Met de huidige selectie die je hebt moet je ook al wat kunnen doen. De verdediging hoef je eigenlijk weinig aan te veranderen. Van der Wiel heeft nu een dip maar speelt normaal prima en het duo Vertonghen en Alderweireld kennen het Ajax spel en hebben allebei genoeg talent om in de eredivisie makkelijk mee te kunnen. Alleen linksback kan je over discussiëren. Ik vind dat Blind daar een kans moet krijgen, maar goed.
Op het middenveld heb je genoeg keuze, alleen moet je dan wel voor jeugd durven te kiezen. De Zeeuw, de Jong en Enoh brengen het al weken niet. Ik vrees dat het bij Enoh en de Jong voornamelijk kwaliteit is, bij de Zeeuw is het vooral mentaal denk ik. De Jong teerde heel veel op Pantelic. Hij speelt dit seizoen eigenlijk exact hetzelfde als vorig jaar, alleen scoort hij niet. Maar op het middenveld heb je wel Eriksen, die heeft laten zien over veel talent te beschikken, simpel kan spelen en hij ziet de ruimte voor de aanvallers en kan de bal daar ook krijgen. Dan heb je nog Lodeiro die er aan komt, wat een groot talent is en hopelijk veel mensen gaat verbazen. Dat zijn twee creatieve voetballers die het Ajax spelletje zouden moeten kunnen spelen. Eventueel zou Emanuelson ook als 1 van de 2 creatieve middenvelders kunnen spelen. Hij speelt immers altijd al als middenvelder, of hij nou back staat of linksbuiten. Dan blijft er nog een plek over op het middenveld die bezet moet worden. Bonevacia kan daar spelen, al is hij nog jong en onervaren, maar die komt er wel aan. Anita zou daar ook kunnen spelen, heeft daar in de jeugd altijd gespeeld en niet onverdienstelijk. Daarnaast heb je nog jeugdspelers als Bouy, Sneijder en Klaassen die er aan komen voor het middenveld. Bouy is eigenlijk een A-junior maar speelt geregeld goed in Jong Ajax en kan dat niveau prima aan. Sneijder is een linkspoot die het niveau van Ajax 1 binnen 2 jaar aan zou moeten kunnen, al twijfel ik over hem nog het meest. Klaassen is een echte Ajax nummer 10 en wordt zeer hoog aangeschreven binnen de jeugdopleiding. Het middenveld zou, met goede begeleiding en jeugddoorstroming geen probleem moeten vormen. Een ervaren man erbij zou momenteel geen overbodige luxe zijn, maar dan moet die ervaren speler wel echt een meerwaarde zijn. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Seedorf. Die categorie in ieder geval.
Voorin heb je eigenlijk de meeste problemen. De drie spelers die het samen zouden moeten doen (Suarez, El Hamdaoui en Sulejmani) zijn eigenlijk te veel hetzelfde type speler om samen te laten spelen. Ik noem bewust Emanuelson niet, omdat die vertrekt. Met Suarez vanaf rechts en Sulejmani vanaf links heb je genoeg diepgang en scorend vermogen, alleen is de nummer 9 positie dan wel cruciaal en die wordt momenteel verkeerd ingevuld vind ik. El Hamdaoui was derde keuze als aankoop, dus blijkbaar wist Jol ook wel dat El Hamdaoui niet de ideale nummer 9 voor Ajax is. Maar met een verkoop van El Hamdaoui of Suarez is dit probleem op te lossen. Als Ajax 1 van die 2 spelers verkoopt kan er een echte nummer 9 gehaald worden. Als Suarez wordt verkocht kan El Hamdaoui vanaf de rechterkant gaan spelen. Alleen als er nog meer spelers verkocht worden, dus bijvoorbeeld El Hamdaoui én Suarez, dan is het heel belangrijk wat je daar voor terug haalt. Want dat moment is je kans om een echte 9 en een echte flankspeler te halen, waar je uiteindelijk naar toe moet.
Ik zie best wel mogelijkheden binnen deze selectie om redelijk via het Ajax systeem te spelen, alleen met de Jong, Enoh en de Zeeuw als middenveld is dat verdomd lastig. Maar dat is de keuze van de trainer.
Ajax moet inderdaad roeien met de riemen die ze hebben, maar die riemen zijn echt niet versleten. Je moet ze alleen wel goed gebruiken, en een trainer moet die riemen ook beter kunnen maken. Vorig seizoen vond ik Ajax ook niet zo heel goed spelen, alleen scoorden we heel veel goals en hadden we een rustpunt voorin, wat nu duidelijk wordt gemist. Pantelic was echt geen briljante voetballer, maar heeft wel bewezen dat een bepaald type speler een heel groot verschil kan maken.
De visie van Cruijff is inderdaad gericht op de lange termijn. Daarom moet het ook nu gebeuren. Cruijff is 63 volgens mij en dit zal de laatste keer zijn dat hij zijn hulp aanbied denk ik. Er moet inderdaad opgeleid worden in het Ajax systeem, zodat de spelers vanaf de F1 tot het eerste in hetzelfde systeem spelen, maar dat gebeurd nu niet. Jong Ajax speelt onder leiding van Jol en van der Dussen in hetzelfde systeem als het eerste, en staan niet voor niets ergens onder in de middenmoot, terwijl Huistra nog kampioen is geworden met dat elftal. Ook het scouten in het Ajax systeem moet gebeuren, maar aangezien Jol ook 100% controle heeft over de scouting wordt dit een lastig verhaal.
Op zich zou ik het geen probleem vinden om Jol, zeker dit seizoen, op basis van het veldspel nog aan te houden. Het gaat mij ook nog niet eens zozeer om het veldspel onder Jol, maar wel om de keuzes die hij maakt. Ooijer laten spelen voor Alderweireld, Eriksen amper speelminuten geven, Blind uit de selectie zetten maar wel Sno erbij halen, Bonevacia een basisplaats geven tegen Vitesse en daarna uit de selectie zetten, Tainio halen en hem op de bank zetten in plaats van een jeugdspeler en ga zo maar door. Dat zijn keuzes die ik niet kan begrijpen en niet wil accepteren, maar wel moet. Blind is ongelukkig, Bonevacia (een van de grootste talenten) weigert tot nu toe bij te tekenen terwijl z'n contract dit seizoen afloopt, Eriksen is ongelukkig (interview aan een Deense website), Alderweireld voelt zich niet prettig, de relatie met Blind sr. is kapot en Frank de Boer vind Jol geen goede trainer. Dat maakt de club gewoon kapot. Jeugdspelers die straks vertrekken omdat ze geen kans krijgen onder Jol is funest, zeker als je ziet wie er wel spelen. Dit seizoen wordt Ajax hoogstwaarschijnlijk toch geen kampioen. Waarom dan niet investeren in de jeugd? Ooijer stopt er volgend jaar mee en Tainio vertrekt na dit seizoen weer, dat is zelfs al bevestigd door van den Boog. Waarom dan niet met de jeugdtalenten die er wel zijn verder gaan. Alderweireld zal dit seizoen weinig spelen. Volgend jaar zal Ooijer er mee stoppen en zal Vertonghen graag naar de Premier League willen. Dan is plots je centrum weg en moet Alderweireld de nieuwe leider zijn van de verdediging. Die jongen moet zoveel mogelijk speeltijd krijgen, anders gaat dat volledig mis. Als Jol dit seizoen zou werken aan een team waar hij volgend jaar kampioen mee kan worden is dat prima, maar dat gebeurd nou juist niet.