Fitness Seller

Aikido effectief of valt het in de praktijk wel mee?

nou ik zit al een tijdje op aikido maar in het begin is het meeste basis daarna komen de werptechnieken kata enz ik heb ook nog een site van onze aikido leraar [Link niet meer beschikbaar] ik zit in hoogvliet maar je denkt op straat helpt het dan geef ik je wel een beetje gelijk maar als je er eenmaal wat langer opzit worden de technieken meer automatisch dus kan je de klappen stoten schoppen enz beter aanzienkomen en incasseren;)

nou ik zit al een tijdje op aikido maar in het begin is het meeste basis daarna komen de werptechnieken kata enz ik heb ook nog een site van onze aikido leraar [Link niet meer beschikbaar] ik zit in hoogvliet maar je denkt op straat helpt het dan geef ik je wel een beetje gelijk maar als je er eenmaal wat langer opzit worden de technieken meer automatisch dus kan je de klappen stoten schoppen enz beter aanzienkomen en incasseren;)

trappen en stoten leer je alleen maar beter incasseren als je ze ook daadwerkelijk ontvangt. Volgens mij heb je dit niet bij aikido. Daarbij komt dat een stoot die 'the element of suprise' nog in zich heeft amper te incasseren is of je moet echt een betonnen kop hebben. die klap zul je dus ook amper aan zien komen. Ik ben persoonlijk niet zo'n erge fan van aikido maar ik ga niemand veroordelen.

Wel een vette avatar trouwens :D

Aikido kost tijd, maar als je de tijd neemt heeft een boxer geen kans tegen je.

Gister Fight Quest gekeken op Discovery Channel. 2 vechtsporters gingen meedoen met de beste Krav Maga leraren van Israel. Dát is pas hard. Denk dat het alleen niet vergeleken kan worden met Krav Maga die hier in Nederland word gegeven.

jippie

steven seagal laat vooral veel wing chun zien de laatste tijd omdat dit de oorsprong van het aikido zonder nonsens is. zijn bodyguard is ook wing chunner die heeft hem sterk beinvloed in zijn latere films zoals bv de Glimmerman met die creditcard liet die die russen toen voelen dat geld niet gelukkig maakt.

Waarom aikido zo onnodig lang en moeilijk om te leren is is omdat ze de klappen van het kungfu eruit hebben gelaten, terwijl het echt niet nodig is om iemand steeds maar met een of ander klem op de grond te krijgen om hem uit te schakelen, later als je bij de 44 dan ofzo bent beginnen ze ineens zo van oja en je kunt ook slaan hoor

steven seagal laat vooral veel wing chun zien de laatste tijd omdat dit de oorsprong van het aikido zonder nonsens is. zijn bodyguard is ook wing chunner die heeft hem sterk beinvloed in zijn latere films zoals bv de Glimmerman met die creditcard liet die die russen toen voelen dat geld niet gelukkig maakt.

Waarom aikido zo onnodig lang en moeilijk om te leren is is omdat ze de klappen van het kungfu eruit hebben gelaten, terwijl het echt niet nodig is om iemand steeds maar met een of ander klem op de grond te krijgen om hem uit te schakelen, later als je bij de 44 dan ofzo bent beginnen ze ineens zo van oja en je kunt ook slaan hoor

Umm... Ik zou je bronnen maar eens raadplegen.

Aikido is een Japanse vechtkunst die voorgevloeit is uit judo/JJJ, wing chun is een Chinese kung fu sT. Aikido is ontworpen door een half-gekke bejaarde man(Eushuba of zoiets) die voelde dat zijn beendergestel niet meer zijn ruwe judo-trainingen aankon. Daarom heeft hij aikiJJ ontworpen, omdat het "zachter" is dan judo en minder kans op blessure gaf.

Probleem is dat deze sT nooit echt getest geweest is irl, en dat speciaal hetgeen waar judo zich op focussed minder aanbod komt. Dat laat een serieus gat open. Aikido was bedoelt als elite-aanvulling op een zwarte band judo, dus zonder judo-basis is het zeer matig effectief, en zelfs met die judo basis is het relatief gevaarlijk om op te vertrouwen.

Ik geloof in de verste verte niet dat aikido na 10 jaar "oppermachtig" word zoals geclaimed word. Nog nooit een levend bewijs ervan gezien. Daarvoor is de trainingsmethode te waardeloos. Spijtig, want sommige technieken zijn echt niet slecht.

Over Seagal, die heeft gewoon wing chun training. Hij heeft ook nog een paar andere sTen op zijn resumé.

Zet een gemiddelde mma-er met 6 maandjes ervaring tegen een pure aikido-"meester" en je kan eens lachen. Niet dat dat ooit gaat gebeuren, daar voelt aikido zich meestal te elitair voor.

Er is wel 1 bepaald soort situatie waar aikido ZEER effectief is en andere sTen het nakijken geeft, dat is om half-resistente mensen in de boeien te slagen of op de grond te werken. Denk dan aan arrestaties en dergelijke. Mensen die wel nog tegenwerken, maar niet meer op volle kracht. Maar dan hoef je maar een lesje of 3 volgen en leren hoe je de eendenbek-klem zet.

Nog nooit een aikido-vechter gezien die als hij geen crosstraining heeft de combinaties van een boxer kan blokken. En de passieve houding maakt dat je er stevig wat op je bek gaat krijgen eer je je tegenstander vast hebt, en dan is het nog niet afgelopen.

Laatst bewerkt:
aikido vs wing chun

Ik weet ook wel dat aikido japans is, maar het is zeer sterk beinvloed door kungfu als bagua en wing chun ik doe al lang wing chun maar heb ook aikido gedaan dus ik zie de overeenkomsten wiing chun leent bv ook kracht soms kom je in precies dezelfde situaties terecht, maar wing chun is niet zo idealistisch om helemaal niet terug te slaan als dat zou kunnen.

hier zie je wat ik bedoel:

http://www.youtube.com/watch?v=bTnWOOMEVDo

Aikibudo zoals die ontwikkeld is door Morihei Ueshiba O Sensei komt van heel veel Japanse sporten en niets wat met Kung Fu of Wing Chung heeft te maken. Later heeft het de naam Aikido gekregen. En dat van dat die te oud was en daarom deze sport heeft ontwikkeld is niet waar want hij heeft het rond zijn 30ste bedacht.

Hier een aantal Filmpjes waar je Ueshiba in actie ziet.

http://www.youtube.com/watch?v=hiHCUmih30g&feature=PlayList&p=68E04F8492F52470&index=1

http://www.youtube.com/watch?v=GdVDdQUK8o8&feature=PlayList&p=68E04F8492F52470&index=0

http://www.youtube.com/watch?v=djOg0pOy6n0&feature=PlayList&p=68E04F8492F52470&index=7

http://www.youtube.com/watch?v=t69i31fN2eQ&feature=PlayList&p=68E04F8492F52470&index=8

Je moet eens wat minder Steven Seagal films kijken ;)

Of denk jij serieus dat Steven Seagal bijvoorbeeld een kans zou hebben gehad tegen Mike Tyson ? (beide zwaargewichten, en Steven Seagal is een meester in Akido)

alleen al de naam Aikido veraad zijn chinese oorsprong want Ki is het japanse woord voor Chi

alleen al de naam Aikido veraad zijn chinese oorsprong want Ki is het japanse woord voor Chi

:roflol:

aikido bevat ki, een Japans teken dat inderdaad Chinese oorsprong heeft, en daarom is aikido van oorsprong Chinees.

Zelfde redenatie:

Wij gebruiken het woord "****" in onze hedendaagse taal, dus zijn wij van oorsprong Engels.

Nee dus, in beide gevallen is er gewoon sprake van woordontlening.

Aikido de kunst die het nu is is inderdaad japans maar als je meerdere japanse en chinese kunsten bestudeerd zul je zien dat japanse kunsten doordrongen zijn van chinese kunsten, zelfs een kunst als judo die op het eerste gezicht voor westerlingen zuiver japans lijkt is doordrongen van chinese kunst denk aan Chin na. Vaak is het vloeiende van kungfu eruit gehaald in japan, ook gruwelijkheden als ballen draaien en wangen uitscheuren vond het japanse hof maar vies kijk bv naar karate, dat meer explosief is en sportief. Japan heeft dus wel degelijk een stempel gedrukt op vechtkunst daar ben ik het mee eens.
.

Oh boy de discussie is weer in volle gang :sad:

Al die filmpjes van die aikidoka die leuke bewegingen maakt met zn tegenstanders zien er allemaal schitterend uit respect daarvoor op de dansvloer is ie zeker de master. Ik zie echter 0 dekking bij zijn hoofd (verder ook niet bij zn buik en zelfs niet bij zn enkels). Een bokser, kickbokser, MMA vechter, of wat dan ook die dus met een serieuze combo komt wint.

Verder zie ik ook geen enkele vorm van takedown defense in dit filmpje (zal wel komen doordat er geen takedown word gemaakt) dus gewoon naar de grond werken die handel.

Ik pobeer niemand te beledigen ofzo ik heb respect voor alle sTen en vechtsporten, maar om nou je eigen sT constant te blijven verdedigen en te zeggen dat jouw sT het beste is en niet naar de realiteit te kijken word ik altijd zo moe van!

(ik weet verder zelf ook dat deze post helemaal geen zin had en dat er hierna nog 20 paginas met discussie komen :P)

Oh boy de discussie is weer in volle gang :sad:

Al die filmpjes van die aikidoka die leuke bewegingen maakt met zn tegenstanders zien er allemaal schitterend uit respect daarvoor op de dansvloer is ie zeker de master. Ik zie echter 0 dekking bij zijn hoofd (verder ook niet bij zn buik en zelfs niet bij zn enkels). Een bokser, kickbokser, MMA vechter, of wat dan ook die dus met een serieuze combo komt wint.
Verder zie ik ook geen enkele vorm van takedown defense in dit filmpje (zal wel komen doordat er geen takedown word gemaakt) dus gewoon naar de grond werken die handel.

Ik pobeer niemand te beledigen ofzo ik heb respect voor alle sTen en vechtsporten, maar om nou je eigen sT constant te blijven verdedigen en te zeggen dat jouw sT het beste is en niet naar de realiteit te kijken word ik altijd zo moe van!
(ik weet verder zelf ook dat deze post helemaal geen zin had en dat er hierna nog 20 paginas met discussie komen :P)

Hier heb ik niets meer aan toe te voegen +

Terug
Naar boven