Ja al die stoffen zijn goed alleen 99.9% van de chocolade fabrikanten verhitten hun bonen ook als er RAW Chocolate op staat is deze vaak verhit tot 118 graden. Boven de 120 graden komt er acrylamide vrij dat een neurogif is dat bij elke voeding vrijkomt als die boven de 120 graden wordt verhit.
IN de 2 de wereld oorlog vochten de duitse waffen SS 9 dagen op water en goede chocola waar geen troep in was verwerkt.
Zelf gebruik ik een High Flavonoid cacao een stukje van 10 gram bevat minimaal >800mg flavonoiden om een voorbeeld te geven wat er in winkel cacao zit wat je vrij kunt kopen:
Melk chocola van een goed merk bevat < 5 mg per 100 gram en donkere chocola van 80 90% of hoger in extreem zeldzame gevallen maar rond de 50 mg per 100 gram .
Sometimes less is better.
Dit betekent dat 10 gram van de high flavonoid cacao overeen komt met 16 kg melkchocolade per dag of 1.6 kg donkere chocola.
Alleen de 10 gram heeft minimaal >800mg ooit gemeten tijdens testen ze leveren echter veel meer dan op hun verpakking staat.
Voeding maar ook proteine die geprocessed is is altijd slechter voor je lichaam dan puur organic voedsel en om daar zeker van te zijn moeten er labels op staan USDA of CCOF organic dit verzekert je van pesticiden en zware metalen vrije voeding.
Zie deze
presentatie van Prof Rodger Corder daar heeft hij het in 2007 over 35 gram chocola die 500mg FC bevat nu zit het bedrijf waar ik het van heb al over de 800mg FC per 10 gram door minder beschadiging aan de bonen en niet branden en alkaliseren van de cacao en de temperatuur op 31 graden celcius te houden met een laser thermometer en daarbij worden de chocolade's met de hand vervaardigd. Er is geen 1 voedings supplement dat meer dan 400 vitaminen en mineralen bevat cacao als enige ter wereld dus wel.
Voordeel voor sporters en topsporters als je max 30 gram per dag neemt is sneller herstel van je lichaam .
Vrije radicalen die vrijkomen tijdens verbranding in je lichaam worden geneutraliseerd en kunnen geen schade aan je cellen veroorzaken.
Cacao is een van de 5 top leveranciers van natuurlijke magnesium die wel wordt opgenomen in je cellen ( magnesium oxide dus niet )
1 stukje van 10 gram komt overeen met meer dan 60 sinasappels aan antioxidanten / Flavonoiden of 14 kiwi's ( van kiwi's en sinasappelen weten we dat dit enorm laxeert dit probleem heb je niet bij cacao )
of 1,5 kg spinazie.(eigen verbouwde onbespoten )
Mijn favoriete cacao uit hun programma is de echte levende probiotica (
http://www.ganedenbc30.com/ )waarvan 80% wel je maagzuur overleeft met cacao als transport middelen dit is uitgezocht door de universiteit van Gent.
Veel topsporter's hebben problemen met de stoelgang en hebben hier direct profijt van dat in een paar dagen al merkbaar is.
De lacto bacilluis probiotica in bijvoorbeeld yacult is een diepgevroren probiotica die niet zo een lange houdbaarheid heeft als ganedenbc30 wat wel een van de beste levende soorten is.
Wil je meer weten de cacao poeder van blooker is ook weer verhit geweest en in cacao bonen zitten enzymen die kapot gaan boven de 48 graden verhitting en dan is het eigenlijk geen raw food meer want raw food is een food waar alle ingrediënten nog aanwezig zijn en dus ook de enzymen vitaminen mineralen zoals in cacao koper ,ijzer ,magnesium en noem maar op.
Van cacao is nu ook bewezen als je een high flavonoïd variant gebruikt ( deze geeft de kwaliteit aan van de cacao en niet de % cacao )
Dat het diabetes 2 helpt ( ik heb persoonlijk al ervaring met iemand die zijn insuline gebruik met bijna 50% heeft gereduceerd) het de CRP waarden in het bloed verlaagt ( meeste chronische ziekten zoals oa hart en vaat ziekten, obesitas,reuma, fibromyalgie,CVS / ME ,COPD hebben een te hooge CRP waarde )
Dus niet alleen goed om te herstellen na kracht training of topprestatie maar voor de algehele gezondheid maar
met mate en niet meer dan 40 gram per dag van het soort dat ik zelf met het gezin ook gebruik .
Te veel cacao kan namelijk je bijnieren uitputten en dat kun je dan weer oplossen door koudgeperste lijnzaad olie met quark maar beter kun je dit voorkomen want je bent dan een week uit de roulatie.
Zelf neem ik 10 tot 30 gram per dag en soms sla ik een dag over verg je veel van je lichaam dan zelf uitproberen wat de max is voor jou luister naar je lijf en forceer niets want voorkomen is beter dan genezen.
Heel veel succes met jullie topsport !
Ik hoop voor de Vakantie een Proteine Meal te hebben dat geheel organic is en nog veel sneller je lichaam laat regenereren en ga dit ook eerst zelf proberen met mijn zwem activiteiten en krachttraining in onze sportschool.
Fijn weekend allemaal.
Peter