XXL Nutrition

Alles wat je kwijt wil over Windows 10

Wanneer ik google chrome opstart en aanklik dat ik chrome als standaardbrowser wil gebruiken, moet ik dit naderhand zelf in een menu regelen ipv dat ie dat gewoon direct doet zoals de button "gebruik als standaard browser" voor bedoelt is. Ik kan dit alleen zo even snel niet vinden in dat menu, hoe stel ik chrome als standaardbrowser in?

heb me er niet echt in verdiept, dus sorry als ik iets stoms vraag, heb het druk :p

Tik in het startmenu letterlijk "standaard programma's" of iets dergelijks, dan vind je het vanzelf. (Bij mij is het default apps, ik draai Windows in het Engels).

Heb je al geprobeerd in het scherm dat opent omlaag te scrollen en bij standaardbrowser chrome aan te klikken ipv edge?

Er staatgewoon browser, dat is nu de nieuwe IE, naam kwijt.

Maar die klik je dan aan en dan kies je chrome, in dat venster kan je overigens voor meerdere dingen het standaard programma instellen, wel handig.

Heb je al geprobeerd in het scherm dat opent omlaag te scrollen en bij standaardbrowser chrome aan te klikken ipv edge?

Yup dat is em, thanks.

Wat vinden jullie trouwens van Edge? Flinke verbetering tegenover IE?

Edge voelt voor mij nog niet af. Edge krijgt ook nog extension support, net als Chrome en Firefox etc dat hebben. Enigzins verwarrend dat zowel IE als Edge ook opgeleverd zijn in Windows 10. Dat zegt eigenlijk genoeg over het feit dat het product nog niet zozeer af is. De benchmarks van Edge zijn trouwens wel heel erg goed.

Magoed, 2 browsers, 2 control panels (settings + configuratiescherm), handig is het niet. De volgende grote update, (codenaam redstone) zal waarschijnlijk een stuk aangenamer zijn (dan verdwijnt het configuratiescherm ook helemaal).

Voor de mensen die trouwens veel geven om hun privacy en al die logging etc wil uitzetten:

Before/During Installation
  • Do not use Express Settings. Hit Customize, and make sure everything is turned off.
  • It's strongly preferred that you use a local account with Windows 10.
After Installation
  • Head to Settings > Privacy, and disable everything, unless there are some things you really need.
  • While within the Privacy page, go to Feedback, select Never in the first box, and Basic in the second box.
  • Head to Settings > Update and Security > Advanced Options > Choose how updates are delivered, and turn the first switch off.
  • Disable Cortana by clicking the Search bar/icon.
  • (Optional) Disable web search in Search by going to Settings, and turning off Search online and include web results.
  • Change the name of your PC by going to Start (or hitting the Windows key), typing About PC, and clicking Rename PC.

Slightly Complex
  • Open up the Command Prompt by launching cmd as an administrator, and enter the following:
  • sc delete DiagTrack
  • sc delete dmwappushservice
  • echo "" > C:\ProgramData\Microsoft\Diagnosis\ETLLogs\AutoLogger\AutoLogger-Diagtrack-Listener.etl
  • Open up the Group Policy Editor by launching gpedit.msc as an administrator. Go through Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Data Collection and Preview Builds. Double click Telemetry, hit Disabled, then apply. NOTE: This only truly works in the Enterprise edition, but the final step provides a decent enough workaround for Pro users.
  • While still in the Group Policy Editor, go through Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > OneDrive, double click Prevent the usage of OneDrive for file storage, hit Enabled, then apply.
  • While still in the Group Policy Editor, go through Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Windows Defender, double click Turn Off Windows Defender, hit Enabled, then apply.
  • Open up the Registry Editor by launching regedit as an administrator. Go through HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\DataCollection, select AllowTelemetry, change its value to 0, then apply.
  • First, download the Take Ownership tweak and enable it. Then, head to the Hosts File by going through C:\Windows\System32\Drivers\Etc, take ownership of the hosts file, and add all of the IPs from this page into the file.

Up To You
  • Replace Microsoft Edge/Internet Explorer with Firefox, Chromium, or any forks/variations of them.
  • Replace Windows Media Player with VLC or MPC-HC
  • Replace Groove Music with Foobar2000, Winamp, or MusicBee.
  • Replace Photos/Windows Photo Viewer with ImageGlass or IrfanView.

Edge draait volgens mij wel lekker licht, weinig geheugen gebruik.
Wat ideaal is voor me tablet met maar 2gb werkgeheugen.

Ondertussen al veel ervaring opgedaan met windows 10 :)

Heb nu 2 laptops met Windows 10 Pro (geactiveerd) draaien, hebben volgens Speccy wel allemaal dezelfde key, ben benieuwd of dat nog problemen gaat geven in de toekomst.

Voor de mensen waarbij de update niet lukt: www.tones.be, daar die MediaCreationTool van Windows, maak ff een usb stick aan (voor op een andere pc), als je upgrade deze pc kiest dan werkt het meestal niet.

Dus eens die usb key gemaakt, setup uitvoeren, als de pc gaat rebooten, wel die usb key er terug uitnemen, anders gaat die een clean install willen doen ipv update en dan gaat die achter een key vragen etc, welke je nu nog niet hebt...

Eens dan de update gelukt is, kun je met speccy of recal je windows 10 key opzoeken, ff noteren, usb key er terug in tijdens het booten en dan een cleane installatie doen.

Heb al eens gehad dat die toch kwam zeggen dat de key ongeldig was, maar de tweede keer accepteerde die de key wel, en normaal als je overslaan kiest, zou die ook automatisch moeten registreren als die online komt (op voorwaarde dat de update eerst gelukt was)

Ben nu mijn data van mijn NAS aan het backuppen om die dan morgen ofzo naar Windows 10 te kunnen brengen.
In de pro versie kun je de updates wel uitstellen.
Sommige dingen zitten wel VER wel, zo moet je bvb start, cmd, shell:startup doen om te weten waar je de snelkoppelingen moet zetten voor de automatisch startende programma's als je windows start...

Windows toets, ctrl +d (en de pijltjes links en rechts) is eindelijk een feature die van Linux komt en waar ik veel aan zal hebben. 1 bureaublad voor muziek, een ander om te surfen, ... enkel jammer dat je nog niet per bureaublad een andere achtergrond kunt instellen ofzo, maar dat zal ook wel komen...

Offline maps ben ik ook wel echt blij mee.
Ideaal voor me tablet met gps.

Vage zooi.. Ik heb de Engelstalige versie van Windows 8.1, ik installeer de Engelstalige MediaCreationTool. Na het downloaden van Windows 10 schakelt ie opeens over naar Nederlands ??? Kan dat nergens wijzigen.
Ik heb voor windows 7 een oplossing. Heeft bij mij gewerkt. Hopelijk helpt je dat op weg. It seems that the upgrade tool uses language from your system locale as the installation language. In order to change the locale, go to Control Panel -> Region and Language -> Administrative -> Change System Locale. Choose the desired language there and restart your computer. After that launch the upgrade tool, and (after long re-downloading) it will propose the installation in the desired language. http://superuser.com/questions/948730/windows-7-upgrade-to-windows-10-different-language-issues

--

Ziet er trouwens strak uit dat Windows 10.

Kan je nu wel of niet upgraden naar w10 wanneer je nu een "gekraakte" win 8.1 draait. En dan bedoel ik dat je na de upgrade dus geen watermerk krijgt of dat je niet kan updaten.

Kan je nu wel of niet upgraden naar w10 wanneer je nu een "gekraakte" win 8.1 draait. En dan bedoel ik dat je na de upgrade dus geen watermerk krijgt of dat je niet kan updaten.
Yep dat werkt.

Heb bij installatie gewoon 'skip' geklikt toen ie om code vroeg en sindsdien niks meer van gehoord

Snap er niks van, heb windows 10 nu gewoon gratis. Moet wel wat achter zitten :roflol:

Komt na de update geen geluid meer uit mn boxen. Iemand idee hoe dit op te lossen?

Realtek 5.1 kaartje toevallig?

Ik weet niet of dit hier al gezegd is, maar CHECK JE PRIVACY INSTELLINGEN!! Want Microsoft WIL HEEL VEEL VAN JE WETEN enzo.

Ik weet niet of dit hier al gezegd is, maar CHECK JE PRIVACY INSTELLINGEN!! Want Microsoft WIL HEEL VEEL VAN JE WETEN enzo.

Klopt, maar het is wel volledig anoniem. Het is puur voor analyse denk ik zo. Zie mijn vorige post als je al het allemaal wil uitzetten. Er is inmiddels ook een tooltje voor.

Yep dat werkt.

Heb bij installatie gewoon 'skip' geklikt toen ie om code vroeg en sindsdien niks meer van gehoord

Er zijn nog geen 30 dagen voorbij natuurlijk. Niet geactiveerde Windows 10 moet je binnen 30 dagen activeren. Je hebt nu eigenlijk een trial-versie geïnstalleerd.

Zou voor alle zekerheid maar checken of je licentie echt is met het volgende commande in de command-prompt : slmgr /dlv

Er zijn nog geen 30 dagen voorbij natuurlijk. Niet geactiveerde Windows 10 moet je binnen 30 dagen activeren. Je hebt nu eigenlijk een trial-versie geïnstalleerd.

Zou voor alle zekerheid maar checken of je licentie echt is met het volgende commande in de command-prompt : slmgr /dlv

De zogenaamde grace-period van 30 dagen bestaat niet meer. (al sinds windows 8 niet meer). Maar grote kans dat je Windows het straks inderdaad niet meer doet. Je mag enkel de product-key dialog skippen als je succesvol een upgrade hebt gedaan van Windows 7/8 -> 10 en vervolgens een clean install hebt gedaan.

Had hem geinstalleerd maar na 1 dag weer afgegooid. Heleboel van mijn drivers waren niet compatibel waardoor ik niet eens geluid meer had.. Office werd ook gedesactiveerd terwijl ik een betalende versie voor jaren had. In het algemeen werkte alles ook stukken trager.. Dus maar direct terug "gedowngrade" en alles was opgelost.

Terug
Naar boven