Fitness Seller

Aikido effectief of valt het in de praktijk wel mee?

Betekent dat dan dat je het eigenlijk niet kan gebruiken in een straatgevecht, want dat maak ik hier uit op.

Kunnen wel... het probleem is dat de applicatie van technieken op iemand die niet geneigd is samen met je te werken ietwat anders is. Je probeert iemand niet de arm te breken, maar op straat moet je je daar niet druk over maken. Die geheel andere mindset maakt dat het voor de meeste mensen niet toe te passen is. Echter mensen die het graag op straat toe passen zullen meestal ook wel een andere vorm van krijgskunst erbij kiezen. Op zijn minst kiezen ze voor een aiki-jitsu sT die al veel toepasbaarder is dan aikikai.

Wat misschien wel grappig is aan aikido is dat je nooit een slag of een schop blokt. Je ontwijkt EN stapt naar de aanvaller toe. Iets wat ik toch wel een bijzondere combinatie vond (meestal is bij andere vormen een kwestie van blokkeren, of ontwijken, maar dan door je van de aanvaller weg te bewegen). Het principe zou heel goed toepasbaar kunnen zijn, zeker als je het combineert met randori met verschillende "aanvallers", een situatie die je op straat ook best tegen kan komen. De meeste andere vecht-disciplines gaan vaak uit van een 1-op-1 gevecht.

/edit: Ik vraag me alleen af of ALS je aikido toe zou passen op straat je het nog wel aikido kunt noemen. Zelfs voordat ik aan aikdio deed durfde toen ik op straat werd aangevallen niet te doen wat nstinctief in mij op kwam. Ik blokkeerde een paar kicks met mijn onderarmen, maar mijn instinct was opvangen, instappen en zijn been weg vegen. Ik wist zeker dat ik de jongen ernstige schade zou toebrengen. Misschien zou ik aikdo nu toepassen door aan de kant te stappen, maar veel meer denk ik niet. Die paar tickjes en die blauwe plek op mijn arm zijn niets voor de ellende die je ervoor terug krijgt als je levenslang iemand een handicap bezorgt (of nog erger). Als het moet ... swah, maar ik zal het altijd proberen te vermijden.

run before you fight
fight before you injure
injure before you maim
maim before you kill
:)

Laatst bewerkt:
Tja ik denk als je bij een kleine ruzie of iets dergelijks iemands arm meteen breekt dat je dan zelf ook goed in de problemen komt, met justitie.

vriend van mij is karateka en hij kwam ook in een gevecht terecht waarin zn tegenstander het niet overleefd heeft....maakt dit karate dan gelijk een effectieve sport? of is het de persoon in kwestie die de sport effectief heeft gebruikt?

vriend van mij is karateka en hij kwam ook in een gevecht terecht waarin zn tegenstander het niet overleefd heeft....maakt dit karate dan gelijk een effectieve sport? of is het de persoon in kwestie die de sport effectief heeft gebruikt?

haha ja karate rullzzzzz the best in the world :D

how come?

nee jongen dat was het niet...die jongen heeft bijna een jaar in coma gelegen...en die vriend van mij houdt er 4,5 jaar cel aan over...

Ik vraag me dus af wat de reden was dat je vriend zo hardhandig gebruik heeft moeten maken van zijn technieken?

ik heb ook nog tig jaar karate gedaan (shotokan). ik had een erg goede en erg nuchtere leraar. Hij legde uit en deed voor waarom veel oosterse vechtsport technieken op straat niet werken. Samengevat: het is helemaal niet zo eenvoudig om je tegenstander te sturen, en de meeste technieken kost simpelweg veel te veel tijd. Een korte hoek kost heel weinig tijd.

elke sport heeft zijn kwaliteiten, je kan niet zeggen dat je steven segal even in elkaar slaat.. heel veel sterke en goede spelers van het martial arts zijn onbekend. dit met een goede reden, omdat je bepaalde technieke gewoon niet in de ring uit kan voeren.. kickboxen is gewoon een lichte versie van thaiboxen.
Ik zeg niet dat het slecht is, maar je kan geen ene vechtsport superieur noemen.

Bij een 'goed' gevecht gaat het om het ene moment, het kan voorbij zijn in een flits, met aikido net zo goed als bij kickboxen.
De manier hoe je omgaat met je informatie maakt duidelijk dat je weinig ervaring hebt en alleen een grote mond.

nee jongen dat was het niet...die jongen heeft bijna een jaar in coma gelegen...en die vriend van mij houdt er 4,5 jaar cel aan over...

Dat bedoelde ik dus. inderdaad.

Overigens, aangezien aikido niet echt gezien wordt als een dodelijke vechttechniek (t'is tenslotte net dansen) heb je misschien meer mazzel als je een techniek toe past. Op de een of andere manier ziet de aanvaller er altijd onhandig uit als hij een aikidoka aanvalt en door een rare boogbeweging op zijn rug valt, tegen een boom loopt met zijn hoofd (of zijn eigen mes in zijn eigen rug steekt... zonder vingerafdrukken van de verdediger ook).

Aikido: the art of hitting someone with a small planet.

Misschien heeft aikido toch meer juridische effectiviteit dan al die dodelijke schop en sla technieken :)

goed...zijn we uitgesproken hierover?

Aikido is geen efficiente vechtsport.

Ga een jaartje op boksles en ga vervolgens naar een Aikido gym. Veel plezier met sparren.

Een Aikido beoefenaar kan best een goede vechtsporter zijn, maar dan zal het voornamelijk het persoon zijn. Persoon > ST.

Er is geen "magic death touch" aikido techniek die te gevaarlijk is om te gebruiken. Een leuk excuus voor Aikido beoefenaars die er eerder zijn achtergekomen dat ze fullcontact tegen MMA kansloos zijn (in vergelijkebare omstandigheden zoals jaren training en gewicht). Probeer fedor maar eens in zijn nek te slaan, lol. Hij wordt boos en maakt je af.

geen 1 vechtsport is effectief als je niet in staat bent om iemand de t*fus te slaan,
iemand zonder vechtsport achtergrond maar met een paar steekies los daarbovenin slaat je het leven uit...maakt dat hem dan een goede vechter?? of een psychopaat??
en stel dat die psychopaat gaat aikidoén maakt ie je nog steeds dood als hij dat wil....het is de persoon die een sport weet te gebruiken of niet...

nou...

kijk aikido is geen ringsport,het was orgineel 'uitgevonden' in japan om samurai met een zwaard af te weren en eventuele ninja's die infeltreerde zonder wapens uit te schakelen,de sport zelf is gebouwd op het gebruiken van de energie die je tegenstander heeft in zijn beweging en die tegen zichzelf te gebruiken,als dat effectief gedaan word dan is het inderdaad een erg goede sport,maar het is in de ring net zo oneerlijk om een beginneling aikidoka tegen bijvoorbeeld een wereldkampioen muay thai te zetten als het oneerlijk is om een beginnend muay thai beoefenaar tegen een zwarte band 3e dan aikidoka te zetten in de ring

de vechtsport is effectief in de handen van de gene die het gebruikt,en geloof mij nou maar ik spar niet veel maar toen ik karate deed(kyukushin) werd ik gevloerd door aikidoka's van mijn niveau

ik denk toch echt dat het in de handen van die gene ligt die het gebruikt ;)

de vechtsport is effectief in de handen van de gene die het gebruikt,en geloof mij nou maar ik spar niet veel maar toen ik karate deed(kyukushin) werd ik gevloerd door aikidoka's van mijn niveau

ik denk toch echt dat het in de handen van die gene ligt die het gebruikt ;)

En jij durft dat posten... Ik denk dat je beter iets anders kunt gaan zoeken want vechtsporten lijken me niks voor jou :D

Nee serieus, hoe heb je dat geflikt? En hoe heb je aikidoka's uberhaupt zover gekregen dat ze willen sparren? Dat probeer ik al jaren... Het enige dat ik kan doen is gewoon niet meegeven en dan een kwade blik krijgen...

nou...

mijn sensei was naast kyukushin karateka ook beoefenaar van aikido(zwarte band 1e dan) en hij heeft mij een aantal dingen geleerd en mij eens laten sparren met een aikidoka die het ook wel eens wou zien hoe effectief het eigenlijk was tegen andere sporten,en geloof me in de juiste handen kan het erg effectief zijn(ouch:p)

nee maar seishin (mn dojo) gaf les in karate,aikodo,en ju jitsu en het was dus ook erg interessant om dat te zien :P

elke sport heeft zijn kwaliteiten, je kan niet zeggen dat je steven segal even in elkaar slaat.. heel veel sterke en goede spelers van het martial arts zijn onbekend. dit met een goede reden, omdat je bepaalde technieke gewoon niet in de ring uit kan voeren.. kickboxen is gewoon een lichte versie van thaiboxen.
Ik zeg niet dat het slecht is, maar je kan geen ene vechtsport superieur noemen.

Bij een 'goed' gevecht gaat het om het ene moment, het kan voorbij zijn in een flits, met aikido net zo goed als bij kickboxen.

De manier hoe je omgaat met je informatie maakt duidelijk dat je weinig ervaring hebt en alleen een grote mond.
als je dit al een grote mond vind dan ben je niet veel gewend. dit is het internet jongen, zet je maar vast schrap:D

qua vechtsport heb ik wel degelijk wat ervaring. Niet dat ik een expert ben in het 1 of het ander, maar evraring genoeg om te zeggen dat al die vage hakkietsjakkie technieken gewoon niet werken. Ken je dat filmpje niet van die 30ste dan WingKungChuKamasutra leraar die allerlei bijzonder indrukwekkende technieken had, in een demo filmpje gooide hij zijn studenten de hele mat over. En toen ging hij voor 3000 dollar knokken tegen een mma vechter en lag meneer binnen 30 seconden k.o. op de grond. Weet je met wat voor een techniek? De harde klap op je bek techniek. Die werkt prima. :D

Gisteren ben ik met m'n vriendin naar een aikido-les geweest. Mijn vriendin heeft een hekel aan alles wat met vechtsport en vechten te maken heeft, terwijl ik vind dat het zeker voor haar geen kwaad zou kunnen om wat sterker te worden.

Ahfijn beginners-introductieles. De gemiddelde leeftijd lag zo rond de 35a40 jaar schat ik en er werd begonnen met wat basis valbreken.
Hierna wegstappen uit de lijn van de aanval of meeveren ontspannen wanneer je wordt weggeduwd. Vervolgens wegdraaien, arm tegenstander meenemen in lijn van de stoot en in een cirkelbeweging een polsklem om de tegenstander naar de grond te werken.

Helaas inderdaad niet erg realistisch, maar het kost je ook totaal geen energie. En de polsklemmen, grepen en trucjes die daarna in de demo werden voorgedaan zijn erg pijnlijk als je tegenwerkt en denk dat je dan snel een pols of gewricht breekt. Het voordeel is dat je er niet sterk voor hoeft te zijn en ik denk dat een redelijk gespierd en getraind iemand die vloeiend de juiste gewrichtsklemmen etc. uit aikido kan uitvoeren toch hiermee voordeel heeft om iemand snel naar de grond te werken.

Echter de meest nuttige, toepasbare en effectiefste technieken kan ik ook leren bij krav maga en amerikaans ninjitsu.
en bij MMA.... maarre ik hoef niet zo nodig m'n schenen kapot te trappen, blauwe ogen en hersenschuddingen op te lopen om persé realistisch te trainen!

En de polsklemmen, grepen en trucjes die daarna in de demo werden voorgedaan zijn erg pijnlijk als je tegenwerkt en denk dat je dan snel een pols of gewricht breekt. Het voordeel is dat je er niet sterk voor hoeft te zijn en ik denk dat een redelijk gespierd en getraind iemand die vloeiend de juiste gewrichtsklemmen etc. uit aikido kan uitvoeren toch hiermee voordeel heeft om iemand snel naar de grond te werken.

De "truk" is om die polsklemmen gewoon niet laten in te zetten. Eens je pols gedraaid is moet je al maffe toeren uithalen om er nog uit te geraken. Maar de isometrische kracht van een pols is bijzonder sterk, en kan makkelijk getraind worden. Maw, een weekje of 2 polstraining en alle polsklemmen waar je jaren voor doet om ze te perfectioneren zijn waardeloos. Probeer je eigen pols maar eens om te wringen met je andere. Normaal gezien krijg je (zoals bij mij) er met alle geweld zelfs geen beweging in.

Maw, klemmen en grepen voorkomen is 20x efficienter en makkelijker als eruit proberen te geraken. Als ik je in een stevige rear naked choke heb heb je de volle 3-5 seconden om eruit te geraken of je bevuilt je broek, wat quasi onmogelijk is, zelfs voor topvechters...

Dus train je niet om uit die choke te geraken, maar om die te voorkomen(hand ertussen steken voor de choke vastzit en kin naaromlaag doen bv)

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven