- Waardering
- 1.446
- Lengte
- 1m89
Betekent dat dan dat je het eigenlijk niet kan gebruiken in een straatgevecht, want dat maak ik hier uit op.
Kunnen wel... het probleem is dat de applicatie van technieken op iemand die niet geneigd is samen met je te werken ietwat anders is. Je probeert iemand niet de arm te breken, maar op straat moet je je daar niet druk over maken. Die geheel andere mindset maakt dat het voor de meeste mensen niet toe te passen is. Echter mensen die het graag op straat toe passen zullen meestal ook wel een andere vorm van krijgskunst erbij kiezen. Op zijn minst kiezen ze voor een aiki-jitsu sT die al veel toepasbaarder is dan aikikai.
Wat misschien wel grappig is aan aikido is dat je nooit een slag of een schop blokt. Je ontwijkt EN stapt naar de aanvaller toe. Iets wat ik toch wel een bijzondere combinatie vond (meestal is bij andere vormen een kwestie van blokkeren, of ontwijken, maar dan door je van de aanvaller weg te bewegen). Het principe zou heel goed toepasbaar kunnen zijn, zeker als je het combineert met randori met verschillende "aanvallers", een situatie die je op straat ook best tegen kan komen. De meeste andere vecht-disciplines gaan vaak uit van een 1-op-1 gevecht.
/edit: Ik vraag me alleen af of ALS je aikido toe zou passen op straat je het nog wel aikido kunt noemen. Zelfs voordat ik aan aikdio deed durfde toen ik op straat werd aangevallen niet te doen wat nstinctief in mij op kwam. Ik blokkeerde een paar kicks met mijn onderarmen, maar mijn instinct was opvangen, instappen en zijn been weg vegen. Ik wist zeker dat ik de jongen ernstige schade zou toebrengen. Misschien zou ik aikdo nu toepassen door aan de kant te stappen, maar veel meer denk ik niet. Die paar tickjes en die blauwe plek op mijn arm zijn niets voor de ellende die je ervoor terug krijgt als je levenslang iemand een handicap bezorgt (of nog erger). Als het moet ... swah, maar ik zal het altijd proberen te vermijden.
run before you fight
fight before you injure
injure before you maim
maim before you kill

Laatst bewerkt:

)