Fitness Seller

Als het in je macro's past

Goed topic. (geen sarcasme).

Ik begrijp je vraag niet helemaal!?
Minder dan 500 onder onderhoud zitten is wellicht geen goeie keuze met welk voedingsschem dan ook.
Maar je stofwisseling is echt geen tijdbom die afgaat als je niet om de paar uur een bijzonder uitgebalanceerde, spettergezonde maaltijd eet :D

Nou het punt wat ik bedoel is dat theorie eigenlijk totaal gebasseerd is op calorie intake. Hoeveel maaltijden maakt niet uit, in het verleden werd het stofwisselingsverhaal altijd gebruikt als argument voor veel kleine maaltijden. Echter, deze theorie gaat er vanuit dat dat niet relevant is, als je dat doorvoert kan je toch beter zo min mogelijk eten, want dat zou resulteren in de meeste vetverbranding. Waarom zou je uberhaupt meer eten dan die 2-3 gr eiwit per kg vvm en 0.8-0.9 gr vet per kg lichaamsgewicht?

De theorie van maaltijdspreiding is inderdaad achterhaald.
Stel je hebt 3000 cal per dag nodig.
Dan maakt het niet uit of je er 2x1500, 3x1000, 6x500 of 4x750 eet, zelfde effect.

Die 2-3 gr eiwit heb je nodig voor je spieren, vetten voor je hormonen.

De theorie gaat ook niet uit van het zo min mogelijk (maaltijden) eten, maar dat je eiwit en vetten moeten kloppen de rest (calorieen) kun je aanvullen met wat je wil en in hoeveel maaltijden je zelf handig vind.

Je moet meer eten dat die eiwitten en vetten omdat je anders te weinig eet, crashdieet, ga je ook niet volhouden, het is geen snel crashdieet maar een manier om je bodybuilding leven wat makkelijker te maken.
Ik denk dat daar je "vragen" zitten, je ziet het als een (wonder)dieet maar dat is het niet!

Mijn vraag is, wat is de onderbouwing dat een crashdieet niet werkt, waarom niet?

Waar zit het punt waarop vetverbranding overgaat in spierverbranding? Hoeveel tijd kan je maximaal tussen twee opeenvolgende maaltijden plannen, hoeveel kcal kan je maximaal onder onderhoud zitten? De reden voor mijn vragen is dat veel antwoorden daarop nog steeds gebaseerd lijken op oude (volgens dit verhaal achterhaalde), theorieen.

Als je volgens de theorie 1 maaltijd per dag kan nemen, waarom dan niet 1 per 2 dagen, of 1 per week (epic meal time!)?

• Like
Waarderingen: YOGI
Ik ga er (gezien je postcount) van uit dat je oprechte vragen stelt. Ook al trek je erg naar het extreme, en ga je totaal voorbij aan de essentie van het verhaal. Niet alle oude theorieen zijn onwaarheden. En niet alle dieet strategieen zijn OPTIMAAL voor bodybuilding.
IIFYM is bedoeld om minder extreem met je sport om te gaan, maar door je vragen heb ik t idee dat het je niet extreem genoeg kan.

Maar bijv. een crashdieet voor bodybuilders werkt zeker wel: PSMF!!
lyle mcdonald heeft er een heel boek over geschreven: RFL (rapid fat loss handboek) via zijn site (betaald) te downloaden en met google kom je er ook wel gratis aan.

Ook adviseer ik je het boek eat-stop-eat aan (brad pilon) en de inzichten van martin beckhan op www.leangains.com

Dan worden je meeste vragen beantwoord en een hoop mythes om zeep geholpen, het is even wat leesvoer, maar je zal er zeker wat uithalen!!

• Topic Starter Topic Starter
Als je volgens de theorie 1 maaltijd per dag kan nemen, waarom dan niet 1 per 2 dagen, of 1 per week (epic meal time!)?

Misschien kan het ook wel, maar volgens mij is er weinig tot geen onderzoek naar gedaan. Bij de meeste meal frequency studies wordt toch minstens elke dag gegeten.

weet je zeker dat het klopt en dat het waar is. .?

dit was natuurlijk geen bb'r maar goed de essentie blijft hetzelfde lykt me..

Afvallen met snoepdieet mogelijk
Een hoogleraar voedingsleer van de Kansas State University in de VS heeft tien weken lang geleefd op een dieet van snoep en snacks. Hij at alleen wel maar 1800 calorieën per dag, terwijl een volwassen man er 2600 nodig heeft. Met het dieet wilde de wetenschapper onderzoeken wat belangrijker is: het aantal calorieën dat je binnenkrijgt of de samenstelling van het voedsel. Hij viel uiteindelijk 13,5 kilo af en werd gezonder. Tweederde van zijn voeding bestond uit chocolade, chips, koekjes en cornflakes. Hij vulde dat aan met vitaminepillen, eiwitdrankjes en wat groente en fruit. (bron: http://sweaper.waarmaarraar.nl/pages/re/57786/Afvallen_met_snoepdieet_mogelijk.html)

shit man ... dus kort gezegt je kan alles eten wat je wilt als je maar aan je kcal komt.
heeft iemand op dbb dit al gebprobeert?

...

Tweederde van zijn voeding bestond uit chocolade, chips, koekjes en cornflakes. Hij vulde dat aan met vitaminepillen, eiwitdrankjes en wat groente en fruit.

Leuk onderzoek.

Dat die nog gezond is vooral ook te wijten aan het feit dat die geen tekorten heeft in vitamines alsmede geen eiwittekort wat op den duur lijdt tot spierafbraak. Dat die 1800kcal aan chips binnenkrijgt is fijn, maar zout, emulgators, verzadigde vetten en andere troep houdt geen spierafbraak tegen. Het levert hoogstens energie, hetgeen die 1500 cal.

Verder was zijn hormoonspiegel dus prima? Wat zijn de lange termijn gevolgen van zo'n dieet?

Laatst bewerkt:
Volgens mij ging t onderzoek om het feit dat "slechte" voeding an sich geen dikmaker is, en dat cal tekort het belangrijkste is om af te vallen.
Verder blijkt dat gewichtsverlies meer bijdraagt aan gezonde bloedwaardes dan gezond eten, op korte termijn.
Lange termijn is niet bekend, die man blijft geen twinkies eten :d

oke dan is het dus duidelijk dat op gebied van gewicht aankomen/afvallen dat het niet uitmaakt.

Maar hoe zit het dan met het vasthouden van vocht etc. En de gezondheid in het algemeen. Want als het slecht voor je blijkt te zijn heb je er alsnog weinig aan

Nou het punt wat ik bedoel is dat theorie eigenlijk totaal gebasseerd is op calorie intake. Hoeveel maaltijden maakt niet uit, in het verleden werd het stofwisselingsverhaal altijd gebruikt als argument voor veel kleine maaltijden. Echter, deze theorie gaat er vanuit dat dat niet relevant is, als je dat doorvoert kan je toch beter zo min mogelijk eten, want dat zou resulteren in de meeste vetverbranding. Waarom zou je uberhaupt meer eten dan die 2-3 gr eiwit per kg vvm en 0.8-0.9 gr vet per kg lichaamsgewicht?

Naast de eiwitihoeveelheid is ook de calorieinname een belangrijke regelaar van spierhypertrofie. Je wilt dus niet op 1500kcal beginnen te cutten als spierbehoud je hoofddoel is.

Mijn vraag is, wat is de onderbouwing dat een crashdieet niet werkt, waarom niet?

Waar zit het punt waarop vetverbranding overgaat in spierverbranding? Hoeveel tijd kan je maximaal tussen twee opeenvolgende maaltijden plannen, hoeveel kcal kan je maximaal onder onderhoud zitten? De reden voor mijn vragen is dat veel antwoorden daarop nog steeds gebaseerd lijken op oude (volgens dit verhaal achterhaalde), theorieen.

Valide vragen man! :)

Volgens mij er is een scheiding tussen het IIFIYM kamp en het IF kamp. Tenminste zo begrijp ik het, als ik het verkeerd heb hoop ik dat Temujin me verbeterd.

IIFIYM (If It Fits In Your Macros) lijkt te stellen dat de voedingsbron niet zo belangrijk is, zolang je macrodoelstellingen aan het eind van de dag maar worden gehaald. Geen gezeik dus over witte of bruine rijst, een gewone aardappel of een zoete aardappel en je kan zelfs iedere dag een cheatmaaltijd nuttigen, zolang dit in je macros past.
IF stelt dat vasten superieur zou zijn en geeft weinig tot geen voedingsadviezen buiten dat je een x 'window' hebt om voedsel te nuttigen. De reden dat ze vaak door elkaar worden gehaald is omdat beide methoden een beetje in het zelfde vijvertje vissen en een grote groep beide methodes naast elkaar toepast.

Je vragen zijn trouwens niet met zekerheid te beantwoorden, omdat er nog te weinig onderzoek is gedaan naar de invloed van maaltijdfrequentie op lichaamscompositie in krachtsporters. Het staat buiten kijf dat de totale macro-inname op het eind van een dag verreweg het belangrijkst is.
Maar wat nu precies optimaal is, daar verschillen de meningen nog over. Het IF kamp beweert dat vasten de heilige graal is, oude bodybuild dogma's claimen dat je maaltijden zo veel mogelijk moet spreiden en er zijn mensen die claimen dat het totaal niks uitmaakt.
In dit geval kun je dus het beste de techniek kiezen die je persoonlijk het best bevalt, of de beste resultaten mee boekt. Zolang iedereen maar beseft dat dit geen reden is om te claimen dat X beter is dan Y omdat ik.....

@ Temujin
Zeer goed topic, karma!
Het lijkt dat dit forum een jaar of 2-3 achter loopt op (goede) Amerikaanse fora, dus er is nog hoop dat der ooit een eind komt aan de hoogtijdagen van broscience hier :p;)!

Laatst bewerkt:
ah lawl

ik eet al maanden koek en chips aangevuld met eiwitten en gezonde voeding.

Maakt geen donder uit man, als je maar genoeg kcal krijgt en genoeg eiwitten.

Laatst bewerkt:
ik durf het niet te geloven ..
als het echt waar is dat je gewoon alles kunt eten wat je wilt .
als je maar niet aan je macro's komt hmm luek bb leven dan

leuk bb leven, alleen een zwakke uitweg om toch the snaaien, stop gewoon met bb als je met bier en patat aan een bar wilt zitten (imo)

Ik ga er (gezien je postcount) van uit dat je oprechte vragen stelt. Ook al trek je erg naar het extreme, en ga je totaal voorbij aan de essentie van het verhaal. Niet alle oude theorieen zijn onwaarheden. En niet alle dieet strategieen zijn OPTIMAAL voor bodybuilding.
IIFYM is bedoeld om minder extreem met je sport om te gaan, maar door je vragen heb ik t idee dat het je niet extreem genoeg kan.

Maar bijv. een crashdieet voor bodybuilders werkt zeker wel: PSMF!!
lyle mcdonald heeft er een heel boek over geschreven: RFL (rapid fat loss handboek) via zijn site (betaald) te downloaden en met google kom je er ook wel gratis aan.

Ook adviseer ik je het boek eat-stop-eat aan (brad pilon) en de inzichten van martin beckhan op www.leangains.com

Dan worden je meeste vragen beantwoord en een hoop mythes om zeep geholpen, het is even wat leesvoer, maar je zal er zeker wat uithalen!!

Ik ben natuurlijk wel bekend met de meeste theorien en ik snap het verhaal en de toepassing van dit verhaal. Ik stel deze vragen natuurlijk niet omdat ik daadwerkelijk 1 keer per week wil eten, maar om een discussie uit te lokken zodat het hele verhaal voor iedereen duidelijker wordt.

leuk bb leven, alleen een zwakke uitweg om toch the snaaien, stop gewoon met bb als je met bier en patat aan een bar wilt zitten (imo)

klopt .
kijk ik vind dat je soms wel gewoon je macro's uit junk mag halen.
maar niet dat je hele dieet uit junk bestaat .
dat belooft zoiezo niks goeds

alsof je als je aan bb doet alleen maar droge rijst met kip mag eten en nooit uit en shit. Vind ik een beetje overdreven tenzij je in wedstrijdvoorbereiding bent;)

Kijk bijvoorbeeld naar Rob S hier op het forum. Is zo ongeveer de grootste kerel van het forum en heeft ook gewoon boterhammen met chocopasta in zijn schema etc.

alsof je als je aan bb doet alleen maar droge rijst met kip mag eten en nooit uit en shit. Vind ik een beetje overdreven tenzij je in wedstrijdvoorbereiding bent;)

Kijk bijvoorbeeld naar Rob S hier op het forum. Is zo ongeveer de grootste kerel van het forum en heeft ook gewoon boterhammen met chocopasta in zijn schema etc.

maar dat is hij ..
ik weet niet als er echt een onderzoek aantoont dat je wel soms met junk maaltijden aan je macro's kan komen dan ga ik dat doen.

Terug
Naar boven