Fitness Seller

Anabolic Diet

Ilya

Advanced Bodybuilder
Waardering
29
Geen vetverlies-log, maar een 'bulk'-log. Wellicht dan niet de beste plaats hier, maar enig alternatief is er niet.

Na het lezen van DiPasquale's 'Anabolic Diet' meen ik dat het tijd wordt om het eens te proberen. Voor wie het niet kent, een kleine samenvatting:

https://www.t-nation.com/free_onlin...ke_a_man_part_ii_living_the_anabolic_diet&cr=

http://www.t-nation.com/free_online...e_a_man_part_i_test_driving_the_anabolic_diet

Met name op T-nation schijnen er wat Amerikanen goede winst op te boeken c.q. te hebben geboekt.

Op 19 juni zal een maintenance fase aanbreken van 13 dagen waarin ik +/- 3400kcal eet (35% proteine, 62% vet, 3% kh).

Als de theorie juist is, zal de periode van +/- 2 weken voldoende zijn voor een 'metabolic switch' waarbij mijn lichaam amper glucose meer beschikbaar heeft en dus zou overstappen op FFA's en (potentieel) triglycerides als energiebron. Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij het standaard ketogene dieet.

In het weekend van 2 en 3 juli zal ik een eerste switch in het dieet maken. Alsdan zal ik +/- 5000kcal consumeren, waarvan 30% vet, 55% koolhydraten en 15% proteine. De GI-verhouding (althans enige houvast) in de koolhydraten zal rond 75% (low) en 25% (high) GI zijn.

Na dit weekend zet ik het dieet doordeweeks de eerste paar weken voort op 4400 kcal (35% protein, 62% vet, 3% kh). In de weekenden herhaalt de voornoemde switch naar de 'carb-up' fase.

Na 2 weken op de hogere kcal inname, begint een doordeweekse kcal cycle.
Maandag: 5000kcal
Dinsdag: 4500kcal
Woensdag: 3500kcal
Donderdag: 5000kcal
Vrijdag: 4000kcal
Totaal: 22.000kcal (ofwel gemiddeld nog altijd 4400 per dag).

Weekenden nog altijd +/- 5000kcal carb-up

Gedurende de 1ste (en wellicht ook nog 2de) week verwacht ik licht gewichtsverlies (ja echt!), de gebruikelijke sugar cravings, ernstig gebrekkige trainingen.

Het gewichtsverlies zal ik monitoren met een huidplooimeter, aangezien ik verwacht dat één en ander voornamelijk zal zijn toe te rekenen aan vochtverlies.

Nadien zou de toename (en gewijzigde verdeling) in kcal en de volledige gewenning (de 'metabolic' switch) er voor moeten zorgen dat ik spiermassa win (uitgangspunt dat overige omstandigheden allemaal goed zijn). En dat....zullen we nog wel eens zien.

Dit schema houd ik minimaal 3 maanden aan om vooruitgang te loggen. Blijkt echter dat ik me voortijdig te belabberd voel, dan switch ik terug naar mijn oude dieet.

Laatst bewerkt:
Leuk, eens wat anders. Wat denk je hier voor extra voordeel uit te halen tov een regulier bulk schema?

• Topic Starter Topic Starter
Leuk, eens wat anders. Wat denk je hier voor extra voordeel uit te halen tov een regulier bulk schema?

Ik hoop dat de theorie klopt. Een verhoogde testosteron en GH door de low carb/high fat intake gedurende de week + insulinegeweld in het weekend door de carb-up, zonder dat dit leidt tot (aanzienlijke) toename van het vet%.

De theorie is dat je met deze aanpak eenvoudig op een relatief laag vet% kunt blijven, terwijl je wel kunt gainen in kracht en spiermassa. Waar een regulier high carb bulkdieet veelal leidt tot aanzienlijke vettoename, zou dit met het anabolic diet niet gebeuren.

We shall see.

Ik zal deze log volgen :thumbs:

Ik hoop dat de theorie klopt. Een verhoogde testosteron en GH door de low carb/high fat intake gedurende de week + insulinegeweld in het weekend door de carb-up, zonder dat dit leidt tot (aanzienlijke) toename van het vet%.

De theorie is dat je met deze aanpak eenvoudig op een relatief laag vet% kunt blijven, terwijl je wel kunt gainen in kracht en spiermassa. Waar een regulier high carb bulkdieet veelal leidt tot aanzienlijke vettoename, zou dit met het anabolic diet niet gebeuren.

We shall see.

Dat heeft niets met teveel carbs te maken maar puur met teveel kcals dan nodig om optimaal te groeien.

• Topic Starter Topic Starter
Dat heeft niets met teveel carbs te maken maar puur met teveel kcals dan nodig om optimaal te groeien.

Gedeeltelijk eens, maar:

Basically a diet high in fat activates the lipolytic (fat burning) enzymes in your body and decreases the activity of the lipogenic (fat producing) enzymes. Dietary free fatty acids and tryglycerids become the body's main energy source. The tryglycerids are broken down to free fatty acids an then ketones, a source that can be used for energy by body cells. The free fatty acids take the place of glucose, and the triglycerides act like glycocen.

WHen carbs are the main form of energy to the body, the body produces insulin to process and store it. This all well and good but (...) one of the problems with insulin is that iat activates the lipogenic (fat producing) enzymes on the body and decreases the activity of lipolytic (fat burning) enzymes. What this leads to is an increased storing of body fat and decrease in the amount of stored fat that will be burned.

The exact opposite occurs on the high fat diet. After undergoing the "metabolic shift" from being a carb-burning machine to a fat-burner, lipogenics (the production and laying down of fat on the body) decreases, and lipolysis (the burning of both dieterary and bodyfat for energy) increases. You're burning fat as your primary fuel, and instead of using glycocen or breaking down precious protein, you'll burn off the fat on your body for energy as needed.

(p. 13/14, M. DiPasquale, The Anabolic Diet).

Terug
Naar boven