf

dit is dan weer een voorbeeld van variabiliteit in genen en metabolisme.
niet iedereen zet even makkelijk spiermassa aan, en ook niet iedereen verbrand vet zo makkelijk.

toch blijf ik erbij dat cutten op basis van vet% een slechte indicator is. behalve bij extreme gevallen natuurlijk.
het doel van de bulk is om spiermassa aan te zetten. en je bent pas klaar met je doel als je genoeg spiermassa hebt aangezet. dat je een bepaald vet% hebt aangetikt wil niet zeggen dat je je gewenste spiermassa hebt aangetikt.

Aangezien ik bodybuilding doe voor enkel uiterlijk vertoon, ga ik in de bulk nooit hoger dan 10 a 12 %, en cut ik rustig weer terug naar 8 %. Zo sta ik het hele jaar scherp, ondanks dat ik weet dat de bulk periode misschien te kort was. Liever een paar kilo minder maar van goede kwaliteit, dan een paar extra kilo's extra met een laag vet.

Aangezien ik bodybuilding doe voor enkel uiterlijk vertoon, ga ik in de bulk nooit hoger dan 10 a 12 %, en cut ik rustig weer terug naar 8 %. Zo sta ik het hele jaar scherp, ondanks dat ik weet dat de bulk periode misschien te kort was. Liever een paar kilo minder maar van goede kwaliteit, dan een paar extra kilo's extra met een laag vet.

zo denk ik er ook over, dan maar iets langer erover doen om massa te pakken

haha, bulken tot 10%

Ligt er maar net aan wat je setpoint is, en hoeveel massa je al hebt en of je nog veel erbij wilt etc. Niks mis met 15%. EN als je altijd al daar op hebt gestaan is <10% veel moeilijker vast te houden.

Gewoon bulken tot je vet bent de eerste keer. Daarna cutten en lager proberen te houden

Gewoon bulken tot je vet bent de eerste keer. Daarna cutten en lager proberen te houden

Waarom denk je daar zo over?

--

Ik zeg bij 14%, maar het is zo verleidelijk om door te gaan omdat dat getalletje op de weegschaal zo goed doet (voor een dun mannetje als ik)

Zo heb ik het ook gedaan, en dat is achteraf niet zo slim geweest. Ik wist er nog niet genoeg van en werd ziek van mager zijn dus toen was het vreten geblazen.

Het is beter om elke maand ofzo een korte cut in te lassen als je BF hoger wordt. Ook kun je korte cut/bulk periodes van 1-2 weken doen om langzaam lager in vet te gaan en langzaam spiermassa op te bouwen. Het gaat misschien heel langzaam, maar je wil echt niet van 20% helemaal naar 7% dieten als je eenmaal de massa hebt. Mentaal is het echt heel zwaar, je ziet jezelf iedere paar weken zo mager en zo plat als wat worden en dan ga je weer eten en dan heb je weer al die kracht en spieren en dan wil je gewoon door blijven vreten en knallen. Maar dit is voor mij wel gewoon de meest effectieve manier.

Een voordeel is wel dat je op een gegeven moment (25-30% BF) gewoon geen vet meer aankomt als je je eiwit hoog houdt. Weet niet hoe het voor de rest zit, maar voor mij iig wel en ik heb dikkertjes-genen.

Laatst bewerkt:
Het is beter om elke maand ofzo een korte cut in te lassen als je BF hoger wordt. Ook kun je korte cut/bulk periodes van 1-2 weken doen om langzaam lager in vet te gaan en langzaam spiermassa op te bouwen. Het gaat misschien heel langzaam, maar je wil echt niet van 20% helemaal naar 7% dieten als je eenmaal de massa hebt.

Hoe stel je dat dan voor. Die paar weken cutten drastisch je kcal inname verlagen of een beetje en dan veel extra cardio??

Niet meer dan 100%.

Terug
Naar boven