AndroidHealthClinic

Als het in je macro's past

• Topic Starter Topic Starter
als er echt een onderzoek aantoont dat je wel soms met junk maaltijden aan je macro's kan komen dan ga ik dat doen.

Onderzoek dat je met af en toe junk maaltijden aan je macro's kan komen? Dat is toch gewoon berekenen, geen onderzoek voor nodig.

Onderzoek dat je met af en toe junk maaltijden aan je macro's kan komen? Dat is toch gewoon berekenen, geen onderzoek voor nodig.
nee ik bedoel dat als je gewoon met junk voedsel aan je macro's komt of dat niet je bijv aankomen in vet vrije spiermassa vermindert
gl

Laatst bewerkt:
drooge spiermassa..

mhm, is er ook natte spiermassa?

Ter verduidelijking: IIFYM pleit niet voor onbeperkt fastfood etc. Het geeft alleen maar aan dat het niet zo zinvol is om je erg druk te maken over pre/post workout voedsel, GI-waarden, low of high carb: deze factoren zijn zeer ondergeschikt aan het uitgangspunt (totaal calorieën, eiwitten en vetten).

IIFYM maakt grotendeels bodybuidling wat relaxter: je hoeft je niet heel de dag druk te maken over je maaltijden (6 keer per dag eten!! bij elke maaltijd minimaal x gram eiwit!!! metabolisme!!!), GI-waarden, 's nachts opstaan voor een proteïneshake en meer van dat soort ongein. Het vergt echter nog steeds planning en een basis voor een voedingsschema, want je macro's moeten op elke dag in orde zijn en je moet nog steeds calorieën tellen.

Wat betreft junkfood, hier nogmaals een van de aanbevelingen:
Haal het grootste deel van je macro's uit onbewerkte producten: veel voedingsstoffen en belangrijk voor je gezondheid.

Laatst bewerkt:
ik wil 3xl's mening of T's mening wel wille weten over dit eigenlijks

Ter verduidelijking: IIFYM pleit niet voor onbeperkt fastfood etc. Het geeft alleen maar aan dat het niet zo zinvol is om je erg druk te maken over pre/post workout voedsel, GI-waarden, low of high carb: deze factoren zijn zeer ondergeschikt aan het uitgangspunt (totaal calorieën, eiwitten en vetten).

IIFYM maakt grotendeels bodybuidling wat relaxter: je hoeft je niet heel de dag druk te maken over je maaltijden (6 keer per dag eten!! bij elke maaltijd minimaal x gram eiwit!!! metabolisme!!!), GI-waarden, 's nachts opstaan voor een proteïneshake en meer van dat soort ongein. Het vergt echter nog steeds planning en een basis voor een voedingsschema, want je macro's moeten op elke dag in orde zijn en je moet nog steeds calorieën tellen.
ooh .. dus stelvoor ik vervang een maaltijd van bijv 500kcal ekv 40/60/5 voor een hamburger van 500kcal ook met de ekv van 40 60 5
is er helemaal geen verschil aleen tussen complex kh en trans vetten?

Volgens mij er is een scheiding tussen het IIFIYM kamp en het IF kamp. Tenminste zo begrijp ik het, als ik het verkeerd heb hoop ik dat Temujin me verbeterd.

IIFIYM (If It Fits In Your Macros) lijkt te stellen dat de voedingsbron niet zo belangrijk is, zolang je macrodoelstellingen aan het eind van de dag maar worden gehaald. Geen gezeik dus over witte of bruine rijst, een gewone aardappel of een zoete aardappel en je kan zelfs iedere dag een cheatmaaltijd nuttigen, zolang dit in je macros past.
IF stelt dat vasten superieur zou zijn en geeft weinig tot geen voedingsadviezen buiten dat je een x 'window' hebt om voedsel te nuttigen. De reden dat ze vaak door elkaar worden gehaald is omdat beide methoden een beetje in het zelfde vijvertje vissen en een grote groep beide methodes naast elkaar toepast.

Precies. Intermittent Fasting is binnen het IIFYM principe gewoon een van de vele manieren om je doel te bereiken. Als je het fijn vindt om te vasten en grote maaltijden te eten, zeker doen. IIFYM stelt dat zolang je calorieëntotaal overeenkomt met je doel, en je voldoende eiwitten en vetten binnenkrijgt het wel goed komt. Liever 20 kleine maaltijden op een dag? Ook prima.

ik wil 3xl's mening of T's mening wel wille weten over dit eigenlijks

want?
Als die zeggen dat je kak moet eten doe je het ook?

Vorm je eigen mening, stel je eigen vragen en ga niet af op de "grote jongens van de sportschool"
Hun mening is niet perse de juiste voor jou!

Trouwens, voor diegenen die roepen dat je dan net zo goed de hele dag junkmaaltijden kunt eten... Knappe jongen als jij bij een fastfood keten genoeg eiwitten binnen kunt krijgen zonder je overige macro- en kcalbehoefte te overschrijden... Waarom is altijd toch alles zo zwart-wit bij de meeste mensen?

Je wordt bij een bodybuilding dieet per definitie gedwongen om bepaalde voedingsmiddelen met mate te nuttigen. Maar dat betekent niet dat je na 18 uur geen koolhydraten meer mag eten. Of dat je voor bruine rijst i.p.v. witte rijst moet gaan. :)

want?
Als die zeggen dat je kak moet eten doe je het ook?

Vorm je eigen mening, stel je eigen vragen en ga niet af op de "grote jongens van de sportschool"
Hun mening is niet perse de juiste voor jou!

sinds 3xl de meeste kennis heeft hier (naast wazzup en T) zou ik wel eens weten hoe hun hierover denken.
dit betekend niet dat ik hun ga/zal/wil volgen. :)

Trouwens, voor diegenen die roepen dat je dan net zo goed de hele dag junkmaaltijden kunt eten... Knappe jongen als jij bij een fastfood keten genoeg eiwitten binnen kunt krijgen zonder je overige macro- en kcalbehoefte te overschrijden... Waarom is altijd toch alles zo zwart-wit bij de meeste mensen?

Je wordt bij een bodybuilding dieet per definitie gedwongen om bepaalde voedingsmiddelen met mate te nuttigen. Maar dat betekent niet dat je na 18 uur geen koolhydraten meer mag eten. Of dat je voor bruine rijst i.p.v. witte rijst moet gaan. :)

weet je hoe ik denk over ''witte'' en ''bruine'' consumpties?

allebei hetzelfde, alleen bevat de ''bruine'' vitaminen en de ''witte'' niet
(ik neem volkoren omdat ik het simpel weg lekkerder vind :p :))

Precies. Intermittent Fasting is binnen het IIFYM principe gewoon een van de vele manieren om je doel te bereiken. Als je het fijn vindt om te vasten en grote maaltijden te eten, zeker doen. IIFYM stelt dat zolang je calorieëntotaal overeenkomt met je doel, en je voldoende eiwitten en vetten binnenkrijgt het wel goed komt. Liever 20 kleine maaltijden op een dag? Ook prima.

maar een teveelhijd in iets in een maaltijd word tog omgezet in vetten .. ?

Dit is wel ongeveer hoe ik mijn voeding zie. Haal de macro's, zoveel mogelijk goed voedsel.

Een perfect eetschema is natuurlijk beter, maar ik haal goede resultaten. Het is voor mij een stuk makkelijker omdat ik heel erg onregelmatig werk, geen week is hetzelfde. Een voedingsschema werkt gewoon niet voor mij. Daarnaast kan ik van minder clean voedsel gewoon veel meer binnen krijgen zonder vol te zitten, wat wel handig is aangezien ik altijd al moeite heb gehad met genoeg kcal binnen krijgen.

Overigens DENK ik dat wanneer je cut het minder belangrijk is om te letten op de GI van voedingsmiddelen dan wanneer je bulkt, omdat je toch een tekort hebt hebt en je lichaam vraag naar energie heeft. Iemand een mening hierover?

Ik heb zo'n idee dat ik dit verhaal wel enigzins kan beamen..

door blessures aan schouders en knieen train ik vanaf oktober vorig jaar al niet meer,na een jaar of 10 bijna dagelijks krachttraining,cardio en strakke voedings schema's.

Droger worden was altijd een probleem (endo)..zelfs met het vele trainen en die strakke voeding.
Maar sinds ik niet meer train,ben ik ook over gestapt op Intermittent Fasting,dit oa omdat ik van die om-de-3-uur-eet stress af wilde zijn,en dat het met mijn onregelmatige werk beter uitkomt.

Mijn principes zijn in ieder geval rond (maar bijna altijd wel boven) de 200gr eiwitten binnen te krijgen om mijn spiermassa nog enigzins te behouden (al gaat dit hard achteruit als er geen spierprikkel meer is :( )..hier komen ook een gram of 60 vetten bij..en probeer ik met de rest van mijn voeding een beetje onder de 2100 kcals te blijven (heb eens berekend dat mijn onderhoud zonder sport toeslag zo rond de 2200 kcals lag)
Ik probeer wel mijn voeding uit hoogwaardige bronnen te halen,maar het komt regelmatig voor dat ik wat junk,dus een pizza ofzo..of chocola..ijs..maar als ik dat doe laat ik wel ergens iets weg om een beetje onder die 2200 te blijven..dus compenseren.

Tot mijn grote verbazing en blijde verrassing werkt deze aanpak bij mij..vanaf februari ben ik 4 cm op mijn taille kwijt geraakt en 4 kilo afgevallen,en dit totaal zonder trainen. En dat voor een hardnekkige endo is dit best wat :)
(tuurlijk zal er bij die kilo's wat spierverlies zitten..maar wat wil je na 7 maanden geen prikkel meer)

voorlopig ben ik blij dat ik nog een beetje in vorm blijf,niet dik ben geworden,en rust heb in mijn eten en voedingskeuzes..maakt het eten met het meisje en op locatie een stuk makkelijker :)

Zeer interessant topic dit. Er zal nog wel wat over gediscussieerd worden!

Ik heb zo'n idee dat ik dit verhaal wel enigzins kan beamen..

door blessures aan schouders en knieen train ik vanaf oktober vorig jaar al niet meer,na een jaar of 10 bijna dagelijks krachttraining,cardio en strakke voedings schema's.

Droger worden was altijd een probleem (endo)..zelfs met het vele trainen en die strakke voeding.
Maar sinds ik niet meer train,ben ik ook over gestapt op Intermittent Fasting,dit oa omdat ik van die om-de-3-uur-eet stress af wilde zijn,en dat het met mijn onregelmatige werk beter uitkomt.

Mijn principes zijn in ieder geval rond (maar bijna altijd wel boven) de 200gr eiwitten binnen te krijgen om mijn spiermassa nog enigzins te behouden (al gaat dit hard achteruit als er geen spierprikkel meer is :( )..hier komen ook een gram of 60 vetten bij..en probeer ik met de rest van mijn voeding een beetje onder de 2100 kcals te blijven (heb eens berekend dat mijn onderhoud zonder sport toeslag zo rond de 2200 kcals lag)
Ik probeer wel mijn voeding uit hoogwaardige bronnen te halen,maar het komt regelmatig voor dat ik wat junk,dus een pizza ofzo..of chocola..ijs..maar als ik dat doe laat ik wel ergens iets weg om een beetje onder die 2200 te blijven..dus compenseren.

Tot mijn grote verbazing en blijde verrassing werkt deze aanpak bij mij..vanaf februari ben ik 4 cm op mijn taille kwijt geraakt en 4 kilo afgevallen,en dit totaal zonder trainen. En dat voor een hardnekkige endo is dit best wat :)
(tuurlijk zal er bij die kilo's wat spierverlies zitten..maar wat wil je na 7 maanden geen prikkel meer)

voorlopig ben ik blij dat ik nog een beetje in vorm blijf,niet dik ben geworden,en rust heb in mijn eten en voedingskeuzes..maakt het eten met het meisje en op locatie een stuk makkelijker :)
Interessant dat je lichaam er zo op reageert. Ik denk dat ik dit principe ook ga toepassen als ik op vakantie ga, aangezien ik daar ook niet zal kunnen trainen. Daarnaast levert IF gewoon een ideale oplossing voor dergelijke situaties.

Ben toch benieuwd als je 1000 mensen pakt, de groep door de helft doet en het volgende uitvoert:

Groep A & B voeren uiteraard dezelfde trainingen uit en beiden eten 500 Kcal boven onderhoud.

Groep A & B beiden: 2.5 g eiwit per kg vetvrije massa de voeding
Groep A & B beiden: 0,8 g vet per kg lichaamsgewicht de voeding
Groep A & B eten voor het gemak beiden op de IF- manier

Koolhydraten worden bij Groep A voor 85% gevuld met producten die uit snelle suikers bestaan (Waarvan max 2 stuks fruit per dag).
Bij Groep B bestaan de koolhydraten voor 85 % uit langzame koolhydraten uit bijvoorbeeld zilvervliesrijst en havermoud. (Liefst onbewerkte producten).

Dit ongeveer een jaar lang en dan kijken naar:

1. Hoeveelheid spiermassa aangemaakt
2. Algemene gezondheid van het lichaam (bijvoorbeeld vitamine tekorten zijn)
3. Hoe de testpersonen zich voelen
4 Hoeveel moeite ze met het "dieet" hadden

Ik zou liever bij groep B zitten..

Ben toch benieuwd als je 1000 mensen pakt, de groep door de helft doet en het volgende uitvoert:

Groep A & B voeren uiteraard dezelfde trainingen uit en beiden eten 500 Kcal boven onderhoud.

Groep A & B beiden: 2.5 g eiwit per kg vetvrije massa de voeding
Groep A & B beiden: 0,8 g vet per kg lichaamsgewicht de voeding
Groep A & B eten voor het gemak beiden op de IF- manier

Koolhydraten worden bij Groep A voor 85% gevuld met producten die uit snelle suikers bestaan (Waarvan max 2 stuks fruit per dag).
Bij Groep B bestaan de koolhydraten voor 85 % uit langzame koolhydraten uit bijvoorbeeld zilvervliesrijst en havermoud. (Liefst onbewerkte producten).

Dit ongeveer een jaar lang en dan kijken naar:

1. Hoeveelheid spiermassa aangemaakt
2. Algemene gezondheid van het lichaam (bijvoorbeeld vitamine tekorten zijn)
3. Hoe de testpersonen zich voelen
4 Hoeveel moeite ze met het "dieet" hadden

Ik zou liever bij groep B zitten..

leuk onderzoek maar totaal niets mte iifym te maken....
hoezo 85% van je kh uit snele suiker? staat nergens dat dat de bedoeling is.
Laatste keer dat ik er op ga reageren, sommigen denken dat dit een vrijbrief is om alle zooi die voor je neus komt naar binnen te werken.

Het gaat er om dat je niet in de stress moet schieten als je eens een ijsje eet, uit eten gaat, een keer zin in chips hebt of wat dan ook, zorg dat je aan de andere kant iets schrapt (paar boterhammen, je noten, wat minder pasta of whatever je normaal eet), zodat je macro's voor die dag weer kloppen THATS IT! Daarna gewoon de draad van je favo bb dieet weer oppakken.

Terug
Naar boven