Je lichaam weet wel wanneer een dag om is, je biologische klok is natuurlijk zwaar afgesteld op de 24 uur, heel het leven op deze planeet is op een dag nacht ritme van 24 uur ingesteld.
@Broodjekip, het feit dat mensen zich afvragen of ze de hele dag suiker kunnen eten wil niet zeggen dat we dit ook daadwerkelijk willen doen, het gaat er om om de theorie in het extreme door te trekken om te kijken of het klopt.
Verder mag ik toch hopen dat het hier voor mensen niet als een verassing komt dat je zal afvallen als je minder kcals eet dan je binnen krijgt, ongeachht waar die vandaan komen. Het punt zit hem meer in het feit dat afvallen zelf niet moeilijk is, afvallen door enkel vetverbranding en tegelijkertijd je spiermassa behouden, dat is natuurlijk het daadwerkelijke moeilijke van cutten op hoog niveau.
Het grote verschil tussen het macro's verhaal en het traditionele cutten zit hem vooral in het IF verhaal imo en dat is dat het niet erg is om lange tijd (3 uur +) niet te eten wanneer je lichaam in catabole status verkeerd. Het belang van vet wordt op dbb al jaren gepromoot, en hoge eiwitinname natuurlijk ook.
Wanneer je de macro's theorie in praktijk gaat brengen zal je toch op bijna identiek dieet uitkomen als met traditioneel cutten (carb cyclen daar gelaten).
Het grote verschil voor mij lijkt het ondergeschikt stellen van insuline issues en maaltijd frequentie. Echter, wanneer je serieus diep gaat met een cut draai je op weinig kcals, wanneer je dan 200 a 250 gram eiwit en 100 gram vet eet en de rest aanvult met carbs zit je nog op een kcal verdelen van eiwit-carbs-vet van 30-30-30 in procenten, of zelfs 40-20-40. Dat is niet veel anders dan traditioneel cutten. Er is helemaal niet veel ruimte voor overige kcals, en als je zwaar wil trainen, wat nodig is zelfs of vooral tijdens een cut, geloof mij dan wil je die overige kcals uit hoogwaardige carbs laten bestaan en die voor een groot deel nemen voor je training, anders lift je niet meer veel.
De grote verschillen voor mij zijn toch het achterwege laten van refeeds of carb cyclen, iets wat mij in practijk toch zeer goed bevallen is en zelfs binna noodzakelijk lijkt om maanden van dieet vol te houden. Ook al eet je een lekkere burger, 500 kcals minder eten dan je nodig hebt doet pijn, zelfs met een zak snoep in de hand. Het voordeel van de morele support van refeeds kan ik bijna niet weg denken, bij carb cyclen bv eet je op je high carb dag gewoon veel, vaak nog wel meer dan je onderhoud en je eet die dag geen vet. Ik heb gemerkt dat dit nauwelijks invloed heeft op je vet%. wanneer je echter in de marco theorie een dag over je kcals intake heen gaat zou dit grotere nadelige effecten moeten hebben toch? Je eet dus iedere dag 500 kcals te weinig en mij lijkt dit ook te gaan slopen op lange termijn. Voer je dan af en toe naar wens wat rustdagen in (onderhoud intake of meer zelfs?).
Na een paar weken onder onderhoud leven ga je ieder beetje eten wat je binnen krijgt erg waarderen, en trust me, zin in een burgertje ga je wel hebben maar je lichaam staat onder veel stress en uiteindelijk ga je voelen dat je hoogwaardig voedsel nodig hebt.
Wat ook al door TS aangegeven wordt, deze theorie heeft vooral tot voordeel, wat IF ook al had, dat je best af en toe eens 5 of zelfs meer uur niets kan eten als je daarna 2 maaltijden tegelijk neemt ofzo (wat makkelijk kan want tijdens een diepe cut zijn die maaltijden zo groot niet). Je 'stofwisseling op gang houden' door het eten veel veel kleine maaltijden is dus niet nodig. Verder zal je toch clean blijven eten puur omdat je op die manier vaak meer volume en massa voedsel kan eten zonder meteen over je dagelijkse kcal intake heen te komen.
Verder waren er altijd veel voordelen voor eiwit over carbs die mensen motiveerde low carb te eten:
- lichaam verbruikt meer energie om eiwit om te zetten naar energie dan het omzetten van carbs naar energie
- eiwit 'vult' meer en zorgt voor minder honger
- insuline verhaal
Dit laatste is volgens de macro theorie dus te verwaarlozen. Hoe zit het met de andere voordelen van eiwit? De macro theorie behandeld eiwit en carbs hetzelfde (na het behalen van macro's), dit is echter theoretisch, je 'voelt' wel delijk een verschil imo, teminste in mijn ervaring. Misschien zit het tussen de oren.