MuscleMeat

Als het in je macro's past

leuk onderzoek maar totaal niets mte iifym te maken....
hoezo 85% van je kh uit snele suiker? staat nergens dat dat de bedoeling is.
Laatste keer dat ik er op ga reageren, sommigen denken dat dit een vrijbrief is om alle zooi die voor je neus komt naar binnen te werken.

Het gaat er om dat je niet in de stress moet schieten als je eens een ijsje eet, uit eten gaat, een keer zin in chips hebt of wat dan ook, zorg dat je aan de andere kant iets schrapt (paar boterhammen, je noten, wat minder pasta of whatever je normaal eet), zodat je macro's voor die dag weer kloppen THATS IT! Daarna gewoon de draad van je favo bb dieet weer oppakken.

Die 85 % is om te garanderen dat de IIFYM-groep "zooi"/ snelle suikers binnen krijgt. Maar wat je nu uitlegt is het niets anders dan het omgaan met een cheatmaaltijd. Ik dachtt toch echt dat IIFYM een vrijkaart is om zelf te weten waar je carbs uit komen en of dit nu brood of alleen maar maar snoep beiden kan. Wanneer het idd toch draait om het omgaan met een cheatmaaltijd vind ik het een beetje een overbodige theorie. Je eet een pizza dus de rest van de dag minder om dit op te vangen, easy shit

ik doe dit zelf ook al tijden,
gewoon zorgen voor genoeg eiwitten en vetten en voor de rest eet ik wat ik wil,
heb al regelmatig taart gegeten in de cut of wat dan ook,
zolang ik maar in mn macro's blijf

Als ik het goed begrijp is het principe toch gewoon een basis? En zijn alle dieten gebasseerd op details?
Ik denk dat vooral bij wat gevorderde BB-ers juist die details het verschil maken, maar dat is mijn mening..
Tuurlijk zul je er niet dik van worden als je onder of op onderhoud eet, ik mag hopen dat dat bij de meeste hier toch wel bekend is?!

simpel dit .
het is gewoon als je junkt zorg dat je einde van de dag geen kcal overschot krijgt
maar gewoon je kcal gaat minderen bij maaltijden en tog zorgen dat je aan je ekv komt.
het zelfte als wat YOGI zij maar tog .

Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp eet je eigenlijk gewoon de gehele dag wat je zelf wilt, maar je moet wel aan je macro's komen..

Ik heb wat rondgekeken op het bodybuilding.com forum en daar eten ze maar wat ze willen zolang ze maar aan hun macro's komen..
Of het nou snelle of langzame kh's zijn.. slechte of goede vetten.. ze eten het en je valt er nog van af ook...

Je moet wel elke dag weten wat je eet en hoeveel je ervan eet, maar dan heb je toch wel gewoon de dingen kunnen eten die je lekker vindt.

Dit is dus het principe van IIFYM, als ik het goed begrijp?

hoe weet je lichaam wat het einde van de dag is..

jij weet het, alleen werkt je lichaam 1 stuk door..

hoe weet je lichaam wat het einde van de dag is..

jij weet het, alleen werkt je lichaam 1 stuk door..
Wat heeft dit ermee te maken? Je neemt een tijdsbestek van 24u en je zorgt (als je op onderhoudsniveau zit) dat je gedurende die 24u evenveel binnenkrijgt als dat je verbrandt.

Wat heeft dit ermee te maken? Je neemt een tijdsbestek van 24u en je zorgt (als je op onderhoudsniveau zit) dat je gedurende die 24u evenveel binnenkrijgt als dat je verbrandt.

geen goed antwoord, je wacht niet 24u tot je weer kan eten..

zoals ik zei, je lichaam weet niet wanneer het dag of nacht is. t werkt non stop door

Wat heeft deze gast op? Probeer eens normale zinnen te typen zodat wij ook begrijpen wat je precies bedoelt!

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

hij zegt toch ongeveer hetzelfde als rob g? alleen wat minder duidelijk;)

klopt idd wel, maar voor jezelf is het toch gewoon het makkelijkst om 24 uur aan te houden en daar je behoefte op uit te rekenen? aangezien een dag 24 uur heeft enzo..
je kunt jezelf het natuurlijk altijd lastiger maken als je dat graag wil;)

Dus eigenlijk stelt deze theorie ook dat keto-diëten helemaal geen toegevoegde waarde hebben Of je die 900+ kCals uit de beginpost invult door a) 225g koolhydraten of b) 50g vetten en 115g eiwitten maakt helemaal niks uit? Je zal dezelfde hoeveel vet verliezen en spiermassa behouden?

kijk ik bedoel:

een dag heeft 24 uren.. wij weten dit .. alleen ons lichaam weet dit NIET, het lichaam denkt niet van, oh, nu is het 10 uur..

je lichaam staat non stop aan.

oftewel, je lichaam weet niet wat het einde of begin van een dag is.

hoe kan je dan zeggen: ''zolang je maar in je macro's zit op een dag''

kijk ik bedoel:

een dag heeft 24 uren.. wij weten dit .. alleen ons lichaam weet dit NIET, het lichaam denkt niet van, oh, nu is het 10 uur..

omdat je toch een bepaalde maatstaf moet hebben waarop deze calorieen en eiwitten/vetten zijn gebaseerd? in die periode heb je iig zoveel nodig.

kijk ik bedoel:

1) Leer zinnen bouwen.

2) Doet er toch nog niet toe het aantal uur. Stel je staat op om 7u en gaat slapen om 23u. Dus ben je 16u wakker. Gedurende die 16u verbrand je dus veel caloriën door je activiteiten. Gedurende die 16u ga je dus het aantal caloriën eten die je verbrandt tijdens die activiteiten (+ het aantal caloriën die je tijdens je slaap verbrandt) eten. Simpel toch. Je moet je gegevens toch ergens op basseren.

Laatst bewerkt:
omdat je toch een bepaalde maatstaf moet hebben waarop deze calorieen en eiwitten/vetten zijn gebaseerd? in die periode heb je iig zoveel nodig.

En behalve dat gaan de aannames bijvoorbeeld niet op als je 5 dagen in de week niets eet en 2 dagen wat je eigenlijk in 7 dagen eet. Binnen een etmaal geldt dit wel.

Je lichaam weet wel wanneer een dag om is, je biologische klok is natuurlijk zwaar afgesteld op de 24 uur, heel het leven op deze planeet is op een dag nacht ritme van 24 uur ingesteld.

@Broodjekip, het feit dat mensen zich afvragen of ze de hele dag suiker kunnen eten wil niet zeggen dat we dit ook daadwerkelijk willen doen, het gaat er om om de theorie in het extreme door te trekken om te kijken of het klopt.

Verder mag ik toch hopen dat het hier voor mensen niet als een verassing komt dat je zal afvallen als je minder kcals eet dan je binnen krijgt, ongeachht waar die vandaan komen. Het punt zit hem meer in het feit dat afvallen zelf niet moeilijk is, afvallen door enkel vetverbranding en tegelijkertijd je spiermassa behouden, dat is natuurlijk het daadwerkelijke moeilijke van cutten op hoog niveau.

Het grote verschil tussen het macro's verhaal en het traditionele cutten zit hem vooral in het IF verhaal imo en dat is dat het niet erg is om lange tijd (3 uur +) niet te eten wanneer je lichaam in catabole status verkeerd. Het belang van vet wordt op dbb al jaren gepromoot, en hoge eiwitinname natuurlijk ook.

Wanneer je de macro's theorie in praktijk gaat brengen zal je toch op bijna identiek dieet uitkomen als met traditioneel cutten (carb cyclen daar gelaten).

Het grote verschil voor mij lijkt het ondergeschikt stellen van insuline issues en maaltijd frequentie. Echter, wanneer je serieus diep gaat met een cut draai je op weinig kcals, wanneer je dan 200 a 250 gram eiwit en 100 gram vet eet en de rest aanvult met carbs zit je nog op een kcal verdelen van eiwit-carbs-vet van 30-30-30 in procenten, of zelfs 40-20-40. Dat is niet veel anders dan traditioneel cutten. Er is helemaal niet veel ruimte voor overige kcals, en als je zwaar wil trainen, wat nodig is zelfs of vooral tijdens een cut, geloof mij dan wil je die overige kcals uit hoogwaardige carbs laten bestaan en die voor een groot deel nemen voor je training, anders lift je niet meer veel.

De grote verschillen voor mij zijn toch het achterwege laten van refeeds of carb cyclen, iets wat mij in practijk toch zeer goed bevallen is en zelfs binna noodzakelijk lijkt om maanden van dieet vol te houden. Ook al eet je een lekkere burger, 500 kcals minder eten dan je nodig hebt doet pijn, zelfs met een zak snoep in de hand. Het voordeel van de morele support van refeeds kan ik bijna niet weg denken, bij carb cyclen bv eet je op je high carb dag gewoon veel, vaak nog wel meer dan je onderhoud en je eet die dag geen vet. Ik heb gemerkt dat dit nauwelijks invloed heeft op je vet%. wanneer je echter in de marco theorie een dag over je kcals intake heen gaat zou dit grotere nadelige effecten moeten hebben toch? Je eet dus iedere dag 500 kcals te weinig en mij lijkt dit ook te gaan slopen op lange termijn. Voer je dan af en toe naar wens wat rustdagen in (onderhoud intake of meer zelfs?).

Na een paar weken onder onderhoud leven ga je ieder beetje eten wat je binnen krijgt erg waarderen, en trust me, zin in een burgertje ga je wel hebben maar je lichaam staat onder veel stress en uiteindelijk ga je voelen dat je hoogwaardig voedsel nodig hebt.

Wat ook al door TS aangegeven wordt, deze theorie heeft vooral tot voordeel, wat IF ook al had, dat je best af en toe eens 5 of zelfs meer uur niets kan eten als je daarna 2 maaltijden tegelijk neemt ofzo (wat makkelijk kan want tijdens een diepe cut zijn die maaltijden zo groot niet). Je 'stofwisseling op gang houden' door het eten veel veel kleine maaltijden is dus niet nodig. Verder zal je toch clean blijven eten puur omdat je op die manier vaak meer volume en massa voedsel kan eten zonder meteen over je dagelijkse kcal intake heen te komen.

Verder waren er altijd veel voordelen voor eiwit over carbs die mensen motiveerde low carb te eten:
- lichaam verbruikt meer energie om eiwit om te zetten naar energie dan het omzetten van carbs naar energie
- eiwit 'vult' meer en zorgt voor minder honger
- insuline verhaal

Dit laatste is volgens de macro theorie dus te verwaarlozen. Hoe zit het met de andere voordelen van eiwit? De macro theorie behandeld eiwit en carbs hetzelfde (na het behalen van macro's), dit is echter theoretisch, je 'voelt' wel delijk een verschil imo, teminste in mijn ervaring. Misschien zit het tussen de oren.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Dus eigenlijk stelt deze theorie ook dat keto-diëten helemaal geen toegevoegde waarde hebben Of je die 900+ kCals uit de beginpost invult door a) 225g koolhydraten of b) 50g vetten en 115g eiwitten maakt helemaal niks uit? Je zal dezelfde hoeveel vet verliezen en spiermassa behouden?

Keto heeft toegevoegde waarde als het voor JOU toegevoegde waarde heeft. Maar voor lichaamscompositie maakt het, op lange termijn, weinig uit.

Rob G, je hebt het nu over cutten, volgens mij gaat het ook over bulken toch?

@rob g, die voordelen die jij daar noemt zijn volgens mij details.. die als ik de tekst goed begrijp van veeel minder belang zijn dan je macro's, maar daardror niet per se te verwaarlozen.

wat jij stelt over cutten wordt eigenlijk ook niet genoemd.
als jij 5 dagen 500kcal onder onderhoud eet en daarna 2 dagen op onderhoud, heb je een calorietekort van 2500kcal in een week. lijkt me niet verkeerd om op te cutten toch? volgens mij is het idee gewoon gebasseerd op het idee dat je niet zo krampachtig precies volgens een schema moet eten en gelijk in de stress moet schieten als je je eten niet optijd binnen hebt.. het grootste belang van elk dieet zijn gewoon je macro's

Terug
Naar boven