Fitness Seller

Aikido effectief of valt het in de praktijk wel mee?

Ik heb nog nooit een gevecht op straat verloren ... mede dankzij mijn Aikido-training.

Ik krijg onderhand ongelofelijk de schijt van al die MMA gasten die zich zooooveel menen:mad:

ja jullie sport is effectief, maar een mma gevecht is ook geen straat gevecht want een klap met de blote vuist komt een heleboel harder aan dan een klap met een handschoen... je kop verdedigen win je op straat niet mee met een schop in je ballen... je zelf op straat kunnen verdedigen is vooral durven van je af te bijten en daarbij kan een vecht sport helpen...

rotatie en beweging van de hersenen in de schedel is minder maar verre van onbestaande, enkel meer oppervlakkige pijn, die je op dat moment toch amper voelt door de adrenaline. De eerste keer die "kleurverandering" meemaken in je gezichtsveld(iemand die eens een goede hoek heeft geincasseerd weet wel waarover ik praat) voelt verschrikkelijk raar aan, je benen voelen vreemd warm en onstabiel. Na een tijdje wen je eraan en kun je er erdoorzetten.

Ik zou eerder bodybuilding doen als je enkel op het afschrikeffect wilt afgaan.

Tot slot
mijn eerste bokstraining: blauw oog, bloedneus en zere kin, veel slagen gehad

mijn eerste bjjtraining: 100 keer getapped geweest door allemaal mensen met veel minder gewicht en kracht dan mij, schouderblessure omdat ik me niet wou geven.

mijn eerste thaibokstraining: 3 weken een blauwe bil gehad, schenen kapot ook al had ik scheenbeschermers

mijn eerste aikidotraining: niks, de instructeur kreeg mijn pols niet om en werd dan maar kwaad en begon uitvluchten te zoeken waarom hij mijn kracht niet kon gebruiken.

Dan trek ik mijn conclusies.

rotatie en beweging van de hersenen in de schedel is minder maar verre van onbestaande, enkel meer oppervlakkige pijn, die je op dat moment toch amper voelt door de adrenaline. De eerste keer die "kleurverandering" meemaken in je gezichtsveld(iemand die eens een goede hoek heeft geincasseerd weet wel waarover ik praat) voelt verschrikkelijk raar aan, je benen voelen vreemd warm en onstabiel. Na een tijdje wen je eraan en kun je er erdoorzetten.

Ik zou eerder bodybuilding doen als je enkel op het afschrikeffect wilt afgaan.

Tot slot
mijn eerste bokstraining: blauw oog, bloedneus en zere kin, veel slagen gehad

mijn eerste bjjtraining: 100 keer getapped geweest door allemaal mensen met veel minder gewicht en kracht dan mij, schouderblessure omdat ik me niet wou geven.

mijn eerste thaibokstraining: 3 weken een blauwe bil gehad, schenen kapot ook al had ik scheenbeschermers

mijn eerste aikidotraining: niks, de instructeur kreeg mijn pols niet om en werd dan maar kwaad en begon uitvluchten te zoeken waarom hij mijn kracht niet kon gebruiken.

:roflol:

hehe wat zei die precies?

Ik denk dat je dan een eenmalige les had van een ALO-studentje, want zelfs ik kan na mijn evaring van 6 jaar ieders pols oprollen...Maar om op jouw manier te antwoorden, als je les met mij volgt zal ik je geven wat je wil, gebroken vingers, gebroken elleboog en miss ook nog een gebroken pols...nou, geen van deze zaten in de rijtjes van de andere sporten, welke conclusies ik dan trek is dat jij een beetje bevooroordelend bent na 1 les en jij de hele sport al kent na 1 les...

Aikido is meer dan alleen ongewapende techniekjes, het is ook gewapend, het trainnen van de geest en het in harmonie brengen van geest en lichaam om ki te laten stromen...

P.s. Aikido is een krijgskunt die bestudeerd wordt...

Ik denk dat je dan een eenmalige les had van een ALO-studentje, want zelfs ik kan na mijn evaring van 6 jaar ieders pols oprollen...Maar om op jouw manier te antwoorden, als je les met mij volgt zal ik je geven wat je wil, gebroken vingers, gebroken elleboog en miss ook nog een gebroken pols...nou, geen van deze zaten in de rijtjes van de andere sporten, welke conclusies ik dan trek is dat jij een beetje bevooroordelend bent na 1 les en jij de hele sport al kent na 1 les...

Aikido is meer dan alleen ongewapende techniekjes, het is ook gewapend, het trainnen van de geest en het in harmonie brengen van geest en lichaam om ki te laten stromen...

P.s. Aikido is een krijgskunt die bestudeerd wordt...

Eerste club had een 2de dan sensei, de andere weet ik niet meer, niet gevraagd.

De eerste sensei gaf als uitvlucht dat ik omdat wist wat er zou komen zijn greep niet werkte. Hij gaf als oplossing een stap naar achter aan om me uit balans te brengen. Natuurlijk zette ik gewoon een stap bij, ik ben niet zo lomp om naar voor te leunen. Lukte dus niet. Werd hij pissed omdat ik de oefening niet deed, als ik het beter wist moest ik me maar gaan aankleden. Ik denk dat hij wel wist dat ik geen hoge indruk had van aikido voor de training, en ze per minuut nog lager zakte. Aikido moest mij bewijzen dat het iets waard was, ik ging het niet slikken maar alles in vraag stellen. Als je dan als sensei je technieken niet werken, kan ik geloven dat je een beetje geirriteerd wordt, voor mij was dat het bewijs van onmacht.

De tweede gaf als opvolging een schot in de ballen aan om me "los" te maken ipv weerbaar. Dat ik natuurlijk dat niet ging laten doen ging buiten zijn verstandelijke capaciteiten.

Als 2(!) senseis van 2 verschillende clubs mij niet naar de grond krijgen, tjah, dan heb ik inderdaad geen hoog aanzien voor de sT. Ik wou eens ff vrij sparren tegen een van zijn leerlingen, zonder ook maar te slagen, mocht niet, "te gevaarlijk"

Oh, en terwijl ze met dat ene hand bezig waren zijn ze vol onbesef dat een tegenstander een ander hand heeft. De openingen die ik heb gezien waren op te smullen, handen naar beneden, complete focus op de handen, niks verdediging. Bas zei het het beste in een van zijn self-defense filmpjes, als er iemand enkel je linker hand vastgrijpt timmer je op zn bek met je rechter.

Nog iets, bij BJJ(of toch als je het voor mma leert) zul je bij een takedown je gezicht altijd proberen te verschuilen om een mogelijke tegenaanval met een slag of knie of elleboog niet mogelijk te maken. Bij aikido laten ze hun bek gewoon lekker statisch. Het is dat een tegenaanval natuurlijk onmogelijk is, en tegenstanders op straat blijven bij 1 enkele beweging ipv van een woeste bullrush uit te halen en te swingen met wat ze hebben.

Damn, ik heb vreselijk veel zin om terug met regelmaat met vechtsporten te beginnen :D

Laatst bewerkt:
Het is niet welke sport het beste is, maar hoe goed je er in bent. Ik verkies JKD en Close combat, die liggen mij beter. Moet je maar zelf uitmaken.

Mag ik je vragen waar je dat doet, ik heb overlaatst een training jkd/close combat/mma meegedaan in zottegem, buiten voor het feit dat ik amper mocht sparren leek het me wel stevig, het had een frisse kijk op straatvechten en realiteit, de leraar gaf zelf toe dat het verschrikkelijk dom was om ongewapend vs mes een confrontatie aan te gaan.

Ik verkies mma boven jkd en cc gewoon omdat ik het beter kan en het intensiever is, en makkelijker mee te sparren is. Al zie ik in cc veel bjj bewegingen terug, die dan iets bruter worden afgemaakt als in bjj zelf(hiel in de ballen bv kwam in vrijwel elke oefening voor).

Laatst bewerkt:
MMA ligt wel het dichts bij straatvechten denk k

ground en pound , footstomps, heel de zooi erbij :D

Mag ik je vragen waar je dat doet, ik heb overlaatst een training jkd/close combat/mma meegedaan in zottegem,

Juist in die club train ik normaal ook, lig alleen een jaartje stil vanwege mijn werk (zit op verplaatsing). Trainer was ne kletskop he :D ?

Sparren gebeurd idd zelden op stages, tenzij bij JKD kickboxing.

Als je nog eens nr een stage gaat daar, laat mij iets weten, kunnen we daarachter eens ne goeien pot pakken ;)

Juist in die club train ik normaal ook, lig alleen een jaartje stil vanwege mijn werk (zit op verplaatsing). Trainer was ne kletskop he :D ?

Sparren gebeurd idd zelden op stages, tenzij bij JKD kickboxing.

Als je nog eens nr een stage gaat daar, laat mij iets weten, kunnen we daarachter eens ne goeien pot pakken ;)

was geen stage, een gewone training op een donderdagavond. Trainer is inderdaad een pletskop :D. Een vriend van me is er beginnen trainen, voor zijn werk(flik) heeft het meer effect. Was spijtig genoeg een technische training, maar ik heb ff gerolled met een van de kerels daar, maar die deed ernaast ook aan freefight maar had wel 30kg minder op mij. Was technisch beter.

maar ik heb ff gerolled met een van de kerels daar, maar die deed ernaast ook aan freefight maar had wel 30kg minder op mij. Was technisch beter.

Het niveau is er goed, tenzij er teveel beginnelingen zijn (meestal van die gastjes van 17 / 18 jaar)

Was het met de Sali ? Super afgetrainde kerel die een 75 Kg weegt en ook competitie doet, met kort zwart haar. Hij is fysiek en technisch enorm sterk.
Hij zit nu bij de para's, in de week zie je hem er niet meer.

Het niveau is er goed, tenzij er teveel beginnelingen zijn (meestal van die gastjes van 17 / 18 jaar)

Was het met de Sali ? Super afgetrainde kerel die een 75 Kg weegt en ook competitie doet, met kort zwart haar. Hij is fysiek en technisch enorm sterk.
Hij zit nu bij de para's, in de week zie je hem er niet meer.

Die die op de site staat? Nee was er toen niet. Het niveau van de medestudenten was idd bedenkelijk, buiten enkele die al duidelijk meer ervaring hadden.

Ha ha, big calyptus die zich amuseert met die ecto's hun strot toe te knijpen. Had ik wel willen zien. :D

leuk topic jongens

altijd die zever over effectief op straat :barf:
je hoort een gevechtsport te doen in een ring of dojo, en niet omdat je dan "effectief" bent op straat, maar omdat je het graag doet.
Als je iets wil dat effectief is op straat, doe dan athletiek, da, kan je hard weglopen,wat nog altijd het efficients is. En anders neem je maar een blaffer mee, dat is ook "effectief"

het is vanaf het begin al een welles en nietes verhaal..maar degene die aikido als NIET effectief bestempelen beschikken denk ik gewoon niet over de skills en de wil om het ten eerste in te zien en ten tweede om die hele levensweg te gaan bewandelen om alles te leren...

waarom zou ik mijn hele leven besteden aan het leren van allerlei onnatuurlijke, ingewikkelde bullshit technieken? Als je 1 jaar intensief traint op de takedown, fullmount en ground & pound, dan sla je iedere aikidoka tot pulp.

waarom zie je in de ring geen vechters met een semi-contact vechtsport achtergrond? Nou? Omdat ze niet werken in een full-contact gevecht.

waarom zou ik mijn hele leven besteden aan het leren van allerlei onnatuurlijke, ingewikkelde bullshit technieken? Als je 1 jaar intensief traint op de takedown, fullmount en ground & pound, dan sla je iedere aikidoka tot pulp.

waarom zie je in de ring geen vechters met een semi-contact vechtsport achtergrond? Nou? Omdat ze niet werken in een full-contact gevecht.

in de ring is niet op straat. Ben is benieuwd welke gevechtsport is opgewassen tegen de "kassei in gezicht rammen" techniek

in de ring is niet op straat. Ben is benieuwd welke gevechtsport is opgewassen tegen de "kassei in gezicht rammen" techniek

Dat klopt. Op straat zijn er ook geen regels. In de UFC en Pride wel.
Maar de Pride en de UFC benaderen een straatgevecht wel beter als iedere andere competitie.
En welke sport doet het het beste in de PRIDE en UFC? MMA. :)

Pas als een aikidoka het redt in de PRIDE en UFC ring/kooi, pas dan neem ik mijn woorden terug. :D

Leuk dat sommigen ook echt vechtsport zeggen. Het is zelfverdediging of het is een vechtkunst! Dat maakt het verschil tussen iemand die het wil gebruiken en iemand die het wil leren.

Sommige dingen doe je op straat niet. Zo heb ik Pentjak gedaan (een aftakking van Silat). Een zeer effectieve sport waarbij onze meester ons herhaaldelijk meegaf dit NIET op straat te gebruiken. Dat hebben we dan ook maar nooit gedaan.

Je kan het gebruiken om je zelfvertrouwen mee op te krikken of omdat je het gewoon mooi vind. Als ik een sport moet beoefenen om mensen gezichtsuitdrukkingen erbij te moeten stompen denk ik dat ik een verkeerde keuze maak.

Leuk dat sommigen ook echt vechtsport zeggen. Het is zelfverdediging of het is een vechtkunst! Dat maakt het verschil tussen iemand die het wil gebruiken en iemand die het wil leren.

Sommige dingen doe je op straat niet. Zo heb ik Pentjak gedaan (een aftakking van Silat). Een zeer effectieve sport waarbij onze meester ons herhaaldelijk meegaf dit NIET op straat te gebruiken. Dat hebben we dan ook maar nooit gedaan.
.

dat vind ik dus zo een foute instelling hé !!! waarom zou je het niet op straat mogen gebruiken als iemand je wil aanvallen en jij hebt iets van ik mag niet vechten ik mag niet vechten als je zo blijft denken krijg jij mooi wel de eerste slag op je bek en als je pech hebt is het dan al over en uit voor jou ! je kan maar beter voorbereid zijn om op elke verdachte beweging je vuistje boven te hale

sport/kunst is voor de lol omdat je het leuk vind en omdat je het mooi vind, als je iets zou kiezen puur voor de sT, is aikido heel mooi, en als het in een later stadium ook nog te gebruiken valt tegen iemand die wat van je mot is dat mooi meegenomen...zelfde als met bodbybuilden, je hoort het te doen omdat je een mooi lichaam wil hebben maar niet zoals de meeste om een beetje popyjopy te doen in een discotheek....

Terug
Naar boven