MuscleMeat

BB'en met BB

Peiling Peiling Meedoen is belangrijker dan winnen?

• Ja

Stemmen: 5 10,9%
  • Nee

Stemmen: 10 21,7%
  • Als je het maximale uit jezelf hebt gehaald ben je een winnaar :thumbs:

Stemmen: 19 41,3%
  • Ik ben BB :BB_:

Stemmen: 12 26,1%

• Totaal stemmers
    46
  • Topic Starter Topic Starter
  • Like
Waarderingen: vntl
Ik heb zojuist de uitslag van mijn bloedonderzoek van afgelopen zaterdag binnen gehad, zie bijlage.

De meeste waarden zijn wel oke, alleen hematocriet is erg hoog. Het getal hierboven klopt niet, het wordt geschat op zo'n 54%. Nog steeds erg hoog. Mijn laatste kuur was 600 mg Test E + 300 Mast, 4-5 weken geleden, en ik heb nooit boven de 1 gram gezeten. Aderlating wordt geadviseerd en ga ik dus doen. 2 weken geleden ben ik nog bloed wezen doneren bij de bloedbank.

Cystatine C ga ik nog laten nabepalen i.v.m. nierfunctie.

Voor zover ik weet is aderlating de enige manier om hematocriet omlaag te krijgen (en niet kuren uiteraard) en zijn hier geen andere middelen voor. Ik weet dat anderen wel wat hoger kuren dan ik (@Wengstertje @vntl @TallAndSmal ) en benieuwd of hematocriet daar ook zo hoog is.
Hoe kom je bij die schatting? De waarde op de uitslag is erg hoog idd :o

Zelf ook altijd last gehad van een te hoog hematocriet.

Ik dacht dat HIT cardio wel kon helpen. Er is een onderzoek dat aantoont dat een grapefruit extract (kan even niet op de naam komen) kan helpen maar meende dat @Galen het een kut onderzoek vindt en hij er weinig vertrouwen in heeft.

• Like
Waarderingen: BB_
Ik zal het zodra ik thuis ben even duiden. Het komt door de tijd tussen analyse en afname. We hebben een dataset van enkele honderden hematocriet- en hemoglobinemetingen uit het Spaarne Gasthuis waardoor we die hematocrietwaarde accuraat kunnen schatten op basis van de hemoglobinewaarde (die niet wordt beïnvloedt door de verstreken tijd).

Nou lees ik op reddit iets over telmisartan en hematocriet.
Ik heb zojuist dit gevonden over telmisartan:
Screenshot_2023-07-05-19-31-20-935_com.microsoft.office.officehubrow.jpg

Hoe kom je bij die schatting? De waarde op de uitslag is erg hoog idd :o

Zelf ook altijd last gehad van een te hoog hematocriet.

Ik dacht dat HIT cardio wel kon helpen. Er is een onderzoek dat aantoont dat een grapefruit extract (kan even niet op de naam komen) kan helpen maar meende dat @Galen het een kut onderzoek vindt en hij er weinig vertrouwen in heeft.
In de link die @vntl stuurde werd grapefruit ook genoemd.

De schatting is van de Android Health Clinic zelf:
" (...) De rode bloedcellen zijn echter wel afwijkend. Het hematocriet, het percentage van het bloedvolume dat bestaat uit rode bloedcellen, is verhoogd. Er is aardig wat tijd verstreken tussen de bloedafname en analyse door verzending van de bloedbuizen via de post, waardoor deze parameter een paar procentpunt stijgt. Echter, het hemoglobine wordt hierdoor niet beïnvloed, en deze is ook behoorlijk verhoogd. Aan de hand hiervan valt te zeggen dat jouw échte hematocriet waarschijnlijk rond de 54% zit. Dat betekent dat je bloed dikker is dan gemiddeld, en dit is niet wenselijk, omdat het hart meer moeite moet doen om dikker bloed rond te pompen en dikker bloed ook makkelijker stolt. Om die reden zal het goed zijn om de bloeddikte te verlagen door middel van aderlatingen."

@bodybuilding.nl : weet jij waarom op mijn telefoon en in de app het menu met opsommingstekens en nummering, emoticons, schuingedrukt etc. uitgegrijsd is? In de browser op een desktop/laptop werkt dit wel.
Probeer eens bij de rechter drie puntjes op de haakjes te drukken?

Ik zal het zodra ik thuis ben even duiden. Het komt door de tijd tussen analyse en afname. We hebben een dataset van enkele honderden hematocriet- en hemoglobinemetingen uit het Spaarne Gasthuis waardoor we die hematocrietwaarde accuraat kunnen schatten op basis van de hemoglobinewaarde (die niet wordt beïnvloedt door de verstreken tijd).
En is aderlating en de dosis Test verlagen het enige wat gedaan kan worden?

Mijn ferritine is altijd aan de lage kant, dus dat is wel een dingetje bij aderlating.

In de link die @vntl stuurde werd grapefruit ook genoemd.

De schatting is van de Android Health Clinic zelf:
" (...) De rode bloedcellen zijn echter wel afwijkend. Het hematocriet, het percentage van het bloedvolume dat bestaat uit rode bloedcellen, is verhoogd. Er is aardig wat tijd verstreken tussen de bloedafname en analyse door verzending van de bloedbuizen via de post, waardoor deze parameter een paar procentpunt stijgt. Echter, het hemoglobine wordt hierdoor niet beïnvloed, en deze is ook behoorlijk verhoogd. Aan de hand hiervan valt te zeggen dat jouw échte hematocriet waarschijnlijk rond de 54% zit. Dat betekent dat je bloed dikker is dan gemiddeld, en dit is niet wenselijk, omdat het hart meer moeite moet doen om dikker bloed rond te pompen en dikker bloed ook makkelijker stolt. Om die reden zal het goed zijn om de bloeddikte te verlagen door middel van aderlatingen."
Zo’n aderlating helpt niet lang meende ik? Na 4-6 weken zit het weer op het oude niveau dacht ik.

Zelf had ik steeds een hematocrietwaarde van 52-53. Heb ooit eens een aderlating gedaan 12u voor m’n bloedtest en toen kwam ik op 49 uit :o

Hypogonadaal zijn was het beste voor m’n hematocriet :roflol:

Bij deze. De hematocrietwaarde is dus het % van je bloedvolume wat bestaat uit rode bloedcellen. Als je hematocriet 54% is, bestaat 54% van je bloedvolume uit rode bloedcellen. Het hematocriet wordt eigenlijk nooit direct gemeten. Deze wordt berekend uit twee andere waardes, namelijk de concentratie rode bloedcellen in je bloed en de MCV-waarde (mean corpuscular volume; gemiddelde celvolume). Als je bij een ziekenhuis je bloed laat afnemen, worden de eerste bloedwaardes al binnen enkele uren bepaald. Wij zijn geen ziekenhuis en leunen dus op een extern laboratorium wat de bepalingen doet. Hiertoe doen wij de bloedwaardes op de post, en dan duurt het dus even voordat de waardes geanalyseerd worden. Voor de meeste waardes maakt dit weinig tot niets uit, maar voor de MCV-waarde wel: des te langer je bloed laat staan, des te meer die rode bloedcellen vocht opzuigen en groeien. Dat gemiddelde celvolume neemt dus toe in de tussentijd. Het gevolg is dat de hematocrietwaarde van het lab een overschatting is. Deze moet eigenlijk binnen 6 uur na afname bepaald worden, wat niet te doen is met een extern lab.

Wat voor ons ook niet helpt is dat de medische post bij PostNL echt een zooitje is. Maar in ongeveer de helft van de gevallen wordt de medische post, zoals beloofd, op maandag geleverd bij het lab, en in de andere helft dinsdag pas of zelfs later. Het is ook een keer voorgekomen dat onze bloedmonsters pas op donderdag aankwamen. Op zich geen groot probleem: een paar elektrolyten en dus de hematocrietwaarde zijn er onbetrouwbaar door, en wij weten prima hoe we om moeten gaan met die waardes. Klagen hierover bij PostNL wordt ook onmogelijk gemaakt. Ik heb er een paar uur aan verspild, maar die klantenservice is echt extreem kut en je moet door een bos aan debiele vragen heen voordat je überhaupt een klacht kunt indienen.

Waar wij dus gebruik van maken is de hemoglobinewaarde. Hemoglobine is een eiwit dat ruim aanwezig is in rode bloedcellen. Zo'n 1/3e van het volume van een rode bloedcel bestaat uit dit eiwit. Behoudens enkele ziektebeelden zijn die twee dus redelijk uitwisselbaar: je kunt de hematocrietwaarde uit de hemoglobinewaarde schatten en vice versa. De twee correleren heel goed. Om die schatting zo accuraat mogelijk te doen hebben wij de data gepakt van de HAARLEM-studie. Dat zijn ruim 300 meetmomenten van AAS-gebruikende bodybuilders, en de bepalingen zijn alle binnen het Spaarne Gasthuis gedaan binnen een korte tijdsspanne, en dus betrouwbaar. Aan de hand van die data kunnen we dus de hematocrietwaarde betrouwbaar afleiden voor onze doelgroep.

Zo’n aderlating helpt niet lang meende ik? Na 4-6 weken zit het weer op het oude niveau dacht ik.

Zelf had ik steeds een hematocrietwaarde van 52-53. Heb ooit eens een aderlating gedaan 12u voor m’n bloedtest en toen kwam ik op 49 uit :o

Hypogonadaal zijn was het beste voor m’n hematocriet :roflol:
Je hebt ook meerdere aderlatingen kort achter elkaar nodig voordat het een 'blijvend' effect heeft. Initieel daalt je hematocriet inderdaad snel met een paar procentpunt, omdat je bloed wordt aangevuld met vocht, en de rode bloedcellen trager worden aangevuld. Je lichaam kan de rodebloedcelproductie echter met een veelvoud opschroeven. Om dat dus tegen te gaan heb je meerdere aderlatingen nodig, een stuk of 4, kort achter elkaar (~4 weken ertussen), om de ijzervoorraad uit te putten. IJzer vormt namelijk de bouwsteen voor de rode bloedcellen, en als je maar genoeg ijzer uit je lijf onttrekt vertraagt die rodebloedcelproductie uiteindelijk. Zodra je ijzervoorraad voldoende is afgenomen hebben de meesten genoeg aan een aderlating per kwartaal ongeveer.

Nou lees ik op reddit iets over telmisartan en hematocriet.
ACE-remmers en angiotensinereceptorblokkers kunnen onder bepaalde omstandigheden het hematocriet wat verlagen. Dat gebeurt eigenlijk alleen wanneer er een verhoogde angiotensine-2-activiteit is en deze heeft geleid tot een stijging van het hematocriet (de verhoogde angiotensine-2-activiteit kan die aanmaak namelijk in de hand werken). Bij kuurders is hier eigenlijk geen data over en ik verwacht niet direct dat dit een noemenswaardige rol hierbij speelt bij de gemiddelde gebruiker.

Laatst bewerkt:
Ik heb hetzelfde gehad. Even wat uitleg incl. waarden. Op 26 maart heb ik een wedstrijd gedaan. Op het slechtste punt 1 week hierna bloedwaarden getest en hematocriet was toen 0.48. Sindsdien op cruise (200 mg pw) en begin mei bloed gedoneerd. Al die tijd minimaal 5 liter water per dag gedronken en vaak nog meer. 14 juni weer bloed geprikt (nu via @AndroidHealthClinic) maar toen heb ik mijn buisjes op de post gedaan en waarschijnlijk hebben ze de hele dag in een heet postnl busje gelegen. Hematocriet was 0.61. Ik behoorlijk geschrokken. 2 weken erna via de huisarts bloed laten prikken en daar was mijn hematocriet 0.47. Gaat dan toch ergens in de lijn iets mis denk ik.

Het even overlegd, we gaan voortaan de hematocrietwaarde in de rapporten vervangen met de berekening op basis van de HAARLEM-data, die is eigenlijk altijd een stuk accurater.

@Galen bedankt voor je uitgebreide en duidelijke uitleg, waardeer ik. :)

@wovano dat schept hoop, ik heb namelijk niet eerder zo'n verhoging gehad en ook niet heel zwaar gekeurd.

Het kan zijn dat vocht ook nog een rol heeft gespeeld. In het verleden dronk ik altijd heel veel (5-6 liter per dag), maar de laatste tijd regelmatig minder, veel op pad (mag geen excuus zijn), maar het is minder een gewoonte standaard een bidon water bij me te hebben. Ik zal in ieder geval een aderlating doen en beter op mijn vocht letten.

@Galen : ik ben bloeddonor maar mag regelmatig niet geven wegens een net te laag ferritine (30-31 volgens mij, ik weet de eenheid niet meer). HB is wel weer hoog. Kan dit een issue zijn en kan ik aan ferrofumaraat o.i.d. komen? Ik heb weinig zin om langs de huisarts te gaan.

@Galen bedankt voor je uitgebreide en duidelijke uitleg, waardeer ik. :)

@wovano dat schept hoop, ik heb namelijk niet eerder zo'n verhoging gehad en ook niet heel zwaar gekeurd.

Het kan zijn dat vocht ook nog een rol heeft gespeeld. In het verleden dronk ik altijd heel veel (5-6 liter per dag), maar de laatste tijd regelmatig minder, veel op pad (mag geen excuus zijn), maar het is minder een gewoonte standaard een bidon water bij me te hebben. Ik zal in ieder geval een aderlating doen en beter op mijn vocht letten.

@Galen : ik ben bloeddonor maar mag regelmatig niet geven wegens een net te laag ferritine (30-31 volgens mij, ik weet de eenheid niet meer). HB is wel weer hoog. Kan dit een issue zijn en kan ik aan ferrofumaraat o.i.d. komen? Ik heb weinig zin om langs de huisarts te gaan.
Het verlagen van de ijzervoorraad (waarvan een indruk wordt verkregen door de ferritinespiegel te meten) is in principe het doel van de aderlatingen. Pas zodra die laag genoeg is komt er een rem op de rodebloedcelproductie, anders is heel snel het hematocriet weer de oude. Je kunt nu dus veilig nog een aderlating doen. Het is wél zaak om vanaf nu goed (onder de 50 μg/l ferritine) goed in de gaten te houden. Dan komt ongeveer dat kantelpunt dat de rodebloedcelproductie het niet meer kan bijbenen. En vanaf dat punt is één aderlating per kwartaal vaak voldoende.

Ferrofumaraat, en andere ijzerpreparaten, vullen de ijzervoorraad weer aan. Eigenlijk wil je dit alleen nemen als er bloedarmoede dreigt (of aanwezig is) doordat er iets teveel uitgeschoten is met de aderlatingen. In jouw geval wil je dat nu dus niet.

54% is overigens niet direct paniek in de tent, het ligt nipt boven de afkapwaarde waarop er een verhoogd risico op hart- en vaatziekten is bij TRT-gebruik. Op de lange termijn iets waar je naar wilt handelen, op de korte termijn niet iets om wakker van te liggen.

• Like
Waarderingen: BB_
Het verlagen van de ijzervoorraad (waarvan een indruk wordt verkregen door de ferritinespiegel te meten) is in principe het doel van de aderlatingen. Pas zodra die laag genoeg is komt er een rem op de rodebloedcelproductie, anders is heel snel het hematocriet weer de oude. Je kunt nu dus veilig nog een aderlating doen. Het is wél zaak om vanaf nu goed (onder de 50 μg/l ferritine) goed in de gaten te houden. Dan komt ongeveer dat kantelpunt dat de rodebloedcelproductie het niet meer kan bijbenen. En vanaf dat punt is één aderlating per kwartaal vaak voldoende.

Ferrofumaraat, en andere ijzerpreparaten, vullen de ijzervoorraad weer aan. Eigenlijk wil je dit alleen nemen als er bloedarmoede dreigt (of aanwezig is) doordat er iets teveel uitgeschoten is met de aderlatingen. In jouw geval wil je dat nu dus niet.
Oke, dank je wel. Vroeger moest ik die slikken. Ben ook een tijd vegetariër geweest. (Bloedarmoede zit in de familie.) Sinds ik vlees eet is het een stuk beter en toen ik ging kuren helemaal. In het verleden was m'n HB aan de lage kant (8,0, en om te doneren is 8,5 het minimum). Alleen ferritine is soms nog laag.

Is 't niet zo dat een wat hoger hematocrit niet zo'n ramp is zolang de platelets (?) gewoon goed zijn? Meende dat te lezen op een US board maar ff geen zin en tijd om 't op te zoeken. Volgens mij waren ze daar ook niet perse voor bloed doneren/aderlaten gezien een laag ijzer ook kut is. Maar ik kan me vergissen.

Zelf iig nooit hoog gehad, max was geloof ik 49 of 50.

@Galen : is het dan ook beter om minder rood vlees, appelstroop, kalkoenfilet en ijzerhoudende groenten te eten of dat niet?

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven