Fitness Seller

Allochtonen: er zijn te veel buitenlanders

Postzegel erop - retour afzender als ze het hier zat zijn

Sorry ik snap 'm niet. Ze klagen over een probleem waar ze zelf de oorzaak van zijn of ben ik nu gek? Maar goed pure logica dat gettovorming toeneemt als je de immigratiekraan continu open laat staan, zijn ze daar nu pas achter?

Het is gewoon heel gezond eigenbelang. Iedereen wil graag aanschuiven om van het feestmaal te genieten, maar zodra ze aan tafel zitten verkleinen nog meer nieuwe tafelgenoten alleen maar hun deel van het feestmaal.

Verder hebben die mensen volkomen gelijk natuurlijk. De stabiliteit van de maatschappij is in het geding, dat voelen ze heel goed aan.

Is weer een duidelijk voorbeeld dat de spreidingspolitiek jaren niet heeft gewerkt. Of beter gezegd, er was geen spreidingspolitiek. Lekker alle nieuwkomers clusteren en dan twintig jaar later klagen dat er teveel allochtonen bij elkaar wonen.

Vind de cijfers van de Turken overigens ook niet echt verbazingwekkend. Soms eng hoe nationalistisch sommige Turken zijn en hoe geprogrammeerd ze lijken aangaande bepaalde issues. De Turken scoren op het punt van 'teveel allochtonen in de wijken' dan ook al jaren het hoogst. Marokkanen laten een verdeelder beeld zien. In 2003 nog 39% die vonden dat er teveel allochtonen woonden in Den Haag, in 2006 opeens 62%. Met in 2005 zelfs 75%. Geeft overigens wel te denken over zo'n enquete, de spreiding is wel erg groot.

De beoordeling van wijken waarin volgens de Turken en Marokkanen teveel allochtonen zijn ook de wijken met de laagste inkomens en de laagste veiligheid.

http://www.denhaag.nl/Docs/bsd/cijfers/STADSENQUETE_13-9-2006.pdf

tjah als ze naar hun eigen land teruggaan zitten ze tussen alleen maar mensen van hun eigen soort.

en mischien zien de allochtonen de NL'ers wel als allochtonen?:D

Is weer een duidelijk voorbeeld dat de spreidingspolitiek jaren niet heeft gewerkt. Of beter gezegd, er was geen spreidingspolitiek. Lekker alle nieuwkomers clusteren en dan twintig jaar later klagen dat er teveel allochtonen bij elkaar wonen.

Ja op die manier is alles natuurlijk de schuld van een ander. Het was niet de keuze van de overheid waar die mensen destijds gingen wonen, maar van die mensen zélf! Als men zich daarmee had geprobeerd te bemoeien was men natuurlijk op allerlei protesten gestuit in de geest van: de overheid discrimineert want gekleurde mensen mogen niet zelf bepalen waar ze willen wonen! Fundamentele rechten blablabla...

De tijdsgeest van toen stond gedwongen spreiding natuurlijk absoluut niet toe, ze hadden liefst in de allochtone wijken nog een woestijn nagebouwd en de straatbordjes in het Arbisch gedrukt. :D

zelfmoordvooreenzuiverebuurt.nl

Ja op die manier is alles natuurlijk de schuld van een ander. Het was niet de keuze van de overheid waar die mensen destijds gingen wonen, maar van die mensen zélf! Als men zich daarmee had geprobeerd te bemoeien was men natuurlijk op allerlei protesten gestuit in de geest van: de overheid discrimineert want gekleurde mensen mogen niet zelf bepalen waar ze willen wonen! Fundamentele rechten blablabla...

De tijdsgeest van toen stond gedwongen spreiding natuurlijk absoluut niet toe, ze hadden liefst in de allochtone wijken nog een woestijn nagebouwd en de straatbordjes in het Arbisch gedrukt. :D

Alsof je ook maar enige keuze hebt als je Nederland binnenkwam. Woningen werden toegewezen. Bijna iedere partij is het er wel over eens dat het spreidingsbeleid vooral in de jaren 80 zeer te wensen over liet.

Verdiep je eens in woningtoewijzing dan weet je zelf ook dat vrij keuze van woning niet echt aan de orde is geweest. Dat had trouwens eerder op bezwaren gestuit van autochtone bevolking dan van degenen die hier kwamen wonen.

alle turken terug naar marokko

wat willen ze dan, een klein-turkije in de lage landen?

Het valt nog mee dat de allochtonen niet vinden dat er teveel autochtonen zijn.

Alsof je ook maar enige keuze hebt als je Nederland binnenkwam. Woningen werden toegewezen. Bijna iedere partij is het er wel over eens dat het spreidingsbeleid vooral in de jaren 80 zeer te wensen over liet.

Verdiep je eens in woningtoewijzing dan weet je zelf ook dat vrij keuze van woning niet echt aan de orde is geweest. Dat had trouwens eerder op bezwaren gestuit van autochtone bevolking dan van degenen die hier kwamen wonen.

Ik zeg ook niet dat ik het er niet mee eens ben (wederom lees mijn posts wat beter), ik ben het er juist helemaal mee eens dat een betere spreiding beter was voor de integratie. Maar aan het is natuurlijk een illusie dat je mensen die over het algemeen laagbetaald werk doen makkelijk over de gehele huizenmarkt kan verspreiden. Het is nueenmaal zo dat goedkope woningen ook redelijk geclusterd zijn. Ook omdat de wat welgesteldere mensen bewust weg willen uit een buurt met veel armoede.

Als medewerker van een woningcorporatie weet jij dondersgoed dat de verschillende lagen van de maatschappij de neiging hebben te clusteren. Of het überhaubt te bereiken is dat groepen veel meer gespreid gaan wonen is de vraag. Allochtonen trekken vanzelf wel weg uit de allochtonenbuurt als ze het kunnen betalen, ze vinden immers zelf dat ze tussen teveel buitenlanders wonen.

Maar zolang ze niet veel geld hebben, hoe wil je ze dan spreiden? Door hun die huizen(huur) gedeeltelijk cadeau te doen? Denk je niet dat het protesten oproept om zulke cadeautjes weg te geven terwijl anderen moeten werken voor hun hele huis? Om nog maar te zwijgen over de mensen die hun huiswaarde zien dalen als ze een familie flodder als buren krijgen. Ondanks dat jij het een beetje verwijtend brengt is het natuurlijk volkomen begrijpelijk dat die bezwaar hebben tegen een waardedaling van hun huis.

Laatst bewerkt:
Ehm, je zegt toch echt dat het de keuze was van de mensen zelf. Wat valt daar beter aan te lezen dan?

In de jaren 80 was verplichte spreiding zeker wel mogelijk. Differentiatie in huurprijzen was toen een stuk kleiner dan momenteel het geval is.

Ik verwijt overigens niemand wat als mensen protest aantekenen tegen de komst van allochtonen in hun wijk. Wat dat betreft kan ik jou ook aanraden om mijn postings wat beter te lezen. Ik geef alleen aan dat verplichte spreiding waarschijnlijk wel op bezwaren had gestuit van de autochtone bevolking.

Ehm, je zegt toch echt dat het de keuze was van de mensen zelf. Wat valt daar beter aan te lezen dan?

In de jaren 80 was verplichte spreiding zeker wel mogelijk. Differentiatie in huurprijzen was toen een stuk kleiner dan momenteel het geval is.

De woningen werden toegewezen op basis van het budget van de allochtone familie ja. Nogal logisch dat ze niet de keuze hadden in een villa in Wassenaar te gaan wonen. De keuze van Marokkanen om in een overwegend Marokkaanse/Turkse wijk te gaan wonen was vooral van de Marokkanen/Turken zelf. Echt niet dat de overheid dat er doordrukte, dat was niet nodig, ze wilden het zelf. Zo'n rare opmerking is dat dus niet van mij. Maar het verkeerd lezen sloeg erop dat ik dacht dat jij dacht dat ik fundamenteel tegen spreiding ben, wat dus niet zo is. Misverstandje dus kennelijk. :)

Ik verwijt overigens niemand wat als mensen protest aantekenen tegen de komst van allochtonen in hun wijk. Wat dat betreft kan ik jou ook aanraden om mijn postings wat beter te lezen. Ik geef alleen aan dat verplichte spreiding waarschijnlijk wel op bezwaren had gestuit van de autochtone bevolking.

Ik heb niets verkeerd gelezen, ik vertelde welke indruk die opmerking van jou op mij maakte, omdat je er niet een woordje als 'begrijpelijkerwijze' of iets dergelijks bij gebruikte. Bedankt dat die opmerking nu nader toelicht.

De gemengde buurt
Gepubliceerd: 31 oktober 2007 00:00 | Gewijzigd: 31 oktober 2007 11:00

Een buurt waarin arm en rijk en wit en zwart gebroederlijk samenleven heeft nooit bestaan en zal ook nooit bestaan. Ondanks aanhoudende pogingen om dit ideaal te bereiken. Het is, zegt Wim Derksen, „een maakbaarheidsgedachte die niet werkt. Je krijgt geen baan omdat je buurman rijk is. De beste manier om aan je ellende te ontkomen is werk hebben.” Duurdere woningen bouwen in achterstandswijken is wel geschikt om geslaagde bewoners de kans te bieden in hun eigen wijk te blijven. Maar verwacht niet dat de bouw van dure huizen integratie tussen allochtonen en autochtonen tot gevolg zal hebben. „Surinamers zijn flink aan het integreren. En wat doen die? Die trekken naar Almere, om als geslaagde burgers in een huis met een tuintje te gaan wonen.” De segregatie van allochtonen bestaat wel, maar neemt niet toe. Wel lijkt het erop dat de echt rijke Nederlanders zich steeds meer terugtrekken in rijke buurten, soms zelfs in zogenoemde gated communities.

nrc.nl - nrc.next - De gemengde buurt

Terug
Naar boven