Fitness Seller

AFCA Ajax topic

Ik wil Martin Jol niet te snel afschrijven. Het is een goede trainer die het team echt wel weer aan de gang krijgt, maar dat zal zijn tijd nodig hebben. Ik denk namelijk niet dat een nieuwe trainer het team gelijk aan de gang zal krijgen. Ik hoop alleen dat hij zijn huidige fouten (ooijer, mido, anita, enoh) zal inzien, anders zie ik het somber in.

Ik denk dat je juist een sterkere technisch directeur boven Martin Jol nodig hebt, iemand die Martin Jol aanspreekt op de speler die hij wil halen en die zelf met betere oplossingen komt. Jol krijgt op het moment (onterecht) te veel zijn zin in het aankoopbeleid. Je hebt een situatie zoals bij Feyenoord nodig waarin de technisch directeur mogelijke versterkingen selecteert en waar de trainer zich met het team bezig houdt en aangeeft of hij de versterkingen ziet zitten of niet. Nog niet zo lang geleden waren Beenhakker (met adriaanse als coach) en Van Gaal (met Ronald Koeman als coach) technisch directeur bij Ajax, die had ik er nu ook graag gezien die zijn echt geschikt, maar niet haalbaar. Haalbare mensen die ik als kandidaat voor deze functie zou zien zijn Morten Olsen of Co Adriaanse.

Man oh man wat lul jij dom, je wilt Jol niet te snel afschrijven, máár als Jol zijn huidige fouten niet inziet dan zie jij het somber in.
Jol ziet zijn huidige fouten niet!!!

Het laatste wat Ajax nodig heeft is zo'n situatie als bij 010, zowiezo die naam in het ajax topic plaatsen vind ik topicvervuiling.
En dan zeg je ook nog "nog niet zo lang geleden?" Man is alweer jaren terug, ik zit gvd al 6 jaar te wachten op de derde ster!

---------- Toegevoegd om 10:08 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:03 ----------

Maar je vind toch wel dat er IETS moet veranderen bij Ajax?

Verder snap ik het wel dat Leo geen leuk baantje heeft, maar niets is beter dan bulshit...stond in de VI toen die Ignatovic of zo iets werd gehaad hij had maar één zin nodig om zich voor te stellen 'i am a fighter' ik wist het toen al:D

En dan die nieuwe spits uit het prachtige Rusland, Smolov...voor de vergelijking, Iedere PSV verdediger heeft er meer gemaakt dan die man, en gemiddeld genomen kan alleen Pieters duidelijk slechtere cijfers overleggen.

Uit al die post die je hier neerpleurd kan ik opmaken dat jij een psv supporter bent.

Laatst bewerkt:
2 vrije trappen er zo intrappen is een qualiteit die je in iedere competitie goed kunt gebruiken. Als Suarez er in de Spaanse competitie 6 probeert te passeren komt dat niet goed.
Verder haalde ik ook de assist aan waarbij hij de Ajax verdedigers tegen elkaar op liet knallen.

Maar die van die cursus Nederlands omdat ik in alle haast wat spelfouten maak is een zeer scherp argument. I got served:(

In alle haast wat spelfouten :D Wetstrijd, zij in plaats van zei. Dat zijn geen spelfouten die je maakt omdat je haast hebt, maar goed.

vertel, wie zou er een geschikte trainer zijn voor Ajax (haalbaar)

Frank Rijkaard of Marcelo Bielsa. Bielsa is idolaat van Ajax en beschikbaar. Was de coach van Chili op het WK wat daar zo goed presteerde en zat afgelopen woensdag voor het laatst op de bank.

Van Vi.nl:

Bondscoach Marcelo Bielsa van het tot op heden verrassend acterende Chili blijkt een ware liefhebber van de 'Hollandse school' en dan met name het voetbal van Ajax, zoals het dat in de jaren negentig speelde onder leiding van Louis van Gaal.

Bielsa, Argentijn van geboorte, maar momenteel een held in Chili, verwijst in een interview met het AD naar het Ajax dat in 1995 de Champions League won.

'Die ploeg speelde heel flexibel bij balbezit van de tegenstander. De linies pasten zich aan, naar gelang het spel van het andere team. Maar in balbezit had het een geheel eigen stijl. Onafhankelijk van anderen en natuurlijk aanvallend. Wij proberen dat met Chili ook', aldus Bielsa.

'Als dergelijk voetbal goed wordt uitgevoerd is het winnend én leuk voor het publiek om te zien. Daar gaat het allemaal om.'

'Wat ik misschien nog wel het mooiste vind', vervolgt Bielsa zijn betoog, 'is dat Ajax in die tijd gemiddeld 37 keer per wedstrijd terugspeelde. Dat lijkt niet attractief, fans keuren zoiets af, maar bij Ajax betekende het niets anders dan een nieuuwe poging een mooie aanval op te zetten.'

De huidige Chileense bondscoach is een fenomeen in Latijns Amerika. Eerder (van 1998 tot 2004) was hij al bondscoach in zijn 'eigen' land Argentinië en betrokken spelers als Gabriël Batistuta en Juan Sebastian Veron (nu nog steeds international onder Maradona) zijn van mening dat Argentinië destijds zijn mooiste voetbal speelde.

Op termijn zou Frank de Boer trainer van Ajax 1 moeten worden, maar het zou voor hem goed zijn om eerst ergens anders hoofdtrainer te zijn, puur om te ervaren met wat voor druk je dagelijks te maken hebt. Ajax zou hem eigenlijk één of twee jaar als hoofdtrainer naar Almere City moeten sturen. Al is het trainen van de A1 binnen Ajax ook erg belangrijk.

Ik wil Martin Jol niet te snel afschrijven. Het is een goede trainer die het team echt wel weer aan de gang krijgt, maar dat zal zijn tijd nodig hebben. Ik denk namelijk niet dat een nieuwe trainer het team gelijk aan de gang zal krijgen. Ik hoop alleen dat hij zijn huidige fouten (ooijer, mido, anita, enoh) zal inzien, anders zie ik het somber in.

Ik denk dat je juist een sterkere technisch directeur boven Martin Jol nodig hebt, iemand die Martin Jol aanspreekt op de speler die hij wil halen en die zelf met betere oplossingen komt. Jol krijgt op het moment (onterecht) te veel zijn zin in het aankoopbeleid. Je hebt een situatie zoals bij Feyenoord nodig waarin de technisch directeur mogelijke versterkingen selecteert en waar de trainer zich met het team bezig houdt en aangeeft of hij de versterkingen ziet zitten of niet. Nog niet zo lang geleden waren Beenhakker (met adriaanse als coach) en Van Gaal (met Ronald Koeman als coach) technisch directeur bij Ajax, die had ik er nu ook graag gezien die zijn echt geschikt, maar niet haalbaar. Haalbare mensen die ik als kandidaat voor deze functie zou zien zijn Morten Olsen of Co Adriaanse.

Een sterke technisch directeur boven Martin Jol aanstellen is een slecht plan denk ik. Jol is zeer dominant en met een sterke technisch directeur boven zich zal dat alleen maar botsen. Twee kapiteins op één schip. Sowieso is een technisch directeur ook geen garantie voor succes. Zo wilde Henk ten Cate enkele jaren terug Renato Augusto of Steven Defour naar Ajax halen, maar zag Martin van Geel dit anders en haalde Albert Luque voor meer geld. Als Ajax een technisch directeur aan zou stellen moet het wel echt een sterke persoonlijkheid zijn. Iemand met de status als Hiddink bijvoorbeeld. Als je iemand als Danny Blind als technisch directeur neer zet zoals Ajax dat nu misschien wil wordt hij gegarandeerd door Jol onder de voet gelopen.

Weet wel zeker dat jij de spijker in de plank helemaal krom slaat.
het slaat gewoon nergens op wat je zegt, en wat je zegt is net Jol.
Ajax moet wel degelijk zijn eigen trainer gaan opleiden, dus BIJVOORBEELD
-- Frank de Boer is nu trainer van de A1 schuift een positie op naar de beloften en weer een seizoen, of misschien wel 2 wordt hij hoofdtrainer.
op deze manier ben je dus niet meer afhankelijk van sukkels die zich trainer mogen noemen zoals Jol!!
Je moet eerst eens goed begrijpend leren lezen.
Leuk dat jij Jol boven echte ajaxieden plaatst, zegt mij genoeg dat jij geen ajaxied bent.

Man oh man wat lul jij dom, je wilt Jol niet te snel afschrijven, máár als Jol zijn huidige fouten niet inziet dan zie jij het somber in.
Jol ziet zijn huidige fouten niet!!!

Het laatste wat Ajax nodig heeft is zo'n situatie als bij 010, zowiezo die naam in het ajax topic plaatsen vind ik topicvervuiling.
En dan zeg je ook nog "nog niet zo lang geleden?" Man is alweer jaren terug, ik zit gvd al 6 jaar te wachten op de derde ster!

Gast jij bent gewoon ****ing naief als je denkt dat Ajax, met een organisatie van puur voormalig ajax-spelers, kampioen wordt. Mooie sprookjes van Ajax-cultuur en een Ajax-hart zorgen er echt niet voor dat een club positieve financiele resultaten boekt of op het veld goed presteert. Zou Jol Ajax elk jaar kampioen maken, dan zou jou je niks horen over het gebrek aan "Ajax-verleden" "Ajax-hart" "Ajax-cultuur", maar nu het niet loopt wordt dit soort onzin weer geroepen en vragen we om de helden Bergkamp en De Boer die misschien potentie hebben als trainer, maar die absoluut nog niks hebben laten zien als hoofdtrainer zijnde. Aan die idealen van "Ajax-hart" en "Ajax-cultuur" is in het verleden gehoor gegeven met trainers als Blind en Van Basten en wat bleek.. Ondanks hun Ajax-verleden -hart en -cultuur, waren ze waardeloze trainers. Ze kregen het team niet aan het voetballen en ze waren niet eens dicht bij het kampioenschap, waar Ten Cate en Jol zonder Ajax-verleden, -hart en cultuur er toch zeer dichtbij waren met hun eigen stijl. Als Ajaxied zijn betekend dat je in sprookjes over Ajax-hart en Ajax-cultuur moet geloven en een organisatie wil vol oud-voetballers, dan ben ik maar geen ajaxied.

Geloof me ik ben het lang niet altijd eens met Jol, maar ik zou hem nu absoluut niet kwijt willen. Zeker niet zonder de aanstelling van een goede vervanger. En volgens mij zijn er geen haalbare vervangers die het beter kunnen doen als Jol en dan moet je zeker niet aankomen met jongens als Bergkamp en De Boer. Want ook al zou De Boer eerst twintig jaar de beloften gaan trainen, dat maakt hem nog geen geschikte hoofdtrainer voor een club als Ajax.

Laatst bewerkt:
Gast jij bent gewoon ****ing naief als je denkt dat Ajax, met een organisatie van puur voormalig ajax-spelers, kampioen wordt. Mooie sprookjes van Ajax-cultuur en een Ajax-hart zorgen er echt niet voor dat een club positieve financiele resultaten boekt of op het veld goed presteert. Zou Jol Ajax elk jaar kampioen maken, dan zou jou je niks horen over het gebrek aan "Ajax-verleden" "Ajax-hart" "Ajax-cultuur", maar nu het niet loopt wordt dit soort onzin weer geroepen en vragen we om de helden Bergkamp en De Boer die misschien potentie hebben als trainer, maar die absoluut nog niks hebben laten zien als hoofdtrainer zijnde. Aan die idealen van "Ajax-hart" en "Ajax-cultuur" is in het verleden gehoor gegeven met trainers als Blind en Van Basten en wat bleek.. Ondanks hun Ajax-verleden -hart en -cultuur, waren ze waardeloze trainers. Ze kregen het team niet aan het voetballen en ze waren niet eens dicht bij het kampioenschap, waar Ten Cate en Jol zonder Ajax-verleden, -hart en cultuur er toch zeer dichtbij waren met hun eigen stijl. Als Ajaxied zijn betekend dat je in sprookjes over Ajax-hart en Ajax-cultuur moet geloven en een organisatie wil vol oud-voetballers, dan ben ik maar geen ajaxied.

Geloof me ik ben het lang niet altijd eens met Jol, maar ik zou hem nu absoluut niet kwijt willen. Zeker niet zonder de aanstelling van een goede vervanger. En volgens mij zijn er geen haalbare vervangers die het beter kunnen doen als Jol en dan moet je zeker niet aankomen met jongens als Bergkamp en De Boer.

Ik heb liever iemand die het Ajax spel probeert te spelen maar faalt dan iemand die totaal niet des Ajax speelt en ook faalt.

Dat enkele oud-Ajacieden in de ledenraad het probleem niet direct oplost begrijp ik ook wel, maar het gaat ook om de lange termijn. De functies in de ledenraad maken Ajax nu geen kampioen, maar moeten wel gaan zorgen voor een betere jeugdopleiding, betere jeugdtrainers en een gezondere financiële situatie. Waar Ajax enkele jaren terug een generatie Sneijder, van der Vaart en Nigel de Jong had, hebben we nu Anita, van der Wiel en Siem de Jong. Als de grootste talenten aangekocht moeten worden (Eriksen) dan gaat er iets mis in je eigen jeugdopleiding. Want in Jong Ajax en de A1 loopt ook eigenlijk amper een speler rond waarvan ik denk dat hij doorstroomt naar de internationale top.

Een sterke technisch directeur boven Martin Jol aanstellen is een slecht plan denk ik. Jol is zeer dominant en met een sterke technisch directeur boven zich zal dat alleen maar botsen. Twee kapiteins op één schip. Sowieso is een technisch directeur ook geen garantie voor succes. Zo wilde Henk ten Cate enkele jaren terug Renato Augusto of Steven Defour naar Ajax halen, maar zag Martin van Geel dit anders en haalde Albert Luque voor meer geld. Als Ajax een technisch directeur aan zou stellen moet het wel echt een sterke persoonlijkheid zijn. Iemand met de status als Hiddink bijvoorbeeld. Als je iemand als Danny Blind als technisch directeur neer zet zoals Ajax dat nu misschien wil wordt hij gegarandeerd door Jol onder de voet gelopen.

Ik ben het met je eens dat Jol een dominante persoonlijkheid heeft, daarom opper ik ook voor een sterke technische directeur. Wat jij zegt over Blind en Van Geel klopt helemaal, maar ik vind deze twee dan ook absoluut niet geschikt. Maar ik denk dat zelfs Jol wel respect heeft voor mannen als Beenhakker of Olsen en daarmee samen een goed technisch beleid neer kan zetten en zoals ik al eerder zei heeft het systeem van een sterke technische directeur en een goede trainer in het verleden toch mooie dingen opgeleverd.

Denk jij dan echt dat een nieuwe trainer de oplossing zal zijn of een nieuwe directie misschien? Ajax heeft de laatste jaren genoeg nieuwe trainers gehad en de directie is een aantal jaren geleden al vervangen. Het heeft allemaal niks opgeleverd. Ik denk dat de huidige mensen niet zo slecht zijn en ik vind Jol echt wel een goede trainer. Ik denk alleen dat hij op technisch gebied en zeker met zijn aankoopbeleid sturing nodig heeft van een sterke persoonlijkheid met verstand van voetbal.

Ik heb liever iemand die het Ajax spel probeert te spelen maar faalt dan iemand die totaal niet des Ajax speelt en ook faalt.

Dat enkele oud-Ajacieden in de ledenraad het probleem niet direct oplost begrijp ik ook wel, maar het gaat ook om de lange termijn. De functies in de ledenraad maken Ajax nu geen kampioen, maar moeten wel gaan zorgen voor een betere jeugdopleiding, betere jeugdtrainers en een gezondere financiële situatie. Waar Ajax enkele jaren terug een generatie Sneijder, van der Vaart en Nigel de Jong had, hebben we nu Anita, van der Wiel en Siem de Jong. Als de grootste talenten aangekocht moeten worden (Eriksen) dan gaat er iets mis in je eigen jeugdopleiding. Want in Jong Ajax en de A1 loopt ook eigenlijk amper een speler rond waarvan ik denk dat hij doorstroomt naar de internationale top.

Ik ben het met je eens dat de jeugdopleiding niet goed loopt en dat je een paar mensen als cruijf in de ledenraad kunt hebben die een goede Ajax-school neer kunnen zetten, maar ik denk simpelweg niet dat het vervangen van de gehele directie en technische staf een oplossing is. Het is inderdaad dramatisch wat er aan talent doorkomt en voor de deur staat, terwijl de echte talenten schijnbaar afgekeurd woren (Elia).

Geloof me ik ben het lang niet altijd eens met Jol, maar ik zou hem nu absoluut niet kwijt willen. Zeker niet zonder de aanstelling van een goede vervanger. En volgens mij zijn er geen haalbare vervangers die het beter kunnen doen als Jol en dan moet je zeker niet aankomen met jongens als Bergkamp en De Boer. Want ook al zou De Boer eerst twintig jaar de beloften gaan trainen, dat maakt hem nog geen geschikte hoofdtrainer voor een club als Ajax.

Ik gaf Frank en Dennis als voorbeeld, zo zijn er nog wel een paar voorbeelden, ja Jol hoeft niet weg hoor we hebben toch lol met Jol.

En over naief, organisatie, oud ajaxieden, zoals jij beschrijft in je eerste zinnen kan ik alleen maar dit op zeggen: dan breken er mooie jaren aan.:D

Ik ben het met je eens dat Jol een dominante persoonlijkheid heeft, daarom opper ik ook voor een sterke technische directeur. Wat jij zegt over Blind en Van Geel klopt helemaal, maar ik vind deze twee dan ook absoluut niet geschikt. Maar ik denk dat zelfs Jol wel respect heeft voor mannen als Beenhakker of Olsen en daarmee samen een goed technisch beleid neer kan zetten en zoals ik al eerder zei heeft het systeem van een sterke technische directeur en een goede trainer in het verleden toch mooie dingen opgeleverd.

Denk jij dan echt dat een nieuwe trainer de oplossing zal zijn of een nieuwe directie misschien? Ajax heeft de laatste jaren genoeg nieuwe trainers gehad en de directie is een aantal jaren geleden al vervangen. Het heeft allemaal niks opgeleverd. Ik denk dat de huidige mensen niet zo slecht zijn en ik vind Jol echt wel een goede trainer. Ik denk alleen dat hij op technisch gebied en zeker met zijn aankoopbeleid sturing nodig heeft van een sterke persoonlijkheid met verstand van voetbal.

Dat Jol sturing nodig heeft met betrekking tot aankoopbeleid is wel duidelijk, maar juist door zijn dominante persoonlijk zal hij dit waarschijnlijk niet accepteren. Als je Cruijff niet eens serieus neemt, wie neem je dan nog wel serieus? In het rapport Coronel staat dat er gekozen dient te worden tussen twee modellen. Model 1 is een sterke trainer met bewezen managementkwaliteiten die leiding geeft aan de gehele afdeling betaald voetbal en de scouting. De trainer is hierbij dus ook technisch directeur. Model 2 is een sterke technisch directeur die de baas is van de trainer. De trainer is dan alleen verantwoordelijk voor de training, coaching en tactiek.

Bij Ajax is duidelijk voor model 1 gekozen bij het binnenhalen van Jol. Jol is de baas, bepaald de aankopen, geeft leiding aan Jong Ajax en instrueert de scouts. In een situatie dat bijvoorbeeld Hiddink wordt binnengehaald als technisch directeur en Jol's bevoegdheden over de scouting, aan- en verkoopbeleid en jeugdopleiding wegneemt zal Jol hiertegen in opstand komen. Jol is de baas bij Ajax, en niemand anders, dat is wel gebleken.

Zelf zou ik inderdaad ook het liefst het tweede model zien, dus een sterke, dominante technisch directeur met verstand van voetbal die de lange termijnvisie bewaakt. Maar de technisch directeur en trainer moeten dan wel een klik hebben, bij elkaar passen en op 1 lijn zitten qua speelstijl, aan- en verkoopbeleid en visie. Anders werkt het niet. Als de trainer een nummer 10 wil met scorend vermogen en overzicht en de technisch directeur komt aan met Albert Luque, dan gaat het natuurlijk al snel mis. Daarom roepen veel mensen om "echte" Ajacieden op de plekken van de trainer en technisch directeur. Mensen die weten hoe Ajax hoort te spelen en dat ook kunnen overbrengen op een spelersgroep. En om de juiste mensen daar te krijgen dienen er mensen met voetbalverstand- en inzicht in de ledenraad en raad van commissarissen te zitten. Dat Cruijff dan bijvoorkeur oud-Ajacieden met kennis op die plekken wil hebben kan ik best begrijpen. Als de gehele organisatie, van de algemeen directeur tot de trainer van de F1 in grote lijnen hetzelfde denkt over voetbal, dan kan je stappen gaan maken.

Wat voor mij ideaal zou zijn is het aanstellen van Frank Rijkaard als sterke trainer, dus zonder technisch directeur met als assistenten Danny Blind en Frank de Boer. Rijkaard is de sterke trainer met bewezen managementkwaliteiten die leiding kan geven aan de afdeling betaald voetbal. Bovendien denken Rijkaard, de Boer en Blind in grote lijnen hetzelfde over voetbal en kan Rijkaard goed overweg met Johan Cruijff. In deze situatie kan Ajax dan na enkele jaren doorschuiven naar het tweede model, en dan Rijkaard in de vorm van technisch directeur die leiding geeft aan de afdeling betaald voetbal en dan kan Frank de Boer hoofdtrainer worden bij Ajax, wat zijn ambitie is en wat sowieso het plan is bij Ajax volgens mij.

Zou het aanstellen van Rijkaard en mensen met voetbalverstand in de ledenraad/organisatie morgen alle problemen oplossen? Zeker niet, maar je zet wel een lijn in met mensen die allemaal hetzelfde over voetbal denken, en er is 1 duidelijke visie en een plan om het uit te voeren. En dat is bij Ajax momenteel totaal niet het geval, getuige de ruzie tussen Jol en Blind en de woorden van Frank de Boer, die het ook niet in Jol ziet zitten.

Laatst bewerkt:
@ The Rock, mooi geschreven kerel! :thumbs:

Daar ben ik het helemaal mee eens.

De door jou omschreven situatie zou heel mooi zijn, oud-ajacieden Rijkaard, Blind en De Boer met een echte Ajax-organisatie erboven die allemaal met de neus één kant op staan om weer het oude-ajax systeem in ere te herstellen en op die manier weer mooi voetbal neer te zetten en jaren achterelkaar kampioen mee kunt worden. Ik vraag me echter af of op dit moment in de huidige voetbalwereld als Ajax-zijnde een goed werkend ajax systeem op kan zetten. Zeker met de huidige selectie die je hebt, waar (met misschien een enkele uitzondering daar gelaten) eigenlijk niemand geschikt is om in het Ajax systeem te kunnen voetballen. Suarez en El Hamdaoui passen met hun vrije rollen niet in het Ajax-systeem en zij zijn niet geschikt als traditionele diepe en balvaste spits of als traditionele flankspelers. Het middenveld kun je in zijn geheel afschrijven en echte flankspelers of goed opkomende backs hebben ze op het moment niet. Je zegt zelf net ook dat je in de jeugdopleiding ook te weinig top talent rond hebt te lopen om de posities goed in te kunnen vullen. Daarnaast heb je ook buiten je eigen club nauwelijks nog echte flankspelers en backs van formaat rondlopen die haalbaar zijn voor Ajax.

Op het moment moet je roeien met de riemen die je hebt en niet krampachtig willen vasthouden aan het ajax-systeem, want spelen met dit systeem lukt op het moment niet. Jol is een goede trainer die nu met de huidige selectie er het beste uit probeert te halen. Dit gaat niet altijd goed, hij maakt domme beslissingen, maar hij speelde vorig seizoen zonder traditoneel ajax-systeem toch erg goed.

Misschien dat jouw visie op de lange termijn uitgevoerd kan worden, wanneer er op dit moment wordt gestart met het gericht opleiden van toptalenten voor het Ajax-systeem en de scouting en het aankoopbeleid puur is gericht op het Ajax-systeem. Misschien kun je dan op termijn Rijkaard, De Boer en Blind trainers maken en hen een heerlijk spelend traiditioneel Ajax-team op laten stellen. Maar ik weet zeker dat zelfs die drie trainers op dit moment niet volgens een echt Ajax-systeem zal kunnen voetballen, dus waarom dan Jol niet aanhouden?

De door jou omschreven situatie zou heel mooi zijn, oud-ajacieden Rijkaard, Blind en De Boer met een echte Ajax-organisatie erboven die allemaal met de neus één kant op staan om weer het oude-ajax systeem in ere te herstellen en op die manier weer mooi voetbal neer te zetten en jaren achterelkaar kampioen mee kunt worden. Ik vraag me echter af of op dit moment in de huidige voetbalwereld als Ajax-zijnde een goed werkend ajax systeem op kan zetten. Zeker met de huidige selectie die je hebt, waar (met misschien een enkele uitzondering daar gelaten) eigenlijk niemand geschikt is om in het Ajax systeem te kunnen voetballen. Suarez en El Hamdaoui passen met hun vrije rollen niet in het Ajax-systeem en zij zijn niet geschikt als traditionele diepe en balvaste spits of als traditionele flankspelers. Het middenveld kun je in zijn geheel afschrijven en echte flankspelers of goed opkomende backs hebben ze op het moment niet. Je zegt zelf net ook dat je in de jeugdopleiding ook te weinig top talent rond hebt te lopen om de posities goed in te kunnen vullen. Daarnaast heb je ook buiten je eigen club nauwelijks nog echte flankspelers en backs van formaat rondlopen die haalbaar zijn voor Ajax.

Op het moment moet je roeien met de riemen die je hebt en niet krampachtig willen vasthouden aan het ajax-systeem, want spelen met dit systeem lukt op het moment niet. Jol is een goede trainer die nu met de huidige selectie er het beste uit probeert te halen. Dit gaat niet altijd goed, hij maakt domme beslissingen, maar hij speelde vorig seizoen zonder traditoneel ajax-systeem toch erg goed.

Misschien dat jouw visie op de lange termijn uitgevoerd kan worden, wanneer er op dit moment wordt gestart met het gericht opleiden van toptalenten voor het Ajax-systeem en de scouting en het aankoopbeleid puur is gericht op het Ajax-systeem. Misschien kun je dan op termijn Rijkaard, De Boer en Blind trainers maken en hen een heerlijk spelend traiditioneel Ajax-team op laten stellen. Maar ik weet zeker dat zelfs die drie trainers op dit moment niet volgens een echt Ajax-systeem zal kunnen voetballen, dus waarom dan Jol niet aanhouden?

hoe bedoel je precies Jol aanhouden, je bedoelt tot einde van het seizoen?
Jol is een goede trainer, ben ik met je eens. Alleen haalt hij de belangrijkste doelstelling niet, en dat is het kampioenschap.

Ik denk niet dat Jol dit seizoen met Ajax kampioen word, is geen zwartkijkerij of hoe je het ook noemen wilt. En als het zo door blijft gaan ben ik bang dat zelfs de 2e plaats niet gehaald word.
Dus ja waarom Jol wel aanhouden? Seizoen is toch al.........

hoe bedoel je precies Jol aanhouden, je bedoelt tot einde van het seizoen?
Jol is een goede trainer, ben ik met je eens. Alleen haalt hij de belangrijkste doelstelling niet, en dat is het kampioenschap.

Ik denk niet dat Jol dit seizoen met Ajax kampioen word, is geen zwartkijkerij of hoe je het ook noemen wilt. En als het zo door blijft gaan ben ik bang dat zelfs de 2e plaats niet gehaald word.
Dus ja waarom Jol wel aanhouden? Seizoen is toch al.........

Ik denk inderdaad ook niet dat Ajax nog kampioen gaat worden dit seizoen. Ze hebben te vaak heel dom punten laten liggen en Jol zal zijn doelstelling inderdaad niet halen, mede door een paar vreemde wijzigingen aan de kant van Jol, maar ook door een pure vormcrisis in het team. Schiet suarez die 9 ballen, die nu op de lat zijn gegaan de afgelopen wedstrijden, in het doel dan had je er heel anders voor gestaan. Het zit soms ook gewoon niet mee.

Daarnaast zijn er zoveel trainers voor hem gweest die de doelstelling niet hebben gehaald. Die zijn allemaal ontslagen en er zijn mensen aangesteld die het zogenaamd beter kunnen en de eene trainer zit opgescheept met de spelers en uitgaven van de ander en ook deze bakt er niks van.

Als je nou dezelfde man een tijdje op dezelfde positie houdt dan kan hij het team naar eigen inzicht inrichten en een winnend team neerzetten. Haal je weer een ander (zoals Rijkaard) dan zit hij opgescheept met spelers die wel in de visie van Jol passen, maar waar hij niks mee kan.

Goed Jol wordt dit seizoen niet meer kampioen, maar dat wordt een eventuele nieuwe trainer ook niet meer. Maar laat Jol nu maar werken aan een team voor volgend jaar waar hij wel kampioen mee kan worden. Lukt het dan niet, dan kun je hem dan afschrijven.

Met de huidige selectie die je hebt moet je ook al wat kunnen doen. De verdediging hoef je eigenlijk weinig aan te veranderen. Van der Wiel heeft nu een dip maar speelt normaal prima en het duo Vertonghen en Alderweireld kennen het Ajax spel en hebben allebei genoeg talent om in de eredivisie makkelijk mee te kunnen. Alleen linksback kan je over discussiëren. Ik vind dat Blind daar een kans moet krijgen, maar goed.

Op het middenveld heb je genoeg keuze, alleen moet je dan wel voor jeugd durven te kiezen. De Zeeuw, de Jong en Enoh brengen het al weken niet. Ik vrees dat het bij Enoh en de Jong voornamelijk kwaliteit is, bij de Zeeuw is het vooral mentaal denk ik. De Jong teerde heel veel op Pantelic. Hij speelt dit seizoen eigenlijk exact hetzelfde als vorig jaar, alleen scoort hij niet. Maar op het middenveld heb je wel Eriksen, die heeft laten zien over veel talent te beschikken, simpel kan spelen en hij ziet de ruimte voor de aanvallers en kan de bal daar ook krijgen. Dan heb je nog Lodeiro die er aan komt, wat een groot talent is en hopelijk veel mensen gaat verbazen. Dat zijn twee creatieve voetballers die het Ajax spelletje zouden moeten kunnen spelen. Eventueel zou Emanuelson ook als 1 van de 2 creatieve middenvelders kunnen spelen. Hij speelt immers altijd al als middenvelder, of hij nou back staat of linksbuiten. Dan blijft er nog een plek over op het middenveld die bezet moet worden. Bonevacia kan daar spelen, al is hij nog jong en onervaren, maar die komt er wel aan. Anita zou daar ook kunnen spelen, heeft daar in de jeugd altijd gespeeld en niet onverdienstelijk. Daarnaast heb je nog jeugdspelers als Bouy, Sneijder en Klaassen die er aan komen voor het middenveld. Bouy is eigenlijk een A-junior maar speelt geregeld goed in Jong Ajax en kan dat niveau prima aan. Sneijder is een linkspoot die het niveau van Ajax 1 binnen 2 jaar aan zou moeten kunnen, al twijfel ik over hem nog het meest. Klaassen is een echte Ajax nummer 10 en wordt zeer hoog aangeschreven binnen de jeugdopleiding. Het middenveld zou, met goede begeleiding en jeugddoorstroming geen probleem moeten vormen. Een ervaren man erbij zou momenteel geen overbodige luxe zijn, maar dan moet die ervaren speler wel echt een meerwaarde zijn. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Seedorf. Die categorie in ieder geval.

Voorin heb je eigenlijk de meeste problemen. De drie spelers die het samen zouden moeten doen (Suarez, El Hamdaoui en Sulejmani) zijn eigenlijk te veel hetzelfde type speler om samen te laten spelen. Ik noem bewust Emanuelson niet, omdat die vertrekt. Met Suarez vanaf rechts en Sulejmani vanaf links heb je genoeg diepgang en scorend vermogen, alleen is de nummer 9 positie dan wel cruciaal en die wordt momenteel verkeerd ingevuld vind ik. El Hamdaoui was derde keuze als aankoop, dus blijkbaar wist Jol ook wel dat El Hamdaoui niet de ideale nummer 9 voor Ajax is. Maar met een verkoop van El Hamdaoui of Suarez is dit probleem op te lossen. Als Ajax 1 van die 2 spelers verkoopt kan er een echte nummer 9 gehaald worden. Als Suarez wordt verkocht kan El Hamdaoui vanaf de rechterkant gaan spelen. Alleen als er nog meer spelers verkocht worden, dus bijvoorbeeld El Hamdaoui én Suarez, dan is het heel belangrijk wat je daar voor terug haalt. Want dat moment is je kans om een echte 9 en een echte flankspeler te halen, waar je uiteindelijk naar toe moet.

Ik zie best wel mogelijkheden binnen deze selectie om redelijk via het Ajax systeem te spelen, alleen met de Jong, Enoh en de Zeeuw als middenveld is dat verdomd lastig. Maar dat is de keuze van de trainer.

Ajax moet inderdaad roeien met de riemen die ze hebben, maar die riemen zijn echt niet versleten. Je moet ze alleen wel goed gebruiken, en een trainer moet die riemen ook beter kunnen maken. Vorig seizoen vond ik Ajax ook niet zo heel goed spelen, alleen scoorden we heel veel goals en hadden we een rustpunt voorin, wat nu duidelijk wordt gemist. Pantelic was echt geen briljante voetballer, maar heeft wel bewezen dat een bepaald type speler een heel groot verschil kan maken.

De visie van Cruijff is inderdaad gericht op de lange termijn. Daarom moet het ook nu gebeuren. Cruijff is 63 volgens mij en dit zal de laatste keer zijn dat hij zijn hulp aanbied denk ik. Er moet inderdaad opgeleid worden in het Ajax systeem, zodat de spelers vanaf de F1 tot het eerste in hetzelfde systeem spelen, maar dat gebeurd nu niet. Jong Ajax speelt onder leiding van Jol en van der Dussen in hetzelfde systeem als het eerste, en staan niet voor niets ergens onder in de middenmoot, terwijl Huistra nog kampioen is geworden met dat elftal. Ook het scouten in het Ajax systeem moet gebeuren, maar aangezien Jol ook 100% controle heeft over de scouting wordt dit een lastig verhaal.

Op zich zou ik het geen probleem vinden om Jol, zeker dit seizoen, op basis van het veldspel nog aan te houden. Het gaat mij ook nog niet eens zozeer om het veldspel onder Jol, maar wel om de keuzes die hij maakt. Ooijer laten spelen voor Alderweireld, Eriksen amper speelminuten geven, Blind uit de selectie zetten maar wel Sno erbij halen, Bonevacia een basisplaats geven tegen Vitesse en daarna uit de selectie zetten, Tainio halen en hem op de bank zetten in plaats van een jeugdspeler en ga zo maar door. Dat zijn keuzes die ik niet kan begrijpen en niet wil accepteren, maar wel moet. Blind is ongelukkig, Bonevacia (een van de grootste talenten) weigert tot nu toe bij te tekenen terwijl z'n contract dit seizoen afloopt, Eriksen is ongelukkig (interview aan een Deense website), Alderweireld voelt zich niet prettig, de relatie met Blind sr. is kapot en Frank de Boer vind Jol geen goede trainer. Dat maakt de club gewoon kapot. Jeugdspelers die straks vertrekken omdat ze geen kans krijgen onder Jol is funest, zeker als je ziet wie er wel spelen. Dit seizoen wordt Ajax hoogstwaarschijnlijk toch geen kampioen. Waarom dan niet investeren in de jeugd? Ooijer stopt er volgend jaar mee en Tainio vertrekt na dit seizoen weer, dat is zelfs al bevestigd door van den Boog. Waarom dan niet met de jeugdtalenten die er wel zijn verder gaan. Alderweireld zal dit seizoen weinig spelen. Volgend jaar zal Ooijer er mee stoppen en zal Vertonghen graag naar de Premier League willen. Dan is plots je centrum weg en moet Alderweireld de nieuwe leider zijn van de verdediging. Die jongen moet zoveel mogelijk speeltijd krijgen, anders gaat dat volledig mis. Als Jol dit seizoen zou werken aan een team waar hij volgend jaar kampioen mee kan worden is dat prima, maar dat gebeurd nou juist niet.

Laatst bewerkt:
Ik denk inderdaad ook niet dat Ajax nog kampioen gaat worden dit seizoen. Ze hebben te vaak heel dom punten laten liggen en Jol zal zijn doelstelling inderdaad niet halen, mede door een paar vreemde wijzigingen aan de kant van Jol, maar ook door een pure vormcrisis in het team. Schiet suarez die 9 ballen, die nu op de lat zijn gegaan de afgelopen wedstrijden, in het doel dan had je er heel anders voor gestaan. Het zit soms ook gewoon niet mee.

Daarnaast zijn er zoveel trainers voor hem gweest die de doelstelling niet hebben gehaald. Die zijn allemaal ontslagen en er zijn mensen aangesteld die het zogenaamd beter kunnen en de eene trainer zit opgescheept met de spelers en uitgaven van de ander en ook deze bakt er niks van.

Als je nou dezelfde man een tijdje op dezelfde positie houdt dan kan hij het team naar eigen inzicht inrichten en een winnend team neerzetten. Haal je weer een ander (zoals Rijkaard) dan zit hij opgescheept met spelers die wel in de visie van Jol passen, maar waar hij niks mee kan.

Goed Jol wordt dit seizoen niet meer kampioen, maar dat wordt een eventuele nieuwe trainer ook niet meer. Maar laat Jol nu maar werken aan een team voor volgend jaar waar hij wel kampioen mee kan worden. Lukt het dan niet, dan kun je hem dan afschrijven.

Nah liever niet, als je weet dat (jeugd) spelers alleen maar beter worden als je ze laat spelen, en vervolgens Ooier aaschaft en Mido wilt want die kent hij nog van tottenham, je schaft dus spelers aan die een " sta in de weg" voor anderen zijn. Ha Mido scheurt alweer in een bolide over de A2 met een :D.
Nu is Toby weer de lul bij Jol, snap je?

maar goed vanavond Real, ben ****ing benieuwd naar deze wedstrijd.:)

Bij Studio Ajax van vorige zondag zat trouwens Frank de Boer aan tafel. Als je een beetje goed luistert kraakt hij Jol verschrikkelijk door hem te verwijten de jeugd geen kans te geven.

Ik ben het (bijna) met jouw hele bovenstaande verhaal eens. Je slaat zo'n beetje alle spijkers op z'n kop. Alleen jouw visie over het spelen van een traditioneel ajax-systeem met de huidige Ajax-selectie deel ik niet, maar het is een compleet en goed onderbouwd verhaal :thumbs:.

Jouw punt dat Jol de jeugdspelers te weinig kansen geeft is inderdaad een groot minpunt van de huidige trainer wat Ajax in de toekomst ook echt pijn kan doen. Jol is erg behoudend ingesteld, teert voornamelijk op ervaring en durft weinig risico's te nemen. Dat blijkt ook uit het feit dat hij krampachtig vasthoudt aan de huidige opstelling met al zijn gebreken en de standaardisatie in zijn wissels. Maar toch blijf ik er (voorlopig) bij dat Jol de juiste man op de juiste plek is.

Bij Studio Ajax van vorige zondag zat trouwens Frank de Boer aan tafel. Als je een beetje goed luistert kraakt hij Jol verschrikkelijk door hem te verwijten de jeugd geen kans te geven.

Frank de boer heeft gelijk. Wat je zegt Ooier voor Toby bijvoorbeeld. Ik irriteer mij aan Ooier, liever dat jeugdspelers 5 x op hun bek gaan en er wat van leren dan Ooier die daarvoor te dom is.
En inderdaad Daley op links, maar met Jol?

Ik weet zeker dat je vanavond kijkt.... in ieder geval veel plezier.:)

Laatst bewerkt:
Frank de boer heeft gelijk. Wat je zegt Ooier voor Toby bijvoorbeeld. Ik irriteer mij aan Ooier, liever dat jeugdspelers 5 x op hun bek gaan en er wat van leren dan Ooier die daarvoor te dom is.

Ik kan me heel goed voorstellen dat Jol voor de rust en ervarenheid van een speler als ooijer kiest in belangrijke wedstrijden wanneer je in eerdere wedstrijden ziet dat Alderweireld toch een paar keer dom in de fout gaat en duidelijk ervaring mist. Hij gaat echter voorbij aan het feit dat Alderweireld fysiek en technisch echt superieur is aan Ooijer en Ooijer vorig seizoen al niet meer op professioneel niveau kon meedraaien. Alderweireld hoort natuurlijk altijd voor Ooijer in de basis te staan, juist om die ervaring tegen grote tegenstander te krijgen.

Ik snap Jol zijn filosofie achter de aankopen van Mido, Tainio en Ooijer ook wel. Ervaren spelers die rustig blijven in de grote wedstrijden van de Champions League tegen grote ploegen, maar hij heeft simpelweg de verkeerde spelers gehaald. Spelers die gewoon fysiek en technisch niet meer van een fatsoenlijk niveau zijn. Zij kunnen dan wel niet meer schrikken van een tegenstander als Madrid, maar zij kunnen er zeker niet tegen voetballen.

En ik roep al sinds vorig seizoen dat de linksbackpositie van Anita gewoon niet te verdedigen is. Maar ook hierin durft Jol niet het risico te nemen om Blind een kans te geven. Ervarenheid is meer leidend bij Jol dan fysiek en technisch beter zijn. Hij zou nog eerder Atouba opstellen dan Blind ooit een kans te geven.

Ik kan me heel goed voorstellen dat Jol voor de rust en ervarenheid van een speler als ooijer kiest in belangrijke wedstrijden wanneer je in eerdere wedstrijden ziet dat Alderweireld toch een paar keer dom in de fout gaat en duidelijk ervaring mist. Hij gaat echter voorbij aan het feit dat Alderweireld fysiek en technisch echt superieur is aan Ooijer en Ooijer vorig seizoen al niet meer op professioneel niveau kon meedraaien. Alderweireld hoort natuurlijk altijd voor Ooijer in de basis te staan, juist om die ervaring tegen grote tegenstander te krijgen.

Ik snap Jol zijn filosofie achter de aankopen van Mido, Tainio en Ooijer ook wel. Ervaren spelers die rustig blijven in de grote wedstrijden van de Champions League tegen grote ploegen, maar hij heeft simpelweg de verkeerde spelers gehaald. Spelers die gewoon fysiek en technisch niet meer van een fatsoenlijk niveau zijn. Zij kunnen dan wel niet meer schrikken van een tegenstander als Madrid, maar zij kunnen er zeker niet tegen voetballen.

En ik roep al sinds vorig seizoen dat de linksbackpositie van Anita gewoon niet te verdedigen is. Maar ook hierin durft Jol niet het risico te nemen om Blind een kans te geven. Ervarenheid is meer leidend bij Jol dan fysiek en technisch beter zijn. Hij zou nog eerder Atouba opstellen dan Blind ooit een kans te geven.

Ja Jol wel, spelers kapot maken heet dat. ;)

Eens, een ervaren kracht halen die niet schrikt van Real Madrid is prima, maar dit mag nooit voor je jeugd gaan en dit moet wel goed gebruikt worden. Het halen van Ooijer vind ik verschrikkelijk, maar goed. Als Ajax in de situatie was gekomen dat we bijvoorbeeld uit tegen Auxerre op 1-1 komen met nog 20 minuten te spelen en dat Jol dan vervolgens kiest om Ooijer of Tainio er in te zetten voor wat extra ervaring of een extra slot op de deur, dat kan ik nog gedeeltelijk begrijpen. Maar zo gebeurd het niet. Ooijer speelt in de basis terwijl er een prima verdediger uit eigen jeugd op de bank zit. Tainio zit op de bank en speelt niet. Dan had er dus net zo goed een jeugdspeler (Bonevacia/Blind) op de bank kunnen zitten die je er in brengt bij een 2-0 voorsprong met nog 20 minuten te spelen. Mido wordt gehaald als breekijzer, maar wordt niet ingebracht tegen PSV om iets te forceren, waar hij juist voor gehaald is. Voorlopig is hij alleen nog belangrijk geweest tegen Veendam, en dat had een jeugdspeler ook kunnen zijn. Tegen AZ kon hij ook niets forceren. Tot nu toe is hij geen meerwaarde tegenover een jeugdspeler, dus zit hij de jeugd in de weg. Voor mij gaat kwaliteit altijd boven ervaring, bij Jol helaas niet. Als Jol nou in plaats van Ooijer, Tainio en Mido spelers als Chivu en Seedorf gehaald was het een compleet ander verhaal geweest. Maar deze routiniers voegen niets toe, hebben zelf alle problemen om mee te kunnen op dit niveau en zitten alleen jeugd in de weg. En dat reken ik Jol aan.

---------- Toegevoegd om 15:33 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:31 ----------

Ik ga zeker kijken vanavond, maar ik vrees dat we helemaal weggespeeld worden. Jij ook veel plezier.

Terug
Naar boven