Ik zal het zodra ik thuis ben even duiden. Het komt door de tijd tussen analyse en afname. We hebben een dataset van enkele honderden hematocriet- en hemoglobinemetingen uit het Spaarne Gasthuis waardoor we die hematocrietwaarde accuraat kunnen schatten op basis van de hemoglobinewaarde (die niet wordt beïnvloedt door de verstreken tijd).
Bij deze. De hematocrietwaarde is dus het % van je bloedvolume wat bestaat uit rode bloedcellen. Als je hematocriet 54% is, bestaat 54% van je bloedvolume uit rode bloedcellen. Het hematocriet wordt eigenlijk nooit direct gemeten. Deze wordt berekend uit twee andere waardes, namelijk de concentratie rode bloedcellen in je bloed en de MCV-waarde (mean corpuscular volume; gemiddelde celvolume). Als je bij een ziekenhuis je bloed laat afnemen, worden de eerste bloedwaardes al binnen enkele uren bepaald. Wij zijn geen ziekenhuis en leunen dus op een extern laboratorium wat de bepalingen doet. Hiertoe doen wij de bloedwaardes op de post, en dan duurt het dus even voordat de waardes geanalyseerd worden. Voor de meeste waardes maakt dit weinig tot niets uit, maar voor de MCV-waarde wel: des te langer je bloed laat staan, des te meer die rode bloedcellen vocht opzuigen en groeien. Dat gemiddelde celvolume neemt dus toe in de tussentijd. Het gevolg is dat de hematocrietwaarde van het lab een overschatting is. Deze moet eigenlijk binnen 6 uur na afname bepaald worden, wat niet te doen is met een extern lab.
Wat voor ons ook niet helpt is dat de medische post bij PostNL echt een zooitje is. Maar in ongeveer de helft van de gevallen wordt de medische post, zoals beloofd, op maandag geleverd bij het lab, en in de andere helft dinsdag pas of zelfs later. Het is ook een keer voorgekomen dat onze bloedmonsters pas op donderdag aankwamen. Op zich geen groot probleem: een paar elektrolyten en dus de hematocrietwaarde zijn er onbetrouwbaar door, en wij weten prima hoe we om moeten gaan met die waardes. Klagen hierover bij PostNL wordt ook onmogelijk gemaakt. Ik heb er een paar uur aan verspild, maar die klantenservice is echt extreem kut en je moet door een bos aan debiele vragen heen voordat je überhaupt een klacht
kunt indienen.
Waar wij dus gebruik van maken is de hemoglobinewaarde. Hemoglobine is een eiwit dat ruim aanwezig is in rode bloedcellen. Zo'n 1/3e van het volume van een rode bloedcel bestaat uit dit eiwit. Behoudens enkele ziektebeelden zijn die twee dus redelijk uitwisselbaar: je kunt de hematocrietwaarde uit de hemoglobinewaarde schatten en vice versa. De twee correleren heel goed. Om die schatting zo accuraat mogelijk te doen hebben wij de data gepakt van de HAARLEM-studie. Dat zijn ruim 300 meetmomenten van AAS-gebruikende bodybuilders, en de bepalingen zijn alle binnen het Spaarne Gasthuis gedaan binnen een korte tijdsspanne, en dus betrouwbaar. Aan de hand van die data kunnen we dus de hematocrietwaarde betrouwbaar afleiden voor onze doelgroep.
Zo’n aderlating helpt niet lang meende ik? Na 4-6 weken zit het weer op het oude niveau dacht ik.
Zelf had ik steeds een hematocrietwaarde van 52-53. Heb ooit eens een aderlating gedaan 12u voor m’n bloedtest en toen kwam ik op 49 uit
Hypogonadaal zijn was het beste voor m’n hematocriet
Je hebt ook meerdere aderlatingen kort achter elkaar nodig voordat het een 'blijvend' effect heeft. Initieel daalt je hematocriet inderdaad snel met een paar procentpunt, omdat je bloed wordt aangevuld met vocht, en de rode bloedcellen trager worden aangevuld. Je lichaam kan de rodebloedcelproductie echter met een veelvoud opschroeven. Om dat dus tegen te gaan heb je meerdere aderlatingen nodig, een stuk of 4, kort achter elkaar (~4 weken ertussen), om de ijzervoorraad uit te putten. IJzer vormt namelijk de bouwsteen voor de rode bloedcellen, en als je maar genoeg ijzer uit je lijf onttrekt vertraagt die rodebloedcelproductie uiteindelijk. Zodra je ijzervoorraad voldoende is afgenomen hebben de meesten genoeg aan een aderlating per kwartaal ongeveer.
Nou lees ik op reddit iets over telmisartan en hematocriet.
ACE-remmers en angiotensinereceptorblokkers
kunnen onder bepaalde omstandigheden het hematocriet wat verlagen. Dat gebeurt eigenlijk alleen wanneer er een verhoogde angiotensine-2-activiteit is en deze heeft geleid tot een stijging van het hematocriet (de verhoogde angiotensine-2-activiteit kan die aanmaak namelijk in de hand werken). Bij kuurders is hier eigenlijk geen data over en ik verwacht niet direct dat dit een noemenswaardige rol hierbij speelt bij de gemiddelde gebruiker.